Khamis, Julai 04, 2013

DIKENCING DI MUDAH.MY

"Saya melayari mudah.my dan tertarik dengan ikan penjualan lensa kamera Canon, 70-200 mm terpakai dengan harga RM3,600. Selalunya, harga lensa itu dalam RM4,500 kalau di kedai biasa," ujar mangsa penipuan, berusia 49 tahun, 'Arman'.


Arman, pemilik kamera Canon DSLR Mark III.

Penipu berinteraksi bersama saya  melalui pesanan ringkas, menggunakan nama samaran Peter.  Kononnnya dia tinggal di Miri,  Sarawak dan mewakili Fun House Photo

"Memang harga ditawarkannya itu murah dan saya mendepositkan RM3,600 ke akaun Maybank diberikan kepada saya menggunakan Maybank2u. Itu pun setelah saya memeriksa samada nombor akaun bank berpemilik. Apabila dipaparkan nama Lee Chee Wei, saya yakin dengan tindakan itu," tambah ayah kepada 4 anak itu.

Maybank :  1020-1902-3718
Pemilik akaun :  Lee Chee Wei

Klik di sini untuk melihat catatan mangsa penipuan di forum.lowyat.net, oleh lelaki sama.

"Saya menghubungi  Maybank dan memaklumkan pihak institusi kewangan terbabit, saya telah ditipu. Malangnya, kakitangan Maybank  berkata, itu masalah di antara pembeli dan penjual," ujar Arman.

Berikut peringatan Arman kepada semua.

"Penipu ini memang seorang yang tahu serba-sedikit tentang peralatan kamera. Apapun, orang ramai harus lebih berhati-hati agar tidak terus  ditipu, 'dikencing' di mudah.com. Kalau hendak membeli barang di mudah.com seharusnya menggunakan kaedah COD, cash on delivery," kata Arman.

50 ulasan:

  1. salam bro mazidul. ini ada sedikit info tambahan berkaitan "scammer" tersebut. saya temui maklumat ini di sesawang https://forum.lowyat.net/topic/1875482/all

    LEE CHEE WEI
    [ smallbudgetz ]
    IC No. : 850729-02-6215
    Address : LEE CHEE WEI, BLOK A, TINGKAT 3, NO 11, RUMAH PANGSA SIMPANG KUALA, 05400 ALOR SETAR.
    H/P No : 0124580155
    MBB : 102019023718

    sekian...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lebih baik report terus kat pejabat polis Bukit Aman. Kat sana semua pegawai tegas dan berwibawa. InshaAllah..

      Padam
    2. mudah.my tu macam papan notis maya je fungsinya kita yang nak membeli kena berhati2

      Padam
    3. as salam bro.. boleh tolong cari x sape pemilik no acc ni 514383559105

      Padam
  2. Dah buat laporan polis ke belum? Sekurang-kurangnya kalau duit tu tak boleh nak dapat balik, penjenayah tu dapat dihalang supaya tak meneruskan kegiatannya.

    BalasPadam
  3. "Saya menghubungi Maybank dan memaklumkan pihak institusi kewangan terbabit, saya telah ditipu. Malangnya, kakitangan Maybank berkata, itu masalah di antara pembeli dan penjual," ujar Arman.

