Ahad, Mei 19, 2013

IBU DAN BAYI SENGSARA DI VIETNAM : AIR ASIA USAH LEPAS TANGAN ( EKSKLUSIF ) UPDATED


Kira-kira  jam 8.45 malam tadi,  mengikut  waktu tempatan di  Vietnam, saya terlihat penumpang pesawat  AK 1455,    warga  Malaysia  dihampiri oleh  kakitangan  lelaki  Air Asia. Penerbangan  pulang ke Kuala Lumpur  dijadualkan  berlepas pada jam  9 malam ( 10 malam waktu  Malaysia ).


Setelah  beberapa minit  berlalu, perlahan  saya  kemudian  mendekati kumpulan penumpang itu  dan  mengajukan soalan.

"Ada masalah apa puan?"



"Kakitangan  Air Asia ini berkata,  anak saya  dilarang  menaiki pesawat  kerana dia  demam campak.   Kami  sekeluarga,  dua belas orang,  datang  ke Ho Chi  Minh  pada hari Rabu lalu.  Kami memang  ada  membawa bekalan ubat demam,  jadi bagi kepada dia kalau dia  demam.  Dia  sudah  tidak demam lagi,"  ujar  ibu bayi,   Izan  Suhaila Mohd Ali,  36 tahun.

"The  mother and the baby had to stay here  for  five days. They cannot  board the aircraft," arah  kakitangan Vietnam Air Asia berdiri di sebelah saya.

Mereka  bimbang sekiranya deman terbabit  menjangkiti penumpang lain.


Menurut ahli  keluarga  Izan, semua  beg pakaian  mereka telah dimasukkan ke dalam pesawat.  Setelah  bercuti  selama empat hari,  kandungan beg  bercampur aduk dan barangan  keperluan  asas Izan dan anaknya,  Maryam  sukar dipisahkan.  

Bayi,  Maryam  Sofea Mohd Reza, berusia 14 bulan.

Lalu saya terangkan keadaan sebenar kepada kakitangan  syarikat  penerbangan  tambang murah itu.

"So, all twelve had to stay  then ,"  balasnya.

"I understand the situation, law is a law but  don't  forget, these are human beings not dogs or cats. If she  were going to stay here for another five days, she and the baby need  cloth to wear.  Please refer this matter  to your superior again before making  further decision," balas saya.

Tidak lama kemudian,  muncul seorang penumpang MELAYU memperkenalkan dirinya  sebagai  pegawai perubatan ( medical doctor )  datang menghampiri dan menyentuh  tubuh Maryam. 


"Dia  kena chicken pox tetapi sudah tidak demam lagi. Hanya  tinggal kesan tompokan hitam sahaja di tubuh,"  ujar doktor terbabit.

Namun kenyataan beliau tidak dihiraukan oleh petugas di situ.

Beberapa minit  kemudian  tampil  pula jururawat wanita tempatan dan pantas menyelitkan jangka suhu di bawah  ketiak bayi itu sebanyak dua kali.


"Apabila  kita  bertanya,  berapakah suhu  badan  Maryam,  dia membisu,"  ujar kakak  Izan,  Norhamiza.


Saya  perhatikan,  airmata  jernih  mula bergenang  di bawah  dua kelopak mata Izan sambil dia terus  mendakap  erat  anaknya mengalami sindrom down.

Barangkali   dia  bak  tidak mampu  mempercayai  cabaran didepaninya tatkala itu amat getir. Tambahan pula suami tersayang  tidak bersamanya untuk mengharung detik hitam tidak mungkin dapat dilupakan sepanjang hayatnya itu.

Keputusan muktamat  telah  dibuat  oleh kakitangan Air Asia berpenampilan bongkak  biarpun tidak  dipersetujui ramai penumpang lain.

"The captain  doesn't  allow this baby on board," ujar pegawai sama kepada kami.

Warga Malaysia berkunjung ke bandaraya  Ho Chi Minh untuk membeli-belah. Lazimnya, ramai tidak  membawa  baki wang  tunai tatkala  pulang ke Malaysia.

Di saat perpisahan hampir menjenguk,  Izan dipeluk erat  oleh ahli keluarganya. Mereka juga  tidak berupaya  menahan  deraian  airmata tumpah di pipi. 


"Ibu ini diarahkan untuk  tinggal  bersama anaknya selama lima hari lagi di sini. Barangkali dia tidak  mempunyaii wang tunai mencukupi.   Kalau  hati terbuka untuk menghulurkan bantuan, dipersilakan,"  kata saya spontan kepada semua penumpang sedang  beratur untuk menaiki pesawat.

Tidak semena-mena,  warga Malaysia pelbagai bangsa,  Melayu, Cina dan India, tergesa-gesa, tanpa berfikir panang, mengeluarkan  matawang  pelbagai jenis dari poket serta  beg duit  mereka dan pantas  menghulurkan  kepada Izan.


Hebat  sungguh warga Malaysia. Memori  sebegitu  bakal terus  terpahat  di minda saya, selagi hayat  dikandung  badan.

Saya berasa amat kagum.

Biarpun mereka tidak mengenali Izan dan keluarga,  fakta  itu diketepikan.  Saya melihat lelaki Cina bertubuh tinggi menyeluk saku lalu menghulurkan  sejumlah wang kepada Izan, berdiri di elevator.  


Kakitangan Air Asia bertugas bak  tidak sabar untuk membawa Izan,  Maryam dan dua anak buahnya  keluar daripada kawasan itu.


Sebelum beredar, Izan  sempat dipeluk oleh  beberapa wanita Melayu tidak pernah dikenalinya. Sebilangan wanita lain, berlari mendapatkan ibu bertugas sebagai kakitangan Hong Leong Bank itu dan mendermakan  wang tunai.


Saya  berasa amat  terharu menyaksikan  detik memilukan itu tetapi gagal untuk  tidak mengizinkan kejadian itu berlaku. 

Untuk rekod, beberapa petugas, lelaki dan perempuan  kelihatan  berdiri di kaunter Air Asia.  Gambar mereka saya rakamkan.  Siapapun sekali mereka, kumpulan itu dilihat  mewakili  syarikat  penerbangan terbabit.

Andai  kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan  Air Asia,  Tan Sri  Tony  Fernandes  tiba-tiba berkebetulan   muncul  di lokasi itu,  pasti saya  tidak segan  untuk merayu ...



"Tan Sri,  tolong  hulurkanlah  sedikit  bantuan.  Mungkin kakitangan  Air Asia boleh  mencarikan hotel untuk mereka menginap kerana Vietnam, negara asing bagi mereka. Lagipun kini hampir jam 10 malam.  Pengguna  perkhidmatan  syarikat Tan Sri itu  juga BUKAN  orang kaya  dan ternama  seperti Tan Sri.  Apapun,  hakikatnya, Izan dan anaknya adalah pelanggan Air Asia dan mereka telah membayar tambang  untuk pulang. Jika  penumpang tidak mengenali mereka,  sudi membantu,  inikan pula Tan Sri,  individu  tersohor di mata rakyat  Malaysia"

Malangnya  saya tidak berpeluang  bersemuka dan meluahkan rayuan itu kepada  Tony  tatkala beliau  diperlukan. 

Saya  bukan Richard Branson and I don't wear skirt.


Lupakan Tony  tetapi saya  berharap  selepas  membaca entri ini,  beliau  dan kakitangan Air Asia  akan  mengambil tindakan segera menangani  kesengaraaan  bakal ditempuh  penumpang  malang  pesawat Air Asia terbabit.  

