Isnin, Januari 20, 2014

PRODUK DOUBLE STEMCELL TIDAK MEMILIKI SIJIL PENGESAHAN HALAL MALAYSIA - JAKIM


Hari ini saya diajukan soalan, adakah produk Phytoscience Double Stemcell memiliki Sijil Halal dikeluarkan oleh Jabatan Kebajikan Islam Malaysia, JAKIM?

Saya kemudian menghubungi Pegawai Perhubungan Awam JAKIM, Ustazah Asiah Alkharib Shah. Beliau kemudian meminta saya merujuk kepada Penolong Pengarah (Perhubungan Awam) Divisyen Halal Hub, JAKIM, Nadia Zammil Md Nasir. 

Nadia kemudian menghantar emel penjelasan berbentuk FAKTA kepada saya.

Assalamualaikum wm. wb.,

Menjawab isu produk Double Stemcell dari syarikat Phytoscience

Tuan/puan 

Terima kasih kerana merujuk perkara ini kepada pihak kami.

Melalui semakan status halal di direktori halal Malaysia, produk tersebut tidak mempunyai sijil pengesahan halal Malaysia. Carian atas nama syarikat juga mendapati bahawa syarikat tersebut tidak berdaftar dengan sistem/direktori halal sehingga kini. Tuan/puan juga boleh membuat carian di direktori halal Malaysia di www.halal.gov.my dengan memasukkan nama produk/nama pengedar/pengeluar dan hasil carian akan terpapar sekiranya produk tersebut mempunyai sijil pengesahan halal Malaysia.

Dalam hal ini, syarikat tersebut didapati telah menggunakan logo halal secara salah dan perkara ini adalah bersalahan dengan Akta Perihal Dagangan (APD) 2011. Hal ini telah dipanjangkan kepada Cawangan Pemantauan & Penguatkuasaan JAKIM untuk siasatan lanjut.

Pengguna di luar khususnya dinasihatkan untuk memilih produk halal sebagai produk gunaan seharian dalam kehidupan. Sesungguhnya memilih yang halal itu fardhu bagi orang Islam.

Terima kasih kerana memilih halal Malaysia! 

(NADIA ZAMMIL MD NASIR)
Assistant Director
Public Relation Offier (PRO)
Halal Hub Division
Department Of Islamic Development Malaysia (JAKIM)
PJH Tower, No 2,
Precint 2,
62100 Putrajaya 

Ringkasnya, kenyataan di atas mengatakan, produk Double Stemcell TIDAK memiliki Sijil Pengesahan Halal Malaysia, JAKIM tidak melabelkan produk itu haram. 

Jangan terkeliru.

Produk telah melanggar APD 2011. 

Klik juga di sini.


Setelah membaca penjelasan itu, molek sekiranya syarikat pengeluar produk terbabit tidak terus mencetak logo halal JAKIM di kotak produk kerana tindakan itu mengelirukan masyarakat pengguna di Malaysia.

Saya hanya berkongsi maklumat disalurkan oleh pihak berkuasa. Blog Sahabat Halal juga memaparkan informasi sama, klik di sini.

Berikut respon awal pembaca, Zai Phytoscience. JIKA kenyataan JAKIM itu tidak benar, Zai sepatutnya menyanggah dengan bukti, bukan mengeluarkan kenyataan secara semberono. 


Klik di sini, untuk mengetahui faktor mendorong saya membatalkan niat untuk memasarkan produk sama.

176 ulasan:

  1. saudara mazidul, mohon utk dishare di wall saya...TQ..

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenyataan itu dikeluarkan oleh Halal Hub JAKIM. Tiada siapa mengatakan produk itu tidak halal, kecuali kenyataan awak di atas. JAKIM menjelaskan produk terbabit TIDAK MEMILIKI SIJIL HALAL.

      Kalau terkeliru ok tetapi janganlah sampai terkeliru sangat.

      Padam
    2. Tuan Saiyuki Uzaier...baca la betul2 artikel yg ditulis tu......baca sampai habis...kalau rajin eja satu2...ada tak yg tuan Mazidul kita tulis produk tu tak halal?...hehe

      Padam
    3. dia sala faham antara TIDAK HALAL vs GUNAKAN LOGO HALAL secara SALAH.

      first impression dah menipu.keberhasilan produk tu lagi la meragukan hehe

      Padam
  3. Tuan Mazidul,

    Saya ajukan artikel ini kepada salah seorang rakan saya yang menjual produk ini. Menurutya, produk ini sudah diperakui halal dan beliau menunjukkan salinan softcopy perakuan halal yang diterima dari JAKIM kepada saya. Yang mana betul ni?

    p/s : Tuan Mazidul, saya juga bekerja di Media Prima. Jabatan Kejuruteraan. Jika tuan berminat untuk melihat salinan tersebut, boleh hubungi saya. 013 384 2912

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rujukan harud dibuat dengan PIHAK BERKUASA, bukan sehelai kertas sahaja.

      Padam
    2. memang betul pon, sedangkan gambar lagi boleh diedit, inikan logo halal.

      Padam
    3. Setuju untuk buat rujukan dengan pihak berkuasa. Cuma jika surat tersebut palsu / diedit, saya fikir pihak berkuasa boleh mengambil tindakan tegas dengan mengenakan hukuman yang berat atas dua kesalahan yang dilakukan oleh pihak pengeluar produk Double Stencell.

      Padam
    4. Lain siasat betul2 halal atau tidak jgn nanti trsalah siasat anda di bodoh2kn..

      Padam
  4. hmm dah rasa ragu2 ms ramai duk promote produk ni....sbb ramai lebih nak promote keuntungan jadi ahli mlm bukan promote benefit produk ni pun...biasalah org promote produk mmg ckp mcm2..huhu...
    mohon share di blog...nanti akan bg kredit di entry ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. banyak lagi produk2 kesihatan yang halalan Toyyibah. Biar kita berbisnes untuk mendapat pahala sunat kerana keuntungan, kita ketepikan halalan toiyyibah. Dok promote produk luaq apa faedahnye.

      Padam
    2. Mmg betul banyak tapi bagi saya yang sendiri menggunakannya, banyak faedah kesihatan yang saya dapat, baru sehari guna pun lendir resdung saya dah cair dan keluar waktu pagi..

      Padam
    3. Betul sy pun menggunakannye..pagi lendir akan kuar xmcm sblm makan ni..

      Padam
  5. Patut la ada org kata 17 hingga 27 hb januari tidak boleh daftar new member hanya boleh beli barang shj... produk ni hot sbb ada point dlm usd bila beli dan kita boleh tebus dari syarikat dn boleh beli point dr org bwh ...apa yg di fahamkan pd sy. Maaf kalau tak betul

    BalasPadam
  6. Berbanding mulut saudara Mazidul, jelas lagi nyata, mulut kedua org yg meleparkan kata2 kesat itulah sebenarnya yg LONGKANG. Budi bahasa Mazidul ok jer...

    BalasPadam
  7. Abg Mazidul, ramai yg sentap sebab mereka KELIRU. Produk ni bukan kata TAK HALAL..tetapi ia TIDAK MEMILIKI SIJIL HALAL.. Itu je..hehe.

    Thanks info yg bermakna ni abg mazidul..

    BalasPadam
  8. Oh, ini produk MLM ke...? Patutlah... kalau dpt status halal jakim sekalipun, belum tentu sistem perniagaan tu halal sbb MLM lbh kpd money game sbnrnya... money game adalah tidak halal kerana ada unsur2 kesamaran n penindasan kpd org bawah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. nope,, Mr unknown...u r wrong... saya bukan ahli kepada syarikat yang belum dapat lesen halal ni.. tp saya ialah ahli dan keluarga pada syarikat MLM yang lain (syarikat bumiputera, 100% kepunyaan org islam)... sebelum buat statement buat kajian dulu... Saya Daftarkan diri saya dengan syarikat 100% kepunyaan org islam ini setahun yang lepas... selepas 3 bulan.. saya menaja seorang rakan kongsi... disebabkan rakan kongsi saya ini lebih aktif dan lebih komited dari saya... dlm masa 10 bulan dia bersama saya.. pendapatan beliau mencecah rm2juta. Dimana saya sebagai upline.. cuma menjana RM500k dlm masa setahun... mana datang nya money game ? mana datangnya undur2 penindasan kepada org bawah.... kalau kita jadi org bawah yang MALAS.... slalunya org malas ni berfikiran negatif... ada jer ke arah negatif.... pls la.. pergi google.... study abt MLM.... its all about kerja keras kita... kalau malas/ jadi melayu mudah lupa/ jadi melayu yang suka subsidi... banyak laaa benda yang elok dan baik jadi nampak tak baik.... Penindasan sebenar disini.. bukan MLM... kerja kat opis tuuu... ko keje la 1/2 mati... bagi nyawa dan raga pun.... ko tak kan boleh lawan gaji CEO syarikat ko.... itu penindasan org bawah.. dlm MLM.. ko rajin... ko berjiwa waja... ko boleh dapat income lebih dari orang atas..... salam.

      Padam
    2. nindia macai MLM sudah mari. MLM ialah money game. Sebelum jana 500k kita kena berhutang dan membuat loan. Jana pendapatan pun dari 'mencari orang' bukan menjual produk. Kita kayapkan duit orang bawah kita yang kayapkan duit orang bawah dia. Penindasan orang bawah pun ada sebab kalau tak cari eh silap...TIPU lebih banyak orang untuk masuk bawah kita, nanti sia-sia je buat loan. Lama-kelamaan MLM lingkup, pulangan yang dinanti tidak tiba. Tapi hutang masih ada.

      Kerja di opis lebih baik dari MLM, kerana tidak bermodal air liur. Kerja yang kita buat bertepatan dengan bakat/kebolehan kita. Kalau nak jadi CEO, sambung belaja dan cari pengalaman. Bagi swasta senang, kalau yang takde pengalaman tentu pikir cam hangpa.

      Padam
    3. Yessss..u r right Eyza..setuju 1001%...kita upline ni pun if dok diam mana dtgnya bonus..tu semua..kita usaha baru dpt income...sama2 usaha upline ke downline ke..kita kerja dlm group..kita pergi beri talk ..sharing sana sini..itu kan memerlukan pengorbanan masa..tenaga..wang...dan itulah dinamakan USAHA..bukan yg dok goyang kaki tengok org lain buat kerja...alahai...