    --- Sepatutnya pihak Bank LEBIH BERTANGGUNGJAWAB terhadap kepentingan pelanggan dan bukannya bersikap lepas tangan begitu sahaja. Maybank cawangan mana ni? boleh dedahkan tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya bukan kerja bank, tapi isu ini mudah nak faham. kalau en. arman bank in duit ke dalam akaun penipu, pihak bank tak mampu nak halang. transaksi adalah antara en. arman dgn sipenipu.....
      tapi saya ada satu kes nak kongsi dgn rakan2 diluar yg ada ekaun maybank 2u. rakan saya ada buat transaksi pembayaran kad kredit menggunakan maybank 2u. jumlahnya hanyalah tidak melebihi rm200.00. sebelum itu rakan saya ada menerima email dari maybank kononnya kena update maklumat dalam maybank 2unya. (sebenarnya adalah email duplicate oleh penipu menggunakan web maybank utk menipu). bila transaksi pemindahan wang kurang rm200 itu disahkan oleh rakan saya, rakan saya menerima 2 sms dari bank menyatakan beliau telah melaksanakan 2 transaksi kurang rm200 itu tadi dan pemindahan wang kedalam satu lagi akaun berjumlah rm4990.00 kepunyaan seorang wanita. persoalannya ialah kenapa bank boleh luluskan transaksi kedua yang berjumlah hampir rm5000 kerana jumlahnya melebihi kadar transaksi harian sebanyak rm2000?. bila buat aduan ke bank setelah buat aduan ke balai polis, bank kata akan siasat. dah lebih 3 tahun siasatan, tak ada hasilnya. satu lagi persoalan ialah tentang PIDM. kes rakan saya tadi adalah kegagalan rakan saya yang cuai (update profil akaun utk dilihat penipu) atau bank terlepas sekatan transaksi melebihi kadar sehari? tapi sampai sekarang bank masih LEPAS TANGAN. KEKAL TIADA GANTU RUGI.

      Padam
  4. rupanya banyak si haram jadah nie punya website, kat mudah ada jual handphone, jual alatan camera, hairannya, dia boleh lagi bermaharajalela dengan menipu...mmg dasar tak tau untung, tak pulak didakwa atau ditangkap, atau dia nie mmg kebal disisi undang2 ?!!

    BalasPadam
  5. kena selidik dgn lebih teliti,langkah2 keselamatan harus di utamakan
    jumlah yg byk elok2 COD,

    BalasPadam
  6. Bank bank di Malaysia ni memang tak endah perkara sebegini. walhal mereka tahu akaun penipu ini di bawah bank mereka. Apa yang mereka tahu adalah untung dari transaksi...

    BalasPadam
  7. Sebelum sy beli online, sy akan rujuk dulu di 1penipuan.blogspot.com sbb byk info dan detail penipu yg sy dpt kat sana.

    BalasPadam
  8. Yang menjadi masalahnye bukan Bank,

    Tapi diri sendiri tue yang kena salahkan dulu,

    Selepas buat pembayaran confirm la bank takleh buat ape-ape.. paling boleh kita buat report polis jer la...

    Kalau anda pakai nama Pemikir.. anda sepatut nye tahu berfikir.. Jadi penguna yang bijak bukan penguna yang ikut emosi...

    Jangan la guna issue Perkauman sebagai tempat lemparkan kemarahan..

    Nak tanya sikit lah,, Orang-orang Melayu takde ker yang kuat Kencing dan tipu???

    Saya bukan backup sesiapa tapi saya berfikir secara logic..

    sebelum berlaku sesuatu kita sepatut nye berfikir dengan waras. ini tidak.. salahkan orang lain... salah kan bangsa lain sedang kan kita sendiri tak sedar yang kita nie senang sangat ditipu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya kena kencing dengan Melayu - Mohamad Paizal Jaapar seperti paparan di Journalis Maya bersama Mazidul di http://mazidulmobile.blogspot.com/2012/05/penipuan-di-mudahcom.html ... Melayu dengan Cina atau India sama saja kalau dah kaki kencing langsung tak ada beza.. tiada isu perkauman dalam isu kencing di mudah.my. Saya setuju untuk tidak dibangkitkan soal perkauman di sini.

      Padam
  9. Salam, kena buat laporan polis dahulu. Lepas tu pergi ke pejabat bank untuk tunjuk laporan polis, minta pihak bank kemukakan maklumat pemilik akaun tersebut. Kalau boleh bawa Pegawai Polis tu sekali.

    BalasPadam
  10. Balasan
    1. Jgn salah sesiapa krn masing2 ada kelemahan. Dr segi perundangan kontrak jual beli antara si penjual & pembeli. Bank mmg x da kena mengena. Ambil contoh; anda terima agihan bubur lambuk yg dah basi; x kan nak slhkan mangkuk sbgi tmpt anda mkn bubur lambuk tu.
      Disyorkan semua yg tertipu buat laporan polis. Semua info dia dah ada, tunggu apa lg. Jom benteras jenayah kolar putih ni.

