Ahad, Ogos 31, 2008

Berpayungkan Jalur Gemilang

Hari ini selama lebih 4 jam saya berada di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur sebelum ini dikenali sebagai Padang Kelab Selangor.

“Dulu bila malam ramai bapok lepak kat sekitar kelab tu, sekarang ni dia orang dah berpindah lokasi,” kata rakan mengimbas fakta lalu.

Semasa mengendalikan siaran secara langsung bersama rakan setugas semperna Hari Kemerdekaan negara ke 51 saya sempat ‘mencuri’ masa merakamkan gambar di sekitar lokasi. Saya rakamkan gambar anak kecil berdiri berpayungkan Jalur Gemilang manakala si ibu sibuk mengibarkan bendera sambil menyaksikan persembahan di Jalan Raja berhadapan Bangunan Sultan Abdul Samad.

“Semoga hidupnya sentiasa dipayungi nikmat kemerdekaan,” detak hati.

Antara takrifan kemerdekaan, kita tinggal di negara berdaulat, a sovereign country.

“Sorry Sir, you can’t simply fly to Kosovo without any visa”

Masih segar di ingatan antara kenyataan awal pegawai lapangan terbang memberhentikan perjalanan saya di Viena lama dulu sewaktu dalam perjalanan ke Kosovo, negara tidak berdaulat.

“It’s not a sovereign country. Anyone is free to fly in and out,” hujah saya.

“So, please check again with your superiors,” pinta saya.

15 minit kemudian saya dibenarkan menaiki pesawat ke Pristina. Setibanya di ibu negara Kosovo itu, konsulat Malaysia bertugas memberikan peringatan tegas.

“Be very careful. Di sini sebelum naik kereta, kena check under carriage. Ada kes bila masuk dalam kenderaan, kereta meletup, pemandu dan penumpang melambung tinggi sebelum jatuh kepala berkecai sebab ada orang letak bom kat bawah kereta”

Kosovo hanya didiami 2 kaum utama, Serbia dan Albania. Bagaimanapun negara mereka tidak aman. Negara mereka kucar-kacir, pernah terbabit dalam peperangan kaum. Banyak rumah terbakar akibat dibom. Banyak mass grave ditemui selepas perang berakhir. Banyak mayat tanpa identiti ditanam dalam kubur besar. Sehingga kini kemerdekan masih bukan milik Kosovo.

“Macamana cara nak kenal mana satu rumah Serb, mana satu rumah Albanian?,” sambung beliau menguji minda saya.

“Tak tahu”

“Serbs, rumah tak siap, pagar mesti naik dulu. Albanians rumah tak ada pagar,” jelasnya.

Kenyataan jelas menggambarkan, hidup rakyat Kosovo sentiasa diintai ancaman, ancaman membabitkan nyawa akibat perbalahan kaum berbeza agama, Islam dan Kristian.

Kehidupan mereka pasti jauh aman jika tinggal di Malaysia, berpayungkan Jalur Gemilang. Negara pelbilang kaum kekadang rakyat bercakaran akibat perbezaan kepercayaan politik tetapi masih mengamalkan perpaduan sebagai teras kejayaan.

2 ulasan:

  1. sukarnya nk mempertahankan kemerdekaan.. budak2 apa yg diorang tau.. seronok jer bila tgk keramaian..

    oops...
    psl gambar monyet ari tu
    yg tu kena install

    BalasPadam
  2. Kat Malaysia mmang tak ada bom bawah kereta, tapi cukuplah tiap-tiap hari berita perbalahan politik umpama bom jangka hayat yang sering kedengaran.Dah jemu...Tapi apa nak buat....

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.