      Padam
    4. """"""Kerja di opis lebih baik dari MLM, kerana tidak bermodal air liur. Kerja yang kita buat bertepatan dengan bakat/kebolehan kita. Kalau nak jadi CEO, sambung belaja dan cari pengalaman. Bagi swasta senang, kalau yang takde pengalaman tentu pikir cam hangpa."""
      Dia ni dalam golongan org2 biasa jerrr... dari penulisan dia dah nampak tahap hidup dia... jenis pemalas ni.. jenis nak duduk ofis.. main fb.. message sana sini.. lunch kluar makan.. ptg balik umah... Anyway.. itu your choice.... Hidup kena ada impian.. bila ada impian baru nak kerja trangkat bontot.... ini jenis melayu mudah lupa.. dan melayu yang tak nak bersaing dlm mengubah kehidupan.. kata TUN MAHATHIR... all the best to you.... dia sendiri tahu tahap mana kehidupan dia sekarang.... MLM hanya untuk org yang BERANI BERUBAH.. Orang yang ada kekuatan mental... bukan sembarangan orang boleh buat...... takat kerja opis tu... semua org boleh buat...... salam.

      Padam
    5. SEBENARNYA multilevel bukan money game. jika kita tak paham konsepnya kita akan cakap money game tapi bila paham bukan itu maksudnya...sebennarnya kalu nak sangkat keberkatann mencari rezeki jika kita dibayar gajitapi duk opis main game, main Fb lagi tak berkat sebenarnya, tapi MLM kita kerja untuk cari duit.bkn 9/10 rezeki datang dari perniagaan ker?? itu sunnah nabi. tidak sepatutnya dikutuk MLM macamtu.. cuba selidik dulu

      Padam
    6. salam... sekarang ni.. banyak sangat manusia yang singkat akal tapi bercakap kalahkan org politik... kekadang naik malu bila baca or dengar hujahan dia orang... Banyak lagi dikalangan masyarakat melayu yang merasakan MLM ni duit haram lah...tidak.. salah tu... Kalau haram... tak kan lah kerajaan nak kluarkan lesen AJL.. Kerajaan Malaysia ni tak la bodoh tahap gaban mcm tu.... anyway... to fight with mereka yang tak berilmu ttg sesuatu yg di hujahkan.. rasanya mcm kita letak level kita sama ngan dia org lak.... its your life... hantam saja lah.... tapi kalau rasa nak buat jutaan ringgit n nak ubah hidup yang susah dan papa kedana tu.... boleh lah beralih arah ke bidang MLM.. In shaa Allah ada habuan nya... oh ya, Mazidul.. u did a good job. Bravo... i nak belajar bercakap mcm u.. me n my team nak mem booking u soon... mau kasi mantap itu presentation... Salam.

      Padam
    7. http://zaharuddin.net/pelaburan-&-perniagaan/222-multi-level-marketing-menurut-shariah.html

      Padam
    8. MLM ialah cara marketing sesuatu produk yg dipilih oleh pengasas or syarikat yang mahu mejual produk tersebut... sebenarnya syarikat yang menghasilkan produk ni boleh pilih, nak guna cara MLM atau conventional marketing, iaitu letakkan produk yang dihasikan sebaris dengan produk2 yang sama jenis dengan produk ini di pasaran terbuka.. meaning that, kene jual kat pasaraya dan display di kedai2 yang menjual produk tersebut la... tapi mereka rasa cara tu terlampau conventional dan susah nak bersaing, lagipon kene hire byk staff tetap utk buat keje2 ni... so paling senang ialah market dgn cara MLM.. gaji pon tak payah bayar, benefit pon tak payah bagi... yg perlu dibagi ialah motivation & komisyen jika dpt jual byk... cara jual tak penting.... yg paling senang direct selling la... mulut ke mulut... iklan pon tak payah buat... so kirenye cara MLM ni diorg leh dpt kuli buat semua bende ni tapi hanya yang berjaya jual jer dpt komisyen tertentu... so peserta MLM ni kire mcm kuli tak bergaji tetap la... dapat mereka ni dimotivasikan dengan cara lagi byk jual, maka akan lebih berjaya... manusia ni biler dimotivasikan, biasenye die bersemangat... tapi in realiti, how good the product is ?? so thats why penjualan produk MLM ni lebih berkiblatkan duit & income daripada keberkesanan produk... dan ada yang sanggop menipu keberkesanan produk dan status produk (sijil halal,sirim,KKM) semata-mata untuk dapat income !!! so macai2 MLM semua, ingatlah, diri anda tu semua kuli tanpa sebarang benefit dari company2 MLM tu...

      Padam
    9. apa yang saya faham le, kalau satu syarikat MLM tu ada sesuatu tidak ketelusan atau terdapat penindasan maka sijil AJL (akta jualan lansung) tidak akan dikeluarkan oleh kementerian perdagangan dalam negeri (KPDN)

      Padam
  9. “Menuntut (mencari) yang HALAL adalah wajib ke atas setiap orang Islam”

    Saudara Mazidul telah menjalankan satu usaha beliau untuk memberitahu masyarakat ini bermakna beliau ada usaha untuk bertanya secara terus menerus dengan pihak JAKIM. Saya ucapkan tahniah dan terima kasih.

    Kepada pembaca budiman, sebagai umat Islam atau pengguna sesuatu produk perlulah merujuk dan mencari maklumat kepada badan yang berkaitan atau rujuk pada sesiapa yang mengetahui bahan mentah yang digunakan. Adakah ia mempunyai kelulusan KKM? Adakah bahan mentah tersebut dari sumber yang Halal? Sebab anda kena tahu proses pembuatan hendaklah Halal dari semua aspek: kebersihan dan keselamatan. Ada produk tidak dinyatakan di dalam senarai ramuan contohnya PROCESSING AIDS (BAHAN BANTUAN) eg: gas, liquid nitrogen, mikrob. Tidak semua syarikat akan nyatakan. Oleh itu, ia boleh membawa kepada perkara SYUBHAH (was-was).

    Semua informasi di atas perlu di cari dan bertanya pada yang arif dalam bidang contoh Halal. Telah menjadi satu amalan bagi rakyat Malaysia untuk percaya bulat-bulat daripada mencari pencerahan.

    Produk ini tidak mendapat pensijilan Halal dari pihak JAKIM dan tidak semestinya haram dari segi syar'ie. Tetapi mohon kepada pembaca untuk sentiasa berwaspada dan mencari maklumat yang sebetulnya kerana itu lebih baik. Perkara yang membawa kepada SYUBHAH di tinggalkan kerana alternatif masih ada. Jangan sampai nasi menjadi bubur baru menyesal.

    Kepada pelanggan produk ini, hanya dengan cara ini sahaja anda dapat mendesak pihak syarikat untuk cepat-cepat memohon Halal. Kuasa pengguna amat besar dan pengeluar perlu ambil perkara ini dengan serius. Diharap penerangan ini memberi sedikit pencerahan.

    Sekian,

    Yang Mengambil Berat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sangat setuju. Biar pihak berkaitan buat kerja. X perlu kita nak heboh canang crite macam2 psl isu2 nie. Buat aduan sekali sudah, jangan nak kusutkan pikiran pegawai2 berkaitan nak jlnkan tugas! Bila sy cek balik, isu psl LOGO HALAL nie post since 20/01/13 tp klu x silp sy mse sykt buat event 18/01/14 ari tu, logo tu dah xde. So sy beranggapan bhw sykt dah alert lebih awal dr Mazidul! Logo tu mmg dah xde sblm Mazidul wat stmnt lg! Pastu bile post psl ni, dok tnjuk packaging lama, ape kes???!

      Padam
  10. Tq bg info bb sy pun ahli dn automatik menjadi pengguna.

    BalasPadam
  11. Haaa. Gitu rupanya. Baru tahuu. Terima kasih atas info.

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum, MLM bukan tidak halal. daripada Fatwa yang dikeluarkan, sekiranya, ia berasaskan perniiagaan cara islam, MLM adalah halal. boleh rujjuk kepada jabatan agama. masalah sekarang ialah menggunakan logo halal JAKIM. Ia menunjukkan sifat orang yang beriiaga. mungkin dia terlupa nak appy ke? tapi yang hairan JAKIM kata tak. lebijh baik mendapat penjelasan daripada pihak berkuasa

    BalasPadam
  13. yang untung orang cina... orang melayu bergaduh... hak toi

    BalasPadam
  14. tak pernah beli produk2 mcm nih...sbb tak yakin dgn keberkesanannya...makan sayur2 dan buah2 fresh lg bagus kot... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buah2 dn sayur mmg fresh...tp cara penanamannya pula ade yg guna proses GMO. Racun sana sini. Negara europe juga band kija ade yg mnenngandungi racun. Klik ape itu GMO. Genetik modified organism. Contoh yg ada gmo ialah soya buah beras dn bnyak lagi hasil tanaman. Sekian fyi...

      Padam
    2. terima kasih di atas ulasan panjang lebar saudari...maksud sy,utk mengguna produk2 sebegini,ianya bukan pilihan sy..bukan kah pilihan makan makanan yg kita tau dr mana sumber2 nya lg bagus...itu sy tau...kebanyakan buah2 import belom tentu terjamin kebersihannya...contoh yg paling dekat...epal...kulitnya cantik...tp ianya ada lilin...sbb itu kita seelok2nya kopek epal sebelum di makan... :)

      Padam
    3. kenapa susah2 shazryana? tanam sendiri buah dan sayur, guna baja organik dan makan. saya tak yakin segala mak nenek produk.. nak kurus usaha sendiri. nak sihat pon usaha sendiri.makan segala jenis produk (dah la di jual cara MLM), tp exercise malas, makan pon ntah apa2. mane nak sihatnye?

      Padam
    4. GMO adalah genetic modified organism.. ia msih selamat digunakan.. GMO dihasilkan untuk mnjadikn sesuatu mkanan contoh mcm buah bebas penyakit dan tahan lama terutama untuk eksport luar negara.. di luar negara, byk brg GMO sudh dipasarkn n diterima pkai oleh pengguna.. brg GMO x smstinya bhaya.. sbgai pelajar bioteknologi, di malaysia ni belum lg diperkenalkan produk2 GMO kpada pngguna..

      Padam
    5. Nurul Hidayah:: Setiap kebaikan ade keburukannya, betul GMO product di perkenalkan untuk panjangkan jangka hayat sesuatu tnaman, atau meningkatkan kualiti tanaman dan lain2. Tetapi, jgn lupa.. setiap produk yang telah diubah gene itu ada kalanya membawa kesan yang buruk kepada consumer sbg contoh allergic, auto-immune system dan lain2 lagi. ** berdasarkan dari ilmu yg saya belajar kerana saya juga seorang pelajar jurusan biologi. Andai saya silap, maafkan saya.

