tag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post3376734718076972842..comments2023-11-08T14:36:12.162+08:00Comments on BERSAMA MAZIDUL: Jom la buat ..Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/03285841029277965789noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-82004874369319816222009-12-31T10:00:34.828+08:002009-12-31T10:00:34.828+08:00salam..peniaga india muslim memang banyak belit la...salam..peniaga india muslim memang banyak belit la..saya pernah keje dgn tauke india,berniaga borong..memang betul semua permintaan pelanggan akan dipenuhi. kalau barang tak ada pun, dia akan cakap ada. pernah sekali ada cikgu sekolah nak tempah cadar untuk pelajar asrama berwarna biru.saya jugak yg disuruh beli di kedai lain (juga kedai india muslim. jadi pelanggan akan sentiasa merasa mudah untuk mendapatkan apa saje di kedai tu.sebab SEMUANYA ADA DI SINI.kaki belit pun memang no 1.tapi cara berniaga memang boleh puji sgt2.lps hampir 3 thn tak keje kat situ, barulah sy rs otak saya dah ok balik. kalau tak,memang sy pun boleh jd kaki belit.hehehesYuhttps://www.blogger.com/profile/11362047180982707113noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-82932156031406199092008-07-28T00:20:00.000+08:002008-07-28T00:20:00.000+08:00Saya ingin tambah.1. Jika ada kedai mamak tiada hi...Saya ingin tambah.<BR/><BR/>1. Jika ada kedai mamak tiada hidangan daging lembu cuba tanyakan jika ada kari daging lembu. Faham-faham sahaja kaitan 'lembu' dengan apa ya.<BR/><BR/>2. Ketika ambil gambar makanan itu, ambil gambar itu di depan beliau. 'Psiko' kan peniaga itu.Zamri Mohamadhttps://www.blogger.com/profile/14604255716045023211noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-86907369407675628862008-07-27T08:17:00.000+08:002008-07-27T08:17:00.000+08:00salam..saya ade 1 pengalaman makan di mamak stall ...salam..saya ade 1 pengalaman makan di mamak stall ni..selain dari diorg kira xberapa tepat,diorg ni gatal jugak..saya beberapa ketika dulu pernah makan dgn 2 kawan wanita saya di **** maju di BBBangi.Setelah makan semua,tyme nak bayau,kira2 harga rm 9.80 sen.Lepas tu,dia senyum kat kawan2 saya tu,terus cakap rm9 sudah...hampeh betul mamak ni,jangan nanti kawan2 aku tu ko kebas plak..padahal bulan lepas time euro2008, saya minum dgn roomate2, 10sen pun bekira,ais kosong pun 20sen,no student price la...hampeh betul...so,siapa2 yg nak p makan kat kedai mamak,bawakla awek,kakak,atau kawan2 pompuan,gerenti murah..dan juga cepat siap..hehe...<BR/><BR/><BR/>p/s...kisah benar ni,pengalaman yg xternilai...lain kali kalau en.mazidul makan kedai mamak,bawak la Teh 360 sekali,gerenti dapat diskaun... =Dtepung-gomakhttps://www.blogger.com/profile/00069472116304509412noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6233937835124290905.post-45039085767496251712008-07-26T15:08:00.000+08:002008-07-26T15:08:00.000+08:00Assalam alaikum Tuan Mazidul dan rakan-rakanSediki...Assalam alaikum Tuan Mazidul dan rakan-rakan<BR/><BR/>Sedikit perkongsian.<BR/><BR/>Peniaga India Muslim sukar untuk berkata tidak dalam urusan perniagaan. <BR/><BR/>Perkataan tidak mengambarkan beberapa keadaan dan gambaran itu secara langsung memberi satu imej perniagaan yang kurang positif. <BR/><BR/>Berkata tidak bagi peniaga India Muslim menggambarkan sikap tidak mampu dan tidak boleh berbuat apa-apa. <BR/><BR/>Berdiam diri itu lebih baik daripada peniaga terpaksa menyebutnya. <BR/><BR/>Perkataan ini membawa tindak balas negatif dalam perniagaan lebih-lebih lagi apabila hendak memberi keyakinan pelanggan untuk terus berurus niaga. <BR/><BR/>Bagi berhadapan dengan keadaan ini, peniaga India Muslim akan cuba memenuhi kehendak pelanggan. <BR/><BR/>Berkata ya terhadap permintaan pelanggan menggambarkan daya upaya peniaga India Muslim untuk memenuhi permintaan tersebut meskipun ia kelihatan mustahil untuk dilakukan. <BR/><BR/>Ia menjadi adab dalam perniagaan India Muslim untuk mengelak dari berkata tidak terhadap permintaan pelanggan.<BR/> <BR/>Memberi alternatif lain merupakan salah satu cara untuk menolak perkataan tidak. <BR/><BR/>Pelanggan diberi pilihan melakukan urusniaga dengan alternatif yang disediakan. <BR/><BR/>Memanjangkan masa berurusniaga dalam memenuhi permintaan pelanggan juga merupakan cara untuk menafikan perkataan tidak dalam perniagaan. <BR/><BR/>Misalnya dalam mendapatkan produk yang tidak ditawarkan, pelanggan disarankan untuk kembali semula ke premis perniagaan pada tempoh tertentu bagi mendapatkan produk tersebut. <BR/><BR/>Tetapi dalam kes seperti ini, pelanggan lebih cenderung mendapatkan produk di tempat lain jika cara tersebut lebih mudah. <BR/><BR/>Berkata tidak dalam urusniaga memberi suasana bekerja yang kurang menyenangkan bagi pekerja-pekerja. <BR/><BR/>Perkataan tidak mengurangkan motivasi pekerja dan mencipta imej tidak upaya kepada majikan. <BR/><BR/>Masing-masing cuba mempastikan perkataan tidak timbul dalam sebarang urusniaga.<BR/><BR/>ZAMRI MOHAMAD<BR/>www.zamrimohamad.comZamri Mohamadhttps://www.blogger.com/profile/14604255716045023211noreply@blogger.com