Tony,  just like what   I have told your staff  in Vietnam, Izan and Maryam are humans.

Sekitar  jam 9.30 malam,  kami  semua  hanya mampu menjadi penonton  ketika ibu dan anak itu  diarahkan  keluar dari pintu 18,  lapangan terbang. 


Pesawat  AK 1455  terbang  pada kira-kira jam 10 malam   waktu Vietnam,  terlewat kira-kira sejam  berbanding masa sebenar. Lebih MENAKJUBKAN,  tiada sebarang permohonan maaf diumumkan kepada penumpang berikutan kelewatan berlaku.


Sebaik menaiki  pesawat,  saya menceritakan  butiran  kejadian kepada ketua pramugari, Kasturi, sedang berdiri  berhampiran  pintu  utama pesawat.  Melihat reaksi  wajahnya gadis berpakaian  serba merah itu,  saya dapat  menjangkakan  kes itu  terlalu  asing  bagi dirinya. 

"Tolong maklumkan kepada kapten dan ground  staff Air Asia di LCCT supaya Izan dapat dibantu,"  pinta saya.

Setelah menjamah  nasi lemak tidak berapa enak dipesan, saya sekali lagi kembali menghampiri Kasturi. 

"Saya dimaklumkan,  ibu dan anak itu telah dibawa ke hospital oleh ground staff kita," kata gadis  tinggi lampai itu.

"Adakah  kapten mengetahui kejadian itu?  Kerana  ground staff   tadi  memaklumkan saya dan  keluarga  Izan,  kapten  tidak membenarkan Mariam  menaiki pesawat," soal saya.


"Kapten hanya tahu sebentar tadi setelah saya maklumkan,"  akui Kasturi.

Kapten  bertugas,  Ariffin Bakar.

Sebenarnya, tiada individu bijak gemar bertindak melanggar undang-undang. Jika kehadiran Maryam di dalam pesawat  ternyata  membahayakan nyawa semua penumpang, molek jika bayi itu dirawat dengan kadar segera  di hospital di Ho Chi Minh  terlebih dahulu.

Sewaktu  tiba di LCCT,   saya mendapatkan  berita terkini melalui Norhamiza dan ahli keluarga lain termasuk ibunya, Zaiton Baharom, 71 tahun.

"Memang kami terekjut," komen Zaiton terkilan.



"Tadi sewaktu saya hubungi melalui telefon,  Izan berkata,  kakitangan  Air Asia itu menghantar mereka sampai ke stesyen  teksi dan berkata, I am sorry.  Izan kemudian  terpaksa pergi membelikan baju Mariam dan dua pasang baju dia sendiri kemudian pergi balik ke May  Flower  Hotel,  tempat kami menginap  sebelum ini. Bayarannya,  USD60 semalam. Hujung minggu, banyak hotel penuh dan terpaksa tinggal di situ. Ini trip   pertama Izan ke Vietnam," tambah  Norhamiza.

"Jadi  tidak benarlah kenyataan  mereka  kononnya Maryam telah dihantar ke hospital oleh kakitangan Air Asia bertugas di lapangan terbang?,"  tanya saya kepada ahli perniagaan itu.

"Tidak," balasnya ringkas.



"Apakah  pesanan puan kepada Air Asia?," soal saya.

"Periksa secara teliti  terlebih dahulu sebelum  membuat keputusan.  Jika Maryam  membawa penyakit,  sudah pasti kami antara individu paling awal  dijangkiti kerana kami bercampur-gaul dengan dia.  Saya sendiri  tidur sebilik  dengan Maryam,"  luah Norhamiza, kecewa.


[  Klik di sini  ]

Apakah bakal berlaku kepada Izan dan Maryam? Adakah mereka mempunyai wang mencukupi  untuk Maryam melakukan pemeriksaan  darah di hospital di Vietnam?  Wajarkah Air Asia lepas tangan dalam kes ini?



Perkembangan  kes ini bakal saya kongsikan bersama semua, kelak.

Klik di sini untuk membaca perkembangan terkini.

SILA SEBARKAN KANDUNGAN  ENTRI INI DI MEDIA SOSIAL


131 ulasan:

  1. mohon share sebagai panduan, iktibar dan perkongsian maklumat

    BalasPadam
  2. Susah jugak berunding dengan staf yang degil dan tak bertimbang rase..
    Kesian Izan dan anaknyer...selamat ada rakyat Malaysia di situ.....

    BalasPadam
  3. THE GOOD THE BAD AND THE UGLY - EVERY BODY CAN FLY EXCEPT IZAN AND HIS MUM

    MAZIDUL , AKU BCA ARTIKL U DIHCM/SAIGON
    AKU LAMA DISANA
    HOTEL LUAR SEDIKIT DARI CITY CENTRE . CUMA USD20/ SEMALAM BERSIH CUKUP LENGKAP AIRCON TV ALAS TILAM,TOWEL TUKAR TIAP PAGI
    WIFI-FREE
    NO2- PSAL KILAT KASUT PENIPU INI BENAR TAPI MEREKA INI BUKAN ORG ASAL SOUTH VIETNM / MEREKA DARI NORTH-KOMUNIS-ORG SOUTH TAK SUKA NORTH DAN MUKA MEREKA LAIN -JIKA U CAMPUR DGN ORG VIETNM DIA AKAN BGI TAHU-BERHATI2 DGN ORG NORTH SUKA NIPU
    ADA BEBERPA RES ISLM YG BERCKP MELAYU RASA MKN MCM KITA ,OK CHOW

    BalasPadam
  4. Syarikat Air Asia ditubuhkan untuk semata-mata membuat keuntungan. Tiada langsung kebajikan yang dipulangkan kepada masyarakat....Kalau staff air asia angkuh ... tak heran kalau CEO dia berpuluh-puluh kali angkuh

    BalasPadam
  5. ahh standard air asia laa kalau lee pelanong asing yang mengalami masalah seperti puan ini tentu akan dibenarkan naik percayalah...
    rakyat malaysia dianggap second class je bagi air asia baik boikot je air asia ni lebih baik kayakan MAS betul tak???

    BalasPadam
  6. Terharu dengan sikap prihatin rakyat malaysia di airport mlm tadi. Terima kasih tidak terhingga

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sabar kak shila...kami doakan akak selamat kat sana..tell us if anything yg kami leh tolong from here

      Padam
    2. Semoga izan sabar dan tabah di bumi vietnam.. doa kami sentiasa bersama izan dan ank.....

      To air asia... shame on you there..

      Padam
  7. nothing else to say. dah la nama AirAsia tu besar. buat perkara camni.. lagi lah besar but in a bad way...shoot.

    BalasPadam
  8. Hi bro, saya Akil, reporter from NST. am doing a follow up on this story, and want to get in touch with you. pls revert back to my e-mail akil.yunus@gmail.com with your contact number so i can call. thanks, bro

    BalasPadam
  9. Kepada Encik Mazidul terima kasih di atas perkongsian entri ini.

    She's my aunty and my brother was there to accompany my aunt. I would like to thank you and all Malaysian or non-Malaysian who had helped my aunty and my brothers. Thanks again.

    BalasPadam
  10. SMTI-antara sebab dah 7 tahun den tak naik AirAsia...bongkak dan angkuh.

    BalasPadam
  11. awat tak dak akai sangat depa nih..dah doktor kata ok. lagi pun masa pi tu bleh lepas plak..