      Jemput singgah ke blog peribadi saya: http://bubblesblow.blogspot.com/

      Padam
    6. hehe...siap berdebat isu kesegaran sayur yer.....air bersih bermineral asli dan makanan segar dari hutan asli........orang dulu2 hidup lma sihat sebab tak ada teknologi shortcut......bumi dah cantik dan lengkap.....manusia terrer lebih nak ubahsuai semuanya.....last sendiri jadi kalut dan sakit.....fikir baik2...best tak kalau ada kuda, ada kambing atau lembu sendiri, ayam, ada kebun, rumah

      Padam
  15. Orang melayu islam suka sgt jatuh hukum kalau libatkan diri sendiri.
    Dah nyata dan disahkan oleh pihak berkuasa dalm hukum syarak pun ada jika jika jika lagi.
    Jika haram tetap haram begitu juga hukum lain, dan peratusan ia cenderung pada tidak halal wajub dijauhi. Fullstop dan maaf zahir batin

    BalasPadam
  16. abg mazidul...satu lagi product nama M.X.T muscle and energy supercharger..sangat popular dikalangan ahli bina badan..mempunyai cop halal pada product..tapi search dlm directory halal x jumpa pun?...mcm mana ni boleh terjadi?

    BalasPadam
  17. Syarikat sepatutnya lebih telus dan profesional. Kenapa diletak logo halal sedangkan masih belum memohon.

    Jika mahu membuat pemasaran awal lebih baik buat declaration letter sahaja tentang ingredient yang digunakan tidak dari sumber yang haram. Pada masa yang sama mohon persijilan halal. Lebih selamat dari menipu pengguna sebegini.

    Sekarang kuasa pengguna untuk desak syarikat untuk buat persijilan halal. Jika tiada apa yang meragukan akan tiada masalah, InsyaAllah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Declaration letter dh ade tp en mazidul ni x layan kertas2 ni

      Padam
    2. Hazilarawateen Rawateen, adakah 'declaration letter' tu menjelaskan kenapa logo Halal Jakim telah dicetak pada produk walaupun belum dianugerahkan oleh Jakim? Mari kita faham isu ni betul2. Kita bukan sekadar nak sahkan ingredient dia halal ke tidak - itu kerja Jakim. Isunya adalah penyalahgunaan sijil Halal Jakim kerana ia adalah satu jenayah dan menipu pengguna. Adakah 'declaration letter' yang dimaksudkan itu dapat menjelaskan penyalahgunaan logo itu? Kalau ada, tolong share..

      Padam
  18. Alhamdulillah.. Sejak makn produk ni.. Resdung dan.migrain sy makin baik.. Bila tgk balik.. Pakej produk.ni.. Mmg x de dah logo halal tu.. Syarikat faham.. Loga halal bukan x de.. Dah tamat tempoh.. In shaa Allah.. Masalah ni akan selesai.. Produk ni bagus..dengan liabiliti produk rm3 juta..companya yangnkukuh dan stabil je..mampu bagi banyak tu. . Kita berusaha yg selebihnya.. ALLAH yg tentukan.. Yg sy x faham..kenapa isu ni.hangat diperkatakan sekarang.. Seblum ni.. X de pon.. Wallahu a'lam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang tak pernah mohon sijil halal dari jakim. Ape bende pule tibe-tibe tamat tempoh.
      Isunye adelah menipu. Letak logo halal tanpa ade sijil.

      Padam
    2. Cite dia produk ni dah femes. Mestilah org amik berat amik tahu. Kalo xfemes, awk kuakan isu apa pun org tak amik tau sbb org tak kenal. Jd, salah ke dia tegur kesalahan syarikat ni? Lagipun dia tak ckp HARAM. Just menipu menggunakan logo halal walhal xpenah mohon pn. Apa yg xpahamnya? Please. Jgn menegakkan benang yg basah.

      Padam
    3. kalau dia yakin dengan produk dia.. syarikat ni tak perlu bg insuran berjuta2 lemon... tu cara dia nak tarik pelanggan.. ada yang kurang berakal ni.. dengan produk di insurankan 3 juta.. mengeletek suka... kalau dah jadi cacat.. sewel.. 3 juta tu nak buat apa cek oiiii... kesimpulan kat sini.. sbb tiada keyakinan yang jitu terhadap produk sendiri.. syarikat lain tak perlu insurankan produk dia org pun.. sbb dia org berani hantar produk dia orang ke Pusat Racun Negara dahulu sebelum dijual.... syarikat ni ada ka sijil dan pengesahan dari PRN ?

      Padam
  19. Thanks bro bagi info nie..sekurangnya2 xdela geng2 yg merana bila da join tiba2 kena banned lak sebab guna cop halal palsu.. orang skrang nie kita nak tolong dia,dia cakap kita sakit ati..dah kena baru dia tau..

    BalasPadam
  20. Jelas di sini penulisan yang mengatakan syarikat yang menyalahgunakan sijil halal dan bukannya produk yang haram. Kasihan Zai phytoscience... nama pun dah phytoscience. Zai ni mesti dah ramai downline. kalau tak ada downline pun, mesti dah banyak buat promosi produk kat kawan-kawan. fanatik sangat nak kaya dalam MLM sampai tak boleh terima hakikat syarikat menipu logo halal.

    BalasPadam
  21. Tq2 mazidul....bru cdg nk beli produk ni sbb tgk bnyak sgt testi elok utk kshtn...nsib x beli lg..heeee

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika awk nk dapatkan supplement kesihatan semulajadi, awk boleh try ambil supplement Shaklee. Saya pengedar Shaklee yang sah (Shaklee ID: 1077353). Sebarang pertanyaan kesihatan, saya akan jawab sebaik mungkin. ^__^

      Jemput singgah blog saya: http://bubblesblow.blogspot.com/

      Padam
  22. Terbaik Abg Mazidul.. kpd yg menggunakan produk ni utk lebih lebih tanya sendiri dgn JAKIM klo xpercaya dgn kaji selidik Saudara Mazidul.. klo betul tidak disahkan halal oleh JAKIM minta owner produk ni pohon sijil halal dpd JAKIM supaya JAKIM bleh siasat kandungan dlm produk tu samada ada kandungan yg tidak halal..
    Kepada yg menjual elok suruh owner produk ni pohon sijil halal dpd JAKIM.. wlapun sesuatu makanan itu belum tentu haram wlapun tiada sijil halal dpd JAKIM. Tp ianya langkah yg perlu dilakukan supaya JAKIM dpt siasat samada produk tu mngandungi kandungna yg tidak halal dan suapaya kita xjual benda yg tidak halal kpd customer..

    BalasPadam
  23. Permohonan sudah dibuat February 2013. Jakim Reply August 2013. Surat saya dah tengok kat ofis. Pegawai yang sign surat tu dari Jais En Ahmad Solihin Maryakon, Penolong Pengarah Pengurusan HALAL. Email solihin@jais.gov.my. Tel 03-55143707. Mungkin boleh tanya En Solihin ni apa status terkini??
    Declaration letter menyatakan tidak mengandungi unsur2 HAIWAN & proses extract stemcell pon ada dari Mibelle Biochemistry Switzerland. Sila rujuk page saya www.facebook.com/myphytoscience

    BalasPadam
    Balasan
    1. Minta pencerahan, sebab puan dah tengok surat dekat ofis tu kan.
      JAIS tu sama dengan JAKIM ke?

      Padam
    2. Dah bertahun tepek logo, baru nak mohon sijil...
      Tahniah la. Beretika betul syarikat ni.

      Padam
    3. JAIS? Seriously...JAIS?? Mohon sijil Halal ke mohon surat Nikah?

      Padam
    4. Saudara mojo mojo.. buat makluman anda..

      anda boleh lihat ulasan disini..persoalan anda itu..

      RUJUKAN : http://www.jais.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=171

      Padam
    5. hahahha lawak btl le...tulah dah jadi kelakar pulak cerita ne...satu tak paham barang halal dgn sijil halal..satu tak paham MLM halal atau haram...satu tak tahu beza sijil halal ke sijil nikah...
      pokoknya klu buat sesuatu tanpa ilmu klu tak sesat tentu menyesatkan...tak kiralah hal dunia atau akhirat...betulkan niat kembali...insaallah klu niat kita buat sesuatu penghujungnya kerana Allah..kita kan lbh berlapang dada dan tidak membuat andaian atau luahan pendapatan menurut hati dan nafsu sahaja...w'alam...

      Padam
  24. Banyak produk muslim..yg brasaskam Al Quran..tp.umat islam rmai kuga yg nak gna produk luar ngara..nk effect cpt...lau amalkan pemmkanan sunnah..settle hidup..xda rsa syubhah...bnyak dh produk pemakanan muslim..anugerah/blinq/jus tok guru/habbatuss sauda...bila produk tu dbli pas2 ada side income..mula la rmai yg nk menggunakan..why not kta majukan produk muslim...ni x megah2kan produk org bukan Islam..pelik dgn manusia akhir zaman

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul, saya setuju dengan awk, Mawaddah :)

      Tetapi, saya ada dpt msg dr whatsapp sahabat saya.. dan mungkin ada benarnya. :)

      Islam di Malaysia - Haji Ismail Haji Abidin

      DECEMBER 29, 2013

      Mengapakah di Malaysia agama Kristian berkembang dan agama Islam tidak?

      Kerana:

      Orang Islam menjual/memperdagangkan agamanya. Air jampi dijual, jus Tok Guru kononnya telah dijampi. Minyak ubat urut Anugerah kononnya dibacakan ayat suci 30 juzuk dijual dengan harga mahal. Agama Kristian tak jual malahan produknya diberi percuma.

      Ustaz-ustaz mengajar agama “demand”/meminta bayaran tinggi. Mubaligh
      Kristian berdakwah secara percuma. Sehingga jauh ke pendalaman. Malahan
      menanggung sendiri makan minum dan tempat tinggalnya.

      Jabatan Agama Islam sibuk nak tangkap khalwat, orang pergi karaoke dan bernikah di Siam. Agama Kristian sibuk membantu orang dalam kesusahan (janda, miskin, mangsa tanah runtuh, banjir).

      Gereja boleh dimasuki bila-bila masa tetapi masjid dikunci. (Tak bagi orang masuk, tidur kononnya).

      Imam solat kerana waktu kerjanya (dibayar gaji), paderi sukarela.

      Air zam zam dijual mahal tetapi Kristian memberi holy water secara percuma.

      Jabatan Agama Islam sibuk menghukum dan menakutkan orang tapi Kristian sibuk berdakwah.

      Ustaz-ustaz sibuk menjual tanah suci. membawa orang ke Mekah, Umrah. Harganya mahal. Bermotifkan keuntungan melampau. Paderi sibuk menaja orang orang susah membaiki rumah dan bantuan barang barang dapur.

      Pegawai-pegawai Jabatan Agama Islam, Jabatan Zakat sibuk promosi nak naik gred bergaji besar. Bajet "pengurusan" lebih besar dibandingkan kepada golongan asnaf. Paderi sibuk membuat kebajikan.

      Ustaz-ustaz sibuk menjadi tok bomoh, boleh mengubati seribu macam penyakit. Paderi sibuk membina hospital.

      Orang Islam sibuk dengan milikan rumah besar, kereta besar, motor besar untuk kepuasan diri.
      Tetapi orang Kristian sibuk berdakwah mencuba menarik hati orang Islam yang tidak punya harta.