      Padam
  11. Memangla bank tak perlu bertanggungjawab.. lain lah kalau macam duit tiba2 hilang jer.. ni willing buyer yang keluarkan duit.. bayar.

    Satu lagi buyer tupun tak berapa guna akal.. amount 3000 lebih tu memang kenalah stress pada COD.. saya bayar RM100 pun tengok repo seller or at least tengok dah lama wujud.. mungkin kurang experienced.. anyway this is expensive experience..

    BalasPadam
  12. Aku kena tipu dgn org sama. tp time tu dia jual psp. hahaha time2 zaman sekolah dulu. tak sangka pulak dia ni buat kerja ni smpai sekarang. ish ish.
    Sebarkan info ni !

    bosan bosan lawat la kat page ni
    http://khairilfahmi.blogspot.com/

    BalasPadam
  13. saya setuju tentang COD tu..saya banyak berurusan dengan mudah.my dan kesemuanya untuk barang yang murah2 je...kalau barang yang lebih RM300 saya tetap pilih COD

    BalasPadam
  14. Orang macam nie, kalau betul betul nak cari..grenti dapat punye...Biar jangan repot Polis dulu,, balun sampai cacat kekal...then puas hati.

    BalasPadam
  15. Kalau seller's location kat Miri biasanya scam. Tapi bukan bermakna org Miri penipu. Lebih baik jgn beli secara online. Baiknya cod.

    Check dulu nama seller di facebook anti scammer atau di forum lowyat. Atau google sahaja nama seller tu.

    Sy biasa beli online tapi sy buat dulu langkah di atas utk elakkan scam. Maklumlah transaksi kdg2 menjangkau ribuan.

    BalasPadam
  16. salam bro.kalau nak tgk rmi orang report pasal penipuan kat mudah.my ni kt blog saya.mintak bro blh tolong siasat

    http://www.zuarxpdc.com/2011/10/kes-tipu-paling-tinggi-di-mudahmy.html

    BalasPadam
  17. Isu ini telah diutarakan di http://mazidulmobile.blogspot.com/2012/05/penipuan-di-mudahcom.html sejak Mei 2012 dan ramai pengguna telah berkongsi pengalaman terkena di mudah.my.. report polis, laporan kepada SKMM, KPDNKK semuanya telah dibuat tetapi mudah.my tetap gah dengan menjadi medan jual beli yang tidak telus dan tempat PENIPU mencari makan.. Selagi Kerajaan tidak berkuasa untuk melakukan sesuatu seperti mana Isu Pusat Tahfiz Amal.. maka setiap hari akan ada pengguna baru yang menjadi mangsa yang jika dikumpulkan nilai penipuan akan menjadi puluhan ribu ringgit atau mungkin ratusan ribu ringgit.. tahniah kepada Mudah.my kerana selain dari menjadi sumber urus niaga yang sah, turut menyediakan platform untuk PENIPU.. Entah apa salahnya jika ditingkatkan sedikit faktor keselamatan atau sekurang2nya menyediakan ruangan komen supaya rakan pengguna boleh memberi peringatan kepada bakal pembeli jika PENIPU yang sama muncul lagi di mudah..

    BalasPadam
  18. Mudah.my siang2 dah tulis jgn sesekali bagi duit/bank in kpd seller...sendiri mau ingat ler

    BalasPadam
  19. hmmm.. dah terlalu banyak ads, maka susah nak verify mana yg genuine seller. btw, y not try www.pasomalam.com

    BalasPadam
  20. pg je bank..bg no akaun penipu 2 pastu ckp nk detail pemilik..pastu wt report polis..xpon wt report dulu pastu bwk surat polis bru pihak bank pecaya nk bg detail pelanggang depa

    BalasPadam
  21. dunia sekarang zaman menipu.. tak kira dlm mudah. com atau dimana2 saja.. jadi beringatlah semua sebelum terkena.. jgn pula sudaah terkena salah itu dan ini...slahkan diri kita sendiri.. kerana mudah percaya....sebab itu namanya mudah. com...semua mudah disini.. mudah cari brg murah ..mudah kena tipu.. mudah buat urusan dan sebagainya.. ..so.. tepuk dada tanya lah hati...

