Khamis, April 17, 2014

KARPAL SINGH MAUT

Peguam terkemuka juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh a/l Ram Singh, 74 tahun, maut dalam kemalangan di kilometer 301.6 Lebuh Raya Utara Selatan berhampiran Gua Tempurung, Perak, pada kira-kira jam 1.10 pagi tadi.


Kenderaan jenis Toyota Alpard, KS9898 dinaiki oleh Karpal dan 3  lagi individu, dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang dilaporlan merempuah sisi belakang kanan lori 5 tan, WTL 9909, sebelum terbabas.

Pembantu peguam itu, Michael Cornandez  turut terkorban di tempat kejadian. 


[ Sumber : klik di sini ]

Anak Karpal, Gobind Singh Deo tatkala dihubungi oleh The Star mengesahkan kejadian itu. Adiknya, Ramkarpal dan pemandu, C. Selvam tidak tercedera manakala pembantu rumah warga Indonesia, cedera parah dan dirwat di Hospital Raja Permaisuri Bainun.

Peguam bersuara lantang dilahirkan pada 28 Jun 1940 itu, digelar 'Harimau Jelutong'.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengucapkan takziah kepada keluarga Karpal melalui akaun twitter beliau.


Rekod polis menunjukkan kenderaan terbabit dalam kemalangan itu mempunyai 29 saman trafik, 15 masih belum diselesaikan.

Menurut Ketua Polis Perak, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani, ujian saringan awal air kencing pemandu lori berusia 45 tahun mendapati, dia positif ujian ganja.



45 ulasan:

  1. Karpal Singh sudah mati. Allah SWT telah memakbulkan permintaannya. "LANGAH MAYAT DIA DAHULU, JIKA MAHU LAKSANAKAN HUDUD DI MALAYSIA". Namun mampukah PAS melangkah mayat Karpal..?? PAS jgn jadi biawak, lidah bercabang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang pasti PAS tidak akan melangkah mayat Karpal sebaliknya PAS akan menyembah mayat Karpal...

      Padam
    2. Bila tgk persidangan dwn undangan negeri kelantan baru2 ini smua adun bn akn keluar bn jika najib tolak hudud.

      Perlaksanaan hudud di kelantn perlu kelulusan dewan rkyt dn dwn negara supaya bidng kuasa kepada mahkamah syariah dpt dipertingktkn. Selama ini kerajaan persekutuan hanya memberi kuasa yg sgt rndh kpd mhkamah syariah spt dnda rm5000 atau beberapa bulan penjara.

      so, yg menjadi halangan utama adalh kerajaan persekutuan. Saya amat bersyukur kerana adun2 bn dikelantan dah insaf dgn hukum allah. Dn mereka sgt faham skrg knp hudud tk dpt dilaksanakn di kelntan.

      Padam
    3. Komen lado tokue bodoh tul la..pandai pandai je ko..cakap cam tu,,

      Padam
  2. Kerana terlalau sangat bersubahat dengan datuk seri homo. Memperjuangkan datuk seri homo tiada akan lepas dari musibah tercatit dalam Al Quran. Yang lain belum lagi ditimpa balak, terutama datuk seri homo sendiri. Ini semua adalah tanggung jawab fardhu kifayah.

    BalasPadam
  3. Balasan
    1. Xboleh doakan mcm tu utk non Muslim..takziah n simpati sdh memadai.

      Padam
    2. Roh aman di sana? Mana mungkin.. dari hidup tak pernah beriman kepada Allah dan tak percaya Rasul.. tak tau lah kalau dia sempat.. takbur dia suruh langkah mayat dia dulu kalau orang Islam nak hidup cara Islam, siapa dia di sisi Allah? Kematian dia menjelaskan murka Allah. Cash. Allahuakbar.

      Padam
    3. Ni kafir harbi..Allah sebut neraka jahanam tempat dia..

      Padam
  4. Sincere condolences to the family members

    BalasPadam
  5. ajal dam maut ditangan Tuhan...semoga ahli keluarga beliau tabah menghadapi semua ini..

    BalasPadam
  6. Kurang sorang pembangkang yang mnghina Melayu, Raja Raja Melayu, ketuanan Melayu dan Islam. Selamat masuk Neraka Jahanam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagus. Kurang seorang musuh yg memecah belahkan bangsa melayu..q

      Padam
    2. Ramai rakyat Malaysia meraung menangis (dah mula gentar seorang tulang belakang tumpas tragis). Allah sentiasa bersama kita, hai orang2 Melayu beriman.

      Padam
  7. Highway Gua Tempurung ni saban tahun dahagakan darah..berhati2 lah jika melalui kawasan ini..agak 'keras' tempatnye mengikut kata saudara mara yang tinggal di area2 sane..Secara jujurnya mendengar berita perginya si Harimau Jelutong ni ibaratnya macam ni, half of me felt sympathy for the family because losing their loved one but another half can't stop thinking negative about this old man. This is the man yang lantang memperlekehkan islam..This is the man who said ' Langkah Mayat Dia Dulu' bila berkaitan dengan islam.. Allah the Almighty, Allah is the great..whether you RIP or rotten in hell it's all Allah secret..