      Renungkanlah.

      Jemput singgah blog saya: http://bubblesblow.blogspot.com/

      Padam
  25. Thanks untuk info ini. Sekurang2nya kita sbgai pengguna lebih peka dgn status halal ini.

    sayangkunurhana.blogspot.com

    BalasPadam
  26. Terima kasih saudara mazidul atas pencerahan status halal product stemcell.

    Tetapi utk pengetahuan saudara, bagi mendapatkan status halal pihak yg memohon perlu mematuhi garis2 panduan yang ditetapkan oleh jabatan. Malangnya, ada antara garis2 panduan yang tidak masuk akal seperti KETINGGIAN SILING KILANG DARI LANTAI. Terdapat banyak kilang2 muslim yang masih tidak dapat status halal disebabkan ketiadaan modal untuk membesarkan kilang.

    Artikel saudara mungkin menjejaskan pendapatan peniaga2 double stemcell ini walaupun saudara mengatakan produk itu tidak haram. Saya hargai pandangan saudara dalam mengetengahkan isu ini. Maka saya mengharapkan supaya saudara mengetengahkan juga isu berkenaan "garis2 panduan yang tidak logik untuk mendapatkan status halal" dari jabatan. Ini baru adil bro...

    Terima kasih
    p/s: saya bukan pengguna atau peniaga produk ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. pd aku ape yg bro mazidul ni dedahkan x salah... dan pasal masalah kelulusanstatus halal tu pulak, tu masalah company, dia x bole le nak guna alasan utk letakkan logo halal secara x sah, tu dah kire menipu dah tu...

      sekarang aku dah jd tertanya2, logo2 yg lain tu pun diorang dpt cara sah ke x?

      Padam
    2. katanya company ni kaya sangat. ahli2 nye pun siap cakap income 6 figure kauu . takkan le tak mampu

      Padam
    3. Saudara firdaus rosli, pernah selidik logika knp auditnya dijalankan sebegitu rupa? Pernah dgr audit kosher, sedex, brc dan juga audit mknan yg lain? Ini pembuatan makanan, mmg kena detail. Apa2 hazard yang boleh membahayakan makanan harus dieliminate. Nampak non-sense, tapi make sense bila customer complaint. Boleh bungkus kilang.

      Padam
  27. Mohon share untuk makluman semua ya. Terima kasih.

    BalasPadam
  28. apa2 pun kita ni selidik dlu baru dapat kepastian.tq info yg terbaik..mazidul

    BalasPadam
  29. Bila timbul isu-isu macam ni, orang lebih suka pandang yang negatif dulu..
    Kena selidik dulu kenapa tidak dapat status halal

    www.sitinurafidanoh.blogspot.com

    BalasPadam
  30. saya menghormati usaha tuan untuk mendapatkan clarification berkenaan hal ini, dan ini adalah jawapan dari wakil syarikat

    AsSalam Semua Rakan2 yg di Hormati...ini adalah PENCERAHAN mengenai ISU HALAL PRODUK Phyto Science yg BARU di terima drpd Dato'Seri...

    Bacalah berulang kali dan FAHAMKAN baik2 supaya TIDAK DI FAHAM SALAHKAN dan menjadi ISU BESAR mengenai ISU HALAL PRODUK Phyto Science...

    Seperti SURAT YG DILAMPIRKAN (saya hantar ke ruangan message fanpage tuan kerana tak dapat nk post gambar di ruangan comment)...Phyto Science telah memohon drpd Pihak JAKIM utk MENDAPATKAN PENGESAHAN HALAL Produk Phyto Science pd 05 OGOS 2013 yg lalu...

    Oleh krn Syrkt Phyto Science mempunyai KEYAKINAN YG BEGITU TINGGI terhadap Produk DS,TS & SS tidak menggunakan BAHAN TERLARANG (HARAM)...Syrkt TELAH MEMOHON utk mendapat PENGESAHAN HALAL drpd Pihak JAKIM...

    Utk mendapatkan SIJIL HALAL drpd JAKIM ianya mengambil SEDIKIT MASA krn PERLU MELALUI BEBERAPA PROSEDUR YG TELAH DITETAPKAN...dlm masa yg sama permohonan Syrkt telah 'TAMAT TEMPOH'...
    Syrkt TELAH MEMBUAT 'PERMOHONAN SEMULA' dan seperti biasa ianya mengambil masa 2-3 bulan...

    Ini MEMBUKTIKAN Syrkt telah mengambil LANGKAH BERTINDAK utk mendapatkan SIJIL HALAL drpd JAKIM...
    InShaa ALLAH...dlm 2-3 bulan lagi Syrkt AKAN MELETAKKAN KEMBALI LOGO HALAL DI PRODUK SEPERTI BIASA SEMULA...

    Ini adalah PROCEDUR BIASA yg perlu dilalui oleh SEMUA PRODUK2 yg memohon SIJIL HALAL drpd JAKIM...

    Dato'Seri secara peribadi menasihatkan kpd SEMUA Ahli2 agar memberi ruang kpd Syrkt utk menjalankan URUSAN MEREKA dgn Pihak JAKIM...jgnlah ada yg besar2kan isu ini...

    Utk MEYAKINKAN SEMUA PIHAK...di sini sy ada lampirkan beberapa UJIAN yg telah dilakukan terhadap Produk Phyto Science yg MEMBUKTIKAN BAHAN2 YG DIGUNAKAN TERHADAP PRODUK KITA TIDAK MENGGUNAKAN BAHAN2 TERLARANG (HARAM)...

    Untuk penjelasan, Phytoscience Sdn Bhd memohon sijil HALAL dari JAKIM pada Feb 2013. Surat Reply dari JAKIM pada Aug 2013 mengesahkan menerima permohonan. Procedure seterusnya adalah menunggu pihak JAKIM melawat kilang untuk pengesahan. Sehingga kini tiada lawatan dari JAKIM. siapa yang nak disalahkan?

    berkenaan penggunaan logo halal, logo halal hanya diletakkan pada stok product keluaran sebelom sijil halal lama tamat tempoh..stok2 baru keluaran selepas sijil berkenaan tamat tempoh tidak diletakkan logo halal berkenaan..

    dalam msg yg sy hantar kepade tuan,ada disertakan no telefon wakil syarikat untuk pihak tuan hubungi dan dapatkan pengesahan..sila berbuat demikian and keluarkan kenyataan baru setelah mendapat pengesahan..saya faham niat baik pihak tuan untuk memberi pencerahan tetapi tindakan tuan sedikit sebanyak mengganggu perniagaan ramai pihak dan timbul salah faham..jadi mohon pihak tuan membuat pengesahan dari pihak syarikat pula..tak adil kalau keluarkan kenyataan dari sebelah pihak sahaja..

    terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak timbul isu produk ini halal atau haram, tapi tetap salah kerana guna logo halal sebelum dapat sijil pengsahan. Pihak top management jelas terlalu tamak. Kesian kat agen2...

      Padam
    2. Sumber harus ada identiti. Wakil syarikat? Siapa? Apakah jawatannya?

      Padam
    3. Macam mana pula maklumbalas jakim yang kata takde rekod pun pasal produk ni? Kalau sijil tamat tempph, mesti ada dalam rekod.

      Padam
    4. Berdasarkan apa yang saya baca dalam pages sahabat halal, syarikat ini telah gagal dalam audit halal oleh JAKIM. Saya sendiri pun telah tanya pada page JAKIM di fb. Soalan saya' adakah syarikat ini tidak pernah memohon atau sijil halal mereka telah tamat tempoh dan di dalam proses renew seperti yg didakwa?' Jawapan yg diberikan kepada saya oleh Pages JAKIM ialah mereka telah gagal dalam permohonan. Jadi di sini terdapat percanggahan antr syarikat dn JAKIM. Kalu tiada pemeriksaan dr JAKIM, bagaimana JAKIM kasi jawapan telah gagal. Kalu JAKIM ada membuat pemeriksaan, mcm mn datuk seri ckp xde. Jadi siapakah yg berbohong?

      Padam
    5. belit.. selagi boleh belit..! skarang dah tukar ayat - permohonan yang tamat tempoh.. bukan sijil..! dasar kalau nak menipu tu menipu jugak! pelik aku baca komen2 kt sini yg macam tak boleh terima kenyataan yang produk ni mmg takde sijil halal! korang kene tipu hidup-hidup aje.! biasa laa melayu.. asal ada produk ajaib aje.. berderu pegi beli.! yg jual kene tipu dgn tokey.. yg beli pun lagi laa kene tipu.

      dah di tunjukkan kebenaran pun masih nk menafikan.. ada yg bagi statement - buah pun nk kene sembelih ke? kesian..

      Padam
  31. Salam Tuan Mazidul,
    Terima kasih atas sebaran info berguna.
    Mohon tuan siasat dan dapatkan penjelasan jugak berkenaan dengan No Rujukan KKM yang digunakan. Ini isu lebih bahaya daripada isu HALAL, kerana jika produk itu berbahaya, sudah pasti ia tidak halal. Setahu saya, daripada web Bahagian Pharmaceutical KKM, produk yang diluluskan No kelulusannya bermula dengan MAL, dan juga perlu ada hologram KKM.. saya tidak pasti nombor rujukan KKM apa yang digunakan, mungkin surat permohonanan atau apa... kenapa tidak bermula dengan MAL? Rasanya isu ini sangat penting... terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Produk yang bermula dengan kod MAL hanya untuk ubat/supplement berbentuk pil, tablet, kapsul atau yang mengandungi dadah kawalan.
      manakala produk yang bermula dengan kod KKM untuk produk/suplement bentuk serbuk yang dikelaskan sebagai makanan.

      Padam
  32. Sila semak kelulusan kkm pun tak ada. Ubat batuk hurix rm6 pun ada nombor daftar kkm

    BalasPadam
  33. Sayapun baru dpt tau, pastu check kat sini barula konfident memang gune logo tanpa kebenaran,, anyway good info untuk pengguna, tq so much,,

    BalasPadam
  34. Produk ni laaa org dok bangga banggakan kat mukabuku ckp pasal pendapatan depa beribu ribu lemon,,

    BalasPadam
  35. Saja saya buka website halal.gov.my....boleh katakan kebanyakkan makanan yang kita makan seharian ni ..apabila dicari dalam halal.gov.my..tiada, perghh...tu kira cam mana..takkan setiap kali sebelum beli sesuatu produk makanan kena check kat website..letih cam ni..sepatutnya pihak berwajib mengambil tindakan di atas penyalahgunaan logo halal...renung-renungkan lah..

    BalasPadam
  36. Betul,dlm menulis kenalah jaga adab dan mengikut syariat....

