Selasa, Julai 23, 2013

PEMBETULAN FAKTA BERHUBUNG DAKWAAN KONONNYA PELAJAR BUKAN ISLAM MAKAN DI DALAM BILIK AIR SEKOLAH

Blog Amenoworld di entri terkini memaparkan dakwaan KONONNYA pelajar bukan Islam, berketurunan India dan Cina makan di dalam BILIK AIR.  

Berita itu kini tersebar secara meluas  di media sosial.


Saya ingin  MEMPERBETULKAN  dakwaan itu agar tidak berterusan menjadi FITNAH.

Sumber daripada pihak bertanggungjawab memaklumkan  kepada  saya kira-kira 30 minit tadi.

"Gambar dirakamkan oleh keluarga pelajar itu  kini tersebar di internet  BUKAN bilik air tetapi BILIK PERSALINAN  telah dinaiktaraf oleh pihak sekolah. Bilik sama dilengkapkan dengan dua  meja serta beberapa  sinki untuk  memudahkan pelajar bukan beragama Islam membasuh tangan mereka," ujar sumber.


"Mengapakah mereka tidak makan di kantin?," soal saya.

"Kantin sekolah ditutup sejak hari pertama bulan Ramadan kerana kerja menggantikan pintu kayu dengan pintu  kaca. Pihak pengurusan sekolah bimbang jika dalam proses pembinaan itu, mungkin pelajar menggunakan kantin akan tercedera," jawabnya.

Untuk membaca berita DAHSYAT  [ Klik di sini ]

Gambar dipaparkan oleh blogger pro pembangkang itu seharusnya diteliti dan disiasat kesahihannya. Jika benar pelajar makan di  bilik air, mengapakah perakam  tidak memuatkan gambar mangkuk tandas? Bukankah gambar sebegitu LEBIH tragis sekaligus menjahanamkan imej sekolah majoriti tenaga pengajarnya berbangsa Melayu?

Saya difahamkan, selain pelajar Melayu,  Sekolah Rendah  Kebangsaan, SRK Seri Pristana, mempunyai 23 pelajar berketurunan India dan 3 Cina. Sekolah terbabit terletak berhampiran Penjara Sungai Buloh, Selangor.


"Boleh tolong hantarkan kepada saya gambar BILIK AIR sekolah itu," pinta saya.

Sebaik gambar dipinta dihantarkan kepada saya, In Sha Allah, bakal saya kongsikan bersama semua pembaca.


Kes ini telah saya maklumkan kepada kakitangan Pejabat Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia dan diketahui oleh Pengarah Pendidikan Selangor.

Bukankah molek JIKA  blogger Amenoworld terlebih dahulu  mendapatkan penjelasan daripada pihak terbabit. Alhamdulillah,  saya telah menghubungi pihak berkaitan sebelum memaparkan entri ini.

Bilik air dan bilik persalinan, berbeza.







275 ulasan:

  1. betul tu..tiada guru besar yang sanggup bagi anak murid makan di dalam tandas. tambahan pula kebanyakan sekolah bilik persalinan mereka tidak digunakan langsung.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalu bende ni jdi kt ank sndri taw la nt korang menyalak...mmg tiada guru besar yg sangup wat cm tu tpi bende dh brrlaku maa..sane jgk kes kt skolah Kulai gurur besar jgk yg keluarkan ayat2 perkauman...betol jgk mmg xde guru besar sanggup wat cm tu tpi die dh wat !!!

      Padam
    2. Mmg tiada gb cm tu tpi gb ni dh buat so, mcm ne ? Mmg xde gb yg racist tpi ade jgk cm tu so mcm ne ?

      Padam
    3. dah x de bilik lain ke? alasan lah..ko pergi la mkan kat sane sanggup?

      Padam
    4. oo..skolah tu cuma ada kantin dan bilik persalinan je ke? asal x bg mkan kat dewan? pondok2 rehatke?

      Padam
    5. Saya tidak akan menyalak - kerana saya manusia, tidak tahulah kamu Kenz Subra.

      Dan kedua, sebagai manusia, saya juga punyai akan sifat ingin tahu. Dan sudah tentu, atas dorongan ingin tahu, pasti saya akan meminta penjelasan.

      Ketiga, Itu sekolah, bukan kedai makan. Jadi sudah dinamakan sekolah pasti kakitangan tempat itu berotak dan bijak untuk melakukan sesuatu perkara atas dasar kebijaksanaan.

      Sebab dan Penjelasan yang munasabah, itu yang saya harapkan. Dan jika ianya punyai Sebab yang Munasabah, sudah pasti saya akan rela dengan sepenuh hati anak saya makan dan minum di tempat itu, dari makan diluar dengan terdedah udara dan bahang kepanasan yang lansung akan membuat tubuh menjadi tidak selesa dan pelbagai faktor yang lain.

      Padam
    6. A'kum......I am disappointed with Mazidul.......immediately claiming the mother that posted the photo's are pro pembangkang......did Mazidul watch her vote and see who she voted for.......is Mazidul Akmar psychic.......I am very much pro government but I will too comment against their actions if I feel it is unjust.....Mazidul Akmar...as a TV personality you should be the one that is impartial........Firstly, ask where is the 'bilik persalinan'........right next to the bathroom.....the question is......Why don't the school make that a classroom......they can't simply because of the stench......Mazidul why don't you 'buka Puasa' there......

      Padam
    7. like KJ said,no differences between bilik persalinan and tandas still tak boleh di jadikan tempat makan..

      Padam
    8. Bilik Persalinan ke... Tandas ke, masih lagi tak berapa sesuai. Walaupun kantin tidak dapat diguna kerana dibaikpulih, takkan sekolah tu tak boleh biar pelajar non-muslim makan di kelas mereka atau bilik darjah lain? Tak ade ke dewan atau astaka?

      Risau sangat ke pelajar muslim tak boleh jaga puasa mereka hanya kerana melihat pelajar non-muslim makan? Saya masa sekolah dulu boleh je tahan puasa, tak payah asing muslim/non-muslim. Kalau risau sangat, tak boleh ke student yang muslim duduk di surau, perpustakaan dsb nya? Kalau tahun2 dulu tak ada isu sebegini tak mungkin tahun ni tak boleh buat seperti biasa.

      Macamla kita semua first time puasa Ramadan sebulan.

      Padam
  2. Curik gambar sini ke wei? https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200899733789450&set=a.2017229024205.2115061.1048232127&type=1&theater

    and pintu amendenye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. takkan nak buka baju depan2 .. mesti lah kat dalam bilik
      tutup pintu .. adoiii

      Padam
    2. maksud brader adri tu mane pintu kayu yg nak diganti ngan pintu kace.. adoiiiii

      Padam
    3. Dia maksudkan ikut gambar tu kantin mana ada pintu. yang ko pergi melalut pasal buka baju lak. amende?

      Padam
  3. tah, takkan la nak bagi makan dalam tandas.

    BalasPadam
  4. good job bro! sokong penuh credibilty anda!

    BalasPadam
    Balasan
    1. why were they not given the library or the teachers room, or dewan or the counselling room for this purpose why a changing room next to the toilet.

      make it simple.. would you break-fast inside there? be rational!!

      Padam
    2. exactly... if u wanna sokong d gurubesar also..fikirla sikit..y not any other room?? y bilik persalinan????? what u guys do if they give the same 'bilik persalinan' for all the kids after ramadan since renovation going on?? will you guys keeping quiet?? another ques...y wana do renovation now??? its a stupidity by the school administration.don't try to cover up!

      Padam
    3. Kalau tempat itu bersih dan bebas dari segala najis dan kekotoran, sudah pasti saya akan berbuka disitu. Malah, untuk tidur, pun saya sanggup.

      Padam
    4. well adakah guru-guru sanggup berbuka puasa di situ??adakah bilik persalinan yang berhampiran tandas itu bersih sepenuhnya..mengapa pihak sekolah tidak membuat renovation semasa cuti raya??

      Padam
    5. well adakah guru-guru sanggup berbuka puasa di bilik persalinan yang bersebelahan tandas?? adakah pasti bilik itu bersih sepenuhnya?? mengapa gb sekolah itu tidak membuat renovation pada cuti akan datang?? adakah kantin tersebut mempunyai pintu berkayu??