    BalasPadam
  8. Harapnya tiada dua Karpal Singh di Malaysia ini....takziah kepada keluarga beliau.

    BalasPadam
  9. alhamdulillah...musuh islam sdh ditarik nyawanya oleh maha pencipta...semasa hayatnya selalu sahaja berdusta dgn kata2 terhadap orang islam...saya sebagai orang islam sgt terkesan dgn perbuatan beliau...

    BalasPadam
  10. Dia hina sultan kami, dia perlekeh agama kami, akhirnya maut menjemput ia di tanah Perak ini!

    BalasPadam
    Balasan
    1. adakah sultan yang dihina itu,seorang sultan yang menegakkan Hukum Islam di negeri Perak?

      Padam
    2. Wahai sheikh al tantuya! Sultan Perak tu beragama Islam, yang mati ni orang kafir! orang kafir adalah zalim walaupun dia baik dia tetap zalim kerana menzalimi dirinya sendiri oleh sebab kufurnya. Memanglah sultan perak penegak hukum islam sebab dia ketua agama Islam di negeri ini.. ko siape?

      Padam
  11. bior lah die mati... Malaysia tak rugi pun.. malah ramai yang tersenyum... yang nak melangkah mayatnya boleh berbuat demikian... derhaka kepada Sultan Perak.. akhirnya mati di negeri Perak..

    BalasPadam
  12. apa pun... Jangan menghina orang dah mati. Kalau nak gaduh masa hidup sahajalah.
    Masa dah mati kita berbaik baik sahajalah.'Samada dia musuh kita masa hidup.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mantap bro cara awak balas.. Yg seberapa tu hatred conquered. Syurga ker neraka itu bukan milik kita. Apatah Lagi bagi Manusia yg hina mcm Kita utk tentu kan kafir mana Islam mana nak masuk Syurga. Kita tunjuk kan yg baik Itu lebih Indah kan.

      Padam
    2. Btl tu... org da xde xpyhla kte nk hina dy lg kalo x kte jauh lbh teruk dr dy... buruk atau jht skali pn dy da pergi...

      Padam
    3. Untuk menhormati amanat beliau elok langkah mayat dia sebelum bawa Hudud ke parlement

      Padam
    4. Neraka untuk orang kafir..dia orang tak pergi mana situ je tempat dia orang lepas mati..orang islam tak tahu lagi.Allah yg tentukan..

      Padam
  13. Apa komen sekali pun kita harus berterima kasih pada mendiang Karpal keran beliau saja dikalangan pemimpin pembangkang yang berani menegur Anwar secara lantang dan diantara kata katanya yang tidak dapat kita lupakan adalah "ANWAR IBRAHIM HARUS BERTAUBAT" !

    BalasPadam
  14. Yang dah mati biarkanlah, walaupun dia seorang kaffir tak perlulah dihina lagi kerana balasannya biar Allah yang tentukan. Walau bagaimana pun mereka yang jelas mati kaffir tak payahlah kita nak kata dia mungkin mati islam ke mati kaffir ke. Mereka yang jelas mati kaffir tetap mati kaffir kecuali dimasa hidupnya ada bukti yang dia masuk islam. Nabi(saw) melarang mendoa'kan untuk yang mereka mati kaffir. Nak doa' sila buat pada yang masih hidup. Siap ada yang kata RIP, bagaimana orang yang mati kaffir boleh rest in peace di alam barzah, kadang-kadang isu seperti ini menunjukkan betapa ceteknya ilmu islam diantara kita. Apa-apa pun Takziah untuk keluarga beliau. Islam tidak menyuruh kita mengikuti agama mereka dan islam juga tidak menyuruh menghina mereka yang telah mati.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lakum dinukum waliyadeen...agama engkau(kafir) agama engkau, agama aku (islam) agama aku...Agama yang Allah SWT redhai adalah tetap AGAMA ISLAM !

      Padam
    2. Jodoh Rezeki Ajal Kiamat ALLAH jua yang MAHA MENENTUKAN dan MAHA MENGETAHUI terhadap semua makhluk di dalam dunia ini...

      Padam
  15. Yang dah mati biarkanlah, walaupun dia seorang kaffir tak perlulah dihina lagi kerana balasannya biar Allah yang tentukan. Walau bagaimana pun mereka yang jelas mati kaffir tak payahlah kita nak kata dia mungkin mati islam ke mati kaffir ke. Mereka yang jelas mati kaffir tetap mati kaffir kecuali dimasa hidupnya ada bukti yang dia masuk islam. Nabi(saw) melarang mendoa'kan untuk yang mereka mati kaffir. Nak doa' sila buat pada yang masih hidup. Siap ada yang kata RIP, bagaimana orang yang mati kaffir boleh rest in peace di alam barzah, kadang-kadang isu seperti ini menunjukkan betapa ceteknya ilmu islam diantara kita. Apa-apa pun Takziah untuk keluarga beliau. Islam tidak menyuruh kita mengikuti agama mereka dan islam juga tidak menyuruh menghina mereka yang telah mati.