    BalasPadam
  12. sy ingin mengetahui dgn lbh lanjut kisah ini, supaya dpt dijadikan iktibar dn panduan kala menggunakan perkhidmatan air asia.

    BalasPadam
  13. mohon berkongsi pandangan...

    kelakuan staf airasia memang patut diperbaik, patut lebih bertimbangrasa dan berperikemanusiaan.

    saya rasa masalah ini sedikit sebanyak boleh diatasi jika izan mengambil insurans untuk diri dan anaknya. kita tak tahu kemungkinan yang akan berlaku semasa kita travel. insurans tak mahal rasanya dalam belas2 ringgit saja tapi manfaatnya besar sekali kalau kes kecemasan sebegini. lebih2 lagi kalau kes sakit jantung, tergelincir dalam bilik air, accident dsb.

    sekadar berkongsi pandangan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Haha I think if they had bought the insurans, the staff would just let them in. Takmau airasia rugi nak cover insuran for the family katakan..

      Padam
  14. SMTI: Cacatan ini sangat menyentuh naluri keibuan saya... :((

    Saya harap Air Asia dapat mempertimbangkan sesuatu bagi membela penumpang/ pelanggan-pelanggan sistem penerbangan merwka selepas ini.

    Mohon semua sebarkan agar ada yang mampu membuka mata berikutan hal ini.

    BalasPadam
  15. Yang kita perlu faham, when Allah jadikan kita org yg berpangkat(bole buat keputusan) seharusnya menggunakan juga ilmu/kebijaksanaan budi bicara Dan bukan undang undang manusia semata Mata...tapi yg PEMALAS nak fikir kebajikan org lain, akan ikut buta law yg dah ada. Ada sebab Allah jadikan makhluk manusia lebih superior dari yg lain...BUDI BICARA/SUBJECTIVE THINKING....tapi Kalau dah MALAS...jadi aniaya pada org lain

    BalasPadam
  16. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  17. Oh yes, if u remembered the case that one lady terberanak dlm flt airasia? That lady menipu utk board the flt stated that she's only 6mth tp sbnrnya da due utk beraalin bila2 masa..FYI, crew yg incharge of that particular flt da kena TERMINATED because of this..just saying..peace..

    BalasPadam
    Balasan
    1. So whats your point? Later they will find out that the kid actually not having chickenpox but terminal desease n someone has been infected n make complaint to airasia n the staff will be terminated? Please learn how to treat things case by case. Some cases they even had surgery in plane but no one to be blamed coz its nobody's fault. In this case budak tu dah disahkan xkan menjangkiti sesiapa kalau naik. Why make things harder?

      Padam
  18. Chickenpox is most infectious from one to two days before the rash starts, until all the blisters have crusted over (usually five to six days after the start of the rash).
    Kalau dah ada medical personal confirm (dia kata dah jadi hitam and I think for Izan dah pun after 5 to 6 days) kenapa nak pukul rata and say she cannot fly????? lagi nak simpan for 5 days??? Makes no sense ikut incubation period. Ni la masalahnya bila everything boleh diselesaikan dengan vaksin. Rakyat jadi MALAS untuk belajar about the childhood sickness. Buat seolah2 Izan tu ada HIV agaknya...

    hisssssssssssh!! buat naya!

    BalasPadam
  19. kedutaan malaysia di vietnam tak leh tolong ke 2 beranak ni???

    BalasPadam
  20. kedutaan malaysia di vietnam tak leh bantu 2 branak ni???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btl...kena inform kedutaan Malaysia di sana utk kes ni

      Padam
  21. no point arguing this issues with all the AA staff....humanity fly aways same goes with AA...thts new motto for them.
    rasa mcm nk mencarut je sbb tinggalkan Izan dan baby@teksi stand je...dh mcm buang kucing tepi jalan..MINTA MAAF TERBUKA DR AIRASIA PADA PUAN IZAN SEKELUARGA!!!! panggil semua media. tgk sapa pu la nk backup AA.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju... Wlpn tmbg murah dn byr murah tp sbgai sama mnusia kna la ada timbangrsa dn bperikemanusiaan.. Skurg2nya tlg uruskan tmpt pnginapan utk mereka bermalam... Kesian bby yg br baik demam... Xtau apa

      Padam
  22. Willing to take MAS or FIREFLY eventhough the ticket price is higher compared to airasia but I can count on their services.

    BalasPadam
  23. If the said MEDICAL PERSONNEL the doc who intro himself already certified that baby is recovering it would be his responsibilty to write a supporting letter stated the baby is fit to fly n the mother juz sign airasia release form... N bcoz theres no supporting documents from the medical side thats y the capt of the flight refused to accept n don want to take any risk...

    BalasPadam
    Balasan
    1. U know what, in bigger cases, they even allow a medical personnel to GIVE TREATMENT to sickened people ON plane without them having to show their medical card or something. This is just basic case why need to go through all the hassle? N its departure time already for god sake!

      Padam
    2. Yes in case of emergency occures onboard the flight which need medical personnel we will page for them but Still we need to verify the licence bfore we allow them to treat the pax....we need to take down the person details n the licence number because any tom dick n harry can claim themselves a doctor n what if the licence is expired even in clinic the doc must Show Accreditation n expiry date to be able to treat their patient... This is also as a lesson to learned n tq abg Mazidul for raising this issue so that we can hear everybody point of view on how to make it right next time in future...

      Padam
  24. Pls get ur fact rights before nak hentam airasia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mmg air Asia kejam...boikotttttt....

      Padam
    2. My point here is that setiap airlines di dunia ni ada rules and regulations, terms and conditions of carriage.they have the right to decline infectious diseases. .why decline chick pox? Bcz ur flying 37000 for 3 hrs in a presurized cabin.the same air will be circulated for thw next 3 hrs..so anything can happen..dia boleh berjangkit to another infant, pregnant mother and other pax yg low immunity.
      Kenapa captain tak except..its not easy for acaptain to offload his pax..
      Im ex airasia and now working with establish private healthcare.kalau ada case chick pox.pesakit akan ditempatkan di presurize room..why kita nak control disease.
      Oh I know org akan jwb x sama..

      Padam
    3. Facts or perceptions? On both accounts you are wrong.

      Have you ever heard this? That customer is always right

      Padam
  25. -ermm btl di Saigon/HCMC bknnya hak milik Air Asia mcm kat LCCT atau terminal 3 jakarta.. so jgn salahkan Air Asia semata2.
    -dan sebenarnya airport Saigon/HCMC merupakan antara airport paling teruk sebab mengamalkan rasuah... dorang nak duitla tu. Cuba kalau bagi duit gerenti Izan lepas.
    cakap berdasarkan pengalaman.. dan sy rasa rakyat Malaysia yang lain pun ramai terkena di airport Saigon nih...

    kesian Izan, tentu sukar keadaan dia disana.. tlg update ttg hal dia nanti...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mmg punnnnn....esp time nk check in flight balik kl...mesti byk bag kena thn..konon kena check..tapi sbnrnya nk pau duit kita...bygkn every flight n everyday derang buat mcm tu....mau x kaya!