      Padam
    6. miss jeyasree sinasamy...terlebih dahulu memang bende mcm ni satu kesilapan dan pihak sekolah perlu berani mengaku kesilapan.

      kalo sy jadi ibu bapa adik2x kecil ni pun saya sedih..saya juga setuju kenapa tak bagi duduk dlm pusat sumber ke?..tak pun para guru boleh ambil inisiatif sendiri bagi pelajar tu makan di bilik guru buat satu tempat susun meja..berkorban biarpun bende tu nampak menyusahkan sikit..adik2x kecil ni pasti akan hargai sikap cikgu mereka..cikgu2x ni pun umpama ibu bapa kedua...sedarlah wahai cikgu kerje korang bukan mengajar saja..mana kemanusian..kemanusian bukan utk penganut agama tertentu saja..kemanusian utk semua manusia..tapi percayalah akan ada dikalangan bangsa saya menjadi defensif dan akan menganggap perkara ni bende kecil dan saja dipolitikkan...ye saya tau ade yg akan fikir mcm tu..bagi saya silap tetap silap..bende dah jadi..saya takde kaitan dgn sekolah itu tetapi sebagai ayah saya faham perasaan ibu bapa bile anak2x mereka dilayan seperti ini...puasa bukanlah alasan utk melakukan perkara ni.

      ape pun sebagai seorang melayu..saya hanya boleh kata minta maaf..walaupun saya tau ianya tak memandai..bende dah jadi..kita hanya boleh menjadikannya iktibar dan lebih sensitif di masa akan datang.

      Padam
  5. masih di kira belum memuaskan hati sehingga pihak sekolah sendiri membuat sidang akhbar...dan di keluarkan di semua saluran media electronik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blogger Amenoworld yg patut buat sidang akhbar, bukan pihak sekolah. Kerana dia yg timbulkan isu ini. Kalau setiap blogger yg tak bertanggung jawap buat isu dan sekolah kena buat sidang akhbar, takda masa laa pulak utk mengajar.

      Padam
    2. Sekolah tak payah buat sidang akhbar dan layan blogger yg tak bertanggung jawap itu. Kalau setiap kali blogger keluarkan isu palsu dan sekolah kena buat sidang akhbar, takde masa pula utk mengajar murid.

      Padam
    3. masalahnya penjawat awam tak boleh suka suka buat kenyataan kat media... ada ke dalam mana mana kes tuduhan ibu bapa mcm kes pukul dijawab balik di media..takde! sebab tak boleh..tak bole bela diri.

      Padam
  6. Pada saya, bilik persalinan pun kurang molek untuk dibuat tempat makan2..human sense kita tetap x dapat menerimanya.. apalah salahnya pilih satu kelas untuk dijadikan ruang makan dan pelajar kelas tersebut bagi yang muslim di minta ke library saya dan saya ia tidak akan jadi polimek seperti ini.. kita perlu belajar saling menghormati dan satu persoalan untuk difikirkan....jika mereka lakukan pada kite.. adakah kita tak rasa ia satu penghinaan dan rasa terhina..?? so begitu jugalah yang mereka rasa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul3..dewan sekolah pun boleh dijadikan kantin buat sementara waktu kan..

      Padam
    2. Saya setuju. Ini untuk mengelakkan fitnah dan salah anggapan masyarakat belum Islam terhadap orang Islam terutama di negara ini.

      Padam
    3. Menurut pelajar sekolah tu sendiri, sekolah tu kecil dan tak dapat menampung bilangan pelajar yg ramai. Waktu hari biasa, bukan bulan Ramadhan, bilik tu pun digunakan untuk pelajar sebab kantin sekolah tu tak muat waktu rehat (tak kira kaum atau sesiapa pun pelajar tu). Bilik persalinan tu dekat dgn kantin dan mudah utk pelajar makan disitu.

      Padam
    4. Strongly Agree with what you said. As anak-anak Malaysia, we should learn how respect each others, many problems can avoid if they can plan wisely.

      Padam
    5. betul tu. bilik ini tidak sesuai untuk dijadikan tempat makan. berlaku jujurlah.... kalau anak-anak kita sendiri yang kena tentu kita akan mempersoalkannya...

      Padam
    6. kt umh, tulet sebelah je ngan dapur... ada yg mengadap dapur trus... elok je duk makan kt dapur mengadap tulet tu

      Padam
    7. betul tu. kalau ini terkena kepada anak saya, sudah tentu saya akan terasa hati..... gambar itu katanya diambil oleh ibu-bapa pelajar terbabit. kalau ibu-bapa tersebut terasa anak mereka didiskriminasi maka mereka ada hak untuk menyuarakan rasa sedih mereka. bukan tempat kita untuk berbahas yang bilik persalinan itu bukanlah seterok tandas!!!

      Padam
    8. kt umh tulet sebelah je ngan dapur, ada yg mengadap dapur trus... elok je duk makan mengadap tulet tu

      Padam
    9. Mudah nak basuh tangan.. Budak budak sekolah menengah pun susah nak jaga kebersihan... Inikan pula budak sekolah rendah...

      Padam
    10. Mungkin alasan pihak sekolah mengatakan guna bilik persalinan lebih sesuai kerana adanya kemudahan sinki. Senang untuk basuh tangan, dan pekerja kantin basuh pinggan dan mangkuk. Kebersihan juga pun akan lebih terjaga. Ini hanyalah untuk sementara sahaja.

      Padam
    11. Saya setuju...
      X kan nak tukar pintu kayu kepada pintu kaca makan masa yg lama.. masa tempahan dibuat.. makan la di kantin.. masa kerja2 dilakukan.. baru la kantin tidak boleh digunakan... suruh kontraktor buat SOP... mrk ada CIDB ....

      Padam
    12. kelas tak cukup encik..dewan guna buat program lain.

      Padam
    13. FITNAH ASAL DIBUAT OLIH MELAYU PR BENGONG..MELAYU JENIS BODEK CINA DAP

      Padam
    14. Skolah rendah xda dewan tertutup. Kelas semua penuh. Mana lagi nak letak

      Padam
    15. yup..klau nk letak kat bilik psalinan pun tak ssuai..ssya pcaya stiap skolah ada dewan perhimpunan sendiri..

      Padam
    16. Bilik persalinan x de tmpt berak kencing mak cik oii.nmpk sgt ko x tau nk beza.klu nk mkn kt dewan..igt ni kolej ke ade dewan khas.mkn kt library? Lg lh x masuk akal...bercakap biar ade ilmu..jgn sedap mulut je

      Padam
    17. Arina, memang la bilik persalinan x de tmpt berak kencing, tapi gunalah kepala otak berfikir dgn logik.Blik persalinan kebiasaan bersebelahan dengan tmpt berak kencing.Kalau pun dewan takda, kan boleh atur kan kelas atau pun padang dengan meletakan khemah sementara, jumlah mereka bukanya ramai cuma 26 shj. Bilik persalinan biasanya tidak menpunyai tingkap dan kipas,sebagai manusia kesiankan mereka,bagilah mereka tempat yang sesuai dan selesa.peace.

      Padam
    18. Who said that the school is small n not enough class....pls go n c urself b4 presume . This school is in saujana utama sungai buloh its new school n quite big as I'm staying in same taman n my daughter will be goin to tis school next yr. Guess its a bullshit if you think tat ter is no empty class or etc. Pls laa its all depend on how the GB gonna settle the prob. Tis stupid GB really got no brain.

      Padam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. kalau mazidul tulis, saya kena fikir lima kali sebelum membaca, fikir sepuluh kali sebelum percaya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ekkk???... kalu yg 'tu' tulis, lom abih baca lg dah percaya

      Padam
    2. alasan x leh pkai la...tgok gamba tu tang mne renovationnye? satu lg...skolah tu ada bilik persalinan dgn tandas je ke?

      Padam
  9. Bilik persalinan ini ada air pancuran dan dua bilik yang tertutup itu dikatakan tandas?? Mana yang sahih pun tak tahu. Tapi dikatakan ibu bapa non muslim yang buat aduan katanya berbau dan tidak selesa utk anak mereka makan. Katanya sudah beritahu pihak sekolah tapi tak diendahkan.

    Tapi kita sebagai manusia, tidak patut di letakkan anak-anak non muslim ini makan sebegini (Jika sememangnya dua lagi pintu ditutup itu ada mangkuk tandas).

    Menunggu entri baru tentang tandas yang sebenar!