    BalasPadam
  22. payment guna paypal je...sbb paypal monitor kalau ada kaki kencing...kalau bayar online terus pada seller...mmg kena kencing laaa...apa ke bangong malaysian yg mcm nie...

    BalasPadam
  23. Payah bebeno la kekadang sesama kita nie. Balik konsep asal kan senang "customer is always right". Bayangkan jika rumah dimasuki perompak tetapi tuan rumah yang disalahkan sebab rumahnya dimasuki perompak. Patutnya sama-sama la tangkap perompak tu. Kes kat mudah ni pun sama. Selagi tak tertangkap "setan" tu makin sedap lemak berkrim la dia buat iklan jualan tipu sana tipu sini. Setakat langkah beringat tak cukup beb! Kalau setakat kata-kata " We are not responsible", "We do our best" , It's not our fault" memang "setan" tu akan tersenyum lebar dan berkata "alangkah bahagianya hidup di Malaysia. Pastinya sakit hati akan berpanjangan..

    BalasPadam
  24. Memang ada kebenaran apa yg pegawai bank maklumkan. Pihak bank juga mempunyai prosedur. Pihak penerima juga adalah pelanggan bank jadi kepentingannya juga haruslah dijaga. Masalah yg timbul sebab kita sebagai pembeli tidak PEKA dgn peraturan yg ditetapkan oleh pihak MUDAH.MY. Sila baca semula peringatan yg diberikan oleh pihak Mudah.my bahawa Jangan membuat sebarang bayaran pendahuluan kepada penjual yang anda tidak kenal dan digalakkan menggunakan PAYPAL sebagai Safe way to pay and get paid. Urusan jual beli adalah persetujuan anda sendiri sebagai pembeli dan rujuk semula seksyen 2 akta Kontrak beritahu bahawa persetujuan 2 pihak iaitu pembeli dan penjual itu sudah dianggap termeterai perjanjian dan boleh dianggap sebagai kontrak. Jangan marah pulak kalau polis tak siasat kes anda kerana kesalahan itu lebih terarah kepada elemen SIVIL. Kalau siasat pun sebagai ihsan polis dan mostly kes-kes mcm ni tak kemana. Kita sebagai pengguna internet haruslah peka dan JANGAN MUDAH sangat nak bank in duit pd orang yg kita tak kenal semata-mata kerana HARGA MURAH. tepuk dada tanya lah diri. JANGAN sibuk menyalahkan orang lain sedangkan punca masalah datang dari KEBODOHAN dan sifat TAMAK dalam diri kita. Wallahu alam... maaf sekiranya ada yang terasa,,

    BalasPadam
  25. Penipu di mudah,my. Account Maybank: 162188442521. Nama penuh: Alif Al Hafiz. Penipu menjual telefon bimbit dengan nama Jasjac Budget Mobile.

    BalasPadam
  26. Duit tak kan keluar dari poket anda tanpa kerelaan anda.. Jika keluar juga, memang anda sendiri yang RELA..JIka anda terjebak , bermaksud anda dalam sedar membenarkan perkara tersebut berlaku.

    Tips untuk elak di tipu di mudah.. barang mahal WAJIB COD.. jgn percaya pada seller yang kata nak pos and minta kita hantar wang dahulu.. Alhamdulilah sepanjang menggunakan platform mudah.my, saya tidak pernah mengalami insiden ditipu.