      Staff airport hcm pun mmg semua muka ketat n mcm bagus jerk...huhuhu

      Padam
  26. inilah berlaku apabila manusia meletakkan otak di kepala lutut .. langsung tiada budi bicara .. saya mmg tak minat naik air assia

    BalasPadam
  27. http://www.airasia.com/ask/template.do?id=70

    mungkin boleh refer link ini berkenaan airasia

    BalasPadam
  28. airasia mcm kimakkkkk
    nk untung je
    moga2 servis x panjang
    aminnnnnn

    BalasPadam
  29. Huhu.. kes saya lain iaitu b4 p HCM.. date kite sama cm flight lain.. airasia never admit their mistake.. saya masa p tetlewat 10 minit dr gate close yp blm boarding.. dhlh xpggl nm lps tu lmbtkn ktrg ms nk beratur, check in.. tp yg peliknya kami lmbt tp beg luggage dh kuar dulu b4 boarding.. dorg dh plan nk thn ktrg.. sy ada tny polis kt situ die kte byk kes mcm ni.. so, beware with airasia.. ada pkck tua dr Indon pn kne jg.. kesian..

    BalasPadam
  30. Khairun Nisaq, Maryam kena demam campak seminggu sebelum dia ke Vietnam dan disahkan sihat oleh doktor. Kalau Air Asia nak tahan baby tu, sepatutnya ditahan di LCCT lagi. Campur 4 hari di HCM, dah lebih 13 hari since first rash appeared. Yang tinggal cuma parut saja. So, apa kes?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul..staf air asia xde standard procedure...lain tempat lain procedure... dorg assume mcm la kt ni tiap bulan nek flight..tau sgt procedure dorg..tjadi dekat sy nasib bek local..pegi ok lepas sume..bile blk problem..kene tambah duit lg.. lg satu yg funny sy tgh peknen n time tu panas terik, sy ambil payung utk ke plane, then one of the staff dtg, puan procedure kami xblh pakai payung kalau x hujan... what a stupid procedure...

      Padam
    2. Betul..staf air asia xde standard procedure...lain tempat lain procedure... dorg assume mcm la kt ni tiap bulan nek flight..tau sgt procedure dorg..tjadi dekat sy nasib bek local..pegi ok lepas sume..bile blk problem..kene tambah duit lg.. lg satu yg funny sy tgh peknen n time tu panas terik, sy ambil payung utk ke plane, then one of the staff dtg, puan procedure kami xblh pakai payung kalau x hujan... what a stupid procedure...

      Padam
  31. Kena maklumkan pada kedutaan Malaysia di sana...

    BalasPadam
  32. Khairun Nisaq berkata...
    http://www.airasia.com/ask/template.do?id=70

    mungkin boleh refer link ini berkenaan airasia

    Ahad, 19 Mei 2013 4:04:00 PTG GMT+08:00


    Khairun, baby tu dah demam seminggu sebelum ke vietnam dan disahkan sihat oleh doktor. Jika tak boleh, baby tu seharusnya ditahan di LCCT lagi. Campur 4 hari di vietnam, baby tu dah 13 hari since rash appeared dan yang tinggal pada baby itu adalah parut saja. so, apa kes?

    BalasPadam
  33. LIPS SERVICES.....apakah kerana mangsa orang biasa , tak ada pangkat , boleh di anak tirikan sesuka mereka.
    inilah kebiasaan yg akan kita dapat bila mereka-mereka yg bertugas tiada rasa tanggungjawab dan gembira dgn apa yang mereka di amanahkan setiap saat semasa mereka bekerja.
    kepada kita pula , bila ke negara orang , pastikan kita bersedia dgn kemungkinan ketika kecemasan.

    BalasPadam
  34. Kami mendesak agar ground crew, captain serta Anak kapal lain dikenakan Surat tunjuk sebab.

    BalasPadam
  35. Actually when the staff said "the captain doesnt allow the children on board"

    You should request to speak with the captain personally. At least you will be sure, it's the captain who make the decision and he will take responsibility, not just the staff using captain's name.

    BalasPadam
  36. Arif, I spoke to the stewardess on board.

    She has informed the captain. It was mentioned that the captain, Ariffin Bakar doesn't know that his name was used by the ground staff.

    Thank you for bringging up this matter.

    BalasPadam
    Balasan
    1. nampak sangat dia buat cerita... tak pasal2 org fikir kapten yg tak bg naik.. mmg betul ada comment yg fikir pegawai muka ketat tu nk duit..

      Padam
    2. Sejak 9-11 bukan senang nak ckp ngan captm.

      Padam
  37. Minta abg mazidatul update latest news pasal the mother n the baby..

    BalasPadam
  38. Demam campak pun takut sangat ke?
    Lagi pun dah tak demam pun.

    BalasPadam
  39. Saya penah mengalaminye.masa.di airport veitnam.. layanan memang berlagak n sombong tp rasanye bukan perkerja air asia.. tp tak.tahu lah mcm mana kan.. tp yg penting diaorg pakai baju hitam mcm dlm.gambar kat atas tu... duduk di kuanter air asia.. bak masuk pesawat pun dia org ada juga.. org yg sama masa jaga kaunter..

    Layanam memang kurang hajar sombong. Berlagak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Deowg dr vietnam air. Air asia xde air asia vietnam. Deowg on behalf on ground. Check documentation n uruskan boarding

      Padam
  40. Xbleh nk salahlkan kakitangan airasia..undang2 is undang2...jika berlaku kesulitan seperti ini sila ke pejabat kedutaan..kita ada cara terbaik utk menanangi masalah seperti ini...

    BalasPadam
  41. 1. Keputusan d tangan kapten bukannya krew.
    2. Ya undang2 menetapkan sedemikian walaupn atas dasar syak sekalipn tp mesti mempunyai sokongan doktor bertugas d airport.
    3. Mana travel ejen?
    4. Mana insuran?
    5. Bantuan boleh didapati dr pihak kedutaan Malaysia
    Wallahua'alam

    BalasPadam
  42. Rasenye xde air asia vietnam. Yg ade indon,thailand,pilipin. Ground staff yg check documentation n uruskan boarding tu yg pkai bju biru tu, on behalf air asia je. Deowg dr vietnam air klaw xsilap. Dlu aku g sne,staf dia lupe nk cop document verified.aku lak xcheck. Xprasan. Mse nk boarding tu,guard xbg msuk. Suh g cop dlu. Mglbh aku. Gte da nak tutup da. Aku pecut lari 100m la. Nsb baek kaunter tu ade org lg. Klaw x tgal la aku kt vietnam. Mmg careless la staf dia.

    BalasPadam
  43. Sememangnya airasia staff majority angkuh!! Itu adalah fakta sah yg sangat benar aku nyatakan, x kira di mana2 even di lcct sekali pun.. Mungkin kerana mereka pikir di lcct mereka adalah pemacu so dorang pikir lcct adalah airport airasia, dafuq!! Sebab tu airasia seboleh2nya x mau pindah klia2.. FA airasia dalam flight je muka baik, cuba lepas keluat dr arrival tengok dorg very honest atau x nak membantu.. They all suck!!

    BalasPadam
  44. What makes you think no one is taking action according to the law? Law is just human creation, not entirely right. And what en. Mazidul did is also another good way to encounter such issues.

    BalasPadam
  45. Perkara sebegini boleh diadukan terus kepada Kedutaan/Konsul/Pesuruhjaya Malaysia di Vietnam untuk bantuan.

    BalasPadam
  46. Maazidul lg angkuh, banyak sangat temberang nya sekarang. Mmg anak tu ada penyakit, mana2 airport authority memang tak benarkan naik, di LCCT juga, di Saigon bukan airasia staff yg manage check-in, tetapi staff dari airport authority, mmg banyak hal sbb mereka ikut procedure. Saya berulang alik kesana hampir tiap bulan. Eloknya kalau anak tu sakit janganlah keluar negara, biarkan sembuh dahulu, biarlah rugi sikit dari mendatangkan masaalah

    BalasPadam
  47. Wajar dijadikan iktibar utk semua pihak terutama pihak yang memberikan perkhidmatan.

