Rabu, Disember 26, 2012

PENDEDAHAN INI MUNGKIN MENGELAKKAN PEMBACA DARIPADA DIPERDAYA

Beberapa hari selepas menukilkan entri ini, saya dihubungi oleh wanita melalui private message Facebook  dan memperkenalkan dirinya sebagai 'Elis', 26 tahun.

Saya kemudian menemuinya pada jam 4 petang semalam di Kuala Lumpur.

"Saya mula bekerja di agensi telemarketing, sebagai kerani pentadbiran kira-kira dua tahun lalu dan kemudian berhenti kerana agensi terbabit tidak membayar gaji saya. Ruang pejabat di tingkat dua dibahagikan kepada banyak partition diduduki telemarketer bertugas menghubungi pemegang kad kredit dan kad debit menggunakan telefon. Jumlah mereka mencecah lebih empat puluh orang, majoriti berbangsa Melayu dan India, tiada Cina. Lebih menarik, kebanyakkan mereka graduan institusi pengajian tinggi atau individu biasa tetapi mempunyai kemahiran bercakap secara berkesan. Sepanjang tempoh latihan seminggu, pihak pengurusan agensi memberikan bakal telemarketer skrip sebagai rujukan untuk membuat panggilan dan kaedah menjawab soalan untuk dihafal. Antara pengisian utama modul, cara untuk menyakinkan pelanggan agar  akhirnya bersetuju mendedahkan tiga nombor kod di belakang kredit kad dan debit mereka atau lebih dikenali sebagai security code bank," kata anak kelahiran Johor itu saya temui di restoran mamak.

"Baik, ini kad kredit. Nombor manakah awak maksudkan?," soal saya.

Elis kemudian spontan mengangkat kad kredit saya letakkan di atas meja.

"Nombor di belakang kad ini, di sebelah kanan tandatangan pemilik. Nombor tiga digit ini amat penting kepada telemarketer," responnya.

Saya mendengar dengan teliti sambil merakamkan kenyataan Elis menggunakan perakam suara jenis Sony.

"Sewaktu membuat panggilan, kami mulakan dengan kenyataan standard. Assalamulaikum encik! Saya Elis daripada bank A dan bekerjasama dengan syarikat insuran B untuk menawarkan skim insuran kepada pemegang kad kredit. Memang semua telemarketer tidak menggunakan nama sebenar. Kemudian kami sambung ... nama encik, Mazidul Akmal Sidik, terlebih dahulu saya ingin membuat semakan nombor kad pengenalan encik, 670319 ..... Betul? Pemilik kad lazimnya berkata 'ya' kerana kami memang dibekalkan semua perincian peribadi bakal mangsa seperti alamat, alamat rumah, nama pewaris dan termasuk nombor kad kredit visa dan mastercard mereka," jelas Elis.

"Kemudian?," celah saya.

Ternyata wanita itu amat petah berkomunikasi.

"Kemudian kita cakap, baiklah encik, sekarang saya ingin mengesahkan nombor kad kredit visa encik. Katalah 6080-0978-0800, bolehkah encik tolong bacakan tiga nombor di belakang kad, bersebelahan tandatangan? Sebenarnya ramai tidak mengetahui itu security code bank. Kami sengaja bertanya walhal selalunya kami memang mempunyai maklumat itu tersenarai," katanya.

"Kalau sudah memiliki nombor kad kredit dan security code mengapakah awak harus bertanya kepada pemilik kad?," tanya saya keraguan.

"Itu memang syarat ditetapkan oleh agensi. Sebelum itu saya terangkan kepada dia, skim insuran ditawarkan mengenakan bayaran RM399 untuk setahun. Apapun, ayat terakhir setiap telemarketer lebih kurang sama sahaja, jadi encik bersetuju kami akan cajkan RM399 ke akaun kad kredit encik? Penolakan amaun itu akan bermula pada awal bulan hadapan dan kami kemudian akan menghantarkan sijil insuran kepada encik. Kami mesti menunggu sehingga dia berkata, saya bersetuju atau ok terlebih dahulu, sebelum nombor kad kredit dan security code digunakan untuk tujuan pembayaran. Biarpun pada awalnya kami memaklumkan dia penolakan bermula pada bulan hadapan, sebenarnya kami akan caj kad kredit dia, pada hari sama. Setiap telemarketer dimestikan membuat minimum dua sale sehari. Setiap pemilik kad bersetuju dengan transaksi terbabit, telemarketer meraih komisyen RM100 manakala syarikat mengaut keuntungan berbekalkan modal air liur, RM299," ujar Elis.

"Sebenarnya wujudkah hubungan di antara agensi, bank serta syarikat insuran itu? Sijil insuran itu datang dari mana pula?," tanya saya sekaligus.

"Tidak! Itu semua penipuan! Sijil dijanjikan kepada mangsa dicetak sendiri di pejabat. Bertujuan mengelakkan pemilik kad datang menyerang, kami sedaya-upaya cuba untuk tidak akan memberikan alamat lengkap kepada mereka. Manakala nombor telefon digunakan oleh telemarketer bukan nombor talian tetap tetapi nombor telefon bimbit seperti 019, 017, 014 atau private number," jelas Elis. 

Kata Elis, purata bil telefon bulanan mencecah RM10,000 namun itu hanya sekelumit berbanding jumlah keuntungan diperolehi oleh pengusaha agensi.

Tambah bekas pekerja agensi penipuan itu, majoriti mangsa mereka, pengguna baru kad kredit atau kad debit.

Elis bekerja di antara jam 10 pagi dan 6 petang setiap hari dan diberikan senarai ratusan data perbankan pemilik kad untuk dihubungi.

"Semua individu kami telefon itu tidak semestinya memberikan layanan baik. Kebanyakkannya kami  attack pengguna kad kredit baru kerana mereka tidak begitu arif mengenai transaksi kad kredit jauh sekali  kegiatan sindiket penipuan. Tambahan pula barangkali sebilangan bank gagal memperingatkan pelanggan agar tidak mendedahkan security code kad kredit atau debit melalui panggilan telefon. Beberapa individu kami hubungi, acapkali melontarkan soalan, kalau benar awak daripada bank, mengapakah perlu bertanya dan mendapatkan security code kad kredit saya? Kami akan balas dengan kenyataan, kami ingin membuat pengesahan, betulkah encik pemegang sah kad kredit itu? Itu trick digunakan," responnya.

Menurut Elis, pengusaha agensi penipuan sebegitu meraih keuntungan ribuan ringgit setiap sehari. Tidak hairan jika mereka hidup senang-lenang dan memandu kereta mewah. Agensi terbabit lazimnya hanya beroperasi kurang setahun di pejabat sama sebelum berpindah ke lokasi lain dan sekaligus menukar nombor telefon untuk menjalankan kegiatan sama.

Di bawah, gambar bekas pejabat Elis. 


Kini pejabat di tingkat satu dan dua terbabit telah ditinggalkan.

"Tingkat dua tempat telemarketer beroperasi manakala tingkat satu bekas pejabat kakitangan pentadbiran termasuk bos.  Tiada papan tanda syarikat dipaparkan dan selalunya semua tingkap ditutupi tirai. Pejabat tempat saya bekerja dahulu, pernah diserbu oleh kakitangan Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Sewaktu kejadian itu telemarketer diarahkan keluar dari pejabat. Ada sekali, wakil syarikat insuran datang ke pejabat secara mengejut. Mungkin berikutan terdapat aduan mengatakan agensi kami menggunakan nama syarikat itu secara tidak sah untuk memperdayakan orang ramai," katanya.

"Semasa awak bekerja, berapakah jumlah sale sehari?," soal saya.

"Satu atau dua sale sahaja SEBULAN sebab saya bekerja sebagai kerani pengurusan dan cuma sesekali diarahkan bertugas sebagai telemarketer.  Pekerja lain? Mereka memang seronok. Contohnya, andai telemarketer mampu menipu purata enam orang pemegang kad kredit baru, pendapatan harian mereka mencecah RM600  Kalau telemarketer tidak membuat sale langsung, mereka akan dibuang kerja. Kaedah digunakan oleh agensi, mudah. Bayar sahaja gaji pokok telemarketer tidak perform separuh atau jangan membayar langsung. Maka pekerja itu tidak akan mampu bertahan dan dengan sendirinya terpaksa berhenti," kongsi wanita itu.