    BalasPadam
  27. Tips: Barang mahal wajib COD.. jgn percaya kepada seller yang janjikan pos..Itu pengalaman saya lah sepanjang saya deal dengan seller di mudah.my.

    mindaemas24k.blogspot.com

    BalasPadam
  28. ingin saya nyatakan disini.. ini website yang menipu jugak..http://www.mudah.my/Backpack+camo+kecik-23309492.htm
    walaupun jumlahnya kecil,tapi still menipu.. setelah saya bankin duit,pada keesokan harinya tracking number tidak diberi.. segala call telah x dijawab..whatsapp terpapar online,tapi x dibalas.. setelah semak number telefon, rupanya ada tempat lain lagi yang mengunakan number fon yang sama http://www.mudah.my/li?ca=7_s&id=278178..

    BalasPadam
  29. Saya pun baru saja ditipu dengan org yg menjual phone di mudah.my ''Harvinder Kau'' bla search nama dia di google rupanya dia dah banyak kali menipu org di mudah.my menggunakan nama dan no akaun yang sama.

    Nama: Harvinder Kau
    Akaun CIMB: 12170004165205

    BalasPadam
  30. Nasib baik. .. patutla. . Semua yang saya call tak mau COD..byk nyer penipu.

    BalasPadam
  31. sy ditipu sebyk rm4500....inshaallah anda akn d tngkp.mohd rosli n mohd ramli 162012773435 mybnk.sape yg terkena dgn setan ni hbngi sy..0173957285...jual bli kreta.tarikh iklan dlm mudah.my 4/2/14.

    BalasPadam
  32. Saya baru terkena kes penipuan pembelian note 3 di mudah.my pada 1/3/2014
    Nama penipu : Md. Zanudin b Abudin
    No tel : 013 3452705
    Cimb ac : 7052 7089 09
    Mendakwa dirinya kastam dan menjual note3 rampasan

    BalasPadam
    Balasan
    1. [PDF]
      bahagian keselamatan dan ketenteraman awam kementerian ...
      kkdnapps.kkdn.gov.my/.../154001146013105005226252811853.pdf‎
      MOHD SAMSURI BIN AB RASHID. 770131-03-5707 .... MOHD ZAMRIDI BIN MOHD TOHAR. 790723-10-5471 ..... MD ZANUDIN BIN ABUDIN. 740425-06-5015 ...

      Padam
  33. Salam. Saya juga ditipu di mudah.my oleh seorang perempuan niat juga nk beli Note 3. Dah jumpa depan mata, tapi dia suruh bankin. Adohai. Tak ada rezeki lagi. Dah buat lapon polis di Travers.

    BalasPadam
  34. Penipu terbaru di mudah.my... menggunakan nama OTAM di mudah.my menjual kamera dslr dengan harga RM2000. akaun public bank(4756227835 - nama akaun yang tertera di CASH DEPOSIT MACHINE adalah Nasarudin bin Ahmad) dan diberi satu lagi nombor akaun bank melalui sms iaitu akaun bank rakyat bernombor 220765170823. berjaga-jaga jika ingin membuat pembelian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kol saya kejap, saya pun terkena 0124329803 6be saye

      Padam
    2. Saya mohon kerjasama awak dalam mencari anak haram yang berutang dunia akhirak ni.. kalau boley buat aduan polis dengan segera n then kol sya -0124329803 Fahizat. saya bru kna pgi tdi ja.. menyesal sangat bagai nak pengsan bila duit himpunan bgi free ja kat anak haram dunia akhirat berutang ni!!!

      Padam
  35. Nassarudin Bin Ahmad AKM
    +60173389511
    840619046233 : ic
    4756227835 : public bank


    ditipu sebanyak 3K alasan nak jual moto yamaha 125zr tahun 2013


    jga2

    0124329803 6be saye

    BalasPadam
  36. Saya juga telah ditipu oleh penjual di mudah.my. repot polis telah dibuat. sekarang dalam proses untuk hantar aduan kepada SKMM. butir2 penipu :

    Jamaliah binti Ya'acub
    Acc No. 4753571120 ( Public Bank)
    Tel no. terakhir : 0146406026

    sila berhati-hati dgn penjual di mudah.my. banyak penipu. pihak bank jgn harap nak tolong. undang2 Malaysia tak begitu kuat.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.