    Kesian sangat kesian.

    BalasPadam
  48. Saya tertarik dengan komen komen mengenai insuran...

    Rasanya in case of denied boarding... is not covered by the insurance. nothing is written about it in AirAsia Insurance Policy..

    BalasPadam
  49. maaf tadi dicari tapi tidak dijumpa. saya dah temui komen saya. terima kasih saudara!

    BalasPadam
  50. Salamm, aku dah sebarkan di tweet kepada @Airasia dan @tonyfernandes harap ada tindakan di ambil

    BalasPadam
  51. Sebarkan kat twitter @airasia dan @tonyfernandes

    BalasPadam
  52. Just sharing.... thru my experience, memang terdapat staf2 AirAsia yang terlalu mengikut undang2@prosedur tanpa ruang untuk budi bicara. They should be more educated into handling all sorts of situation that they might face in doing their everyday job. I've occasionally fight my tooth and nails to bring my backpack as a hand lugggage(nampak mcm besar tapi still within the size allowed), dan yg paling menyakitkan hati, a few 'mat salleh' diorg tak tegur pun walhal mat2 saleh tu ader bawak surfboard as hand luggage!!! cuba bayangkan!!! surfboard!!! dah gerenti tak boleh nak masukkan dlm overhead compartment!!! ok...that matter aside.... afew month back, i went to europe, unfortunately i dapat@kena@caught with chickenpox while travelling... 4 hari sebelum flight balik start cecair tu naik...penuh, ,muka badan etc....for info-i balik thru heathrow airport.....yg peliknya.... nobody-i meant, takder seorang staff/custom officer/immigration/check-staff yg bother to ask me regarding my face, my condition etc...(dalam hati suspen gak-kengkawan masa tu bgtau maybe takleh naik flight).... mungkin nasib maryam+izan tak berapa baik malam tu.... ok....just nak share... by the way, i flew with MAS during that trip... memang klu ada duit lebih, i'll try to avoid AA.....salam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yes.ada duit pegi la naik kapal mahal jgn byk bunyi kat kapal murah

      Padam
  53. Rasanya bukan isu menyalahkan Air Asia, tapi tindakan ground staff yg meninggalkan ibu dan anak kecil di taxi stand yg menyebabkan org marah. Kalau diurus baik2 kebajikan mereka, rasanya semua boleh terima kot....tak kena kat kita or keluarga kita, boleh la cakap mcm2. Cuba kalau terkena batang hidung sendiri? Apa rasa????

    BalasPadam
  54. Jangan salahkan AirAsia? Diorang naik kapal terbang cap apa? Takan nak salahkan MAS. Tony kau dah kaya raya, apasalah kau tolong sikit mcm tiket fan yg kau bagi percuma tu. Dia pun orang Malaysia. Tak luak duit kau siol

    BalasPadam
  55. Anak xsihat knapa bawak gi shopping sampai oversea?

    BalasPadam
  56. Ade guna ke sebarkan kat twitter air asia? Twitter air asia tu lepas 6 hari baru die akan jawap. Saya dah pernah terkena. Air asia yg salah, saya yang kne buat extra work utk betulkan..

    Personally, saya harap air asia dapat menjadikan company mereka lebih human friendly insteas of just thinking about duit je.

    BalasPadam
  57. Sudah kembali ke tanah air bersama penerbangan MAS petang tadi.

    BalasPadam
  58. Knapa di bawak jugak anak yg xsihat shopping oversea?

    BalasPadam
    Balasan
    1. U ni ckp guna akal skit..sebelum u tnye soalan tu..u ade pk x, kenape lcct lps je bdk ni & bdk tu demam kt sana..cuba u baca & fhm blk ape yg admin kongsi tu..mcm I jugak, bwk ank ke oversea, kt m'sia ok je tp dh jln jauh ape2 pn kita xtau..

      Padam
    2. If the mother said anak dah nak baik dr chix pox n ada bwk bekal ubat means anak mmg xsihat n not fit to fly. If got 1 pax having chixx pox onboard n ada pregnant lady in the same aircraft, the virus can kill the unborn baby.now sape selfish?

      Padam
  59. what do you mean by not dogs or cats... why do you have to pull nd compare animal into this. you think dogs nd cats don't need basic needs as human? when speaking about human rights, kindly talk about humans only. don't have to pull animal into this as if they are not an important being. just my 2 cents for a healthy mind. peace!

    BalasPadam
  60. Sy pun tk puas hati dgn air asia. Perkhidmatan menyusahkan org. Asyik reschedule masa jer n utk cek in kastam terlalu lama. Last2 kena tinggal kapal terbang. Depart masa booking jam 6.45am. Kita org dh check in 5.40am. Beg semua dh masuk dlm bagasi. Masa tu subuh dh masuk, kita org pegilah sembhyg jap. Jam 6am kami check ib custom. Sikit punyalah lembab. Suami dh melepasi check custom terus tinggalkan kami yg belum lepas. Sampai dipintu 14 jam 6.15am. Kata nyer kaoal dh yerbang. Frusrated betul. Padahal 6.45 flight depart sepatutnyer. Bila jumpa custo service kita yg disalahkan. Last2 kena byr fee setiap sorang rm100. Bayangkan kita 11 org. Rm1100 tu kena tmbh. Kalau dia org delay tk nk byr lak kt kita. Menyampah betul. Menyusahkan custo je

    BalasPadam
  61. Lepas ini kalau ada family atau rakan yang tak sihat tak payah lah terbang walaupun tiket dah beli. Kita kena tahu polisi tiap negara adalah berbeza. Jika jadi macam nih kita juga yang susah nanti. Jangan terlalu nak salahkan AA tapi tengok juga keadaan kita. Dah kita nak murah maka polisi yg ditetapkan harus dipatuhi

    BalasPadam
  62. i memang kurang suke dgn service air asia dari first time i naik flight untill now...their pramugari or pramugara muka muncong ke depan je...tp bila dgn matsaleh...wah!!! senyum sampai telinga...i ada story baru2 ni...dalam bulan march lepas...dari langkawi ke kL...ada makcik sorg ni,mybe dia baru first time naik flight well mcm kita dulu2 baru mula naik mesti cuak,takut,gayat...then makcik tu tutup tingkap flight tu...tetiba ada pramugari melayu dtg dan cakap"makcik tolong buka tingkap tu...bukan makcik sorg je dlm kapal terbang ni..kalo makcik takut makcik turun dari sini buat rakit then belayar ke KL...senang cerita makcik balik rumah duduk atas tikar sembahyang je sampai kiamat kalo takut sangat!!"pastu beberapa passenger dari malaysia yg ada di situ semua pakat terpandang..ada sorg aunty cina cakap dkat pramugari tu"u melayu kan?u islam kan?u lah patut duduk atas tikar sembahyang sampai kiamat kerana u buat dosa bnyak sama tuhan u"dgn kurang ajar nya pramugari buat dont know je...yg matsaleh pakat tercugap kepala tengok apa dah belaku....in fact ini kah yg diajar oleh air asia kpada staff diorg...so fu*k!!lpas baca story tentang kakak ni vietnam...mybe lepas ni i more choose MAS...