Gaji pokok telemarketer, di antara RM800 dan RM1,500 sebulan dan majoriti pekerja, wanita.

"Adakah selama waktu bekerja, awak tahu agensi terbabit menipu ramai orang?," tanya saya lagi tanpa jemu.

"Saya tahu, sebab itu saya tidak suka membuat sale. Saya juga pernah berbual bersama kawan, bekerja sebagai marketer. Dia sudah berkeluarga dan mempunyai anak. Saya bertanya kepada dia, sampai bilakah awak hendak memberikan anak makan duit hasil penipuan?," balasnya.

Saya kemudian mengemukakan soalan berikut.

"Pernah terdengar rungutan di kalangan telemarketer? Mungkin mereka tertekan kerana terpaksa membuat terlalu banyak panggilan sehari?"


[ Diskaun 40% kepada pengiklan di blog ini, klik DISKAUN ]

"Pernah! Namun kakitangan pihak pengurusan amat bijak memainkan peranan mereka. Untuk mengalihkan pandangan dan  tumpuan telemarketer, mereka mengajak kami makan dan berkata, hari ini awak semua  tidak perlu membuat panggilan, kita semua boleh berehat. Mereka juga membuat pekerja gembira  menggunakan elemen kejutan. Baiklah, minggu ini kita akan pergi melancong ke Melaka! Semua kos dibiayai sepenuhnya oleh agensi. Di samping itu, pakej insentif berkumpulan juga ditawarkan kepada telemarketer. Contohnya, jika sale mencecah sasaran, 60 sehari, pakej pelancongan lebih istimewa ditawarkan kepada mereka. Bagaimanapun melalui pengalaman saya, purata tempoh telemarketer bekerja di agensi itu hanya di antara lima dan enam bulan sahaja," kata Elis. 

"Adakah semua telemarketer menyedari mereka bekerja di agensi menipu orang ramai?," soal saya.

"Tidak semua. Saya lebih banyak tahu kerana bekerja sebagai kerani pengurusan tetapi itupun atas tujuan mencari rezeki, terpaksalah. Telemarketer tidak tahu langsung berhubung keuntungan ditangguk oleh agensi apatah lagi status nama bank dan syarikat insuran mereka gunakan untuk memperdaya pemegang kad kredit dan debit sewaktu menjalankan tugas. Pihak pengurusan terlebih dahulu memaklum dan menyakinkan telemarketer, operasi dijalankan itu kononnya sah dan dokumen peribadi pemilik kad dibekalkan oleh pihak bank," ujar Elis.

Tambah Elis, kebanyakkan telemarketer, pemegang diploma dan ijazah. Justeru mereka mampu berkomunikasi dalam dwi bahasa, bahasa Melayu dan Inggeris tatkala berkomunikasi dengan bakal mangsa.

"Kalau betul betul bekerja berbekalkan mulut manis, daya pujuk dan telinga tebal, mereka boleh meraih pendapatan bulanan di antara RM3,000 dan RM4,000. Andai kata bakal mangsa marah, telemarketer harus bersikap sabar kerana kakitangan pengurusan berkata, penjawab panggilan bukan berada di hadapan awak. Jadi, mengapakah awak harus berasa takut? Semua bertugas di pejabat agensi sama dilatih untuk menjawab pelbagai soalan dilontarkan oleh pemegang kad kredit dan debit, kekadang dihubungi berulang kali menggunakan teknik dicetak sebagai panduan. Adakalanya bakal mangsa bertindak bijak. Mereka memberikan alasan kononnya sedang bermesyuarat dan meminta untuk dihubungi kemudian dan selepas itu tidak akan melayan panggilan kami. Hanya mereka bersikap lalai sahaja terpedaya," kongsi Elis.

Jika kini tiba-tiba dihubungi telemarketer, apakah respon awak? Soalan itu saya lontarkan kepada wanita hanya meminum teh 'O' ais limau ketika saya temui.

"Saya pernah bekerja seperti kamu sebelum ini dan kamu tidak perlu menipu saya sebab kamu cuma ingin mendapatkan security code tiga digit itu, kan? Terima kasih," balasnya yakin.

Elis turut membawa saya ke lokasi agensi dipercayai masih beroperasi.


"Berikan saya tiga bank seringkali data peribadi pelanggan mereka diperolehi oleh agensi secara mudah," soal saya dengan debaran.

"M....., R..... dan C.... Itu bank paling popular dan mangsa sebelum ini, ramai pelanggan institusi kewangan terbabit," responnya tanpa kelihatan teragak-agak.

"Soalan terakhir, adakah senarai nama dan maklumat perbankan peribadi individu menjadi mangsa atau tidak, dibekalkan oleh kakitangan syarikat telekomunikasi  atau ...?," tanya saya.

Memang saya membiarkan soalan itu tergantung.

"Sekali, saya dan kakitangan pengurusan agensi pernah bertemu dengan lelaki mendakwa kakitangan bank. Kami bertemu di restoran mamak. Dia menyerahkan senarai kira-kira 200 nama, lengkap beserta data peribadi perbankan pelanggan dalam bentuk  pen drive. Setiap satu data dijual dengan harga di antara RM1 dan RM1.50. Apapun pastinya bukan semua kakitangan institusi perbankan terbabit," jelas Elis.

"Wow! Semurah itu?

Saya terkejut.

"Ya dan lazimnya dalam tempoh dua minggu, secara rutin agensi akan membeli senarai data lain pula, dibekalkan individu sama atau berbeza. Melalui pengalaman, saya boleh mengesahkan, syarikat telekomunikasi tidak terbabit dalam sindiket penipuan ini," balasnya.

Klik di sini, untuk melihat bukti dokumen diperolehi oleh agensi.

NOTA 

Perkataan 'telemarketer' dalam entri ini secara spesifik HANYA merujuk kepada pekerja di bekas agensi Elis pernah bertugas sekaligus BUKAN ditujukan kepada SEMUA telemarketer di seluruh negara.

Justeru telemarketer laintidak terbabit dengan kegiatan penipuan, usah terasa mahupun melenting.

SILA SEBARKAN KANDUNGAN ENTRI INI DI FACEBOOK, BLOG DAN TWITTER UNTUK MEMPERTINGKATKAN KESEDARAN MASYARAKAT AGAR TIDAK KERUGIAN AKIBAT DIPERDAYA.


123 ulasan:

  1. Ni semua meniaga cara yahudi.. Kerjanya nk mencekik darah orang ramai je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa nak libatkan Yahudi pulak? Dah terang2 cakap yang bekerja Melayu dan India. Bos pun bear kemungkinan orang Malaysia.

      Padam
    2. Betul tu Jacq Mick..Yahudi takde kene mengena dalam kejadian diatas melainkan bangsa itu sendiri..

      Padam
    3. 2013 dan masih ada golongan yang semua benda pun nak salahkan yahudi

      Padam
    4. Punya la jauh mo dkaitkan dgn yahudi..terang2 dia ckp melayu india..dorg tu yahudi ka? Apa la!

      Padam
    5. Punya la jauh mo dkaitkan dgn yahudi..terang2 dia ckp melayu india..dorg tu yahudi ka? Apa la!

      Padam
    6. kan abu cakap bisnes cara yahudi..bukan org yahudi yang buat..adeyy..~in English,they do the business like Zionis Judaism style & methode...

      Padam
    7. mmg la itu bisnes cara yahudi. bukannya yahudi yg buat. adoyai... cer baca betol2. ni sah2 x bnyk membaca nih. ape la...

      Padam
  2. SMTI: Berbagai bentuk penipuan yang tak terjangkau dek akal sedang berleluasa sekarang ini.. Terfikir saya siapakah dalang disebalik setiap penipuan yg ada ni..dan yang tak mampu saya fikir bagaimana 'kakitangan' syarikat2 seperti ini mampu setia biarpun diketahui bahawa syarikat mereka bekerja itu sedang menipu orang ramai??!!!

    BalasPadam
  3. Ayoo... Pekerja bank yang mendedahkan butiran peribadi pendeposit dan pemegang kad kredit adalah tidak amanah dan tidak berintegriti.

