tag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post2007636133285686899..comments2023-11-08T14:36:12.162+08:00Comments on BERSAMA MAZIDUL: Emel Mohon Maaf GiantAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/03285841029277965789noreply@blogger.comBlogger53125tag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-2441643689967465062011-10-04T00:06:11.709+08:002011-10-04T00:06:11.709+08:00Tulis terus kepada Dato John Coyle (Regional Manag...Tulis terus kepada Dato John Coyle (Regional Manager) atau Thomas Herriot (Country Manager). Pengurusan Giant dari induk hingga ke cawangan amatlah teruk buat pengetahuan saudara Mazidul. Pekerja berbakat dan rajin di tendang keluar, pengampu dan pemalas di angkat untuk jawatan tinggi.Jika orang mengata perkhidmatan kerajaan kita kronisme dan lembab. di GCH Retail Sdn Bhd ini amatlah teruk persekitaran kerja nya.Saya pernah berkhidmat di sana lebih kurang 2 tahun, saya tahu asam garam di sana.Mereka tidak pernah memikirkan pelanggan pun hanya duit kita yang mereka tagih.Sekadar berkongsi pengalaman dan cerita. Ada pengurus Giant yang baik dan bagus tapi selalunya Hypermarket di urus oleh kaki ampu seperti Benedict,Lai dan beberapa orang lagi.mohd amar abdullahhttps://www.blogger.com/profile/08384928933009725939noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-16112044331996466862010-03-12T08:39:15.321+08:002010-03-12T08:39:15.321+08:00salam, itu la jadinya kalau ambil staff yang cukup...salam, itu la jadinya kalau ambil staff yang cukup makan je knowledgenya, not to deny their rights to get a job, tapi yang diambil bekerja pun setakat lulus spm cukup makan dan bila masuk kerja tidak diberikan training yang secukupnya terutama sekali customer service training.. tu pasal boleh jadi kes customer hangin, memang kengkadang tu benda tu nampak kecik, tapi cutomer ada rights ke atas duit yang mereka belanjakan..kalau aduan dilayan elok2, kita pun takkan nak marah.. kan? it's not about the wrong price after all, but the service that been given to the customer. kalau salah letak harga, minta maaf dan berikan harga yang diminta walaupun harga baru tu lagi mahal. siapa suh tak cek harga sebelum store bukak.. heh heh.. better rugi berapa sen dari hilang customer.. kan?Et CeTerahttps://www.blogger.com/profile/08238539177514193167noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-28628200825409298862009-10-14T23:27:57.213+08:002009-10-14T23:27:57.213+08:00Saudara MAAF,
1.Pengurus fast food harus dipersa...Saudara MAAF,<br /><br /><br />1.Pengurus fast food harus dipersalahkan kerana gagal melatih staf-staf untuk memberikan layanan yang sempurna.<br /><br />Pengurus fast food tersebut telah diberikan tanggungjawab melatih pekerja bawahanya tapi dia memilih untuk melaksanakan tanggongjawabnya.<br /><br />Persediaan awal menyediakan keperluan asas seperti sudu garfu, tisu dan alatan lain disediakan secukupny sebelum memulakan perniagaan dapat memastikan perkhidmatan berjalan dengan lancar. Tidak perlu kesana kemari semasa diperlukan.<br /><br />Ada ketikanya pengurus menghilangkan diri walhal tugasnya memastikan perkhidmatan berjalan lancar.