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  11. dari 10 gambar yang saya lihat, ianya merupakan bilik persalinan, ada bilik mandi juga. personally saya rasa tetap tidak sesuai dijadikan tempat makan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul.. sokong 100%.. kalau suruh guru besar makan kat situ pun, tak mungkin dia boleh buat..

      Padam
  12. tapi still tempat persalinan tertutup begitu, tidak sesuai untuk dijadikan tempat untuk anak-anak makan, kenapa sementara renovation kantin dibulan puasa, pinjam la kejap bilik makan utk guru? guru2 pun berpuasa, seeloknya lebih sesuai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya setuju. Ini untuk mengelakkan fitnah dan salah anggapan masyarakat belum Islam terhadap orang Islam terutama di negara ini.

      Padam
  13. Nasibaik aku tak SEBARKAN FITNAH...

    www.armirusli.blogspot.com

    BalasPadam
  14. tukar pintu kayu ke pintu kaca? Hmmmm..........
    I dont know if Mazidul have seen the complete collection of the pictures. It's here :https://www.facebook.com/guneswari.kelly/posts/10200899734349464

    BalasPadam
  15. minta saman blog ameno world tu....banyak lagi pembohongsn akan dikeluarkan nanti kalau tak diambil tindakan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. senangnya nak saman orang sekarang kan tanpa usul budi bicara.manusia sekarang mcm ni lah suka mengapi apikan sedang banyak lagi alternatif lain dapat diambil.janganlah terus mengambil tindakan drastik sebegitu rupa

      Padam
    2. senangnya manusia sekarang.tanpa budi bicara terus melakukan tindakan drastik dengan saman menyaman.

      Padam
    3. abistu apa tujuan blog amenoworld kluarkan artikel mcm ni? tolong jawab sikit Farez

      Padam
    4. kata kat anwar ke~~?? u ulang i saman wakaka

      Padam
  16. Kantin tutup sebab tukar pintu kayu ke pintu kaca??? pintu kaca di kantin sekolah rendah? besar sangatkan pintu kaca yang nak ditukar sampai perlu tutup seluruh kantin? Maaf, saya sendiri takkan tergamak menyuruh anak saya makan di bilik mandi walaupun tak ada mangkuk tandas, apatah lagi bilik mandi/persalinan ini bersebelahan dengan tandas. Saya tak pasti mazidul sudah lihat koleksi lengkap gambar2 asal yang di upload oleh ibu salah seorang kanak2 sekolah tersebut. jika belum, ini link nya : https://www.facebook.com/guneswari.kelly/posts/10200899734349464

    BalasPadam
    Balasan
    1. skolah rndah ada blik prsalinan?? sklah sukan ka apa?

      Padam
  17. https://twitter.com/PKamalanathan/status/359560827684130817

    Menteri dah arahkan.

    BalasPadam
  18. https://twitter.com/PKamalanathan/status/359560827684130817

    Menteri dah arah tukar...

    BalasPadam
  19. and its okay to eat dalam bilik persalinan!!!!!! comeon...takkan tak bolih diberikan a classroom since ada about 23 orang...

    BalasPadam
  20. Eloo..to toilet, jamban. Tak payah putarbelitkan fakta.

    BalasPadam
  21. too bad...it is unacceptable even dining in so call "changing room" doesn't make any differences!!!

    BalasPadam
  22. Kalau benar seperti apa yang abg mazidul katakan ini, bukankah lebih elok jika abg mazidul tidak menyebut amenoworld? Kenapa perlu mention - sedangkan abg mazidul tidak mention langsung pun pasal sumber cerita ini? Kenapa perlu buka aib orang - sedangkan abg mazidul boleh saje bongkar kisah ini TANPA mention nama sesiapa?

    Benda yang tidak benar jika dihebahkan, akan menjadi fitnah. Benda yang benar jika dihebahkan, akan menjadi umpatan.

    Jadi sekarang, apa bezanya Abang Mazidul dengan Amenoworld itu?

    psst.."blogger pro pembangkang" - rasanya tak perlu kaitkan pun dengan politik.

    Maaf jika tersalah bahasa. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul. blog mcm tu semua keluar cerita benar dan sahih.. bukan fitnah.. kan? kan?

      Padam
  23. apasal tak pakai bilik rehat guru atau lain kawasan, tak boleh terima dek akal la walaupun bilik persalinan

    BalasPadam
  24. kesian guru besar tersebut.. ramai yang buat cerita sendiri tanpa usul periksa.. siap kena maki lagi.. saya salah seorang yang tersalah sangka itu .. Saya minta ampun pada pihak sekolah da guru besar sekolah ini.. Maafkan saya kerana terburu2 salah sangka.

    BalasPadam
  25. sesuai ke pasang pintu kaca...kawasan sekolah lagi bahaya kalau kaca. patut maintain la pintu kayu tu...

    sinki-sinki tu memang sudah ada dlm bilik persalinan kan? atau baru pasang utk sementara waktu penggunaan sebagai kantin?

    kalau tengok gambar oleh mak student, bilik ni sebelah tandas. betul ke?

    BalasPadam
  26. walaupun bilik persalinan, aku tak leh terima

    BalasPadam
  27. tepuk dada tanyalah selera..adakah cikgu dia sanggup bersesak-sesak seramai 23 orang dalam satu bilik persalinan untuk makan??

    BalasPadam
    Balasan
    1. separuh student pagi
      separuh lagi student petang
      bukan 23 org sekaligus

      tp mmg x patut
      bilik tu sebelah tandas
      so bau tandas yg kuat masuk dlm bilik persalinan tu
      tgk jela picture tu
      adik2 kunyah roti sambil layan bau jamban

      mau x naik darah mak bapak dia

      Padam
  28. Benar, ianya adalah sebuah bilik persalinan. dan terletak di sebelah tandas. Mohon TV3 dapat siarkan dalam Buletin Utama dan dapatkan temu ramah dari kedua pihak;dari pihak yang membuat aduan dan dari pihak sekolah.

    BalasPadam
  29. bagus la, mmg selama ni ada je org yg makan kat bilik persalinan.

    BalasPadam
  30. Bilik persalinan dengan Kelas mana lebih selesa dan terhormat?

    tak perlu cari makna dlm kamus.haha. cukup dgn logik dan perikemanusiaan. aku ada anak tak gamak bagi tempat mcm ni...

    BalasPadam
  31. Bilik persalinan ka apa, ia kurang molek bg saya. Mengapa tidak guna bilik muzik dsb yg lebih molek? Xpun bilik guru tu buat lah satu ruang utk murid2 tersebut. Bkn ramai pun kan.

    BalasPadam
  32. Adoii..tetap tak selesa. Terpulang pada budak yang makan kat situ. kalau selesa redah je. kalau tak selesa kompem budak2 tu tak makan kat situ. tapi aku tetap xbleh.

    BalasPadam
  33. mmg tak percaya, nsb td bt dek je ngn gamabr tuh kt fb...

    BalasPadam
  34. di sisi Allah hanyalah kebenaran diberi ganjaran, yang fitnah atau putarbelit akan dihumbankan ke neraka nar seperti kufar, bagi guru besar dan guru2 yang terfitnah tunggu bonus anda di mahsyar kelak.

    BalasPadam
  35. cuba u kena makan di bilik persalinan selama sebulan..apa kata anda?

    BalasPadam
  36. Baiklah kepada kawan2 yang rasa perkara ini tak patut makan di bilik persalinan..Bagaimana pula dengan ini :-

    1) sekolah yang memberi kebebasan kepada orang luar dan guru-guru minum arak dalam kawasan sekolah. bila ada majlis di sekolah lagi ligat minum arak.

    2) Di sekolah cina pula, kantin menyediakan makanan tidak halal.tidak menyediakan makanan halal mengenyangkan sepatutnya kepada pelajar muslim.yang ada hanya roti dan air kotak sahaja halal. menyebabkan murid islam kadang2 terbeli makanan tidak halal

    3) Dalam bulan puasa sekolah yang majoriti bukan islam mengadakan Sukan Tahunan dan berpesta. kasihan pelajar muslim kepenatan separuh mati...