    BalasPadam
  37. ➨ Ada kelulusan KKM (KKM-163/S/25 JLD.214)
    ➨ Ada kelulusan *SIRIM*

    pelik benor nombor kkm demo ni...

    Sekalipun dalam proses permohonan kkm atau sijil halal..
    mana buleh declare sesuke hati guna logo2 tu..
    saman jangan tak saman
    muhehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Uish itu bukan no.siri produk tapi no rujukan surat. Memang standard KKM kalau kua surat bermula dengan no rujukan KKM-163/bla bla... No. siri kelulusan mesti datang daripada sijil yang diiktiraf. No. rujukan surat tak valid untuk pengesahan sesuatu produk. Hmmm ramai nya yang salah gunakan no.rujukan surat then kata itu kelulusan KKM. Adoyai...

      Padam
  38. Tak timbul isu produk ini halal atau haram, tapi tetap salah kerana guna logo halal sebelum dapat sijil pengsahan. Pihak top management jelas terlalu tamak. Kesian kat agen2..

    setuju sangat dengan Pengurusan Muamalat

    syarikat ni hanya pentingkan keuntungan semata. Sepatutnya dapatkan dulu sijil halal dari JAKIM baru pasarkan produk ni. Ni pamer logo halal tapi menipu. Untung ribu riban pun tak dak makna sebab terbabit dengan unsur2 penipuan.

    BalasPadam
  39. Kesian kat individu yg nak mencari duit lebih. Cost hidup meningkat. Marketing plan yang menarik dan boleh menjama pendapatan sampibgan menyebabkan ramai orang berminat untuk mencuba. Salah siapa?

    BalasPadam
  40. Kasihan kepada individu yang telah memulakan perniagaan ni. Samada yang awal, baru bermula dan yang mahu mencuba. Kos hidup meningkat...tawaran pulangan menarik menyebabkan ramai yang mahu mencuba bagi mendapat pendapatan tambahan., nak harapkan gaji setiap bulan mungkin ada x cukup...bila dah jadi camni minta pihak yg berwajib cepat2 la selesaikan...

    BalasPadam
  41. Kasihan kepada individu yang telah memulakan perniagaan ni. Samada yang awal, baru bermula dan yang mahu mencuba. Kos hidup meningkat...tawaran pulangan menarik menyebabkan ramai yang mahu mencuba bagi mendapat pendapatan tambahan., nak harapkan gaji setiap bulan mungkin ada x cukup...bila dah jadi camni minta pihak yg berwajib cepat2 la selesaikan...

    BalasPadam
  42. Nombor kkm start dengan MAL. Kita boleh refer pada botol botol herba tempatan. Sepatutnya dalam klasifikasi yg sama.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alahai..ni la akibat tak mengikuti hal2 semasa...utk pengetahuan anda kkm tidak semestinya bermula dari mal...ada juga bermula dari not....kkm.....kerana ia mengikut klasifikasi produk yee...utk stemcell ni ia bkn kategori ubat ya....dan anda kena tahu yg kkm ada dua department berbeza..satu bahagian kawalan ubat...yg mana setiap produk yg berbentuk kapsul..tablet adalah di kategorikan sebagai ubat yee..untuk produk berasakan serbuk seperti stemcell dia dikategorikan sbgi makanan tambahan..jadinya identifikasi kedua2 nya adalah berbeza yee....

      Padam
    2. Ni sape yg ajar identifikasi camni. KKM ke upline. Makcik, utk makanan tmbhn, bermula dr MAL yyyyxxxx N. N tu menunjukkan status sbg health supplement. Kalu A tu scheduled poison/biotech. Kalu X tu nonscheduled poison. Kalu T tu traditional. boleh download pdf dkt websites portal.bpfk.gov.my pastu search guidance decision tree. Baca kat page 2.
      Kalo yg start dgn NOT tu produk kosmetik. Oleh itu sila update dgn isu semasa sendiri sebelum minta org lain update. Pastu sila update dgn sumber yg sah bkn dgn upline.

      Padam
    3. Alamak...upline i salah kasih info ke??huhuhu....
      Saya kasih contoh je yg dlm kkm punya identifikasi x semestinya bermula dr MAL....kan ada identifikasi lain spt yg awak sebutkan tu....untuk kes stemcell ni mereka tak kategori sbgi ubat...ia lebih kpd supplement dimana department yg bertanggungjawab membuat pemeriksaan ialah...BIRO KAWALAN FARMAKEUTIKAL MALAYSIA BAHAGIAN PEMAKANAN...

      Padam
    4. Supplement bermula dengan MAL jugak. Sila buka website yg saya kasi pastu cr ikut ape yg sy ckp kt atas. yg ada Hanya MAL dgn NOT je. Yg KKM tu no rujukan surat. Bkn sijil.

      Padam
    5. Sila rujuk website yg saya kasi tu. Supplement kene bermula dengan MAL xxxxxx N. N tu kod utk health supplement. Xde yg bermula dgn KKM. Bukan ubat sahaja yg bermula MAL ni. Dan lg lg berdasarkan carta organisasi BPFK, xade pun Bahagian Pemakanan.

      Padam
    6. Cuba call BPFK..tanya department bhgn mkanan ada tak??

      Padam
  43. Ada ada saje kan yg jadi isu paling hot utk produk yg tgh hot...renung2 kan la...

    BalasPadam
  44. Nampak sangat mencari kesalahan pada sesuatu produk yg tengah hot...sebelum ni tak pula...renung2 kanla...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kesalahan yang disebut itu bukan hal remeh.
      Tak perlu nak spin putar alam kata orang dengki. Kalau tengah hot sepatutnya lagi perlu jage hal berkaitan sijil halal tu

      Padam
    2. setuju...jawapan yg pendek..padat dan tepat...

      Padam
  45. assalam.. mmg panas isu ni tapi ingin saya jelaskan sikit situasi syarikat ni. bkn niat nk lebihkan sesiapa tapi saya terlibat dlm industri ni secara langsung. Pertama sekali kita kena tgk bila syarikat ni mengeluarkan produk . ini kerana proses permohonan KKM ( COA untuk produk makanan )bermula bila produk mula diproses untuk memastikan kandungan bahan2 menepati formula yang dipersetujui antara syarikat tersebut dan pengilang. bila semua sudah siap termasuk packaging barulah permohonan dihantar pada KKM. Kelulusan KKM mengambil masa antara 30-90hari berkerja.Mungkin lebih lambat , bergantung pada keadaan (tak tahulah keadaan apa yang melambatkan proses tersebut ) . Selepas mendapat kelulusan KKM barulah permohonan lain2 sijil boleh dibuat kerana kelulusan KKM adalah wajib. Tidak seperti sijil HALAL yang mana ia tidak diwajibkan . Ini bermaksud sijil lain selain dari KKM adalah sebagai sokongan semata -mata ( untuk meraih kepercayaan pelanggan ) . Takde pun xpe .
    Jadi , saya rasa status KKM syarikat tersebut masih pending ( jika mereka syarikat baru dan baru memohon )
    TETAPI itu bukan masalah jika mereka mempunyai slip / bukti yang menyatakan permohonan mereka sudah dihantar . TIDAK ADA PERATURAN menyatakan sesuatu produk / barangan MESTI mempunyai kelulusan apa2
    sijil sebelum dipasarkan . Bermaksud , walaupun tidak ada kelulusan sesuatu barang tu masih boleh dijual . Masalah disini , untuk dapatkan kelulusan , produk yang sudah siap tersebut terpaksa "diperam" beberapa bulan sebelum boleh dipasarkan .. meloponglah menunggu...
    Jadi tugas Encik Mazidul adalah memastikan permohonan tersebut sudah dibuat atau tidak , dan bila permohonan tersebut dibuat sebelum post isu panas mcm ni. Kesianlah kat usahawan kita .. baru nak bertapak dah kena cantas. bukan senang nak meraih kepercayaan pelanggan . mungkin mereka kurang pengalaman ....lainlah jika mereka adalah syarikat besar yang memang sah-sah nak mengambil kesempatan..Encik Mazidul boleh "taruk" habis-habisan... :)
    maaf sekiranya saya khilaf....

    BalasPadam
    Balasan
    1. mng btl steamcell ni drpd buah-buah dan mng btl mdpt klulusan KMM tp sbg penguna islam seharusnya lebih berfikiran berhati-hati dlm memilih soal pemakanan yg halal x kiralah siapa pengeluarannya. Soal halal haram ni mng isu yg sgt berkait rapat dgn islam bkn soal makanan atau bahan yg d gunakan dlm produk itu sahaja, tp soal peralatan yg digunakan juga d pastikan kebersihannya agar tidak bercampur dgn bahan yg haram atau terlarang, cara pengendalian oleh pekerja juga d ambil kira.. :)

      Padam
    2. Safyrich Safy, rasanya elok kita jangan lari topik. Soalannya KELULUSAN JAKIM dah dapat atau tidak? Kalau tidak, jangan letak logo HALAL JAKIM tu pada produk. Pasarkan je produk yg takde cetakan logo HALAL JAKIM tu dulu. Ini serupa macam budak baru habis SPM, terus2 nak cetak name card letak title 'Dr.', sebab dia confident dia pandai. Pada dia, confirm akan dapat PhD punya! Padahal baru nak masuk U....... So pendek cerita, kasi lulus dulu, baru cetak logo HALAL JAKIM tu.

      Padam
    3. SALAM SEJAHTERA SEMUA...DEMI MERAIH WANG RINGGIT JGN SESEKALI MENGETEPIKAN HALAL DAN HARAM....FIKIRLAH REZKI DATANG DARI ALLAH SWT....SIAPA YG BOLEH BALAS INI TIDAK BENAR SILAKAN SEBAB SAYA NAK LIHAT JUGAK ADA TAK MANUSIA SEBEGINI?

      Padam
  46. Sebab hot lah kite kene tgk... Kalo xhot org pun xtau pastu nak cek cemana... Huhuhu.... Kesian pada oemikiran org melayu dan ISLAM khasnya yang berfikiran ortodok nih... Asal org bangkit isu camni cakap saje nak jatuhkan.. Saje nak cr kesalahan.... Xbley ke fikir owh begitu rupaya... Owh mcm tu....

    BalasPadam
  47. Terima kasihlah atas perkongsian ini, sblm ni ramai kekawan suruh mencuba benda ni, bila sy buat research dr laman web sehingga la ke peringkat pengasas masih rasa was-was kerana boleh d katakan sy pengguna barangan produk halal yg tegar.. soal halal ni bkn sj bahan d gunakan tp termasuklah cara pembuatnya sesuatu produk makanan itu..

    BalasPadam
  48. Bila hot, ramaile nak tumpang populariti dan kepentingan peribadi. Sepatutnya Tuan Mazidul yg berpengalaman ulas dahulu status Sahabat Halal yang berselindung disebalik logo Halal tanpa kebenaran Jakim tu dulu. Bolehkah tampal logo halal Jakim sesuka hati kat blog atau website. Bayangkan kalau web lucah atau judi pun tampal. Siapa mereka, orang Islamkah, pejuang hamas atau palestine kah. Domain pun guna proxy alamat kat Panama.