<br /><br />Ada juga pengurus yang membuat kerja-kerja layanan dan mengenepikan tugasnya mengurus.<br /><br />Pengurus boleh membantu tugas-tugas pekerja-pekerjanya tapi tidak boleh mengabaikan tugas nya mengurus.<br /><br />Pengurus senantiasa mencari jalan agar suasana kerja lebih efisien dan menyenangkan.<br /><br />Pekerja-pekerja perlu juga dilatih untuk membawa apa-apa tambahan denganmakanan tanpa diminta oleh customer...contohnya sos.<br /><br /><br />Pekerja-pekerja juga hendaklah diajar memahami body language customer bila customer perlukan sesuatu melihat pada gerakan.<br /><br />Semasa menjalankan tugas pekerja janganlah berbual sesama sendiri lantas tidak peka terhadap kehendak customer.<br /><br />Harus diingat customer tidak hanya makan dengan mulut tetapi dengan mata.<br /><br />Pekerja diberikan tanggungjawab untuk melayan customer maka jalanilah tanggungjawab tersebut.<br /><br />Pengurus fast food tersebut hendaklah memastikan situasi makan customer sesuatu yang menarik dan menyelerakan bukannya sesuatu yang mengerikan.<br /><br />Jika ada apa-apa masaalah pengurus harus menyelasainya dimeja makan supaya customer tidak membawa masaalah ketidakpuasan ke blog.<br /><br />Duit dipoket/dompet customer terpulanglah kepada peniaga untuk memujuk customer berbelanja.<br /><br />2.Walaupun pun masyarakat kita telah dilatih dengan budaya kita menghormati tetamu tetapi ini kurang dipraktikan semasa bertugas.<br /><br />Mungkin telah hilang budaya bersopan santun kita.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-40769031640013610952009-10-14T19:38:52.397+08:002009-10-14T19:38:52.397+08:00Sebenarnya perkara yang en mazidul perkatakan seri...Sebenarnya perkara yang en mazidul perkatakan sering terjadi,baru-baru ini saya dengan family makan di restoran fast food pizza kat kubang kerian,layanan memang hancur,dah cashier kurang ajar macam saya nie tak de duit,masalah yang timbul ialah salah faham dari segi order tapi jangan buat muka tapir depan customer dah lah kena tunggu hampir setengah jam untuk di tanya nak makan apa.sos cili tak de,family saya dah taubat nak makan kat sana.hem kurang asamSuka Lihat dan Fikirhttps://www.blogger.com/profile/17475998425896007062noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-40196294686389763312009-10-13T15:58:53.455+08:002009-10-13T15:58:53.455+08:00Bro Maz
Setinggi tinggi pujian di atas tindakan b...Bro Maz<br /><br />Setinggi tinggi pujian di atas tindakan bro tersebut.<br /><br />Rasanya ada yang mengalamai situasi begitu, tapi tak berani atau ambil sikap "malas nak panjang cerita"<br /><br />Jarang ada anak Melayu yang berani macam bro. Aku sendiri pun takut juga, bukan apa segan kalau orang keliling tengok. Macam kita ni buat salah la pulak, tu yang malas tu.<br /><br />Kesimpulannya, jangan takut menggunakan hak kita sebagai pembeli, pengguna dan pengundi he heThe Story Tellerhttps://www.blogger.com/profile/16875497125944004192noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-52411462977822445862009-10-12T18:01:32.344+08:002009-10-12T18:01:32.344+08:00nak puji Sdr Mazidul yang teliti tentang warna ..