    Namun guru-guru ini berdiam diri..murid-muridnya pun diam..kerana faham situasi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. So kalau org bukan Islam buat jahat kpd kita, kita boleh buat jahat balik kat diorg? Mana pergi sifat Rahmatul lil alamin Islam kita? Dan tlg sertakan bukti bagi fakta/auta no 1 dan 3, saya ada kawan yg bersekolah di sekolah Cina, memang kantinnya ada makanan tidak halal tp ada juga spot dalam kantin yg menyediakan makanan halal kpd yg Islam

      Padam
    2. Pada pendapat saya org lebih melihat situasi ini dari perspektif tempat ssuai atau tidak..bukan lah bermaksud lain..biar saya menjawab soalan pihak tuan bdasarkan tempat saya yang majoriti nya Non Muslim..

      1) Orang yang mmbawa minuman keras ke dlm skolah akan diambil tindakan disiplin yang sekerasnya..bg plajar pula hukumannya adalah gantung sekolah atau pun buang skolah

      2) Ada 1 sahaja skolah cina di mana tukang masaknya adalah seorang Muslim..

      3) Pengetua skolah adalah muslim so agak janggal utk pkara ttg sukan blaku pada bulan puasa

      ini skadar pkongsian pndapat n pngalaman..lg pun di tempat kami masih tinggi lagi nilai mhormati agama lain..

      Padam
    3. No offense, just wanna clarify.
      Saya dari sekolah Cina di Johor.
      1. Guru-guru sekolah saya tidak pernah meminum arak dalam kawasan sekolah sebab sekolah saya ada guru-guru Melayu. Ini ialah penghormatan yang paling asas, dan teladan untuk pelajar-pelajar.

      2. Sekolah menengah saya sekolah Cina, namun kawan-kawan Islam saya tetap boleh beli makanan di Kantin, sebab walaupun Kantin Auntie orang Cina, tapi dia mengupah orang Melayu jadi tukang masak.

      3. Biasanys Sukan Tahunan mengadakan pada awal tahun, tapi baru-baru ini baru tukar ke September dan Bulan Ramadan ialah bulan Julai.

      4. Kawan-kawan Cina saya juga akan mengelak minum air di depan gueu Melayu pada bulan Ramadan.

      Terima Kasih

      Padam
    4. Saya berkata begitu kerana saya yang melaluinya..situasi nombor 1 yang saya nyatakan bukan berlaku di sekolah cina..tetapi memang majoriti non muslim, Guru besar juga bukan muslim.

      Sukan Tahunan berlaku dalam bulan puasa memang ada berlaku. dilakukan oleh sekolah majoriti bukan islam. saya melaluinya 2 kali.

      Isu makanan halal pula ikut sekolah. ada sekolah cina yang prihatin.ada yang tidak, saya juga melaluinya. Namun kita xperlu kecoh2 seperti penyebar cerita palsu makan di tandas ini.. lebih bijak bawa bincang secara dalaman jika tidak setuju. tetapi jika perkara ini macam nak salahkan sekolah kebangsaan yang tak bersalah ini. saya takkan teragak-agak akan bawa bukti-bukti kebenaran kepada pihak kementerian pelajaran melalui pengalaman saya sebelum ini

      Padam
    5. Salam Ustaz, bacalah gambaran yang sebenar di sini https://www.facebook.com/guneswari.kelly/posts/10200899734349464 . Dan ini bukan pasah muslim atau non muslim. Ini pasah budak budak sekolah yang tidak berdosa. Bolehke kita berfikir waras sesama manusia biarpun kita berlainan bangsa ataupun agama. Kalau kejadian tersebut berlaku kepada anak anak muslim, saya tetap akan merasa marah. Dan kes Alvivi pun saya merasa marah. Kita hidup mestilah salin hormat menghormati.

      Padam
    6. First of all, kenapa dan mengapa u sebagai sorang Muslim go to a Chinese school? What do u wanna learn? What's the purpose? When the majority is Muslim, it's a must that we non Muslim have to obliged to every single condition. So when the majority is non Muslim, is it a must that we obliged every condition to a single Muslim in a chinese school like u? Kenapa nak susahkan sendiri dan kaum cina when u apply to study in a Chinese school?

      Padam
    7. first of all,susah la kalau ada pemikiran mcm u ni...sekolah chinese not only for chinese maaaaa....same when the minority (chinese and indian) in sek kebangsaan..like this case..pandai u melenting..so,xpayah ckp la sekolah chinese only for chinese maaaa...even malay or indian boleh study di sek chinese...stupid statement...sorry to say

      Padam
    8. first of all,i wnat to clarify that chinese school is not only for chinese maaaa...so,everybody have a right to study at chinese school even indian school...kok foong wong..please don't mention like that ok..stupid statement...sorry to say

      Padam
  37. setuju dengan mitchell... takkan tak dapat berikan classroom????

    BalasPadam
  38. doesn't make sense at all... kalo u nak tukar pintu dan kaca tingkap kat kantin, apasal nak tutup the whole kantin... plus the estimate time to do renovation on doors and window pane takes only a weekend.. why wasn't it not done at that time.. Ur controversial facts above is pure bullshit..

    BalasPadam
  39. Assalamualaikum, abang Mazidul.

    Apapun tahniah kpd abang kerana membantu menjelaskan fakta sebenar. Tapi pandangan saya sebagai seorang guru, keadaan seperti ini tidak patut berlaku. Ini kerana walaupun kantin sedang dalam proses baikpulih, pelajar bukan Islam perlu disediakan ruang lain selain bilik persalinan atau bilik air. Pada saya, banyak lagi tempat persekitaran sekolah yg sesuai utk dijadikan ruang makan mereka, contohnya bilik darjah yg tak digunakan, dewan sekolah, bilik rehat (atau bilik kecemasan), atau pihak sekolah juga boleh menggunakan ruang kaki lima di koridor sebagai tempat makan mereka.

    Tahniah dan syabas kpd abg Mazidul dalam memperbetulkan fakta yg dikhuatiri boleh menyebabkan fitnah terjadi. Harap2 abg Mazidul terus maju dan sukses!

    BalasPadam
  40. pintu kayu ke pintu kaca boleh siap dalam setengah hari jer...xperlu nk tutup kantin..

    BalasPadam
  41. x kira la jamban ke bilik persalinan, jgn bawak lari topik mazidul. tempat tu mmg x sesuai utk makan, persoalan die xde tempat elok sikit ke nak bg budak2 tu makan, kalo melayu yg kena mesti korg bising2. ni boleh dianggap penghinaan jgk kat non muslim.

    BalasPadam
  42. nk tukar pintu kayu ke kaca, xkan amik masa yg lama...

    BalasPadam
  43. Mana gambar pintu kayu pintu kaca kau? Jangan cakap saje.
    Jangan main ulas je pastu tunggu gambar "bilik air". Bakmai sekali la.
    This is totally absurd. Apa salah makan kat kantin/cari kelas kosong?

    BalasPadam
  44. walaupun tempat tu bilik persalinan, memang tak patut untuk jadikan tempat makan dah lah dengan bau busk dan hancing dari tandas sebelah.... saya boleh guarantee kamu pun tak sanggup nak duduk di tempat yang busuk untuk 5 minit, ini pulak nak maan kat sana.... fakta pun tepat, gambar pun tak cukup.... jangan komen sehingga ada cukup maklumat

    BalasPadam
  45. bilik persalinan apa benda broooo.tgk betul2 tu.kalau bilik persalinan apa benda letak mangkuk jamban dan sinki.baik panggal tandas merangkap bilik persalinan,masuk akal sikit.aiyaaaa,kau bulan2 puasa gini nak tambah dosa ke?

    BalasPadam
  46. kelas kosong xde ke? kena jugak pakai bilik persalinan ke? tetap tak boleh diterima!!

    BalasPadam
  47. Bagi aku sama je..bilik persalinan pon kurang elok la..bagi la makan dekat luar saja,kalau nk kata soal terliur budak Islam, mcm la bila kluar dri sekolah xjumpa bnda2 makan ni..knapa cikgu laki dh letih sgt ke nak ubah meja tu keluar?xkan sebesar sekolah tu xda tmpat yg tsembunyi?

    BalasPadam
  48. Betul kah tidak...kenapa tidak uploadkan gambar kantin sekolah diubah suai...

    BalasPadam
  49. Agak agak kalau kita suruh die makan kat sini die nak tak? melainkan kalau curi2 tak puasa mungkin la. haha

    BalasPadam
  50. Meskipun kamu mengatakan bahawa mereka dialih kedalam ruang persalinan, disitu kan kita menanggalkan hadas kita juga, apakah elok manusia ditempatkan kedalam tempat tersebut?