    BalasPadam
  4. yg paling x guna adalah kakitangan bank..dorang ni yg menyebabkan adanya agensi ni.....keje bank dah ada riba..buat keje gini lak tambah2 la rezeki bagi makan anak bini mak bapak duit haram seumur hidup..aku nak salahkan kakitangan bank sebab ini puncanya berlaku kes begini

    BalasPadam
  5. patut lae saya banyak dapat call insurans penipu ni. pernah sekali saya subcribe, kemudian saya minta dia cancel balik. alhamdulillah mrk pulang balik duit. lepas tu berpuluh2 call masuk.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macam mana awak cacel kan?? Call org tu atau call bank yg org tu gunekan??. Please answer.. T.T

      Padam
    2. melalui pengalaman saya, kene call untuk batalkan dlm tempoh 14 hari dan fax surat rasmi kepada agensi tu. no.fax boleh dapat mase dia offer kita, sebab mase tu saye mintak detail semua (kecuali alamat la..). kalau tidak, mmg burn,. alhamdulillah saya pun dpt balik duit lepas terminate.

      Padam
    3. dari pengalaman saya, saya cancel dalam masa 14 hari, faxkan surat rasmi berkenaan sebab kenapa kita nak cancel. alasan saya , saya nak cancel sebab tak puas hati dengan offer dari syarikat tanpa hitam putih, kebetulan masa tu sijil belum dapat walaupun dimaklumkan akan dikirim melalui pos. saya dapat no.fax dari marketer yang telefon saya mula-mula dia offer tu, alhamdulillah, saya pun dapat duit balik.

      Padam
  6. Perlukan penjelasan;

    "Kami sengaja bertanya walhal selalunya kami memang mempunyai maklumat itu tersenarai," katanya."

    Betulkah mereka telah pun dibekalkan dengan security code? Setahu saya data ini adalah rahsia.

    Apa pun, syabas atas pendedahan ini. Harap En Mazidul dapat mendedahkan dalang kaki tangan Bank yang mendedahkan data pelanggan mereka.

    Saya pernah sekali memberi security code yang salah kepada mereka. Kemudian beritahu saya hendak batalkan transaksi tersebut. Tetapi dengan nada yang keras, mereka memberitahu transaksi tersebut tidak boleh dibatalkan. Walhal, tak sampai seminit pun saya memberi security code palsu tersebut. Nasib baik saya tipu mereka dahulu sebelum saya ditipu :d

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kakitangan dalam bank itu sendiri yang beri semua maklumat tu - bank R** C*** M****** >>>>> "Sekali, saya dan kakitangan pengurusan agensi pernah bertemu dengan lelaki mendakwa kakitangan bank. Kami bertemu di restoran mamak. Dia menyerahkan senarai kira-kira 200 nama, lengkap beserta data peribadi perbankan pelanggan dalam bentuk pen drive. Setiap satu data dijual dengan harga di antara RM1 dan RM1.50. Apapun pastinya bukan semua kakitangan institusi perbankan terbabit," jelas Elis.

      Padam
  7. aku pun ada dpt panggilan dari no 014 last week.nk offer kad keahlian.
    mmg mula2 dah saspek sbb pakai no hp.
    tanya lebih dia dok kona2 jawab.
    kena jerkah last2 dia putuskan talian.
    mmg shilake org camni cari rezeki duit haram

    BalasPadam
  8. thanks bro atas pendedahan ini.. Suya sangat ingin tahu perihal ini.. sebab saya banyak kali menerima panggilan telifon sedemikian, tapi saya lebih kepada bersikap tak mahu layan instead of melayan.. tapi lepas tu rsa bersalah.. and now, rasa wahhh bagus..lepas ni boleh buat sikap kurang ajar pulak..sebab dah tahu cara mereka ni mmg salah..penipuan

    BalasPadam
  9. SMTI: orang yang makan duit haram takkkan selamat dunia akhirat!!

    BalasPadam
  10. Terima kasih at as usaha pendedahan INI untuk kebaikkan orang ramai.

    BalasPadam
  11. Selalu kena..alasan saya saya tengah busy keje dan memang time dorang call tu memang time saya layan pesakit saya..tak kena masa sungguh...

    BalasPadam
  12. Saya mmg xsuka telemarketing utk ape produk skalipun..sbb xtau hujung pangkal..melalui panggilan telefon..siapa pun boleh claim mcm2..kalau terjawab panggilan..sy biasanya akan kata"kalau ianya berkenaan kad kredit..insurans dan keahlian percuma kelab apa pun..semua sy xberminat..sekian..terima kasih.." n selalunya mereka akan cuba tanya saya "mengapa xberminat?" dan jwpn sy ttp "terima kasih saya mmg xberminat" sblm tamatkn perbualan..xmau juga marah2 kerana ianya hanya akan menjadikan sy stress..mo point buang energy positif dgn org mcm ni..hahaha

    BalasPadam
  13. Thn lps saya mendapat call yg sgt agresif tuk dptkan persetujuan sy subscribe insuran dr mereka...kononnya insurans diorg ni bekerjasama dgn AEON, sbg pemegang card credit AEON sy adalah wajib melanggan insuran tu...

    Tapi saya mintak masa utk dptkan pengesahan tersebut dr wakil AEON sendri, dan sy trs ke cwgn AEON di Sunway Pyramid...kenyataan dr pihak AEON, pihak mereka takde bekerjasama dgn mana2 sykt insurans yg kononnya menggunakan Akta Bank Negara mewajibkan pemegang kad kredit melanggan insurans...sgt2 tak masuk akal...bila dh tau kebenaran tu, stp call yg masuk dr phk yg sama yg bertubi2 call saya MEWAJIBKAN saya melanggan inusrans tsb betul2 membengangkan saya sampai pernah sy menengking diorg blk...

    dan pernah jugak wakil dr phk bank kononnya call utk memberikan pnjmn peribadi..bila saya nyatakan saya tak berminat, diorg bersoal jwb pulak dgn saya tanya kenapa xberminat...sgt2 annoying!

    Thanks Bro Mazidul atas pendedahan ni...moga mendapat perhatian phk berkuasa mengenai kes ini...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun selalu dapat call pasal insuran dan saya akan jawab saya agen macam awak jugak. Terus senyap habis cerita. Hehehe.. Tapi saya agen insuran berlesen tak pernah pun dapat senarai nama dan maklumat macam ni dan buat panggilan dengan skrip yg menipu tersebut..

      Padam
  14. TERIMA KASIH !!! ATAS PENDEDAHAN ini, sangat2 membantu.izin kan saya share .

    Terima kasih, sbb saya pernah menerima panggilan sebegini, dan alhamdulillah..saya ada perangai yang kuat syak wasangka.dan pendedahan ini benar2 membantu memperkukuhan syak wasangka yang positif sekaligus membantu saya.terima kasih.

    BalasPadam
  15. terima kasih atas pendedahan ini. saya puas jugak mengelak orang2 yang menelefon entah dari mana, berharap untuk menjual sesuatu kepada kita.

    BalasPadam
  16. Maaf bertanya, mungkin ada baiknya nama company & gambar bangunan company tu tidak dikaburkan, kalau betul betul mahu menyedarkan orang ramai supaya tidak tertipu...Sama seperti kes produk tak halal/syarikat menipu ..bila keluar di akhbar, nama di censored , gambar di kabur kan, jadi bagaimana nak sampaikan info kepada pengguna?

    Apa apa pun, pendedahan yang bagus..

    BalasPadam
  17. Pendedahan yang bagus...Tambahan lagi pada mereka yang baru menggunakan kad kredit. BANkami

    BalasPadam
  18. Dedahan yang hebat! Mohon share. www.fauziahsamad.com

    BalasPadam
  19. Semoga dgn pendedahan ini akan lebih ramai rakyat Malaysia peka & dapat mengelak penipuan kejam begini.
    Berkenaan pegawai bank yg menjual data pelanggan tu, bukankah dia boleh dikenakan tindakan dibawah akta PDPA 2010? Betulkan saya sekiranya salah.

    BalasPadam
  20. benda ni dah lama. sy selalu terima call sebegini sejak 2009. meleret2 sampai sekarang. hanya kita yang perlu sedar, org tu buat bisnes macam biasa jugak. dulu saya politely refused atau layan... tapi sekarang impolitely letak je telefon. kalau diaorang dengan biadapnya ambik data peribadi kita, maka tidak salah kalau kita biadap letak telefon bagi orang tu terkapai2 syok sendiri. sebenarnya siapa yang bagi data peribadi kita? bank kah? org yang bekerja dengan bank kah? atau ?? itu pada pendapat saya yang perlu disiasat.

