Jumaat, Ogos 15, 2008

Menjerit lagi

[ Pic: Jeritan dari Surau ]

Arghhh! Arghhhhh! Arghhhhhhh!

Jelas kedengaran jeritan tanpa henti dari dalam surau di belakang Sekolah Menengah Kebangsaan Tanjong Lumpur, Kuantan, Pahang. Kelihatan kelibat beberapa pelajar sekolah di celah tingkap cermin barangkali mengintai kami merakamkan gambar mereka.

“Huh! Macam paparazi pula rasanya,” saya mengusik Nong.

“Ai! Bukan ke selama ni pun kita macam paparazi juga?,” soalnya tersenyum.

“Jerit jerit lagi la bang,” ujar Harris perlahan.

Nong sibuk meneruskan rakaman visual gerak geri mereka di dalam surau biarpun tidak kelihatan jelas dari tepi pagar tempat kami berdiri. Tiada siapa memberikan maklumat kepada kami mengenai apa berlaku sepanjang dua hari liputan. Pihak sekolah mengambil pendekatan mendiamkan diri, itu kami faham mengapa. Setakat ini kami berjaya merakamkan kenyataan dari pelajar dan keluarga.

“Keluarga pelajar terkena histeria semua ni mungkin bimbang juga sebab dari awal Mei, masalah tak selesai,” kata saya kepada Harris.

Dia mendiamkan diri.

“Awak cari se orang budak, minta tolong dia pergi ke surau, kira berapa ramai kena histeria sekarang ni. Tengok apa berlaku dalam surau tu sekali,” pinta saya.

Pantas Harris bergerak mendapatkan bantuan. Lima minit kemudian 2 pelajar lelaki berjalan masuk ke sekolah biarpun majoriti daripada penuntut sudah berada di luar bersiap sedia untuk pulang pada jam 12 tengahari. Sepuluh minit kemudian pelajar sama melangkah keluar dengan senyuman dan tanpa berlengah terus menemui Harris sedang berdiri di bawah pokok di hadapan sekolah.

“Ada enam pelajar, empat cikgu dan empat bomoh perempuan,” lapor Harris kepada saya.

Sejak semalam pelbagai cerita saya dengar. Berikut antara kenyataan pelajar perempuan kami rakamkan.

“Ada bomoh, dia bunuh jin pakai keris lama. Masa nak keluar tadi dia bagi dua biji limau nipis. Ini ada minyak campur lada hitam sekali, dia suruh sapu kat badan bahagian sakit”

Ini pula kenyataan pelajar perempuan tingkatan dua kami temubual.

“Dia datang tengok saya. Tengok saya seorang. Besar sangat berdiri dekat saya”

“Siapa ‘dia’ tu?,” soal saya keliru.

“Rupa macam beruk. Dia pandang saya. Memang saya nampak. Tapi orang lain tak tahu la mungkin nampak benda berbeza. Bila dia pandang, badan saya jadi lemah, saya menjerit, jatuh pengsan,” sambungnya lagi.

Ada sebahagian pelajar sekolah sama mendakwa terlihat perempuan tua tidak berkepala di sekolah sama mengakibatkan mereka menjerit tidak keruan.

“Kat belakang tu dulu kalau mengikut cerita orang tua, tempat Jepun bunuh orang,” ujar pekerja kantin kami temui di luar sekolah.

Tengahari tadi kira-kira jam 12.15, kami sekali lagi dihampiri pengawal keselamatan bertugas.

“Tu ada bomoh dua orang dari Selangor dah balik naik kereta, jauh dia datang. Tapi dia cacat penglihatan,” katanya tanpa ditanya.

“Hari ni berapa orang kena histeria?,” soal saya.

“Maaf la saya tak tahu. Sebab saya duduk kat depan jer, tak pergi belakang pun” balasnya.

“Dah la encik, letih kena tipu ni tau,” kata saya.

Dia mungkin tidak menyedari, sewaktu merakamkan visual pelajar menjerit di surau, kami melihat dia berlegar legar di kawasan sama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.