    Ini dinamakan kita hendak seluruh dunia bersujud kepada Islam mengikut aturcara kita.

    Allah s.w.t. telah sengaja mempelbagaikan manusia kepada pelbagai kaum dan bangsa, kerana Dia tahu akan sebab terlintasnya masalah pemikiran kumpulan (groupthink) yang boleh tersendiri menghalalkan yang haram, dan mengharamkan yang halal juga.

    Untuk menyuruh seluruh kaum bukan Islam di Malaysia untuk tunduk kepada syari'ah Islam bukan sahaja mustahil, bahkan ia mengapi-apikan keadaan juga. Begitu juga menunduk anak murid bukan Islam untuk mematuhi hak orang Islam, adakah itu juga satu penganiyaan?

    Astaghfirullah, walaupun saya tidak sehebat alim seperti kalian disini, saya tahu akan hak asasi manusia dan hak Allah s.w.t. Demikian setiap hari saya membaca berita akhbar disana sini, semakin kukeliru akan adab dan tatabicara kita semua, adakah kita sudah sengkitkan minda kita sehingga kita tidak bersikap toleran antara satu sama lain.

    Wallahu alam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saudara/saudari TP, sungguh tepat apa yg saudara/saudari katakan. Ini la permikiran yang patut dicontohi oleh seluruh umat manusia tanpa mengira bangsa dan agama.

      Padam
  51. apa-apa pun tempat ini walaupun bilik persalinan tetapi kurang sesuai even jika anak2 melayu Islam kita yang berada di tempat ini kita akan tempelak juga.. pastinya ada tempat yang lebih sesuai.. gunakan bilik darjah atau library buat sementara... jgn terlalu ambil mudah.. wpun nampak kecil di mata kita, ttp sebagai ibu bapa mereka tentunya mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka..

    BalasPadam
  52. Sama je makan kt tempat persalinan dengan toilet..xsalah pon makan dekat kantin..kurang sopan tmpt makan nye..n saya kurang setju dengan pihak berwajib..

    BalasPadam
  53. Is the author seriously saying 'Don't panic it's a changing room, not a toilet?'

    Eating in a changing room is as bad as eating in a toilet! Both smell of sewage, both are near toilets. Not to mention it's an enclosed area, absolutely not suitable for eating food.

    Teach our children to respect each other, not respect a concept. If you want to 'respect Ramadan', then Guantanamo Bay's change of force-feeding times of their prisoners on hunger strike (from 3x a day to 2x: before fajr and after sunset) is also to 'respect Ramadan'.

    BalasPadam
  54. poyo ja lebih...benda ni pun nak jadi isu...isu ni bukan apa...isu nak memburuk2kan pihak sekolah dan kerajaan ja...nak isu lagi sedap hah dalam gambar tu budak2 india hah jadi lah isu perkauman sikit...nati orang mula la salah kan kerajaan konon nya nak balas dendam...alah poyo la blog2 pakatan ni...

    BalasPadam
  55. encik mazidul nak ke anak encik makan di bilik persalinan. kalau tengok gambar, ada tempat shower semua. maksudnya, ia pernah digunakan untuk mandi/kencing. sekarang isunya adalah kebersihan. saya pun benci amenoworld tu pasal dia tu meroyan macam orang mati laki, tetapi tak perlu la nak pertahankan benang yang basah?

    BalasPadam
  56. Kelas kosong atau dewan kecil tiada ke? Sehinggakan pilihan muktamad adalah bilik persalinan?

    BalasPadam
  57. bilik persalinan dengan jamban lain laa.... ada belajar GMP/HACCP tak?

    BalasPadam
  58. pada pendapat saya..mengapa pelajar perlu diarahkan untuk makan di bilik persalinan? bukankah tempat itu dikhaskan untuk menyalin pakaian bagi pelajar yang baru lepas subjek pendidikan jasmani? mengapa pelajar bukan islam tidak digalakkan untuk makan di dewan sekolah ataupun di kelas kosong/ bilik pendidikan moral? adakah sekolah tersebut tidak mempunyai dewan? oleh itu, blogger ini juga tolong siasat dan fikirkan dahulu adakah bilik penyalinan sesuai untuk dijadikan kantin sementara..

    BalasPadam
  59. Toilet dengan bilik persalinan tak tau beza ke? tak belajar GMP, HACCP ke?

    BalasPadam
  60. macai macai ni memang suka putar belitkan fakta,dah fakta dan gambar kat depan mata tapi macai macai ni masih boleh nak putar belitkan lagi. macai macai UMNO ni memang hebat dalam putar belit fakta!TAHNIAH UMNO! Juara Putar Belit Fakta 2013 Akan Dimenangi Oleh Macai Macai UMNO.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau india dengan cina cepat ko melatah kalo orang melayu makan kat situ kau nak kecoh tak??? KOMFEM TAK!!!

      Padam
    2. Gambar di depan mata, dan terus boleh judge tanpa usul periksa etc?

      Saya rasa kamu yang disini bersikap seperti macai.

      Kerana hanya macai sahaja yang mengatakan orang lain macai.


      Padam
  61. kalau berbuka puasa di dalam bilik mandi sesuai tak? yang itu kanak kanak...sepatutnya perlu menyediakan kawasan yang sesuai...kalau suruh anak kita sendiri makan di sebelah bilik tandas atau di dalam bilik mandi sesuai ke? sila jangan cuba perbetulakan tidakan yang sememangye salah. Mengaku and minta maaf. lebih baik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pertama sekali, kamu tahu itu adalah bilik mandi? dan kedua, Mengapa perlu kamu kaitkan isu Berbuka Puasa di sini? Adakah kamu sedang bermain sentimen orang bukan islam adalah mangsa di sini?

      Tunggu sahajalah penjelasan rasmi dari pihak yang berkaitan.

      Dan rasanya, itu sekolah, dan sudah tentu Kakitangan di Sana tidak begitu bodoh untuk membiarkan perkara ini terjadi dengan begitu sahaja, Kerana sudah pasti ada sebab, dan penjelasan yang munasabah.




      Padam
    2. Saudara Malaysia boleh, biar saya jawab bagipihak Saudara Sarava. Bagi kebanyakan manusia yang menpunyai mata, apabila melihat gambar tersebut memang la sah itu bilik mandi kerana ia menpunyai shower tap. Dan kakitangan sekolah bukanlah bodoh untuk menbiarkan perkara tersebut begitu sahaja....sebabnya perkara ini telah diketahui umum.kalau tidak diketahui?

      Padam
  62. eems legit but i would imagine a changing room to be exclusively male or female only..but seems that both male and female are using same 'changing room'. got guard some more

    BalasPadam
  63. Jadikan satu bilik darjah sebagai tempat makan utk sebulan saja susah kah.. Sekarang sapa susah sebelum mengambil tindakan fikir dulu dah nama guru... Guru apa fikir cam ni...

    BalasPadam
  64. Jadikan satu bilik darjah sebagai tempat makan utk sebulan saja susah kah.. Sekarang sapa susah sebelum mengambil tindakan fikir dulu dah nama guru... Guru apa fikir cam ni...

    BalasPadam
  65. Penjelasan guru sekolah berkenaan. http://imgur.com/QaIcz4Q

    BalasPadam
  66. bagi yang sokong untuk makan kat bilik persalinan saya ada pakej untuk tukar tempat makan kat rumah korang ke bilik persalinan so kowg boleh makan kat situ dan juga tukar pakaian kat situ...boleh jimat masa dan ruang kat rumah setuju x???pikir logik sikit...tempat salin pakaian untuk salin pakaian..tempat makan untuk makan...jangan cuba nak memperbetulkan benda yang dah memang terang2nya salah...

    BalasPadam
  67. Salam...saya dapat daripada fb kawan ...Penjelasan guru sekolah berkenaan. http://imgur.com/QaIcz4Q

    BalasPadam
  68. haha..your bullshit fails to cover your wrongs.i don't think u showed enough respect to those kids,why makan dalam tandas/so-called bilik persalinan??

    BalasPadam
  69. Tk atas penjelasan. Pihak sekolah dicadangkn panggil tv3 utk mjelasankan isu. Ini isu yg bokeh disalahfahamkn dn boleh menjejaskan perpaduan kaum
    . Pihak yg buat fitnah perlu diambil tindakan. Pihak sekolah saman fitnah pd org yg buat fitnah.