...nak puji Sdr Mazidul yang teliti tentang warna ..<br />HITAM dan putih kehidupan..<br />.dah jadi orang seni yang tersirat..Cetusanhttps://www.blogger.com/profile/01870900120948812541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-37374488995761378972009-10-12T17:21:25.820+08:002009-10-12T17:21:25.820+08:00Nasib baik terkena kat en.mazidul dan kakak/abg-ab...Nasib baik terkena kat en.mazidul dan kakak/abg-abg yang berpendirian tegas, kalau yang lemah lembut gemalai pasti tak berdaya menahan kerenah pekerja Indonesia tu.. cuma mampu cakap dalam dalam hati 'tak mau dah dtg sini'...rusli_zairinhttps://www.blogger.com/profile/07020851554231179143noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-41087549567357219992009-10-12T16:37:53.414+08:002009-10-12T16:37:53.414+08:00Sejuk hati damai jiwa bila saling memaafkan...Sejuk hati damai jiwa bila saling memaafkan...azieazahhttps://www.blogger.com/profile/12307449425364787629noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-89045310718420833492009-10-12T15:41:03.390+08:002009-10-12T15:41:03.390+08:00But, kepada semua staff giant kat kota Damansara. ...But, kepada semua staff giant kat kota Damansara. Ambil peringatan selepas ini. apa yang penting adalah sikap. Orang tak melenting kalau sikap kita sopan dan kita mengakui kesilapan kita.bazrul nazlan zainalhttps://www.blogger.com/profile/06162921482395144719noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-38505144283853619192009-10-12T15:38:37.910+08:002009-10-12T15:38:37.910+08:00Yang sebenar-benarnya pihak giant bimbang kes ni b...Yang sebenar-benarnya pihak giant bimbang kes ni bertambah serius, that why mereka send email mohon maaf kat Bro. Mereka semua tahu siapa Bro..bazrul nazlan zainalhttps://www.blogger.com/profile/06162921482395144719noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-19537052852979017312009-10-12T15:01:28.595+08:002009-10-12T15:01:28.595+08:00hak pengguna, satu suara??
leh pakai ke??hak pengguna, satu suara??<br /><br />leh pakai ke??Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-47995210459431281062009-10-12T14:34:08.575+08:002009-10-12T14:34:08.575+08:00Setuju dengan cadangan Mr. Campro.. apa kata bro M...Setuju dengan cadangan Mr. Campro.. apa kata bro Maz ulas tentang isu pengguna dalam 360 akan datang... biar masyarakat tahu apa hak mereka sebagai pelanggan dan pengguna... :DAzrul Hishamhttps://www.blogger.com/profile/03919237857764613056noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-25635944987692646842009-10-12T14:32:15.278+08:002009-10-12T14:32:15.278+08:00Salam Mazidul,
Mungkin kita boleh jadikan runguta...Salam Mazidul,<br /><br />Mungkin kita boleh jadikan rungutan-rungutan customer terhadap peniaga-peniaga sebagai panduan (panduan kepada sebagai customer dan juga peniaga untuk memperbaiki tahap servis mereka)<br /><br />COMMON CUSTOMER COMPLAINTS ABOUT RETAILERS<br /><br />Tactics to Avoid<br /><br />TRUE LIES<br />Blatant dishonesty or unfairness<br />Selling unneeded services<br />Purposely quoting low ball cost estimates<br /><br /><br />RED ALERT<br />Assuming customers are stupid or dishonest<br />Treating them harshly or disrespectfully<br /><br />BROKEN PROMISES<br />Retailers not performing as per their promise - careless mistakes prone services<br /><br /><br />I JUST WORK HERE<br />Powerless employees who lack the authority or desire to solve basic customer problems<br /><br />THE BIG WAIT <br />Waiting in the line just because some of the checkout lanes or service counters are closed<br /><br /><br />SUFFERING IN SILENCE<br />Employees who don’t bother to communicate with customers who are anxious to hear how a service problem will be resolved<br /><br />DON’T ASK<br />Employees unwilling to make any extra effort to help customers<br /><br />LIGHTS ON, NO ONE’S HOME<br />Clueless employees who do not know the answers to customers’ common questions <br /><br /><br />EMPLOYEE WHO VISITS EACH OTHER <br />Or conducts personal business while customer waits<br />Refuse to assist because they are on break <br /><br />Last but not least....Good customer service reflects the whole corporate cultureAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-51587106327159228652009-10-12T13:34:20.477+08:002009-10-12T13:34:20.477+08:00Salam Bro,
"Sorry"!, such a nice word..,...Salam Bro,<br />"Sorry"!, such a nice word.., susah sangat ke, nak says sorry ni bro? "takut"!, "malu"!, very funny.. (dah tau dier tu salah). dah namanye "besaq kapara"! kalo dier org. ni betoi2 ikhlas n jujur, baguih le tu, lepas ni gerenti mereka2 yg berkenaan ni kena brain stromming n buat posmotem.. camane nak deal n respect ngan custumers. hopely custumers2 pas ni akan lebih alert n aware ngan perkara2 macamni, utk melindungi hak sebagai pengguna. <br />lain kali Bro n custumers2 lain g shopping kat situ, dapat lah layanan 1st class ye! <br />pas ni kena le buat followup, nak tahu gak camane tang improvement nye... <br />Syabas Bro...zaputrahttps://www.blogger.com/profile/04810582953945605181noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-9668178197482013412009-10-12T13:21:56.690+08:002009-10-12T13:21:56.690+08:00salam bro...