    BalasPadam
  49. sepatutnya sape2 yang join patut kaji dulu datang dari mana. jangan percaya bulat2. xkira la apa2 produk pun. kalau betul salah company ni gune logo haram ke or memang product ni xhalal memang terpalit pd yang menjual la tetap salah sebab xbuat research. sekarang internet dah ada dekat mana2. semua benda kita boleh access dr rumah. bila kita jadi stokis pastu jual plak kat orang lain bertambah2 la salah tu. yang peliknya patut benda ni disiasat dr awal. maksudnya dari awal produk ni dipromosikan bukan dipasarkan. tak sampai setahun pun ahli2 produk ni mungkin dah menjangkau beratus ribu orang. apatah lagi yang menggunakannya. bila nasi dah jadi bubur apa lagi nak buat ? ikutkan cerita kawan2 n ahli family sendiri yang guna produk stemcell ni memang dorang rasa perubahan bahkan anggur tu sendiri banyak khasiatnya n salah satu ubat untuk melawan kanser. tapi jangan disebabkan ini kita percaya bulat2. kena jugak kaji dr mana datang cara pembuatan teknologi yg digunakan dan bahan2 lain dlm produk baru la kita yakin. yakin pulak tak bermakna percaya. kena jugak check ngn jabatan2 yang berkenaan. kalau boleh pergi terus office jabatan berkenaan tu pastu tanya depan2. kadang2 manusia ni malas n lambat nak update dalam sistem computer. biasa la manusia mana ada yang sempurna. lepas dah puas hati baru la kita approach company produk tersebut dan tanya semua soalan yang kita dah kaji tadi pada mereka supaya jawapan mereka consistent dengan apa yang kita dah peroleh dr pihak yang berkenaan. jika ada kepincangan walau sedikit pun, kaji balik sampai lah tidak timbul rasa was was dan ragu ragu. kan lebih baik begitu. tapi zaman sekarang ni, ramai orang sukakan kemudahan. mana ada nak kaji dalam camni. sekadar ada logo itu ini, dapat kelulusan sana sini semuanya boleh pakai. dah pakai punya lama bila timbul isu camni mula la nak meroyan company tipu la apa la. company yg tipu memang salah, tapi sebagai consumer kena la jadi bijak. bijak sebelum mengguna bukan selepas mengguna. jangan terpengaruh dengan ganjaran semata2. siasat dulu baru guna.

    BalasPadam
  50. Minta maaf ya... rujuk sekali lesen sah AJL... yg tu pun penting sebab kwn sy yg kerja di KPDNKK check lesen AJL yg syarikat ni letak tidak ada dlm rekod KPDNKK... jgn marah ya... sebab risau kalau byk yg terjebak dgn skim cepat kaya ni. Kalau benda betul... kita tumpang happy... sebab kos naik skrg ni kan... semua nak jd "Kalau Aku Kaya"... terima kasih...

    BalasPadam
  51. Minta maaf ya... sahabat saya turut memeriksa lesen AJL syarikat tidak ada dlm senarai KPDNKK. Mohon pencerahan... kita faham ramai yg pening kepala sebab kos makin naik... sebab tu semua nak jd mcm dlm lagu Awi Rafael "Kalau Aku Kaya"... kita dptkan yg fakta utk hapuskan yg auta...

    BalasPadam
    Balasan
    1. PHYTO SCIENCE SDN. BHD.
      BLOCK B, 5-1-4, MEGAN SALAK PARK, JALAN 1/125E, TAMAN DESA PETALING, 57100 KUALA LUMPUR.
      AJL 932039
      BLOCK B, 5-1-4, MEGAN SALAK PARK, JALAN 1/125E, TAMAN DESA PETALING, 57100 KUALA LUMPUR. ( TEL : 03-9054 5250 FAKS: 03-9054 6250 )
      tempoh lesen: 08.11.2013-07.11.2015

      Padam
  52. MINTA DATIN PADUKA UMI AIDA SELAKU DUTA BERI ULASAN DAN SERBA RINGKAS PLAN TINDAKAN SYARIKAT DALAM MASA TERDEKAT.. Betul ramai Melayu yang ada dalam Bisnes ini, Produknya juga mempunyai nilai perubatan yang tinggi di samping pulangan berkonsepkan MLM yang memuaskan.. APA SALAH TOLONG MELAYU NAK MENIAGA, PRODUK NI PUN TAK DIPERTIKAI PUN OLEH JAKIM AKAN STATUS HALALNYA HANYA MENUNGGU SIJILNYA.. KALAU PRODUK INI SAH TAK HALAL, SUDAH TENTU DNA TIDAK HALAL TELAH DAPAT DITEMUI KERANA TEKNOLOGI SUDAH LAMA ADA.. Harap pihak berkenaan campurtangan segera kerana ia melibatkan suatu Rangkaian Skala Besar dan ekonomi ORANG MELAYU juga sedikit sebanyak.. KALAU TIDAK HALAL, BERTERUS TERANG SAJA.

    SAYA HARAP SAUDARA MAZIDUL DAPAT MENGENENGAHKAN BANYAK LAGI UNSUR YANG MERAGUKAN YANG LEBIH NYATA SEPERTI IKAN PATIN, IKAN KELI KOMERSIAL YANG DIBERI MAKAN USUS BABI, OLD TOWN CAFE YANG BAGI SAYA LEBIH MERAGUKAN, TAUHU KOMERSIAL YANG DI BUAT DIKANDANG BABI, TIT BITS (MAKANAN RINGAN YANG DIIMPORT DARI CHINA/THAILAND) YANG SELALU DIBELI OLEH KANAK2 SEKOLAH DITEPI2 JALAN YANG MANA ANAK2 CINA TAK MAKAN TAPI KEBANYAKKANNYA BUDAK2 MELAYU DAN MEMPUNYAI LOGO HALAL JAKIM, INI LEBIH BAIK DARI MEBUAT SPEKULASI TERHADAP PRODUK YANG BANYAK DICEBURI ORANG2 MELAYU NI, LAINLAH KALAU KITA TAHU KESAHIHAN "TIDAK HALALNYA".. HARAP MAAF.

    BalasPadam
  53. Kandungan utama double stemcell ialah gula(carbohyrate) sebanyak 93g setiap 100g. 1gram fiber dan 190mg sodium(garam).

    1. Produk ni claim mengandungi stemcell dari epal, acai berry dan blueberry. Tetapi berapakah kuantitinya? 1gram atau 1miligram atau 0.0000001miligram.
    2. Produk ni claim ia adalah anti oksidan. Anti oksidan yg paling mudah diperolehi adalah vitamin C. Kenapa tidak dinyatakan kan kandungan vitamin C di dalam produk ini?
    Company ini secara general menerangkan kebaikan acai berry, blueberry, grape dan epal stemcell dalam website nya tetapi tidak menyatakan kuantiti nutrien tersebut pada produk nya
    Boleh rujuk dr website phytoscience mengenai claim mereka.
    https://www.iphytoscience.com/eng/doublestemcell.asp

    Kawan2, Sila bandingkan nutrient fact bg produk2 lain diluar sana.
    Setiap produk akan letak semua vitamin dan mineral di dalam produk meraka. Tetapi mengapa phytoscience gagal meletakkan kandungan produk mereka secara detail? Fikir-fikirkan

    Lebih baik makan buah epal, anggur, acai berry dan blueberry sebenar.
    Kos double stemcell RM250 utk 14 hari. Sebulan lebih RM500.
    Katakan kos produk ini RM50. RM450 duit anda pergi mana.

    BalasPadam
  54. ALLAHUAKHBAR...APA LA ORANG KITA NI KAT SINI PUN NAK GADUH..DAH XDE SIJIL HALAL TU APA LAGI.. MUHASABAH DIRI LA..MASYAALLAH..

    BalasPadam
  55. assalammualaikum semua..disini saya ingin jelas kan...tak payahlah kita nak berbalah dalam isi ini..saudara maidul cuma menjalankan tanggung jawabnya..ape yg saya tengok komen dalam ni macam2 ada..hal bukan berkenaan prodak tu haram apa yg dijelaskan jakim dan saudara mazidul..isunya cuma SIJIL HALAL..bukanya isu jatuh menjantuh dan dengki..jangan lah kita berbalah sesama kita..sebab kita ada belajar disekolah BAHASA MALAYU PERMAHAMAN...jadi kita kena faham apa isunya...sebab tu kita org melayu selalu bergaduh kerana isu tertentu kerana tak mahu faham sepenuhnya sesuatu isu..contohnya sekaranglah..isu panas hal brg2 naik harga kerajaan disalahkan..cuba kita fikirkan betul2 kenapa semua ini terjadi...maafkan saya kalau kata2 menyinggung perasaan semua...assalammmualaikum

    BalasPadam
  56. Salam semua. Isu halal atau tidak halal ataupun berstatus haram adalah perkara rumit. Roti canai pun tak ada logo halal kan? mamak simpan kari berhari hari tak ada orang tanya. Penggunaan sebuk perasa diseluruh gerai terutama masakan ala Thai pun tak ada orang pertikaikan. Ratusan lagi produk makanan dipasaraya termasuk kicap pun belum tentu "halal". Jadi buat sementara waktu gunalah akal fikiran sendiri untuk nak guna atau tidak!. Dengar kata ada wajah wajah yang bertambah comel selepas pakai produk ni.hehehe. cer pikir cer pikir...Dengar kata ada yang tak kena potong kaki sebab serbuk ajaib ni, ada yang dah ilang resdung, panau, lelah dsbnya. Ada juga yang dah try berpeket peket tak ada kesan pun ,, hok aloh..yang penting pihak yang berwajib termasuklah menteri menteri dan seluruh kenalah buat kerja untuk kebaikan pengguna pengguna semua..dok gitu?? Tolonglah sedeqah sikit kerja kerja yang menyentuh isu halal tak halal ni..