    BalasPadam
  16. RIP Karpal Singh.... apa pun kamu adalah sejarah bagi Malaysia tercinta ini. Semuga yang berkenaan fikirkanlah wasiat dia "anua harus bertaubat"... mungkin hatinya terbuka.. mana kita tau.. itu rahsia Allah

    BalasPadam
  17. Kenapa perlu marah sangat dgn dia. Dia dah mati. Dia sendiri jawap depan Allah nanti. Dia lawan Islam dulu pun sebab dia pun bukan Islam. Apa yg dia tahu sangat tentang Islam. Kita yang mengaku Islam ni yg kena ambik perhatian. Jgn dok lawan sangat apa yang Islam suroh dan larang. Hudud contohnya, dia yg bukan Islam memanglah melawan. Kita yang Islam ni tak kan nak lawan juga?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko pun jangan la marah gak..baik p amik air sembahyang p solat berjemaah..masjid asyik kosong je tak ada makmun.. Ni kan negara islam..

      Padam
  18. Rest in Peace Mr Karpal.. walaupun anda dibenci kerana aktiviti polotik, tetapi anda tetap seorang Peguam Yg Hebat...

    Takziah untuk keluarga Mr. Karpal Singh....

    BalasPadam
  19. Urusan dia didunia ni dh terputus. Even dia jahat dan teruk mcmmane pun semasa dia hidup, kita ni jgn bg org yg beragama lain tersinggung. Mcmmane org beragama lain nk hormat agama kita kalau kitapun tak hormat agama org lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tunjuklah keindahan islam dlm kita berbicara,bertingkahlaku..mcmna islam nk dilihat indah kalo kita yg mengaku Islam turut sama mengeluarkan kata2 yg tidak indah...jauh sekali kita nk ikut apa yg Rasulullah buat semasa Rasulullah turut ditindas oleh kaum bukan Islam..Rasulullah tak tunjuk contoh tak elok pada kita..tapi kita yg Islam sendr tak ikut..wallahualam..semoga kita semua diampunkan Allah..

      Padam
  20. Kesiannya. Masing2 komen mcm tau nasib diri sendiri macam mana.

    BalasPadam
  21. Hukum memberikan ucapan kepada orang kafir yang mati

    Soalan :
    ِBila seorang lelaki atau wanita kafir yang mati, apakah dibolehkan kita mengucapkan ‘Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un’ (Sesungguhnya kita adalah milik Allah Subhanahu wa Ta’ala dan sesungguhnya hanya kepada-Nya kita dikembalikan )?

    Jawapan :
    Fadhilatus Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz rahimahullah menjawab :

    “Bila seorang kafir meninggal dunia tidak mengapa kita mengucapkan kalimat istirja’ tersebut, walaupun dia bukan dari kalangan karib kerabat anda. Kerana memang semua manusia hanya kembali kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dan semua manusia adalah milik Allah Subhanahu wa Ta’ala. Akan tetapi kita tidak boleh mendoakan kebaikan untuknya bila dia mati dalam keadaan kafir.

    Bila orang kafir yang meninggal itu dari kalangan kerabat anda, tidaklah menjadi masalah orang mendoakan anda dengan mengatakan: “Semoga Allah memberikan pahala yang besar untukmu dengan kematiannya dan memberikan hiburan/penglipur lara untukmu sebagai pengganti kematiannya.”

    Memang hidupnya si kafir kadang-kala tidak memberi maslahat bagi anda. Namun adakalanya pula bermaslahat bagi anda di mana dia berbuat baik dan memberi manfaat kepada anda. Dengan demikian, tidak menjadi masalah anda mendoakannya seperti itu. Akan tetapi terhadap si kafir sendiri tidak boleh didoakan kebaikan, tidak boleh dimintakan ampun, dan tidak boleh bersedekah atas namanya, bila dia mati dalam keadaan kafir.” (Fatawa Nurun ‘ala Darb, hal. 374-375)

    BalasPadam
  22. Thank you Tuhan because listen to my pray.This is the best gift for me in the year 2014.

    BalasPadam
  23. Jasa terbesar mendiang Karpal Singh kpd negara ialah beliau berjaya membangkitkan isu Anuar Ibrahim meliwat bekas pemandu DS Wan Azizah.Tanpa desakan consisten mendiang dlm Dewan Rakyat isu liwat tak akan dibawa ke mahkamah.Secara tidak langsung Karpal Singh telah menyelamatkan Malaysia dipimpin bakalPM yg peliwat.

    Takziah kpd keluarga mendiang.

    BalasPadam
  24. Tapi masih orang percaya Anwar tak bersalah.Kalau takut nak bersumpah dengan Al Quran di depan Kaabah menyahut cabaran Saiful, apakah yang anda fikirkan?Sudah terang lagi bersuluh.Itulah pemikiran orang kita yang buta hati, buta mata.Semoga Allah berikan petunjuk kepada kita semua.

    BalasPadam
  25. ikuti sunnah nabi muhammad s.a.w...selamat hidup dunia akhirat....
    goodbye karpal singh..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.