    BalasPadam
  21. HAHAHA.... DAH BERAPA RAMAI DAH TELEMARKETER YG KENA MAKI DENGAN AKU....KALU NAK SELAMAT, MAKI JER DIORANG NI....PASTU DIORANG TAK BERANI CALL DAH..SEBAB KALU CALL PUN AKU TAK LAYAN PUNYA..LEBIH2 LAGI JIKA PAKAI NUMBER PRIVATE...

    BalasPadam
  22. smti..


    pun pernah dapat panggilan sebegini rupa.. alhamdulillah belum pernah terpedaya,..

    *syabas cik Mazidul

    BalasPadam
  23. harap2 ramai lagi tidak ditipu oleh kad kredit scam mcm ni. dan harap gambar2 bangunan tu tak dikaburkan agar dapat memberi peringatan kepada orang ramai

    http://buasirotak.blogspot.com/

    BalasPadam
  24. Penipu boleh berada di mana-mana.. waspada selalu

    BalasPadam
  25. Sampai skrg nie pun ada nombor2 telepon yg sgt2 annoying mengganggu dok nk ckp ttg diorg nyer insurans mcm no tel nie 0320366888, 0320550700, 0322039688, 0327263500, 0320366888, 0320941222, 01112315979, 01112164979, 0379629200 & 0327874200.

    BalasPadam
  26. memang pernah diganggu panggilan macam nie..

    BalasPadam
  27. semalam baru dapat panggilan daripada 0320366888 katanya syarikat insurans bekerjasama dengan celcom nak tawarkan kepada pelanggan yang terpilih sahaja.. mmg dari dulu asyik dpt call scam ni.. saya mmg jnis susah nak percaya kat org.. so hati2 lah..

    BalasPadam
  28. Saya pernah kena & dialog memang sama sebijik.

    Masa tu baru-baru kerja & tak arif pasal 3 digit security code. Masalahnya, telemarketer wanita berbangsa India tu mmg pandai meyakinkan saya bahawa syarikat ni mmg liaise dgn bank M. Dia tanya ada apa-apa masalah tak dgn kad debit M? Kebetulan sebelum ni saya memang ada masalah dgn kad debit M & saya fikir maybe diorang nak buat follow up. Last sekali, dia mintak security code & saya bagi (alahai...). Lepas dah 'ter'bagi security code, dia kata akan deduct rm399.

    Masa tu saya dah tersedar & tanya kenapa nak deduct? Saya kata nak batalkan.. Wanita India tu mcm tak puas hati & cakap tak boleh. Saya berkeras cakap nak batalkan & wanita tu dgn biadapnya cakap "Akak kalau byk cakap saya deduct LAGI BANYAK" Siap boleh ugut lagi.. So, saya tak fikir solution lain, terus hubungi call center bank M & batalkan kad. Guess what? Staff Maybank tu kata benda ni dah SELALU sgt sgt jadi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. nini saya baru je dpt call ni tadi, tp lepas letak tepon saya trus call maybak customer service n batalkan kad debit tu, so camner yer? derang still boleh tolak ke duit kita tu? thanks ya

      Padam
    2. Macammana tak SELALU sgt sgt jadi dah mmg staff bank tu sdri yg jual... dah start pastu buat2 tak tau plak bank ni

      Padam
  29. saya dah agak dah orang bank sendiri yang jual maklumat..
    Selalu sangat-sangat terima call..Antara helah saya..
    1) angkat, layan sekejap lepastu letak handphone dalam handbeg atau tempat bertutup, bior dia sembang sorang2..
    2)Cakap nama dah kena blacklist
    3)Cakap dah jadi surirumah sepenuh masa, tak ada pendapatan

    BalasPadam
  30. Aku jawab...bukak loudspeaker lepas tu letak atas meja...sekali sekala jawab aha aha ye ye ye...sampai derang hang up...bagi tinggi bil depa takde hasil

    BalasPadam
  31. Tuan tolong dedahkan berkenaan panggilan yg katanya dari bank.(Bank Collector)yg tidak kira waktu malam,petang,hari cuti,magrib.(dah macam ah long)..adakah betul dari Bank atau pon sama jugak macam kes ini..atau company lawyer yg mencari keuntugan comission di atas masalah orang lain..tq

    BalasPadam
  32. salam..apa kata kita buat satu tempat perkongsian untuk berkongsi nombor-nombor telefon telemarketer penipu..sesiapa yg mendapat panggilan dapatlah kita semak di senarai itu

    BalasPadam
  33. As salam..boleh tak buat 1 pndedahan yg mana dorg claim yg dorg ni dr syarikat telecommunication n JV wif any insurance...slalu dpt call dr org yg mcm ni..TQVM

    BalasPadam
  34. kenapalah perkara ini dibiarkan berleluasa?takde tindakan apa2 ke?

    BalasPadam
  35. Berapa kali saya pernah dihubungi juga kes begini oleh telemarketer, saya dengan selambanya jawab, ....tak nak, terima kasih.Bye, terus end call.

    BalasPadam
  36. Terima kasih atas perkongsian maklumat ini.. Saya rasa saya adalah salah seorang mangsa..

    BalasPadam
  37. Memang pernah dapat call masa baru2 guna kad ni.Tapi bukan tawarkan insurans,mereka tawarkan voucher percutian...mula2 dah pelik kenapa tidak call dari talian tetap. 2nd dia ada remind yang no kad belakang kad itu rahsia & tak boleh didedahkan,alih-alih lepas dia minta no kad dia suruh pusing belakang kad & berikan no kod tu pulak.nasib baik la pernah satu ketika dulu kakak saya pernah bagi tau tentang kerahsiaan no kod itu.lepas tu saya menolak tawaran dia cara baik,boleh pulak dia herdik saya...ermmmm nampak sangat melayang komisyen dia.cukup2 la menipu orang.....

    BalasPadam
  38. Salam...saya salah seorg mangsa yg sering menerima panggilan telefon dari telemarketing ni..Yang terkini pada jumaat lepas (28/12/2012) .Katanya wakil dari Takaful Insurans.. Ayat yang diguna sama yang ditulis olah En.Mazidul.. Nama waris, alamat rumah..Saya baru bukak akaun CIMB..mungkin daripada situ org dapat maklumat peribadi saya. Lepas tu tanya pasal kad kredit.. Jawapan saya, saya dah termintaed kad kredit.Siap tanya ada guna kad kredit lain. Bayaran untuk insurans ini sebanyak RM398."Ayat yang dia, Ini adalah bayaran akhir puan untuk tahun ini"..Disebabkan saya ckp kad dah terminated. dia pujuk agar bayar dgn cara lain.. Dia suruh masukan CASH dalam akaun syarikat tu.. Ni nama syarikat nya..SUPREME FUTURE RESOURCES.. NO TELEFON : 03-23805047.. Bila baca blog ini, sama yang mcm saya kena..Terima kasih En.Mazidul dengan pendedahan ini.

    BalasPadam
  39. SMTI

    saya sering mendapat panggilan begini. tapi tak layan pun. takut ditipu.

    BalasPadam
  40. Alhamdulillah...selalu menolak jika mendapat tawaran dari telefon

    BalasPadam
  41. salam.. ade kebarangkalian utk translate artikel ni ke bahasa inggeris tak?

    BalasPadam
  42. Apa harus saya buat kalau dah terbagi no. Kad?...

    BalasPadam
  43. Salam. Sy pernah dihubungi seorang wanita yg mndkwa wakil bank B**. Dia promote insurans bank tersebut dn suh sy bg nom ic. Sy pulak sbb msh student n xpenah ambil thu psl bebenda ni sume terbagi la num ic tu. Dia kta dia akan deduct rm48 sebulan dr bank sy bmula akhr bln tu memandangkn sy dah stuju. Bila sy mcm da tsdr n ckp n cancel, terus dia mrh.Sy yg br sdr kn tipu trus call B** n cerita psl kes sy. Malangnya, sy plak kn tengking blk sbb bodoh sgt bg ic num. Walaupn dah bg ic num tp sbb bki dlm bank x ckup rm48 mka akaun sy x ditolak. nsb baik jgk tp lain kli ofcos sy akn lbh bhti2.