    BalasPadam
  70. ok, kalau diarahkan makan dalam tandas mmg xpatut, kalau makan dalam bilik persalinan pun kurang patut. dah xde tempat lain ke nak buat kantin? kalau betol apa yang dikata bilik tersebut berbau kurang menyenangkan eloklah tukar ke tempat lain. kesian budak2 tu. islam mengajar kita supaya menghormati agama lain. jangan sebab berpuasa, kita abaikan kepentingan lain. Wallahualam

    BalasPadam
  71. ok, kalau diarahkan makan dalam tandas mmg xpatut, tp kalau dalam bilik persalinan pun xpatut. kalau betul apa yang dikata bau kurang menyenangkan. mohon segera tukar tempat lain. xkan xde tempat yang lagi elok. kesian kat budak2 tu. jangan sebab org kita berpuasa kepentingan lain diabaikan. islam mengajar kita menghormati agama lain. kalau melayu kita kena mcmni agak2 tersinggung x?

    BalasPadam
  72. Bilik Persalinan = seperti yang kita selalu guna di Supermarket untuk mencuba pakaian tu mana ada mangkuk tandas? Orang yang buat "complain" ni tak sedar dia bawa tandas masuk ke bilik tidur dan tidur bersama najisnya setiap malam...!!! Dalam rumah mereka pun mereka makan di sebelah bilik tandas juga. Zaman dahulu atau di kampung-kampung sahaja saya tengok tandas di bina jauh dari rumah, betul tak?

    BalasPadam
  73. Ada orang islam tak berpuasa sanggup makan dalam tandas

    BalasPadam
  74. makan di tandas ok apa. kita makan di kedai mamak pun serupa makan di tandas. makanan tak ditutup 24 jam. apa mau bising.

    BalasPadam
  75. Biar laa ajar skit bg hormat bulan puasa ,jnis bgsa laknat nk kita hormat bngsa diorg ,diaorg
    Xprnah nk hormat kita ,,,puihhhhh.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jgn kurang ajar bro. Hormat bulan puasa?? Ramai org islam yg x puasa tau. Mana pergiya hormat?? Agama sendiri pun x reti hormat nk kutuk org lain. Boleh blah lah....

      Padam
    2. Jgn kurang ajar bro. Hormat bulan puasa??
      Ada ramai lagi yang x puasa. Bangsa sendiri pun x hormat agama. Nak kutuk org lain plak. Blh blah lah....

      Padam
    3. sungguh tidak bersopan dan kurang ajar zizi azizi ni..

      Padam
  76. Saya cikgu....dan saya takkan tegamak nk bg anak murid sy mkn dlm bilik persalinan......titik.

    BalasPadam
  77. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  78. kt umah pon blom tentu selesa..cuba tengok tandas kita kt mana..yg ade bilek, sebelah nya tandas...apa cer..tempat tu bersih kan..tanya depa ade bau taik, kencing ke..dont jump into conclusions..masa aku kerja kt s.a dulu tpt solat depa bg kt bilek persalinan (tp bersih, bole mkan minum lg)..tak heboh pon, lg pegawai nya separuh org melayu islam..international company lg..ni suma nk jd isu..apa lah



    BalasPadam
  79. Is a plain excuse... The school management should THINK better alternative.... is really stupid and disappointed decision

    BalasPadam
  80. Kalau benar perkara ini berlaku kerana kantin sekolah sedang dibaikpulih, mengapa tidak benarkan para pelajar makan di dalam kelas atau di kawasan lain sekitar dalam sekolah yang saya rasa mungkin lebih sesuai untuk dijadikan tempat makan daripada bilik persalinan. Walaupun bilik persalinan mungkin tidak sama dengan tandas, tetapi saya masih rasa ia tidak sesuai dijadikan tempat makan. Alasan bahawa ia dilengkapi sinki oleh itu memudahkan pelajar bukanlah satu alasan yang kukuh mengapa mereka perlu makan di situ.

    BalasPadam
  81. Mungkin fakta laporan dah lari sikit, sepatutnye bilik salinan dan bukan tandas. Tapi laporan asal bukan dari blogger ape ke namenye ntah, tapi laporan asal dari facebook post dari salah seorang ibubapa pelajar terbabit.

    Melihat dari gambar itu pun dah nak termuntah saya bila pikir nak kena makan disitu. Tambahan bila fikirk yang pintu tertutup.

    Laporan blogger mungkin kurang tepat, tapi laporan media massa utama pun bukannya semua tepat pun. Kita ni manusia, mesti ada salah dan silap sikit. Tapi tak payah la nak menegakkan benang yang basah.

    Bagi saya, dah tempat tu memang tak sesuai. Ianya adalah tindakan yang kurang bijak dari pihak sekolah. Tukar dan mintak maaf sahajalah. Mengaku sahajalah keksilapan dan laksanakan pembetulan. Orang pun sejuk hati.

    In sya allah...

    BalasPadam
  82. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  83. lepas ni suh semua sekolah sediakan tempat makan ala restoran 5 bintang yang dilengkapi dengan penghawa dingin dan dilayan seperti VIP oleh pelayan2 yang dibayar gaji

    BalasPadam
  84. Zaman ini, berita-berita dalam TV dan akhbar pun tak boleh dipercayai. Apatah lagi blog-blog dan fesbuk. Haizz...

    BalasPadam
  85. Saya merasakan tindakan pihak sekolah tidak wajar. Sepatutnya memilih tempat lain yang lebih bersesuaian dengan aktiviti yang dilakukan. Saya juga amat curiga dengan alasan "tukar pintu kaca".. begitu lamakah kerja-kerja tukar pintu kaca(banyak pintu ekk) sehinggakan kantin terpaksa ditutup dan tandas di upgrade jadi bilik persalinan dan menyediakan meja untuk budak sekolah bukan muslim makan??

    Daripada Anas RA katanya, Rasulullah SAW bersabda, “Tolonglah saudara kamu yang zalim atau yang dizalimi”, berkata seorang lelaki, “Wahai Rasulullah, aku akan menolongnya jika ia dizalimi, bagaimana pula aku akan menolongnya jika dia seorang yang zalim?” jawab baginda, “Engkau boleh menahannya daripada melakukan kezaliman, maka yang demikian bererti engkau menolongnya”.

    BalasPadam
  86. Kalau anak anda makan di bilik persalinan apa rasa anda

    BalasPadam
  87. Kenapa harus kerja2 pengubahsuaian kantin dilakukan pada waktu persekolahan? Ini melibatkan isu keselamatan semua pelajar tidak kira islam @ bkn islam. I believe it's not a major renovation. Apa pun, tindakan pihak sekolah adalah kurang bijak dan mampu mengundang ketidak puasan hati byk pihak.

    BalasPadam
  88. Guru guru tolong mengaku anda sudah salah dan jangan memperbetulkan kesalahan anda.

    BalasPadam
  89. typical malaysian... nampak sinki yg tertutup dan malap2 gelap2 sikit... cakap tandas.. bodooh org melayu kita nie... jadi berlayu! jgn nak meLAYU sgt la...

    BalasPadam
  90. Typical malaysian!! nampak bilik gelap2 sikit... ada sinki ckp tandas bodo tak bodo la...! tue la cuba rakyat malaysia pikir sikit ada sebab dan musabab dia buat tue... putar belit pale dia.... dah terang2 kantin dia pemBAIK PULIH... maksudnya lagi nak BETULkan OTAK kantin tue kalo Kantin tue ada otak.... dah la kalo semua nye salah di mata korang duduk kat hutan tue bina negara sendiri...

    BalasPadam
  91. Memalukan melihat perempuan mamak mengaku Melayu yang mengendalikan blog AMENOWORLD melakukan provokasi menjatuhkan maruah pentadbir Sekolah Kebangsaan Seri Pristana berhubung kes murid ditempatkan di ruang makan yang kelihatan seakan-akan tandas.

    Memalukan bila Menteri Pendidikan melompat melalui Tweetnya seperti tiada kordinasi dengan pihak sekolah melainkan mengeluarkan reaksi melulu.

    Memalukan juga bila umat Islam kelihatan apologetik tak bertempat sehinggalah perkara sebenar didedahkan oleh Mazidul Akmal bahawa itu bukan tandas, tetapi bilik persalinan.