    BalasPadam
  63. oh my english.

    first and foremost yati, it's ACCEPT not except. PRESSURIZED not presurized.

    anda kurang mahir dalam reading and comprehension eh? sian. tak nampak ke komen2 di atas tu? baby tu dah sihat. yang tinggal cuma parut fir chicken pox sahaja dan jika dia tak boleh pegi on board pun, bukan air asia patut cover semua perbelanjaan ke sbb diorang yg gatai pegi lepaskan kat lcct? bodo sgt ke ?

    btw ground staff air asia memaaaaang kekwat. that's a well known fact. kurang kemahiran komunikasi dengan manusia. nasib baik aku tak naik air asia, kalau tak... hey... mencabar kesabaran tol

    BalasPadam
    Balasan
    1. Likewise pls get ur facts right before nak hentam orang
      Airasia cuma akan cover bila ada ada technical glitch frm airlines side..
      Btw dkt vietnam managed by 3rd party..tak penah baca t&c ke? Cuba duduk baca t&c
      Btw anak sakit knp nak berjalan jugak
      Kalau anda seorang ibu bapa..u akan pegi jugak ke?
      Takut ticket burn ke? Come on..airasia tak sekeji mana pun..if u cannot travel they will allow u to travel on another date..
      Nak cakap tak berperikemanusiaan? 7 tahun working as frontliner now handling grievances..apa I cakap manusia ni x pernah nak bersyukur..bila tak dpt semuanya busuk..bila dh dpt terima kasih pun xtau
      Kata tak naik airasia..knp nak judge airasia service?
      Lepaskan kt lcct ada possibility yg parents maybe tutup muka baby masa boarding and onboard..

      Padam
  64. Saya pernah terkena sekali,kat Bali.masa tu flight balik.kitorg sampai setengah jam sebelum flight berlepas,gate belum tutup,tapi kami dah web check in.setahu saya,kalau dah check in,sepatutnya kita dipanggil utk final call kan?TIADA final call,tidak dipanggil dan bila nak check in,diorang tak bg (ini mmg staff AA yg pakai baju merah tu).pdhal mat salleh sebelum kami tu awal 2min je diorg lepaskan naik flight.
    Kami merayu,sampai tahap nak bayar mintak lepaskan naik flight,diorg tak bagi jugak,declined habis2an.
    Lepas frust tak dpt naik kami berkumpul satu tempat depan kaunter tu,nak bincang what to do,sekali dengar staff2 tu mengumpat kami,yg plg berdesing kat telinga kami, they were calling us 'Maling'.i mean,cukup la dah susahkan kami,why must they called us with names?tak boleh cakap elok2?
    Kami terpaksa beli tiket baru,tiket keesokkan paginya murah 100 dr tiket malam tu,tp kalau campur balik nak cr hotel semua,better balik malam tu jugak.we don't feel welcomed and at ease anymore kat bumi Bali tu.jadi benci pulak tgk any ground staff AA kat situ.
    Sorry but i think most of the ground staff AA selain kat LCCT (so far takde masalah kat LCCT) memang cocky and angkuh.maybe sbb diorang rasa best dah kot dapat kerja dlm aircond.
    Kena polish banyak courtesy dlm diri ground staff AA dekat every airport.especially mcm Bandung,Jakarta,HCM and tempat2 shopping mcm tu.hey we go there and shop,spent money dekat negara kau,and you treat us like shit?oh come on,gaji korang pun kitorang yg bayar,jangan la kurang ajar sangat.at least biar la berbudi bicara.
    Kami maybe bayar tambang murah,tapi kami bayar tambang,bukan naik free.customers are customers,Tony shouldn't backup his staff,apa2 pun obviously staff AA yg salah baik di LCCT or HCM airport,sbb sorang lepaskan naik flight and yg dekat HCM tak jaga welfare penumpang kat sana.
    Is it that hard to show some manners?

    BalasPadam
  65. Tolong lah bersikap perikemanusiaan sikit, betul ke sampai boleh berjangkit, kalau betul dah lame ahli keluarga yg lain tu pun dah terjangkit..

    BalasPadam
  66. Ini bkn mslh tmbng murah ke mhal ke insuran ke ape2 yg mlibatkkn duit...ini mslh hati,sikap,diri,mnusia, prikemanusiaan..mna smua tu?yes,law is a law..tp law tu bole bwk ke mati ke? Igt,kita ni hidup dsini hy mnumpang..xyaah blagak sgt,esok smua nikmat tu dah xde bru taw! Depan Tuhan nti cakap la psal smua undang2 dunia kamu ini..krn trlalu ikut mgkin dpt msuk syurga:-) Lg satu,sikecil tu dh pun SIHAT,apa mslhnya lg?haishh........

    BalasPadam
  67. Jgnlah di sbbkan hal bgni..kita nak salah menyalahkan.mngis sy bc kisah..kaq izzah ni..cb kita ambil inisiatif lain..iaitu dgn berfikir scra waras dan kita doakan kaq izzah slmt blik ke mlysia.dan kaq izzah tabah.dan smoga Allah permudahkan sgla urusan kaq izzah..emoga dgn kisah kaq izzah..kita sbg rkyat mlysia akan lbih berhti2 untk kluar melancong ke luar negara.terutama negara yang tersenarai..hitam..sperti veitnam ini..bnyk pngjrn yg sy dpt lihat dr isu ini.dan thniah serta Alhmdulillah..masih rmai rkyat malaydia yg mengambil berat thdap org lain.bersyukur lah kpada Allah krna kita semua masih puny perikemanusiaan

    BalasPadam
  68. Boikot air asia... naik MAS lg bgs la.. bkn byk beza pon dgn air asia.. lebih kurang je pon

    BalasPadam
  69. Boikot air asia... naik MAS lg bgs la.. bkn byk beza pon dgn air asia.. lebih kurang je pon

    BalasPadam
  70. Assalamualaikum.Pernah juga 'terkena' dengan servis teruk AirAsia ini,semasa kami sekeluarga melancong ke Hong Kong.Bagasi kami hilang,dan rupanya,ia telah diterbangkan ke Thailand.Tiada sebarangan ganti rugi mahupun permohonan maaf dari AirAssia,Mujurlah,bagasi kami dikembalikan di hotel penginapan kami...sabar ajalah

    BalasPadam
  71. Boycott Air Asia. It is time to support Malaysia Airlines.

    BalasPadam
  72. Boycott Air Asia, it is time to support Malaysia Airlines.

    BalasPadam
  73. Kalau dah tau budak tuh baru baik demam campak, yg hadap sgt nak pi shopping kenapa?
    takmo rugi duit sebab dah tempah tiket kan?duit ngan peluang utk shopping kat vietnam lagi penting
    dari your child's health? Cakap pasal LCCT boleh lepas, vietnam tak blh lepas pulak?
    Hmmm maybe cause the enforcement is lax dkt lcct or one of the lucky few yg terlepas pandang.