    BalasPadam
  44. Sy pn penah kn tipu. katanya wakil dr B** dan promote insurans. Dia mnx ic num n sy terbagi. Dia kta akn tolak rm48 dr bank setiap bln mulai akhr bln tu sbb sy da stuju. Sy yg ms tu da tsdr ckp nk cncel tp dia mrh sy. Last2 sy ltk je. Nsb baik jgk x kena deduct pape sbb ms akhr bln tu bki akaun xsmpai pn rm48. Lg 1, bila sy call B**, sy plak yg dimarah. Kata wakil bank yg jwb tu, yg saya pi bg num ic tu knp? ==''

    BalasPadam
  45. saya mmg takkan jawab panggilan ni, sbb dulu saya penah tanya, DARI MANA AWAK DAPAT NOMBOR HENPON SAYA SESUKA HATI NI??!! org tu tak dpt jawab so saya putuskan talian. senang skrg ni, kalau ada panggilan yg skrip dia lebih kurang mcm ni: HELLO, SLMT PETANG PUAN, INI PUAN (FULL NAME !!)... saya pun terus tutup phone.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha..Kenapa x cakap 'Bukan, ini salah orang la..'
      Tengok apa reaksi dia.

      Padam
  46. sy dpt miskol dr no. 0327263500 skali dn no. 0327874200 sbnyk 4x dlm tempoh 3jam . . sy x sempat nk angkat kol. . so sy kol alik tp msok peti suara . . sy adukan pd kwn . . kwn kata jgn kol alik sbb pemilik no. bole dpt mklumat n pecah msok akaun kita . . btol ke ?

    BalasPadam
  47. tiap wakil insurans ada number Id tersendiri (license dr bank negara). Utk dptkan license ni mereka perlu hadir ke class training n jwb exam. Tak lulus exam kne repeat exam blk. Bukan senang. Degree holder pn ada yg fail. Bukan sng nk jd wakil insurans. Kdg2 nk kne handle customer yg agk rude. Kebanyakankn org melayu sendiri. Org melayu mmg sensetip bila sebut psl insurans. Padahal di luar negara baby baru lahir pn dh didaftarkan dgn insurans. Di sana insurans sgt penting. Setiap kali wakil insurans call majority org melayu sgt kurang ajar. Utk case di ats mmg dh sah2 company tu menipu. Boleh pikir logic kot klu dh sampai minx number code tu. Biasanya wakil insurans takkn deal mengenai number or apa2 yg private mngenai customer dlm phone. Mereka akn set kn appointment n deal f2f. Klu tak berminat please la ckp elok2 yg anda tak berminat. Just it. Klu was2 tnye dulu number code mereka. Org yg ada insurans mereka tahu benda2 ni. Mr mazidul tak nk dgr pulak ke luahan hati wakil insurans pulak?

    BalasPadam
  48. 2minggu lepas sy ada panggilan dari agen dari syarikat maxis.. tp dia turut menjual Insurans dari syarikat Jernih Insurans melalui telefon je. kira maxis dan jernih insurans tu bergabung la.. hargannya rm47 sebulan. dia ada mintak no IC dan no ATM maybank sy. So adakah patut sy cancel semula? klu perlu apakah cara2 yg paling berkesan. Sy risau sngat klu ditipu..

    BalasPadam
  49. Salam,
    Baru2 ni sy ada mndapat pangilan telefon dari agen dari syarikat Maxis. Dia mempromosikan satu lagi insurans yg bernama MAXIS SNATCH PROTECT.. (http://health.mylaunchpad.com.my/insurance/snatch-protect)

    Dia ckp syarikat maxis ni bergabung ngn Syarikat Jernih insuran. Pelan insurans ni berharga RM47 sebulan. Then dia explain..so sy agak berminat, so sy bg la no. IC dan no kad maybank sy.
    lepas tu, sy agak was2 sy call center Syarikat Jernih tu. Dia cakap mmg ada dan wujud. so sy biarkn je la..
    tp skrg.. sy xpasti dan agak risau.
    So ape patut sy buat skrg ni? Perlu cancle kan ke atau, klu perlu ape langkah2 yg perlu sy amik??

    BalasPadam
    Balasan
    1. program ni memng ada pun...sy adalah salah seorang pekerja dari syarikat trsebut..
      mmg pihak kami(maxis) bekerja sama dengan pihak ace jerneh..dapat kan maklumat lebih lnjut di khidmat ace jerneh...tak pun awk masuk website www.maxis.com.my then g kat mylaunchpad then clik
      health then insurans pas uh leh nmpk maxis snacth protect

      Padam
  50. Dulu orang cakap simpan duit dalam bank adalah lebih selamat.. tp skrg dh tak slamat daa....

    BalasPadam
  51. kalau transaksi guna online pun xselamat ke?

    BalasPadam
  52. Sekiranya ada bukti kukuh, buat laporan polis dengan segera bagi mengelakkan orang ramai tertipu.

    BalasPadam
  53. Sy jg pnh dapat panggilan dr AIG insurance yg ktnya bkerjasama dgn Celcom. Dia offer insurance tuk pelanggan btuah ktnya. Kbetulan Sy mmg tgh mcari 2nd insurance tuk family sy. Sy x terus terima & kt nak bincang dgn hubby, nt sy call semula. Sy terima stlh sy hubungi smula no yg ttera di hp sy mmg no office AIG. Mereka minta no credit card & expired date j, security code x minta untuk auto deduct dr credit card sy. Bbrapa hari kemudian drg antar tawaran policy. Skrg da hampir 3 tahun Alhamdulillah sy puas Hati & da bbrapa kali claim elaun ward. Mmg Murah package yg ditawarkn sb bila abg sy call AIG tuk package mcm tu harganya jauh lbh mahal.

    BalasPadam
  54. Saya pun agent insurance. Tiap tiap hari buat 50 calls. Semua call kpd org melayu. 70% akan maki hamun. 20% cakap elok2 dah ada. 10% akan amik. Kekadang seronok jugak dgr diorang maki hamun. Mcm mcm seni "f" word tu keluar. Tp bila Niat just tolong org melayu menebal, aku peduli apo. Org melayu cetek sgt info pasal insurance/takaful. Tak amik pot pun. Amik tau bila dah terkena. Cuma saya tak salah kan depa nak marah kerana banyak sangat scam yg guna kan nama insurance.

    Nak terangkan kat korang. Insurance is relationship biz. Bukan credit card biz, nombor security biz. Insurance yg betul, akan call customer, meet f2f, discuss need dan close the deal. Saya syorkan kalau ada org call, nak close deal insurance dgn credit card over the phone jer, most of them adalah scam. Diwajibkan dgn selamba letak Telephone. Huhu.

    BalasPadam
  55. Betul.. Mereka juga ada menelefon saya utk tujuan di atas. Al-Hamdulillah.. Saya tidak tertipu. Saya pelik kerana saya menggunakan debit card tetapi diarahkan oleh agensi2 ini utk membayar sejumlah wang bg insuran di atas.. Sy tidak bersetuju lantas meminta nama lelaki yg cuba menelefon saya.. Tp jawapan yg diberi agak teragak2 utk menyatakan nama mereka.. Saya jg ada bertanya kpd mereka.. Kenapa sy perlukan insuran utk kad debit? .. Sedangkan saya keluarkan duit simpanan sendiri utk bebelanja bknnya menggunakan kad kredit.. Terus shja saya meletakkan panggilan telefon drpd lelaki tesebut dan terus contact husband sy.. Beliau juga pelik kerana apa yg diarahkan lelaki itu tdk masuk akal.. Sbb slama menggunakan debit card.. Kenapa perlu charged utk insuran merepek ini... Saya bernasib baik kerana tdk mudah memberi maklumat peribadi dan bersikap tegas...

    BalasPadam
  56. Betul.. Mereka juga ada menelefon saya utk tujuan di atas. Al-Hamdulillah.. Saya tidak tertipu. Saya pelik kerana saya menggunakan debit card tetapi diarahkan oleh agensi2 ini utk membayar sejumlah wang bg insuran di atas.. Sy tidak bersetuju lantas meminta nama lelaki yg cuba menelefon saya.. Tp jawapan yg diberi agak teragak2 utk menyatakan nama mereka.. Saya jg ada bertanya kpd mereka.. Kenapa sy perlukan insuran utk kad debit? .. Sedangkan saya keluarkan duit simpanan sendiri utk bebelanja bknnya menggunakan kad kredit.. Terus shja saya meletakkan panggilan telefon drpd lelaki tesebut dan terus contact husband sy.. Beliau juga pelik kerana apa yg diarahkan lelaki itu tdk masuk akal.. Sbb slama menggunakan debit card.. Kenapa perlu charged utk insuran merepek ini... Saya bernasib baik kerana tdk mudah memberi maklumat peribadi dan bersikap tegas...