    Heran, blogger dan pengamal media sosial segera melaungkan bahasa pembangkang dan pemuka kafir. MENGAPA PERLU MEREKA DIASINGKAN? DISKRIMINASI? BLA BLA BLA?

    Teman sokong sepenuhnya pihak pentadbir sekolah menyediakan ruang khas bila kantin tidak dapat digunakan, untuk murid bukan Islam makan. Murid bukan Islam di sekolah tersebut adalah minoriti di sekolah tersebut.

    Kebijakan pentadbir sekolah dalam kes ini dapat mengelakkan murid bukan Islam ini menjadi mangsa ejekan, hinaan, dan kata-kata kesat berbaur keagamaan dan perkauman andai mereka dilihat makan sembarangan oleh PARA MURID ISLAM yang masih KANAK-KANAK.

    Mereka ini tidak tahu yang mana baik yang mana buruk.

    Dari 1985 hingga 1995 , teman bersekolah di SK La Salle, Ipoh - majoriti CINA dan St Michael Institution, Ipoh - majoriti CINA, turut pernah mendapat ejekan oleh pelajar CINA kerana menjalani ibadat puasa. Kerana mereka adalah majoriti, dan mereka merasakan mereka adalah ramai dan betul!

    Adakah mustahil keadaan sebaliknya BOLEH MENIMPA murid bukan Islam di sekolah yang dihentam teruk secara melulu ini?

    Amat malang, hari ini, umat Islam bersifat apologetik tak tentu hala manakala NON-MUSLIM hanya mencari kambing hitam dalam menzahirkan rasa kurang senang mereka terhadap ibadat orang Islam.


    Lebih sial, isu ini dijaja oleh kambing betina hitam milik pembangkang.


    DALAM KES SERI PRISTINA, TENTULAH TINDAKAN PENTADBIR SEKOLAH 'MENYELAMATKAN' MEREKA INI DARI DIJADIKAN BAHAN BULI ATAU EJEKAN KANAK-KANAK NAKAL YANG LAIN DAN LEBIH RAMAI, WAJARLAH DIPUJI.

    Mengapa melatah tak tentu pasal?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro.

      Izinkan saya meluahkan pandangan saya terhadap kes ini.

      First of all, saya ingin meminta maaf bagi pihak rakan-rakan non-Muslim yang pernah mengejek bro disebabkan bro berpuasa pada zaman persekolahan dulu. Saya tidak akan memihak sesekali terhadap mereka yang berbuat demikian...bahkan dalam kes Alvivi yang terkini pun sama. Mereka tidak mengenal erti hormat dalam kehidupan manusia, malah boleh kami nyatakan bahawa perbuatan yang sedemikian harus diperbetul melalui pendidikan yang sepatutnya.

      Namun bro, daripada menyatakan ini sebagai isu perkauman, apa yang terlintas dalam fikiran saya adalah mengenai isu sensitibility pihak berkuasa sekolah tersebut.

      Daripada isu kantin diubahsuai - sepatutnya sebarang pengubahsuaian dalam prasarana sekolah dilakukan sebaiknya pada musim cuti sekolah. Sekiranya keselamatan murid-murid dijadikan alasan, bukankah cuti sekolah merupakan musim yang lagi sesuai untuk melaksanakan pengubahsuaian ??

      Padam
    2. Huh?? Kata saudara Ipoh hanya melayu shj yang apologetik, but i see chinese also knows how to apologize. That's gud. Apa sekali pun, tak kira kaum apabila seseorang tu buat mistake what's is wrong with a simple sorry. Don't be a racist of calling people kambing betina hitam or perempuan mamak, it will reflect badly on you.

      Padam
  92. Sekolah salah...tapi ameno lagi salah sebab membabitkan isu perkauman dlm hal ini..ini masaalaynj6a keputusan yang tidak bijak dar8 pihak sekolah..takde kena mengena dgn melayu india atau cina

    BalasPadam
  93. persoalanya, takde tempat lain ke selain dari tandas/tempat persalinan??? kecik sangat ke sekolah tu??? sekolah kedai ke apaa

    BalasPadam
  94. takkan xde tempat lain utk makan..?padang..bawah pokok,perpustakaan,lab,pondok bacaan etc.

    BalasPadam
  95. kenapa tak beli jer khemah??? mana pergi nya duit bebnyak.kalau dah tak ada tempat sngt untuk bebudak makan??? mana pergi kewarasan manusia yg dewasa nie.teruk..

    BalasPadam
  96. JANGAN BAGI ALASAN , KALAU SAYA , SAYA AKAN MENGGUNAKAN SEBUAH BILIK DARJAH YTANG SESUAI DAN MEMINTA AGAR MURID TIDAK BERDEKATI BILIK ITU SEMASA MEREKA MAKAN DAN MINUM DI SITU....BILIK PERSALINAN ATAU BILIK AIR MEMANG TAK SESUAI ...TAKKAN TAK BELAJAR KEBERSIHAN ? TAK TAHU APA ITU KE?

    BalasPadam
  97. SANGGUP TAK SANGGUP , GURU BESAR INI DAH MEMNBERI HAL INI BERLAKU....

    BalasPadam
  98. nak tukar dari "bilik air" ke "bilik persalinan", konon bagi ayat manis2 sikit utk tutup fitnah. jgn ingat org bodoh. tak kisah bilik air ke bilik persalinan, bilik utk berak ke, aku tengok gambar tu pun dah mcm tandas. astagfirullahalazim, tak ada rasa kesian ke kat budak2 tu? dah budak2 ikut je makan dalam tu. ni bukan bersih tak bersih, guna lagi atau tak. aduhai, kenapa susah sangat nak paham ni pengetua? sekarang ni, sebelum pilih so call "bilik persalinan" yg tak digunakan ni, ada rasa apa2 tak atau ada perhati budak2 ni makan tak? i just wondering, dont you have any feeling about it? sangat tidak sesuai mcm ni! aku kalaulah jadi pengetua, aku rela bagi budak2 mkn dekat padang atau bawah pokok

    BalasPadam
  99. There will be two weeks of holiday next month. Why can't the renovation be done during that period? Honestly, if the management do care about the non-Muslim students, they wouldn't have thought about providing them the changing room as a substitute for canteen.

    BalasPadam
  100. Bising2 kat sini buat apa..Baik pi tengok sekolah tu dgn matakepala sendiri..baru la tau keadaan sebenar..Ak bukan menyokong atau menidak, kalau betul salah pengetua sek. tu, baru la boleh ambil tindakan..tgk sendiri baru tau.

    BalasPadam
  101. Bilik persalinan yang di reka reka ni dekat mana? Di sebelah tandas atas jauh dari tandas...? Mazidul kena jawab....kalau tak batal puasa kau..

    BalasPadam
  102. tak habis habis melayu cina india...woii...mati tak bawa semua itu la..bawa dosa ngan pahala jew...

    BalasPadam
  103. Ade beza bilik persalinan dengan tandas. Kalau betul dorg bagi budak2 nie makan kat tandas, yela patut bising. Ini tempat persalinan der. Dah di upgrade lagi. Kan dah explain, sekolah ni ramai student, jadi nak guna kelas untuk jadi tmpat makan mmg x cukup la.. I don't think bilik persalinan tue kotor. Bukan tandas. Bukan tempat buang air ke ape. No big deals. Its a modified room, with a rooftop. Budak2 bukannya makan kat tga panas ke, dkt tepi toilet bowl ke.. Cmon la.. Kalau nak sgt perubahan kat sekolah nie, ape kata korg hulurkan sumbangan untuk bukak lg satu kantin ke. dari bising2, komplen2..tp xda buat ape2.

    BalasPadam
  104. Kalau ini yg diajar oleh agama mu, TQ.
    No komen....
    Selamat berpusa....

    BalasPadam
  105. SMTI-pemilik dan penulis amenoworld ialah perempuan anak mamak yang dibayar berpuluhribu RM sebulan oleh PR demi untuk memburukkan pihak yang mereka benci dan blog beliau tidak boleh komen langsung. Pengecut punya amenoworld. Amenoworld pakai estima baru wey, kirang yang bertekak kat sini dapat apa?

    BalasPadam
  106. saya tidak bersetuju siapa betuk siapa salah, kalau perkara ini berlaku di sekolah cina,semua pelajar muslim di dalam "BILIK PERSALINAN".mesti dalam social pressure .....saya berharap semua orang boleh respect orang lain.....