kita pernah ader pengalaman tidak ma...salam bro...<br /><br />kita pernah ader pengalaman tidak manis dgn giant shah alam...nak beli brg..rasanya vacuum...bila nak bayar sampai kat kaunter harga tak klua..so the cashier suruh saya tunggu sekjp...bukan sekejap ..dekat 20minit..mcm org bodoh jer saya berdiri kat situ..takder sesiapa pun dtg entertain...saya dah angin...saya blah mcm tu jer...service kala tu kurang bagus...skrg tak tahuler...saya mmg tak suka ker mana2 pasaraya Giant..mintak maaf ler...kalo bro leh bg talk skit kat pekerja2 dia org...mgkn ader perubahan skit kot...ehehhehee....susihttps://www.blogger.com/profile/14959628230283925925noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-17221250440359469912009-10-12T13:10:28.761+08:002009-10-12T13:10:28.761+08:00Cara Combi itu bukan marah berapi tetapi melatah!
...Cara Combi itu bukan marah berapi tetapi melatah!<br /><br />Isu kepuasan pelanggan ini tidak pernah redanya. Jika anda seorang yang suka bertukar telefon bimbit pasti sering terkena; Tak pasti mana yang <a rel="nofollow">Ori/AP/Underwater</a> mana yang telefon yang diklon & apa jenis lagi. Tak faham.<br /><br />Perkara ini banyak saya kupas dalam blog saya sebelum ini.<br /><br />Maka itu jika mahu membeli telefon bimbit eloklah cari kedai yang benar-benar kukuh perniagaannya, Kedai Besar; jangan kedai jenis menumpang ruang kecik-kecik ini. Saya sering terkena, gerentinya setahun; top-top sehari dua telefon meragam pergilah ke lokasi membeli; kedai jenis menumpang ini telah ditutup. Barangan aksesori sering barangan tiruan. Sakit!.<br /><br />Giant atau pasar raya mega ini ada bahagian khidmat pelanggannya. Manfaatkanlah. Begitu juga jika membeli barangan yang punyai <a rel="nofollow">tarikh lupus;</a> ubatan umpamanya; Saya pernah terbeli ubatan sapu (Minyak Urut) di MyDin, tiba di rumah tenguk-tenguk tarikh lupusnya sekitar seminggu dua sahaja akan tamat. Sudahlah kita beli secara borong, bukan sebotol dua. Maka <b>mandi minyak sapu</b>lah saya. Jadi Orang Minyak. MyDin tak salah... kan?iDANhttps://www.blogger.com/profile/16659715468339639115noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-19894906147579335392009-10-12T11:14:53.680+08:002009-10-12T11:14:53.680+08:00Salaam En Mazidul,
Realitinya, sememangnya perkar...Salaam En Mazidul,<br /><br />Realitinya, sememangnya perkara ini berlaku tanpa kita sedar. Maklumla, kadang-kadang orang kita selalu saja nak cepat tanpa membuat penelitian.<br /><br />Saya sejak kecil, diajar oleh ibu-bapa supaya meminta resit walau membeli dengan harga tidak melebihi Rm 1.<br /><br />Oleh itu, saya akan terus memeriksa resit sebelum meninggalkan kaunter. Seperkara lagi, ramai pengguna juga (tidak semua) memahami akan hak sebagai pengguna yang melindungi mereka.<br /><br />Suka saya mencadangkan supaya, perkara ini dikupas dalam rancangan 360.<br /><br />WassalamHiswadi Anuarhttps://www.blogger.com/profile/18206729813397233973noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-62657814663623965572009-10-12T10:58:28.374+08:002009-10-12T10:58:28.374+08:00syabas cik Mazidul..