    BalasPadam
  57. dapatkan maklumat cukup buat laporan polis dan keluarkan kt program 999.... biar semua org tahu dan tak jadi mangsa lagi. stress betul dgn penyagak camni!!!

    www.mummysayf.blogspot.com

    BalasPadam
  58. PERNIAGAAN MEDICAL CHECKUP MENGGUNAKAN HOSPITAL SWASTA JUGA MENIPU DAN RAMAI DAH KAKITANGAN HOSPITAL YANG TAK BERSETUJU DAN MENDEDAHKAN RAHSIA PIHAK MARKETER TERBABIT

    BalasPadam
  59. skrg ni wujud penipuan menggunakan hospital swasta berkenaan healthcare.... pihak staf hospital sendiri yang mendedahkan rahsia kepincangan mrk... check di hospital yg sama tetapi mengenakan caj berlipat kali ganda... pengguna yang dihubungi melalui telefon dan ditemui secara face by face akhirnya tertipu dan terpaksa membayar kredit card yg tinggi setiap bulan

    BalasPadam
  60. Aslmkm. Sekarang ni scam terlalu berleluasa. Walaupun benda tu betul seperti insurance agen yang tidak jujur akan misleading atau bhsa mudahnya tidak menceritakan hal sebenar fasal insurance ifu. Demuanya gara gara melayan panggilan yang mereka buat. Wahai rakyat malaysia jika anda ditelefon syarikat atau agen insurance yang cuba ambil nombor kod kad kredit anda atau call anda nak buat close deal fasal insurance atau ada syarikat yang minta anda jd share partner ketahuilah itu semua bohong atau nak mengenakan anda. Berhati hatilah dgn panggilan. Seeloknya selepas dikenalpasti putuskan shj talian. Itu lebih selamat dan tidak menyakitkan anda di kemudian hari kelak. Wallahuklam.

    BalasPadam
  61. Assalamu'alaikum..
    saya pun dah terkena.menyesal, tp masa tu muda-muda lagi, mentah dgn taktik sebegitu. Mereka minta kod kad Maybank. Rm399. Memang rasa geram, tapi duit dah diambil. Masih lagi simpan sijil yang diorang bagi, tapi kalau nak report polis, atas dasar dan bukti apa?

    BalasPadam
  62. saya pun selalu gak dapat call daripada dorang2 ni, tapi saya selalunya layan dan bertanyakan soalan sampaikan dorang pulak rasa bosan ngan pertanyaan saya, selalunya kata2 akhir mereka adalah, kalau tak nak bagitau la awal2, buang masa saya je call awak, pastu letak telefon..hahahahaha

    BalasPadam
  63. sangat benar cerita ni... baru2 ni saya buat akaun Maybank... beberapa hari kemudian dpt panggilan dari telemarketer yg bertanya tentang kad kredit dan kad debit... saya kata saya suri rumah tak berkerja... duk rumah saja takde duit.. apa nak pakai kad2 ni... terus dia jawab.."ooo tak pelah.. kami cuma nak sahkan sahaja.." alhamdulillah selamat... maknanya ada pegawai bank yg bersubahat mendedahkan maklumat pelanggan mereka.... pelanggan Maybank sila berhati2...

    BalasPadam
  64. saya pun pernah dapat call macam nie. kononnya tawarkan pakej medical card free selama 2 tahun dengan bayaran rm399 setahun. tapi, tak pernah dapat sijil dan polisi. lepas setahun, call yang sama datang lagi nak renew polisi. tapi masa tu saya sedar dah kena tipu. saya tak nak renew dan tak bagi no. security code tu.

    BalasPadam
  65. Kisah benar dari saya untuk pendedahan artikel ini.

    http://www.greenappleku.com/2013/04/kad-kredit-untuk-mereka-yang-baru.html

    Tahniah buat Mazidul. Terus bongkar!!

    BalasPadam
  66. Tq Mazidul atas pendedahan.. kerana nila setitik rosak susu sebelanga.. kerana telemarketer, agen insurans turut menjadi mangsa di katakan penipu.. So, mana2 org yg nk tahu benefit insurans atau medical card boleh lawat http://medicardprudentia.blogspot.com
    Kite set appointment n face to face.. Anda percaya saya, saya akan percayakan anda..

    BalasPadam
  67. Salam En Mazidul, saya juga adalah mangsa penipuan ini. Jika encik mazidul perlukan nama syarikat yang masih bergiat dalam bidang penipuan ini, saya sedia memberikan beberapa nama dan lokasi.

    BalasPadam
  68. sekiranya saya telah mendedahkan numb dibelakang kad kredit apa yg patut sy lakukan..sy pertama kali mengunakan kad kredit..harap dapat penjelasan dr Tuan..untuk makluman kad kredit sy belum lagi diaktifkan..adakah saya bole mengaktifkan kad kredit saya atau ada apa2 kesan sekiranya sy mengaktifkan kad kredit saya kerana telah menberikan numb dibelakang kad kpd telemaketer ini..harap dapat maklum balas..terima kasih..

    BalasPadam
  69. Assalamualaikum, saya baru sahaja kerja sebagai telemarketer hampir sebulan, tapi saya rasa company saya tiada pun buat penipuan dan syarikat kami berdaftar..saya tak tahu macam mana nak jelaskan lagi dekat customer dah, haih..
    n/s : sila tanya nama company and minta full address company untuk contact banyak-banyak kali. hehehe :D

    BalasPadam
  70. Hari tu dapat kol dari 0327263500.. Tawaran hebat dari cimb bank la sangat. ni sumer penipuan dari..... den terus letak, kata tak minat dan tengah kerja.

    Hari ini dapat kol 0327874200, dapat insurance dari alliance life insurance. bayar rm170 sebulan boleh cover diri dan satu keluarga. byar melalui credit card. bile dengar jer credit card, terus kata tak minat, terima kasih.

    BalasPadam
  71. saya pun dah terkena... diorg mengaku dari syrikat Jernih kononnye de link dgan maybank... sesape yg dah terdedahkan kod keselamatan tu, sy nasihatkan.. segeralah tukar kad tu kepada kad yg baru. dgan cara tu, penyangak2 tu tak dapat korek duit anda lagi.. dan jgn respon lagi kalau de call macam tu lepas tukar kad...

    BalasPadam
  72. Tq atas info ini. Hairan juga asik dpt kol dr numbe ni dr pg smpai malam mujur tak angkat . Telemarkerter rupanya. 0320550700,0327263500

    BalasPadam
  73. Info yang sangat berguna..Terima kasih..Baru jer dapat call dari no ni 0322039688..Nasib baik tak sempat angkat..

    Wassalam.

    cuci-carpet-rug.blogspot.com

    BalasPadam
  74. saya baru berminat nak keje ni.. tapi dah tw makan duit haram..x nk la keje ni..

    BalasPadam
  75. saya baru lps receive call dr no ni 0327263500..luckily xangkat td..bile call blk xdpt..so trasa nak tau google search psl number ni n kua la sgala penipuan ..nsb baik..

    BalasPadam
  76. aku rse org yg buat entry ni bengang ngn company tu sb die x dpt gaji..buat citer bukan2...sebenarnye pihak bank yg kerjasama ngn insurns..org nk tlog tp kite ni sebgai manusia asyik nk dgr ckp org je.hahahha kje kerani patut la x thu procuder telemarketing..adoii..bukak la mata luas2 pikir la baik2..bile anda dioffer..juz dgr x berminat ckp x berminat...xde sape nk bunuh korg pun..tp kite ni rakyat malaysia penuh dgn budi bahsa...kalo telemarketing ni tipu korag pergila report polis or bank negara tgk mcm ne...sb memg legal.

    BalasPadam
  77. Salam. FYI, saya pernah berkerja sbg telemarketer sblm ni..erm, rsnye x sume org yg wat sales melalui telefon ni nk tipu org. Dlu kerja utk jual membership card utk hotel terkemuka di KL. Kerjanye mmg penat, setiap hari kena wat calling. Sbnrnye ni byk kena guna ayat manis je, manipulate org lain. Setahu saya, kami x pernah paksa org bagi 3 digit nombor kad kredit mereka, tp bila da setuju, baru kita akan ambil details kad kredit tersebut. So, konklusinya x sume company jual produk/servis/insurans ni nk tipu org je. Kat negara luar, kaedah telemarketing ni nk jual pinggan mangkuk pon laku sbnrnye.