    Cuba take a worse case scenario the baby (again this is a what if scenario, saya ulang what if) the baby
    sebab baru baik demam antibody lemah lagi or lgpun budak kan immune system belum fully develop lagi,
    contracted some sort of rare disease waktu disana the ground staff bagi lepas naik, then jangkit semua
    passenger sebab its like an incubator dalam pesawat. the same air being breathe in by all for the next 3-4hrs.
    some jatuh sakit then infect other ppl bila sampai di lcct in turn akan merebak to other passenger going other
    places. tak ke naya. then ada org mati sapa jugak yang kena? AIR ASIA jugak yang kena sebab lepaskan
    budak ngan mak budak nih balik dari bershopping sakan di vietnam

    mmg this scenario is highly unlikely but still, these day and age u can never
    be to careful. regulations and rules are around to protect ppl. family dia sendiri pun cakap bawak ubat
    demam specificly for the child. kenapa perlu bawak ubat demam kalau dah sehat? takut the fever will recur?

    but yes i admit the matter could have been dealt with way better than it should have.
    AA should train their ground crew better or if they outsource the ground crew at least get a better one.
    Im touched as well by the act of kindness shown by the other passenger that helped the baby,
    if i was there i'd would've given whatever i have because of the baby, but not because of the mother
    who had to go out of the country to shop while her baby is just recovering.

    BalasPadam
    Balasan
    1. komen yg tolol,. ko faham ke tak,. yg mazidul cuba smpaikan,? yg ko persoal tah hapa2 apahal, ni soal budibicara.. ko tahu ke bila ko nk mati atau sakit.. cakap lawa konon..

      Padam
  74. bukan masalah tiada peri kemanusiaan, kepada semua sila baca terma2 dan syarat sesebuah syarikat penerbangan - jgn psl tiket promo harga murah sudahnya termakan diri sendiri, main agree je. klu special case mcm ni, selalunya pihak AA akan bertimbang rasa jugak, move penumpang ke tarikh yg lain. tp tataulah if kat saigon sbb AA is not allowed to have their own staff, kena pakai ground service yg pihak airport diorg sediakn. jgnla main hentam je ckp staff ni teruk sgt, kitorg pun ada hati dan perasaan. kitorg keje carik mkn, faham akan apa rasanya menjadi penumpang and selagi boleh bantu, kami bantu.sepatutnya ground staff di vietnam patut suruh si ibu pergi dapatkan surat dari klinik or hospital bkn simply offload mcm tu je. if dr kata ok then kuarkn surat, jln je. if kata xleh fly, move je ke tarikh yg dibolehkn. satu lg, kpd yg ckp mat saleh bwk surfboard naik kpl, come on. thats the biggest lie ever. kitorg xde biased dgn foreigners or locals. sama aje. tatau la if staff lain kn? kpd yg doakn airasia bankrap tu, terima kasih byk2 sbb mendoakan kami staff seramai hampir 20k ni jobless. alhamdulillah, yg buruk dtg dari sy, yg baik dari Allah SWT.

    BalasPadam
  75. Bro Mazidul....keep up a good works ..doa aku untuk saudara sekeluarga..

    BalasPadam
  76. sangat teruk servis Air Asia, pls mr Tony... perbaiki kualiti servis anda. Jangan mengharap keuntungan sahaja sedangkan kebajikan pelanggan tidak di jaga !!

    BalasPadam
  77. Salam kepada semua. terus ke tajuk, sy ingin memberikan sedikit gambaran kepada situasi yang pernah berlaku dengan diri sy sepanjang 6 tahun sy menggunakan AA dan MAS.
    1. AA mmg jual tiket murah, tp cukai?
    2. AA mmg promo menarik, tp sempat dapat tawaran harga tiket yg diwar-warkan? satu dalam sejuta
    3. AA mmg xda tunjuk sgt situasi dalam kapal terbang, tp sy kalau duduk dekat tempat ekonomi, muka sy dengan penumpang depan yg xfaham situasi yg baringkan sedikit tempat duduk mereka hanya sejengkal setengah shj. ap cer?
    4. sy lihat depan mata, rakan sy yg ambil tiket awal sikit terpaksa membeli tiket (nasib baik ada kad kredit, brapa harga? hampir rm5k) yg baru untuk 3 orang anak dan seorang isteri yg mengandung 5 bulan, dan hampir 20 orang lain pun sama pada masa itu kerana, kapal terbang dari kelantan terpaksa tangguh penerbangan atas alasan keadaan cuaca. dan pada masa mereka sampai pun, masih ada lagi 30 minit untuk berlepas. AA bg alasan , prosuder standard (SOP) mereka ada nyatakan bahawa mereka kena semak masuk (check in) 45 minit awal dari waktu berlepas. mana timbang rasa?
    5. merujuk kepada perkara 4, sy pernah lambat akibat tersesat semasa pergi ke KLIA dan sy smpai ke airport lagi 5 minit nak berlepas. apa yg staf MAS buat? mereka tolg hntarkan bag bagasi sy, dan mereka hubungi juruterbang supaya tunggu sehingga sy, wife n anak yg berusia 8 bulan yg didukung oleh sy berjalan ke kapal terbang tersebut. yg paling bagusnya, mereka langsung xtunjuk muka masam atau marah, sebaliknya mereka senyum n said "terima kasih encik."
    6. pramugara n pramugari MAS mereka berikan kit khas utk anak sy. layan istimewa untuk sy, wife n anak sekiranya tempahan seat sy berasingan, makan minum? sudah tentu ada. percuma (FOC). AA ada? ada, nak? beli.
    7. MAS punya fizikal dalaman? kelas ekonomi? macam AA punya ruang yng kena tambah harga tiket lg rm150 dan keatas
    8. pakaian pramugari MAS, kebaya. AA? kain pendek n sarung peha yang telus untuk peha mereka. hmm... kalau sy boleh alihkan pandangan. anak sy? penumpang yg umur belasan atau awal 20an?
    9. bg kes izan dan maryam, mmg tidak salah AA staf 100%. tp, benda dah tahu, knp tidak cuba bantu? staf AA tahu perangai ground staf di setiap international airport berbeza2.
    10. mmg nak holiday ni ke planning, siapkan kesihatan diri, family, backup money utk emergency, tp kalau itu ada cara yg lagi menjimatkan, that's a smart planning (bg average person). mereka pun nak rasa, u kaya, u ada fikir ke orang lain yg nak rasa? xkan? u fikir u je lah kan? almost person la. real life kan.
    11. untung ke sy untuk letakkan semua rungutan kepada mereka? kita semua asal dari Malaysia, sy berbangga rakyat malaysia dapat memajukan ekonomi sampai tahap sekarang. tp... dari ap yg sy nyatakan diatas, adakah itu etika orang malaysia? mana budi bicara, mana tatasusila, mana hormat menghormati? mana itu semua?
    TEPUK DADA, TANYA SELERA.

    BalasPadam
  78. Semua orang pandai di sini. Semua orang adalah doktor, peguam, dan hakim di sini. Semua orang pakar dalam demam campak, dan semua orang yang komen di sini memang ada di lapangan terbang itu ketika kejadian. SUDAH SUDAH LA MENGHAKIMI.

    BalasPadam
  79. semoga allah swt panjangkan umur mr.mazidul.u are great people.good job.satu dalam beribu-ribu

    BalasPadam
  80. AA ni kalau kat bawah macam naik bas lompat.

    Mulai hari ini...MAS....

    BalasPadam
  81. kalau anak CEO atau org2 penting AIR ASIA yg terkena peristiwa begini pasti mrk x ikut BUKU..!rendahnya tolak ansur dan timbang rasa serta moral manusia....x mengapalah,setiap yg berlaku ada rahmatnya ,suatu hati nanti mungkin kejadian ini berbalik pada mrk yg ikut BUKU ini pula.

    BalasPadam
  82. adik maryam tu hampir2 elok,dan demam nya dah melebihi 5 hari..even doktor pon ckp die da ok and chicken poxx will not transfer to passenger..nmpaknyer lola victor nie xpham2 gak agknyer.cbe ko bce link nie http://www.airasia.com/ask/template.do?id=70
    lastly pray for adik maryam n ibunya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Should ask for doctor letter b4 travel.anything happen they can fight for it.