emang patut di ajar mereka2 ...syabas cik Mazidul..<br /><br />emang patut di ajar mereka2 nih.. kadang2 mereka pikir pelanggan jenis yang tak sekolah.. senang2 je nak tipu..<br /><br /><br />pernah saya ke KFC beli ayam di bawa balik.. bila saya cek sos dalam peket yang diberi tu sudah pun expired.. saya minta tukar dengan yang baru.. supervisor boleh cakap pada saya tarikh yang tertera bukan expired date tapi manufactured date..<br /><br />buta2 dia menipu saya.. sudah nya.. saya memang pangkah outlet tu.. dah tak jejak sampai sekarang.. (sebab ada lagi satu outlet) :Dejaescobarthttps://www.blogger.com/profile/05933453162589974961noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-67647824766225944912009-10-12T10:29:09.928+08:002009-10-12T10:29:09.928+08:00Bagus bang tindakan abang tu. Kadang2 yang kurang ...Bagus bang tindakan abang tu. Kadang2 yang kurang ajar ni kuli2 batak ni lah. <br />Tu cerita pasal Giant. Saya yang dok kat Pulau ni lagi la. Saya dan suami nak pi beli kasut suami kat aiport tu. Skymall tu jer. Alah beli sandal cokia jenama DR.CARDIN jer pun rega tak sampai seratus. Kami ni pakai serebeh jer, salesgirl tu buat endah tak endah jer.Tak tegur kami langsung. Macam kami ni tak berduit, dan duit kami tak laku.Kalau yang masuk premis tu bukan pemegang MYKAD muka masing2 bukan main lagik. Last kami beli la sandal tu. Balik rumah nak ambik lain yang kita pilih lain yang di wrapkan. Mujur airport dengan rumah tu dekat. So pergi tukar la balik time tu baru la muka manis. minta maaf la apa la. <br /><br />Itu satu kes. Kes lain saya masuk starbuck kat airport jugak. Dok pilih air apa nak di order. Pelayan kat situ perasan bagus langsung tak sapa saya, tak tanya apa saya nak order. Last saya blah keluar macam tu jer. Silap saya tak komplen direct pada pengurus.<br /><br />Macam tu jugak halnya di The Zone sebelah underwater world tu. Kalau kami yang local ni masuk nak beli perfume ka, baju yang 365 hari ada sales 50-70% tu..muka jangan harap nak manis la..muka masing2 macam tak berseterika jer gayanya. <br />Memang sakit hati jer kalau pergi tempat macam tu. Macam orang2 macam kami ni tak berkemampuan nak beli.Madam Casperhttps://www.blogger.com/profile/14150018253214342047noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-70298169952655263442009-10-12T10:13:09.925+08:002009-10-12T10:13:09.925+08:00TAHNIAH EN.MAZIDUL,
SATU TINDAKAN YANG TEPAT DAN B...TAHNIAH EN.MAZIDUL,<br />SATU TINDAKAN YANG TEPAT DAN BETULajaharehttps://www.blogger.com/profile/09305911809904201538noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-71840318550514370952009-10-12T09:08:40.023+08:002009-10-12T09:08:40.023+08:00Nak kongsi juga tp pengalaman baik - alhamdullilah...Nak kongsi juga tp pengalaman baik - alhamdullilah<br /><br />Lokasi Giant Kinrara<br /><br />Few months back, saya meninggalkan barang di customer service sblm masuk ke dlm pasaraya. Bila keluar saya nak pick up semula brg, saya dapati brg saya telah diambil org lain. Ada sedikit soal-jawab la tp saya dilayan dgn baik oleh staf customer service, diorg mintak maaf dan mengaku salah dan they asked for my contact number. Esoknya someone (an Indian lady) call minta saya datng ke Giant utk ambil hamper utk gantirugi barang saya. Saya menolak sbb value barang saya tu tak sampai pun RM20.Tapi that lady said "Please accept this small hamper sbg tanda maaf sbb saya on duty masa tu".