    BalasPadam
  78. Orang rumah saya bnyak menerima panggilan ini...pada satu hari tu saya tak berkerja dan ada di rumah..kebetulan sykrikat tu afa telefon dan orang rumah saya bg saya yang jawab..perempuan yang buat panggilan tu...dia tnye lah nombor yang 3 digit tu..saya tak lyan..saya pulak tnye name sape..dah makan ke belum..asal mane..dah kawen ke belum..umur brape..ada free tak jom kite dating..u tgl mane...lpas tu sampai sekarang tak call lagi..saya tak tipu..

    BalasPadam
  79. Hohohoh aku penah kene camnih dulu, tertipu jugak la separuh jalan...diorang nak jual insurace kereta/kemalangan ke ape tah...tak ingat name syarikat tuh...mula huruf "N"...

    time tuh baru dapat kreadit la katekan..so tak pandai sangat...aku terkasi 3 digit security tuh...so bile aku nak tarik balik kate tanak insurance jualan diorang tuh..diorang ugut nak ulang record aku cakap aku setuju nak amik insurance tuh..padahal takde pun aku cakap nak...hanye dalam persoalan yang diajukan aku jawab "Ya" dan diorang anggap dari "Ya" tuh aku setuju....tak habis diorag ulang "nak saya ulang ke record encik cakap terima insurance dan pembayaran"...pastuh aku malas nak pikir aku ye kan je...

    lepas dah selesai cakap ngan telemarketer tuh..aku cepat2 kall bank kreadit aku pastuh mintak cancel kreadit card aku sbb dah tak secure..aku minta buat card baru dengan nombor baru...seminggu lepas tuh syarikat telemarketer tuh kall aku balik sbb ade masalah dengan pembayaran...pemotongan dari kreadit card tak lepas...aku cakap kat diorang simple jek.."ooo saya ada masalah dengan bank jadi terpaksa tutup card"....orang telemarketer tuh tanye ape masalah tuh...aku cakap ade la..

    tak boleh cakap..confidential antara bank dan saya..terus die letak talipon...takde bagi salam ke ape ke.....

    BalasPadam
  80. Ramai dah jadi mangsa.. bukan setakat pengguna baru, pengguna yg berumur pun selalu kena.. pak cik yg dah pencen pun kena jgk.. dah terlajak ckp setuju, terus deduct bkn sikit2, rm599..kata nya wajib amik, complementary dr pihak bank atas kelulusan cc baru.. ktrg siap call bank n bank kt x de pakej mcm tu ditawarkn.. bila nak cancel, mcm2 alasan dan syarat yg dikenakan..

    Sesungguhnya org yg teraniaya doanya dimakbulkan Allah. Jgn sampai doa2 ni melingkupkan anda..

    BalasPadam
  81. Nak senang kita kena usaha.tak ada sesuatu rezeki tu yang nak datang dengan sendirinya. Jadi jangan cepat percaya dengan janji,kerana bukan semua janji itu akan ditepati.

    BalasPadam
  82. aku dah kena benda ni,hal ini pun baru 3 bulan lebih..memang mereka kata mereka dari ejen insuran,beli insuran serendah RM190.+++melalui kad visa bank(publick bank) sekali bayar ja.orang yang call aku pun pompuan melayu yg bercakap.minta nombor security code,nombor account bank dan lain-2.tampa ragu-ragu saya beri la sebab sebelum to suami dah bagi tahu nanti ada orang bank call minta comfrom dari saya untuk menggnakan kad kredit saya untuk urusan lanjut.semasa urusan bercakap dgn kerani to dah selesai,saya ke bank untuk keluarkan semua wang simpanan saya yg telah saya berikan nombor account kepada perempuan itu dan simpan ke akaun lain. Dan hanya tinggal kan RM300 sahaja di account bank yang telah saya dedah kan nombornya.selepas seminggu lebih saya cheek kembali wang dalam bank yang telah saya dedah kan,cuma hanya tinggal berapa puluh sen sahaja.sampai hari ini..suami pun tak tahu yg dah kena tipu dgn sindeket ini

    BalasPadam
  83. Terima kasih atas perkongsian ini Bro
    Boleh di katakan kebelakangan ni tiap tiap hari saya terima panggilan telefon dari telemarketers nie so annoying tak kira waktu mereka ni kol sumtimes tgh meeting tgh drive da kater x nak pon mereka ni continue jugak membebel huuiusshh

    BalasPadam
  84. ASSALAMUALAIKUM...
    KEPADA SEMUA PEMBACA ATAU MANGSA YANG TELAH TERKENA PASTIKAN ANDA MENGHUBUNGI BANK KAD KREDIT ATAU DEBIT ANDA DENGAN SEGERA BAGI MEMASTIKAN TRANSAKSI BERKENAAN DAPAT DIBATALKAN SERTA SEKIRANYA TELAH MENDEDAHKAN KOD SILA GANTI KAD KREDIT YANG BARU DENGAN PIHAK BANK. SEKIAN TQ

    BalasPadam
  85. Last few days ade no ni call, 03-27238561, katenye offer insurans utk pelanggan setia CIMB bank.. cara die cakap pun mcm teragak-agak jer..
    I think if kita nak beli insurans, better jumpa agent yg sah, jangan melalui telefon..

    BalasPadam
  86. pengalaman saya, panggilan dibuat utk perdayakan mangsa dgn alasan kita sendiri bersetuju dan perbualan kita dirakam. jadi bg sesetengah pihak yg telah tertipu tidak berani membuat aduan kerana mereka boleh menggunakan perbualan kita sebagai bukti utk pemotongan tersebut. walaupun saya tidak bersetuju tetapi dgn langkah licik mereka menyatakan mereka drpd bank tertentu (yg setahu kita hanya bank itu sahaja yg ada maklumat permohonan kad kredit kita) utk mendapatkan pengesahan tarikh luput n no kad kredit kita.
    sebagai info pihak bank atau insuran tidak akan menawarkan sebarang produk melalui atas talian.
    jika rasa tertipu buatlah laporan polis dan bawakan benda ni ke pihak pengurusan kad kredit. kita akan diminta mengisi borang pertikaian transaksi dan pihak bank akan menuntut semula wang daripada pihak terbabit. berjaya atau tidak kita tidak perlu berdiam diri. pihak ini akan semakin berleluasa menipu dan memperdayakan pengguna. satu lg tlg jaga kad kredit anda dgn baik, hanya menggunakan no pin kad kredit pelbagai transaksi online dapat dilakukan dan kebanyakan pengguna tidak akan mendapat infomasi penggunaan kad tersebut drpd bank dan kita hanya akan tahu apabila bil sampai ke tangan kita. ini apa yg saya lalui sendiri. bg saya jika tiada keperluan tidak perlulah menggunakan kad kredit kerana bakal menimbulkan banyak masalah. dan kita sebagai pengguna perlu tahu hak2 kita sebagai pengguna. wallahualam.

    BalasPadam
  87. pengalaman saya, panggilan dibuat utk perdayakan mangsa dgn alasan kita sendiri bersetuju dan perbualan kita dirakam. jadi bg sesetengah pihak yg telah tertipu tidak berani membuat aduan kerana mereka boleh menggunakan perbualan kita sebagai bukti utk pemotongan tersebut. walaupun saya tidak bersetuju tetapi dgn langkah licik mereka menyatakan mereka drpd bank tertentu (yg setahu kita hanya bank itu sahaja yg ada maklumat permohonan kad kredit kita) utk mendapatkan pengesahan tarikh luput n no kad kredit kita.
    sebagai info pihak bank atau insuran tidak akan menawarkan sebarang produk melalui atas talian.
    jika rasa tertipu buatlah laporan polis dan bawakan benda ni ke pihak pengurusan kad kredit. kita akan diminta mengisi borang pertikaian transaksi dan pihak bank akan menuntut semula wang daripada pihak terbabit. berjaya atau tidak kita tidak perlu berdiam diri. pihak ini akan semakin berleluasa menipu dan memperdayakan pengguna. satu lg tlg jaga kad kredit anda dgn baik, hanya menggunakan no pin kad kredit pelbagai transaksi online dapat dilakukan dan kebanyakan pengguna tidak akan mendapat infomasi penggunaan kad tersebut drpd bank dan kita hanya akan tahu apabila bil sampai ke tangan kita. ini apa yg saya lalui sendiri. bg saya jika tiada keperluan tidak perlulah menggunakan kad kredit kerana bakal menimbulkan banyak masalah. dan kita sebagai pengguna perlu tahu hak2 kita sebagai pengguna. wallahualam.