    BalasPadam
  107. kantin tukar pintu kayu kepada pintu kaca ke??? hanya melibatkan kawasan kecil je kat kawasan dapur atau ruang makan tertutup utk guru/staf... tak perlu la nak tutup seluruh kawasan terbuka kantin tu... boleh je bukak 2-3 meja utk pelajar bukan Islam yang tak ramai tu... lain la kalau nak renovate tukar jubin lantai ke...

    BalasPadam
  108. SEDAR TAK SEDAR,INI LAH SALAH SATU CARA 'MEREKA' MEMECAH BELAHKAN KITA,,,DR ISU SEKECIL KUMAN...LIHAT KOMEN SALING SALAH MENSALAHI...RENUNG-RENUNGKAN...

    BalasPadam
  109. bagusla mazidul merungkaikan perkara ni.. ouh yer.. klu btul la bilik prsalinan.. kenapa BULETIN UTAMA TV3 bertarikh 23 July 2013 ckp tandas?? jd tu bknnya tanda mmg nk memburukkan sesetengah pihak ke?

    ada seseorang tu komen, sekolah tu tmpt org2 beilmu.. kena xdiletakkan tmpt mkn tu kat dewan ke.. ataupun astaka. pihak sekolah pun lebih sesuai rasanya menyediakan khemah khusus utk para pelajar. lgpun, bkn ramai yg xpuasa kn. boleh je sewa khemas selama sebulan. Dewan pun xde ke? atau kot2 kelas kosong boleh juga dijadikan tmpt pelajar ni berehat. Basuh tgn ke apa ke, diorang boleh usaha sendiri.

    BalasPadam
  110. Wow banyaknya pakar pelajar, pemakanan, pentadbiran sekolah dan yang paling banyak pakar tandas kat sini. Tapi semua buat komen dari 'armchair' masing masing je. Yang cari the real facts mazidul je. Tu pun dia kene templak. Aku dah pergi sekolah tu dan tengok dan duduk dalam bilik persalinan tu. ok je. wangi je. but then mungkin gak aku tak pegi sendiri. tapi kau orang ni senang nak percaya macam mana kau orang percaya blog blog yang tak bertanggung jawap kan. so kalau tak nak pergi tengok fakta sendiri, tak yah lah nak memekak.

    BalasPadam
  111. I'm a Muslim and I was born and raised in a Muslim community. There's no such teaching in Islam [even in other religions too] that promotes injustice and unfair treatment to our Muslims and non-Muslims. As fasting in Ramadhan meant for Muslims; so non-Muslims they should lead their day-to-day life freely. In other words, fasting should only affect Muslims directly.

    I can’t establish the reason on (1). Canteen operating hours in Ramadhan, and (2). Alternative dining areas [changing room]. Albeit those, these are the things that I think should be the appropriate measures:

    1. BEFORE RAMADHAN: The school management should do ANNOUNCEMENTS during morning gathering OR put up NOTICES especially in Canteen OR distribute LETTERS to parents/guardians about canteen operating hours in Ramadhan at least 1 month before Ramadhan.

    2. BEFORE RAMADHAN: The management collaboratively with Parents Teachers Association (PIBG) should hold a short and simple discussion on ALTERNATIVES available and permissible for Non-Muslims students. This is the most CRUCIAL PLATFORM to make FINAL AGREED decisions.

    3. DURING RAMADHAN: In the case of canteen OPERATING as usual; Muslim students are prohibited to be in Canteen or nearby areas and it is restricted only for Non Muslims. To add more blessings, religious activities should be hold for Muslim students during recess as simple as gathering in surau or hall for religious speech or recite al Quran and zikr sessions togetherwith Muslim teachers.

    4. DURING RAMADHAN: In the case of canteen NOT OPERATING; Non-Muslim students should have the right to use the Canteen as a place to have their meals as Canteen is designated for eating. In case Non Muslims students are minority, it is wise for school management to open half or several sections of Canteen. Non-Muslim teachers should be assigned to MONITOR the Canteen for cleanliness. But from my personal view, BOTH teachers; Muslims or non-Muslims should be assigned for monitoring purposes.

    5. DURING RAMADHAN: In the case of canteen NOT OPERATING; Non-Muslim parents/guardians are allow to bring food for students. But, this alternative requires STRICT SUPERVISION from security and school community. Thus, only registered parents/guardians should be allowed to bring food.

    I hope the school community can help to treat Non Muslim students in the most benevolent way as our Prophet Muhammad always did. Please relay this message and channel your complaints and recommendations to the school management as I’m not a part of the school community.
    Dear my Non Muslim parents and students I feel sorry about this. As a part of Muslim community, please accept my apology. From my side, I will pray to Allah to enlighten those in the Dark. Amen.
    We should track back the history before Ramadhan starts, the preventive measures and communication channels taken by the management. It is CRUCIAL to avoid slandering and misjudgment too. May Allah enlighten each and every one of us. Amen. To those who keen to unfold the truth; May Allah bless and protect you always. Amen. For those who’ve misjudged, accused and slandered; May Allah bless and lead you to the truth. Amen.
    “Barikilla hummalana fi sahri Ramadhan”

    BalasPadam
  112. Lucutkan je jawatan GB itu!! Dia tidak layak menjadi pemimpin sekolah. GB merupakan tulang belakang yang menyokong kecemerlangan sesebuah sekolah. Dimanakah letaknya tanggungjawab GB tersebut apabila mengabaikan kebajikan murid2 di sekolahnya? Tiada agama yang mengajar umatnya menunaikan ibadah berpuasa dengan mengabaikan kebajikan orang lain. Dalam hal ini GB tersebut boleh mengambil inisiatif untuk menempatkan murid2 tersebut ditempat yang lebih sesuai dan bukannya di dalam tandas atau bilik persalinan. Wahai GB, guru2 dan juga ibu bapa... Renungkanlah agar perkara sebegini tidak berulang lagi. Semoga isu ini mendapat penyelesaian yang rasional.

    BalasPadam
  113. Sekadar teguran..Begini lah tuan/puan semua yg banyak memberi komen tentang isu ini. Saya bukannya menyokong atau membangkang dalam isu ini...Cara yang TERBAIK dalam isu ini ialah tuan/puan semua pergi lah sendiri ke sekolah tersebut. Minta izin dengan Guru Besar untuk melihat keadaan sekolah. Tuan/puan boleh bangkitkan persoalan2 seperti di atas spt kenapa tak buat kat kelas atau kat dewan atau kat mana2 saja. Itu lebih baik daripada tuan/puan memberi komen kat sini tanpa mengetahui kedudukan yang sebenar, yang akhirnya memanaskan lg isu ini. Lagi molek kalau tuan/puan yg beri komen2 di atas ni adalah ibu bapa anak2 yang belajar kat sekolah tersebut.

    BalasPadam
  114. Satu lagi yang tak faham apa yang berlaku. RENOVATION CAN BE DONE DURING SCHOOL HOLIDAY WHY CHOOSE RAMADHAN? NO MATTER IT'S CHANGING ROOM OR WASHROOM. GROW SO OLD AND STILL DONT KNOW HOW TO DIFFERENTIATE WHAT IS WRONG AND WHAT IS RIGHT?

    SCREW YOU BASTARD..WE DO NOT NEED YOU TO TEACH US WHAT IS WASHROOM AND CHANGING ROOM. YOU ARE THE ONE WHO SHOULD IMPROVE YOUR COMMON SENSE FIRST INSTEAD OF WRITING BULLSHIT HERE..

    BalasPadam
  115. No matter what claims is between these two blogger, in public view it is still an inappropriate place to even place tables there and have anyone sit there and eat. What is a changing room and what is a toilet in Malaysia? Either places are not suitable to eat in. A school contain a wide range of field that can set up temporary tables and tents are opt to for hot weather. If this fella wants to prove innocence for this school, why is it that he himself did not provide pictorial proof or even recorded it in this video instead of just having him standing in front what may be questionably the school compound or perhaps not. Just like that blogger, y can't this guy show us something to doubt what we see. Believe in what the eyes see and not what the ears hear.

    P.S. I'm not sorry for those who cannot understand what I wrote because i decided to write it in English rather then in Malay. Malas nak cakap dlm Melayu.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.