    BalasPadam
  57. Nampak memang dah HOT topic ni. Mana menteri yang berkenaan? cer komen sket, boleh ler kita dengor ulasan yang sahih. Semua yang terlibat kena ambil berat baca segala komen yang dah diulas baru tahu keadaan sebenor kes kes macam ni dan saya percaya akan terbit banyak lagi syarikat syarikat diluar sana yang dah rasa tak senang duduk sebab tak ikut perintah mendapat logo HALAL cara sah dari JAKIM. Bertindak cepat dan segerakan keluar surat pengesahan Halal atau Tidak! Yang pentingnya banyak juga berita dan testimoni yang baik dah kita dengar tentang Stemcell tak kira apa jenamanya sebab dah banyak keluarkan produk ni dalam bentuk MLM. Terbukti dan sah produk ini memang menempah nama dinegara kita, so OK ler tu jadikan ianya produk kebanggaan keluaran Malaysia. Dengar kata dah melangkah ke Indonesia, Thailand dan Cambodia. So kalau cepat ada sijil HALAL maka makin ramai dapat meneruskan cari rezeki ngan syarikat ni, katanya lumayan juga pendapatan tambahan walaupun secara part time. Cer buat kerja tu cepat sket. Kalau sah tak boleh lulus status berlogo HALAL maka cepat buat keputusan, jangan tergantung gitu je,dan pengajaran untuk cara bertindak bagi semua pihak dimasa hadapan untuk semua produk produk lain..JAKIM, KPDNKK, Syarikat phytoscience.. semua kena dok semeja sebelum semua pihak jadi keadaan Loose Loose laaa.. Kata nak Win Win..

    BalasPadam
  58. beli biskut raya makan bagai x ingat time raya XDE cop logo halal pun org melayu islam berebut beli n makan jgk.rokok yg jelas haram pun buat bodoh hisap jgk. n byk je lg produk makanan drpd thailand, singapore yg xde tanda halal JAKIM korang belasah jgk.fikir2kan.
    kesalahan syarikat ini adalah meletak logo halal walaupun belum mendapat kelulusan JAKIM. tak kata pun produk ni haram. mohon JAKIM segerakan siasatan. kalau halal luluskan segera. kalau tak halal pun maklumkan segera. ini produk kesihatan. ada manfaatnya. bukan faktor keuntungan semata-mata.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kesian betul orang yg dah terjebak ni ya? menggunakan apa saja alasan utk 'menghalalkan' produk jualan mereka.! bila dah habis modal.. keluarlah statement murahan macam kt atas ni - beli biskut raya takde sijil halal pun..

      dah salah tu tetap salah laa dik oii.. bukan pasal kesalahan syarikat hanya meletak logo halal walau belum dpt kelulusan - isu utama.. syarikat takde langsung sijil halal! menipu penjual dan pembeli!
      ini isu etika perniagaan - kerajaan patut bertegas dgn isu2 sebegini..!

      Padam
  59. Yang dah join MLM ni mesti nak tegakkan benang yg basah..
    Kalau tidak habis la angan2 nak pakai BMW dalam masa setahun lagi..

    BalasPadam
  60. Semua orang nak tambah dan tingkatkan ekonomi. ada yang kerja luar bila dah habis waktu kerja. ada kerja kat petrol station, jual burger, ada berniaga pasar malam dan sebagainya. Termasuklah MLM....harap isu ni dapat diselesaikan dengan kadar segera....setiap yang berlaku ada hikmahnya.

    BalasPadam
  61. salam semua...

    Terima kasih pada Masidul ya kerana bersusah payah membuat siasatan tentang DOUBLE STEMCELL@DSC..
    Mohon semua pembaca disini , untuk pengetahuan anda semua PENCARIAN SYARIKAT PHYTO SCIENCE SDN BHD DI PORTAL JAKIM MEMANG TIDAK AKAN ANDA JUMPA DAN TAKAN ADA REKOD WALAU DI JAKIM SENDIRI. KENAPA???????

    HAHAHA..TU LA ANDA SEMUA NI PERCAYA SANGAT DENGAN KHABAR ANGIN KAN.Berdosa tauuuu...
    sebenarnya phytoscience tidak pernah memohon sijil halal TETAPI bioalpha telah dipertanggungjawabkan untuk memproses,mengilang ,menghasilkan DOUBLE STEMCELL .Keliru???

    Begini ya....phytosience adalah syarikat pengedar ok. Pengilangnya ialah syarikat Bioalpha.Bioalpha adalah sebuah syarikat yang unggul di Malaysia dan sudah berpengalaman dalam mengilang produk2..banyak syarikat diluar sana menggunakan khidmat bioalpha untuk memproses produk mereka termasuk syarikat Phytoscience. Jadinya..permohonan sijil halal telah dibuat oleh bioalpha untuk double stemcell..bukan phytosience..kah..kah..dalam direktori mmg bioalpha tersenarai dalam syarikat halal.....huhuhu..
    cian anda semua ..terkeliru sebentar!!! jadi jgn asyik mengutuk saja sebelum tahu asal usulnye...berdosa tauuuu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awk yg keliru sebenarnya.. Sekiranya produk ini dikilangkn oleh bioalpha sekalipon, produk ini dibuat untuk phytoscience dan merupakan produk phytoscience. Kalau ikut prosedur JAKIM, phytoscience yang perlu memohon halal, sebab phytoscience yang nak gunakan logo halal. Unless, kalau dipackaging ada mention dikalangkan oleh bioalpha. So kalau nak search di direktori, mmg kene search under nama phytoscience dan bukannya bioalpha.

      Padam
    2. CikQaseh..dah dikatakan bioalpha mengilang, memproses maksudnya diala yg paking sekali...cuba tengok dlm kotak



      stemcell tu..kan ada printed MANUFACTURED FOR...BUKAN MANUFACTURED BY...KEDUA2 TERM YG DIGUNAKAN ITU ADA MAKSUD BERBEZA TAU....

      Jika ikutkan info dari unit halal cawangan selangor memang bioalpha,ada memohon sijil halal untuk produk double stemcell pada bulan august 2013..pihak unit halal akui sudah membuat pemeriksaan di bioalpha utk produk stemcell dan diakui mmg produk ini 100%dari extract buah dan tiada bahan haram ditemui...akan tetapi terdapat beberapa dokumen sokongan yg diminta oleh pihak jakim sebelum mengeluarkan sijil halal yg mana syrkt phyto belum lengkapkan disebabkan itu sijil halal belum dpt dikeluarkan...

      SENANG JE CERITA DIA...IF U RASA PRODUK NI X SELAMAT JGN CONSUME YEE...BIAR SYRKT YG ANDA RASA MENIPU NI TANGGUNG AZAB DIA...KITA SEBAGAI PENGGUNA MUNGKIN SUDAH TERTIPU DGN LOGO PALSU YG DIGUNAKAN...
      Pihak unit halal pun dah menyatakan bahawa amaran telah dikeluarkan kpd phytoscience maka dgn itu jika dilihat pd produk yg packing baru ni mmg logo halal dah takde yeee...

      CikQaseh..cuba fikir kat luar sana tu byk produk diimport dr luar negara yg belum tahu kesahihan status halalnya..tetapi berduyun2 org beli kat website..takde pula org buat bising..takde pula en Mazidul ni pergi buat liputan...tu warung mamak warung Melayu tepi jln tu...ada status halal ke..ramai gak org nak mkn...

      Adeh..masalahnya disini companysalah guna logo halal sajakan...so biarlah pihak Jakim ambil tindakan.tak payahlah kita kecoh2...pihak Jakim pun takde keluarkan apa2 waring or notis kan tentang produk stemcell ni tak boleh mkn ....kenapa???
      kerana mereka sudah tahu yg produk ni terbukti halal takde campuran bahan tak halal..JIKA TIDAK DAH LAMA JAKIM NI SITA OR BANNED PRODUK NI KAN....
      SATU LAGI PIHAK JAKIM NI SENDIRI..mcmana org atasan tak tahu menahu hal yg tengat HOT dipasaran ni..sehingga ada kenyataan dikeluarkan oleh org dlm jakim mereka x tahu...akan siasat dulu..blaa..blas...sedangkan di unit halal cawang selangor sudah membuat siasatan dan ujian keatas produk stemcell..nampak sgt statement mereka bercanggah....
      Apa2 pun..LU FIKIR LA SENDIRI..

      Padam
    3. Kan dah kata bioalpha yg kilangkan..proses..maka packing pun dia la yg buat...CUBA REFER KOTAK STEMCELL ADA PRINTED MANUFACTURED FOR....KAN...IA TAK SAMA DGN MANUFACTURED BY OKK....DUA TERM YG BERBEZA YEE....MAKSUD MANUFACTURED FOR TU IALAH..NYATA YG BUKAN PHYTO YG KELUARKAN PRODUK NI YEE...ADA THIRD PARTY YG BUAT..ADUHAI...

      tanyala bahagian unit halal cawangan selangor..kenapa begitu?saya pun ambil iniatiative call unit halal ni utk maklumat tepat bukan percaya 100% kenyataan diluar sana...

      Pihak unit halal sudah pun beri amaran pd phyto jgn guna logo halal..dan mmg phyto dah buka logo halal pd produk yg baru packing ni..

      Hal yg sebenarnya...phyto sudah membuat permohonan sijil halal pd ogos lalu melalui syrkt bioalpha...mmg unit halal sudah dtg ke premis buat pemeriksaan dan mereka akui mmg produk stem ni 100%dr extract buah takde bahan x halal dicampur..akan tetapi ada beberapa dokumen sokongan yg jakim minta dr phyto..menyebabkan sijil halal x bole dikeluarkan lagi..mananya masih dlm proses yaa...

      Jadinya saya pun tertanya2 kenapa ada pihak jakim mengatakan tidak tahu menahu akan hal ni sedangkan unit halal sudah membuat kerja mereka...SO LU FIKIR LA SENDIRI....dan satu lagi...biarlah sykt phyto tangung azabnya kerana menipu masy.dgnletak logo palsu...kita takde kuasa nak mengadili...

      Padam
    4. Back to basic. Syarikat guna logo halal tanpa ada lesen. Tak payah putar sana sini.
      Kalau rajin, buat la usaha sendiri juge kaji produk lain. Tak perlu nak persoalkan kenapa produk ni saje yang kena.
      Kesalahan dah jelas.

      Padam
    5. Back to the very basic...mmg syrk phytosalah coz guna logo palsu..so apa yg kita bole buat? Tu kan kerja jakim...unit halal pun dah beri amaran pd phyto..phyto pun dah keluarkan logo tu dr kotak stem tu...biarla jakim selesaikan jerrr...

      Padam
    6. Jadi selama ni customer tertipu dgn logo halal jakim dah la ni. Bijak. Dlm islam dah tentu mende camni tidak dibenarkan. Untuk pengguna tiada masalah la utk diorg makan tp utk penjual yg islam ni la. Mereka terlibat sekali dlm penipuan ni. Kalu anda bkn islam, itu xde masalah. Yg islam ni mest dh tertanya2 halal ke x hasil diorg

      Padam
  62. jasy pal, awk yg keliru. jika ikut kenyataan awk sekali pun, "..permohonan sijil halal telah dibuat oleh bioalpha untuk double stemcell.." , tapi sy tak jumpa pun produk double stemcell dalam list halal bioalpha ni. APA CITAAAA NI???? merepek je...dosa tau tipu2 ni

    Screen capture dari page Halal

    BalasPadam
    Balasan
    1. En....memang phytoscience ada memohon sijil halal melalui bioalpha..tetapi masih dlm proses lagi..cuba en.call unit halal cawangan selangor..sy sudah call anda bagaimana?
      mmg en cari produk ni dlm portal jakim takan keluar ..tetapi utk syrkt bioalpha mmg ada kan...