    BalasPadam
  88. pengalaman saya, panggilan dibuat utk perdayakan mangsa dgn alasan kita sendiri bersetuju dan perbualan kita dirakam. jadi bg sesetengah pihak yg telah tertipu tidak berani membuat aduan kerana mereka boleh menggunakan perbualan kita sebagai bukti utk pemotongan tersebut. walaupun saya tidak bersetuju tetapi dgn langkah licik mereka menyatakan mereka drpd bank tertentu (yg setahu kita hanya bank itu sahaja yg ada maklumat permohonan kad kredit kita) utk mendapatkan pengesahan tarikh luput n no kad kredit kita.
    sebagai info pihak bank atau insuran tidak akan menawarkan sebarang produk melalui atas talian.
    jika rasa tertipu buatlah laporan polis dan bawakan benda ni ke pihak pengurusan kad kredit. kita akan diminta mengisi borang pertikaian transaksi dan pihak bank akan menuntut semula wang daripada pihak terbabit. berjaya atau tidak kita tidak perlu berdiam diri. pihak ini akan semakin berleluasa menipu dan memperdayakan pengguna. satu lg tlg jaga kad kredit anda dgn baik, hanya menggunakan no pin kad kredit pelbagai transaksi online dapat dilakukan dan kebanyakan pengguna tidak akan mendapat infomasi penggunaan kad tersebut drpd bank dan kita hanya akan tahu apabila bil sampai ke tangan kita. ini apa yg saya lalui sendiri. bg saya jika tiada keperluan tidak perlulah menggunakan kad kredit kerana bakal menimbulkan banyak masalah. dan kita sebagai pengguna perlu tahu hak2 kita sebagai pengguna. wallahualam.

    BalasPadam
  89. Actually sy pn byk kali dah dpt call ni lepas start keja. Sy mmg takkan layan tawaran2 yg dioffer dlm telefon. Sy biarkan dia bercakap habiskan air liur then at the end sy ckp xnk. Tapi x pernah lah maki2. Paling kejam pun putuskn talian time dia tgh bercakap mcm robot. Nasib baik sy x pernah dedahkan no akaun or kad kerdit bank.

    BalasPadam
  90. salam. hari tue pun ada gak orang call , katanya dari astro and then dia kata nak sahkan alamat sebab bill dihantar balik ke pejabat. yang musykilnya kenapa dia minta no ic untuk sahkan pulak..padahal dia yang call kita kan..jadi memang saya tak bagi..sebab sebelum nie, dah kena, orang dari astro kata ada buat limited tawaran untuk pakej movie. tak dek pulak kata setuju. alih2 dia suruh sahkan no ic semua..last2 dalam bill dah subscribe pakej tue.nak terminate kena pulak bayar tambahan rm10, padahal bukan kita yang nak pun.boleh pulak bahagian astro customer service cakap yang dia tak boleh nak tahu apa yang bahagian sales offer. rasa macam tertipu pun ada.dengan hanya sahkan no ic..no ic pun kena jaga2, biasanya orang tue akan cakap huruf yang depan, and minta kita sambungkan.walhal tue taktik jer..dia tak ada no ic yang lengkap.

    BalasPadam
  91. Saya adalah bekas manager sebuah syarikat telemarketing@telesales suatu ketika dulu...........Bukan berpuluh malah beratus individu pernah saya latih sedemikian rupa......Puncanya? Ganjaran yg tinggi dari bos besar........

    BalasPadam
  92. Tadi jam 10 pagi saye dapat call dari AIG insurance mengatakan saya ada langgan UNIFI TM...lpas tu die trangkan polisi insurans dia.nama dia KAVITA ..ni nombor phone dia 0379626400...naik panas telinga mendengar...last2 berminat dengan insurans yang dia bagi pasal tiap2 bulan tolak rm 35 je..tpi bulan pertama kena tolak rm 70 pasal first payment..lpas tu die mintak no kad bank yang depan tu cth:1111 2222 3333 4444 ...saya bagilah...tapi cara die cakap memang macam orang insurans...was2 saya call Telekom...memang TM ade buat link dengan AIG insurance tpi knapa dia mntak no kad bank yang depan tu...confius laaa..last2 malam tu call bank die cakap jangan bagi no kad bank yang depan tu...n then trus ttup card tu...huhuhu...

    BalasPadam
  93. Salam..sy seorang mangsa skim ini . .pernah juga tertipu dan bayar sejumlah wang kepada mereka..namun sampai sekarang disuruh bayar hingga jumlah ribu2..diugut dilokap dan dihadapkan ke mahkamah...betul ke sampai begitu tindakan mereka sekiranya saya tak bayar dan abaikan panggilan mereka

    BalasPadam
  94. Pengalaman saya dua kali di hubungi oleh ejen telemarketer mendakwa saya perlu mengambil insuran untuk kad kredit saya...Kali pertama: data maklumat kad kredit saya dia siap baca kat saya.. .bahasa nya memang agak mendesak.. saya mula ragu2 sebab guna no hand phone. Saya jelaskan kepada nya saya sudah meggunakan kad kredit lebih 25 tahun dan tak ada pula insuran yg dikenakan..dan telemarketer tsb passing kepada penyelia dia (katanya) perempuan.. untuk menyakinkan saya.. saya jawab ok lah nanti saya nak sahkan dengan bank yg keluarkan kad kredit tersebut.. dan cik boleh hubungi saya semula selepas ini. Saya call bank yg keluarkan kad kredit..jawapan nya encik hati2 itu penipuan.. tiada insuran yg dekenakan untuk kad kredit.

    Kali Kedua: 2 minggu selepas itu saya dihubungi lagi dengan perkara yang sama. soalan pertama dia tanya encik ada pakai kad kredit kan...kami dari ejen insuran takaful ingin memaklumkan yg encik akan dekenakan sekali sahaja bayaran sebagai insuran untuk kad kredit tersebut: Jawapan saya.. maaf la cik saya ni apa apa kad pun tak de. dan terus saya putuskan line. Rasa nya untuk kebaikan bersama elok saya dedahkan no hp 0102317865 yg mereka gunakan untuk hubungi saya dimana saya rekodkan dlm hp saya sebagai penipu telemarketer,

    BalasPadam
  95. Sapa yang dah terkena cara nak amik tindakan segera ialah sedaya upaya settlekan kad. Dan jika perlu kad juga pakai yang baru...

    BalasPadam
  96. Alamak..saya dh terkena...saya dah ter bagi no. kad kredit yg kt depan tu, dengan alamat ofis..tapi saya tak bagi no. sekuriti 3 digit yg kt belakang tu. Perlu ke saya cancelkan je terus kredit kad ni?

    BalasPadam
  97. Kad kredit or kad atm yg no depan dia tu nak bg kat spe2 pun bg jelah..apa nk takut.apa yg perlu korang takutkan 3 digit blkg kad tu je.itu je jgn dibagi..no depan kad tu ialah no auto debit.bukan no akaun bank korang pun..kad expired. Kena tukar kad no tu pun akan berubah.sbb apa berubah sbb itu just no auto debit.bukan no akaun.no auto debit ni no yg boleh korang buat apa2 penolakan terus mcm no tolak asb bulan2 lah contohnya. Pernah x korang terpk bila bg kad kredit nk byr bil apa2 pun lah kat restaurant ke bli baju ke.dorg amik kad korg kan..yg korang kadang2 sibuk sembang ngan kwn.kalau korang kena ngn kaki perompak senag2 je dorg snap gambar depan blkg kad korng.dh dapat dah no tu.siap no security blkg kad lg! Erti kata lain korg berjaya dirompak dengan cara elok. Yg itu x takut pulak.tp yg org call jg takut.apa nk takutkan selagi korang x bg 3 digit blkg kad tu.ke korang masih x faham apa tu kad kredit or kad atm punya no.tau swap je -_-

    BalasPadam
  98. Slalu terima panggilan macam nih...biasanya sy akan tanya pasal insuranskah? kalo dia cakap ya...sy cakap jer tak berminat...dah banyak kali kena tipu...

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.