      Padam
  83. Staff air asia mmg angkuh seperti yg ditunjukan olh CEO dia.

    BalasPadam
  84. menitik air mata sy bila baca entry ni...sy b tahu bla ramai yg buka cerita ni...semoga izan tabah dgn ujian ini...

    BalasPadam
  85. This is what happens when a start-up like Air Asia becomes an upstart at the expense of passengers with Hobson's choice. Tony Fernandez only knows how to milk his cash cows, no more no less...

    BalasPadam
  86. alhamdulillah semua selamat.. tu yang penting..

    BalasPadam
  87. saya pun xsuka airasia dr pengalaman yg lepas. air asia patutnya urus benda2 begini dgn lebih baik. tu je kan..

    BalasPadam
  88. dari pengalaman yg lepas pun, saya xsuka air asia ni. berkenaan kes ni, patutnya air asia urus dgn lebih baik. xsusah sgt pun sebenarnya

    BalasPadam
  89. Dah kecoh berita ni di internet dan akhbar, saya baru nak tahu..MasyaAllah..dugaan buat si ibu dan anak yg juga OKU..nasib baik brother Mazidul ada situ dan keluarkan cerita ni untuk iktibar pihak2 terlibat dan membuka mata masyarakat..itu pun jawapan yg saya baca di paper hari ni by AirAsia jelas mengecewakan..undang2 mmg tetap undang2, namun kita manusia yg mencipta undang2 tersebut..sejak bila pulak kita tak boleh guna kewarasan akal sekiranya undang2 terlihat sebagai tidak menepati konsep keadilan dan kemanusiaan? sedangkan di mahkamah pun hakim/magistrate dibolehkan guna budi bicara apaibila perlu..inikan pulak dalam keadaan mcm ini..kehadiran MO yg menyatakan bahawa si anak tidak lagi sakit dan kehadiran tompok2 hitam jelas hanya lah bekas cacar langsung tak diambil peduli..nurse wanita yg mengambil suhu si anak namun mendiamkan diri bila disoal? ini semua menjelaskan jenis manusia yang bekerja di air asia pada waktu tersebut..dan kenyataan akhbar kononnya air asia tawarkan penginapan dan sebagainya jelas satu pembohongan di siang hari..saya amat berharap pihak berwajib betul2 buka mata dengan insiden ini..sbb dah byk cerita2 mcm ni kita dgr dari pelbagai sektor pekerjaan / perkhidmatan..

    BalasPadam
  90. Sy pernah terkena dgn AA ni, masa tu sy dh dlm board....dh parking cantik dh kt tmpt duduk tu, sy duduk di seat no.1..kemudian dtg staf AA, sy telah diarahkan turun, katanya tiket sy telah di cancel & nama sy x ada dlm rekod, padahal sehari sebelum bertolak, sy dh buat web checkin & print bording pass spt biasa...kejadian masa tu waktu mlm, sorang2 plk tu, nasib baik kat malaysia...ermmm

    BalasPadam
  91. Aku teringat pernah mengalami hal yang sama ketika aku, isteri, 2 anak perempuan kembar dan seorang kakaknya usia 3 tahun, nak bertolak balik dari Airport Polonia Medan ke KL. Enjin pesawat dah panas nak bertolak, sebaik kami sampai ditengah-tengah tangga pesawat, kami ditahan dan tidak dibenarkan berlepas, bahkan dihalau turun begitu saja oleh kru dan staf pesawat, kerana kata mereka kedua baby kembar kami dikatakan bawa kuman Chicken Pox. Sebenarnya mereka telah semboh, dah kering bahkan kami siapkan surat doktor pakar di Medan yang mengesahkan kesembuhan itu. Tapi mereka tetap tidak benarkan kami naik dan menghalau kami turun kerana kata mereka pesawat dah nak berlepas. Isteri ku memang asal Medan, kami punyai bayi pasangan kembar dan seorang kakaknya usia 3 tahun. Kami merayu dengan penuh rasa rendah diri, kerana visa kami berakhir hari besok, jika belum balik....kami kene uruskan denda over stay pulak. Tambahan lagi, manalah cukup wang kami nak beli tiket baru, kerana menurut mereka tiket utk hari itu burn takdapat diganti. Istri dah mula nangis kesal, keluarga yg menghantar ke Airport juga kecewa dgn layanan `warga Malaysia` itu, kedua bayi kembar kami pun dah mula nangis, sebagai suami warga Malaysia aku mula rasa tertekan dan nak memberontak. Aku suruh mereka panggil kaptennya berbangsa Cina Malaysia, dia cuma tahu suruh kami segera turun, dan mengatakan Air Asia bukan badan kebajikan. Sempat aku mengatakan..."Aku rasa malu mempunyai warga Malaysia seperti kamu...! Dan aku mintak supaya mereka buka ruang bagasi di perut pesawat, dalam keadaan enjin pesawat masih memekak telinga, aku bongkar dan pilih beberapa bagasi milik kami diantara ratusan bagasi dalam ruang bagasi itu. Termasuklah yg sempat aku capai, sebuah kereta sorong milik kedua anak kembar perempuanku. Mereka tak ngerti apa-apa. Sebenarnya peratoran dan undang-undang dicipta adalah untuk menyejahterakan manusia, tapi malang, masih ada undang-undang rimba yang tak berjiwa, tak bermata dan tuli. Kalau aku ni `org besar` pastii tidak dilayan seperti ini. Bahkan undang-undang yg tertulis dalam buku pun boleh diubah dan dilanggar. Tapi, aku orang kecil....ikan bilis....timun....dilanggar mati, melanggar juga mati. Namun, aku pasti....telah banyak doa-doa oleh mereka yg tertindas dan diperlaku kejam oleh Air Asia akan dimakbulkan tuhan tak lama lagi. Bayi ku....bayi Kak Izan....mereka juga berdoa, cuma kita tak dengar doa mereka, tau-tau tuhan makbulkan.....INILAH MALAYSIAKU....

    BalasPadam
  92. terpikir plak. staff airasia satu hal, tapi keluarga izan sendiri yang 12 orang tu tergamak pulak tinggalkan izan sorang 2 beranak kat sana? kalau nak kata staff airasia takde perikemanusiaan, keluarga izan sendiri tu cemana pula? takkan takde sorang pun dari yang 11 orang boleh volunteer tinggal dengan izan... duit mengatasi segalanya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rubiah Othman, saya nasihatkan awak membaca sambil mencerna informasi, BUKAN sekadar membaca tajuk dan kemudian mencatatkan komen.

      Izan dan Maryan tinggal di Vietnam BERSAMA 2 saudara lelaki mereka, that is the fact.

      Hence, your statement is WRONG.

      BalasPadam

      Padam
  93. Rubiah Othman, saya nasihatkan awak membaca sambil mencerna informasi, BUKAN sekadar membaca tajuk dan kemudian mencatatkan komen.

    Izan dan Maryan tinggal di Vietnam BERSAMA 2 saudara lelaki mereka, that is the fact.

    Hence, your statement is WRONG.

    BalasPadam
  94. Apa agaknya kalau kes ni berlaku pada kaum kerabat Tony Fernandes?
    Tambang murah = quality service murah = standard murah = moral staff pun murah
    Kita tengok sejauh mana AirAsia memandang kes ni..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.