<br /><br />Jadi to all other "Giants", pastikan staff anda berkualiti. FYI, semua staff yg terlibat adalah WARGANEGARA MALAYSIA yer. Nampaknya warga kita sememangnya lebih bersopan-santun. TAHNIAH!bungacahayahttps://www.blogger.com/profile/15690577793224712157noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-33900541972087568792009-10-12T07:30:58.224+08:002009-10-12T07:30:58.224+08:00SAUDARA D KENALI...SEBAB TU TINDAKAN MREKA CEPAT.....SAUDARA D KENALI...SEBAB TU TINDAKAN MREKA CEPAT...KAALAU KAMI INI ....ENTAH TINDAKAN SEPI SAJA....<br /><br />MAHU EN MAZIDUL BUAT ULASAN TENTANG PROJEK TERBENGKALAI DI TEPI MAHKAMAH SEKSEN PERLIS? DIBANDAR KANGAR? SAYA DAH KOMPLEN DALAM SINAR HARIAN....MEREKA CUMA DATANG PASANG PAGAR...BILA SAYA PERGI KE MAJLIS BANDARAN....JAWAPAN PALING MUAL....ITU PROJEK LESEN BESAR...KAMI TAK BOLEH KACAUHOUSTWAN NORIZAN BIN WAN OTHMANhttps://www.blogger.com/profile/11780418505649829174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-17037945206376597882009-10-12T05:54:17.705+08:002009-10-12T05:54:17.705+08:00Salam Tuan Mazidul,
Tahniah, sebab tuan berani d...Salam Tuan Mazidul, <br /><br />Tahniah, sebab tuan berani dan tegas<br />Semua pelanggan patut belajar mempertahankan hak seperti yang tuan tunjukkan<br /><br />Tahniah dan terima kasih atas enry berguna ini!<br /><br />Faizal<br />~Montreal~Mohd Faizalhttps://www.blogger.com/profile/06037623005344267996noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-33132340196767171972009-10-12T02:55:31.441+08:002009-10-12T02:55:31.441+08:00Tu salah satu mengapa saya racist dengan pekerja i...Tu salah satu mengapa saya racist dengan pekerja indon. Kebodohan dan kesombongan mereka seolah2 ini adalah tanah air mereka...<br /><br />Maaf, saya cuma menulis apa yang saya rasa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-62982904314595088032009-10-12T02:39:46.443+08:002009-10-12T02:39:46.443+08:00terpanggil utk memberi komen. saya pon pernah ada ...terpanggil utk memberi komen. saya pon pernah ada kisah menyakitkan hati di Giant Ampang Point. <br />As a new mother (last year), saya survey harga diapers di Giant Ampang Point utk buat perbandingan ape jenama yg paling value for money. Sbb diapers ada pelbagai jenis dan kuantiti pon berbeza ..so saya n husband kira utk dptkan harga sekeping berapa sen (cth Mamy Poko dlm 70 sen, Huggies Dry biru can get 35sen). Logicnye manalah kita nak memorize dlm kepala semuanye kan, so kami write down in a piece of paper. Ada satu pekerja Giant ni (Malaysian lady), when she saw that, dia boleh ugut pulak kami. Katanya kami tak boleh tulis2 harga tu n nak panggil pengawal keselamatan and she was very very rude. <br />On my way out, I did ask for the store manager..and guess what, the store manager was as rude as the employee!<br />Saya pon tak tau la, bukan ke membandingkan harga tu adalah salah satu hak pengguna..<br />Tapi itu lah, me like an average malaysian..hal tu berlalu mcm tu je..rinahttps://www.blogger.com/profile/11008664883005896457noreply@blogger.com