      Sekarang pihak unit halal cawangan selangor menunggu dokumen sokongan dr phyto..maklumla kan byk sgt prosedur dan byk sgt dokumen dikehendaki..bukan mudah tau...setiap produk mesti ada MSDS YEE..APA ITU MSDS..NANTI EN CARI LA,SENDIRI........

      Padam
    2. iye.. sy faham, isu nya bukan produk tidak halal, tapi penggunaan logo Halal secara haram. awk sendiri yg mention "masih dlm proses lagi" . maksudnya belum dapat kebenaran untuk guna logo Halal. isu ni yg diketengahkan sedara mazidul..

      Padam
    3. Jasy Pal terima kasih di atas penjelasan anda.

      Padam
  63. Sekiranya suatu hari nanti produk ni disahkan halal. Bagaimana pula dgn sistem MLM ni? Ada panel syariah? Kaedahnya ikut hukum syarak tak?

    BalasPadam
  64. sepatutnya sdr mazidul dptkan juga penjelasan dr pihak syarikat phytoscience..baru adil.lepas tu masing2 buat keputusan.barulah x kena belasah.kesian kat shbt2 kita yg baru nak meniaga kat luar sana

    BalasPadam
  65. Jasy Pal masih mahu menegakkan benang yang basah..
    MUNGKIN sanggup mengenepikan hukum HALAL HARAM demi menjaga income dari MLM yang masuk ribuan ringgit setiap bulan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Akhirnya benang berjaya juga ditegak kan...pergila call Jakim, tengok apa kata mereka..dengar dr mulut mereka sendiri.Isu dah selesai semalam...statusnya awak check sendiri kat Jakim! Takut kang hang kata nak tegaknya benang lagi..takut pas ni hang yg dah x leh nak tegak huhuhu..

      Padam
    2. masih nk menipu? walau JAKIM dah terang-terang tulis tiada sebarang penyelesaian..! kesian.. berapa banyak loan nk kene bayar bang? beria nk tegakkan benang basah ni..

      Padam
  66. Kenapa sebenarnye isu ni jadi HOT? Sbb bisnes ni berunsur MLM. Ejen tayang kereta mewah dan emas sebesar rantai kapal dalam fb. Dari situ timbul perasaan ingin tahu. Kalau stemcell ni mcm cara jual mcm jual kicap kat supermarket, xde laa org nak ambil tahu. Kalau claim stemcell ni ubat ajaib, nak jual, jual saje la. Kenapa mesti secara MLM? Kalau terbukti mmg magic, hospital hatta hospital private pun x payah beli ubat dah. Beli stemcell ni saje.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Stemcell ni bukan ubat ajaib. Ianya adalah terapi sel yang telah dibuktikan oleh sains. Saya pengidap penyakit saraf yg kronik dan telah disarankan oelh doktor pakar untuk mengambil stemcell bersama ubatan yg sedia ada. Ianya sangat berkesan kerana tempoh penyembuhan berlaku dlm masa 3 bulan sedangkan doktor menganggarkan penyembuhan dalam tempoh 7 bulan hingga 1 tahun. Alhamdullilah dan syukur sya ditemukan kepada produk ini.

      Padam
  67. Sila rujuk website yg saya kasi tu. Supplement kene bermula dengan MAL xxxxxx N. N tu kod utk health supplement. Xde yg bermula dgn KKM. Bukan ubat sahaja yg bermula MAL ni. Dan lg lg berdasarkan carta organisasi BPFK, xade pun Bahagian Pemakanan.

    BalasPadam
  68. Eleh...aku tak percaya der kete mewah tu...kalau berani tunjuk la bank akaun korang tunjuk ada duit banyak tu baru berani sembang

    BalasPadam
  69. Tgk dlm comment ni.. Banyak org yg jual produk2 lain hentam phyto.. Hahaha.. Tunggu kesahihan dulu .. Baru sedap cerita.. Ko sibuk ngan spin la basic to basic la.. Hahaha.. Nampak sangat la ko ni kaki busuk.. Dengki dgn produk org.. Hahaha.. Tunggu kesahihan cerita sebenar2nya dulu.. Baru lah sedap.. Hahaha.. Banyak dosa woo kenr tanggung anda salah cakap.. So jaga2 lah ..

    BalasPadam
  70. Salam...

    En Mazidul boleh tak awak buat liputan sekali lagi..pergi kat Jakim tanya Jakim sekali lagi tentang status double stemcell ni...kerana,semalam Jakim dah datang ke phytoscience yee..awak pergilah siasat apa kesudahannya.semua org kat sana nak dengar tau......
    SEGERA YA!

    BalasPadam
  71. btw, saya rasa PhytoScience pun kena betulkan Nutrition Fact yang mengatakan 972kcal/100g padahal dalam COA SGS cuma 372kcal/100g.

    Tak caya, cek sendiri...

    Saya seorang mobile stockist, dan rasa amat tertipu dengan PhytoScience sebab:-
    1. Ambil mudah letak LOGO HALAL walaupun belum dapat sijil.
    2. Tipu Nutrition Facts (toloooongla jangan kata takde proof reader kat company, kalau mende2 kecik camtu pun tak boleh nak manage, apa tah lagi hal-hal berkaitan akidah)
    3. Pihak syarikat tak ada rasa tanggungjawab untuk keluarkan press conference atau maklumkan pada website mereka, bila nak cari rujukan, hanya upline2 yang bagi jawapan, "Saya RASA...", pelik bila hanya stockist yang beria2 bagi jawapan spin sana sini padahal pihak syarikat relax aje...

    Pendek kata, saya rasa tertipu. Saya rasa berdosa sebab kawan2 turut tertipu bila saya jual produk ni pada mereka.

    Isu HALAL mmg dah setel, tetapi saya tarik diri bila tengok penipuan demi penipuan yang dibuat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setiap yg berlaku ada kebaikan dan keburukanya..
      Bila sesuatu pekara negatif ditimbulkan maka akan byk lagi pekara negatif akan didedahkan...salah satunya isu yg saudari kaitkan ini.

      Sebagai sorg professional, bila isu2 negatif timbul tak perlu tuan punya syarikat nak melenting sana sini.Tak perlu call press sana,sini.kerana mereka tahu dimana mereka berdiri.Cuba fikir sendiri kenapa pihak Jakim sendiri tidak mengeluarkan apa2 kenyataan ttg isu ini.sudah tentu ada sesuatu yg berlaku dibelakang kita yg kita tak tahu.
      Jgn asyik menunding jari menyalahkan sebelah pihak saja.Sudah pasti syrkt akan mencari jln penyelesaianya dlm diam2.tak perlu di gembar gembur kan.ITU LAH CARA SORG PROFESSIONAL.

      Dalam dunia perniagaan mmg byk saingan.tak kurang juga provokasi dr pihak pesaing...itukan dah lumrah dlm perniagaan.Saudari if nak berjaya jgn mudah putus asa.saudari x perlu salahkan diri atas pekara yg berlaku sedangkan PIHAK YG BERTAULIAH TTG ISU2 HALAL DAN HARAM INI TIDAK MENGATAKAN PRODUK INI HARAM.Jika ada pun rakan2 awak mkn produk ni rasanya ia tak salah kerana pihak bertauliah dah pun memberi kata putus yg ianya selamat dan halal.Jadi saudari jgnlah salahkan diri.
      Satu lagi, bila,saudari megambil keputusan utk menceburi bidang perniagaan tak kiralah jadi pengedar ke, stokist ke..anda kena mempersiapkan diri anda dr segi mental, emosi dan fizikal kerana mmg byk dugaan anda tempuhi sebelum berjaya.

      APA2 PUN ITU ADALAH KEPUTUSAN SAUDARI UTK MENARIK DIRI....All the best to ur future..

      Padam
    2. yeke?? atau nak putar2 cite ?? hahahaa... ada2 je nak jatuhkan phyto..
      maaf.. emm sis dari group mane?? boleh tahu x??

      Padam
  72. CONTOH KES PERTIKAIAN NO KKM ACAI BERY

    Setelah diuji, pihak Bhg Kualiti & Keselamatan Makanan mengeluarkan satu surat bertarikh 18hb Mac 2011 dengan no rujukan (60)dlm.KKM-163/S/25 Jld 119. dan mengesahkan produk ini selamat dan boleh dijual. Surat tersebut adalah surat pengkelasan produk dan produk HAB ini dikelaskan sebagai produk makanan kesihatan dan bukannya ubat secara khusus. Dalam surat tersebut dinyatakan kedudukan kandungan produk Hayat Acai Berry seperti berikut:
    Acai Berry (50%)
    Blackcurrant (20%)
    Pear Juice (12.5%)
    Pure Water (17.5%)
    Oleh itu tiada sebab kenapa perlunya hologram serta nombor MAL pada label HAB kerana hologram serta nombor MAL hanya WAJIB diletakkan pada produk dalam kategori UBAT.

    Jika terdapat pihak yang masih ragu-ragu, sila hubungi 03-883 3888, Bhg Kualiti & Keselamatan Makanan, Putrajaya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jadi bukan BPFK la yg bertanggungjawab utk produk ni

      Padam
    2. Jadi produk ni terletak di bawah bhgn quality dan keselamatan makanan la. Jd ia hanyalah makanan semata2. Bukan terletak di bawah health suppliment la. Esok akan telefon. Sebaba saya ada baca komen di fb yang mengatakan sama seperti encik tetapi beliau ckp oleh sebab produk ni didakwa utk merawat penyakit tertentu, no ini telah dibatalkan. Dan produk ini terletak di bawah health supplement yg mn perlu ada MAL. Kalu still guna kod kkm-163 ni ia hanyalah makanan biase semata2 seperti air tin, biskut dan lain2. Ia x boleh didakwa utk menyembuhkan penyakit.
      Jd disebabkan komen anda ini seperti anda bekerja di dalam KKM sahaja jd saya nak tny betulkah pendapat ini..

      Padam
  73. SETUJU SGT KAT AWAK..TERIMA KASIH ATAS PENERANGAN TU.AWAK NI MESTI MEDICAL STAFF TAK PUN PEMBANTU FARMASI TAK PUN...ERRMM YG SEANGKATAN DGNYA LA.

    No kkm yg tertera dikotak double stemcell tu ada no rujukan dimana mmg pihak syarikat ada menghantar produk mereka utk dikaji serta diklasifikasi kan.Double stemcell ni bukan UBAT...ia kan health supplement..jadinya ia dikawal oleh bahagian pemakanan...

    ITULAH AKIBATNYA org yg cetek ilmu.komen sana sini siap kasih reference pdf n website address..tetapi sendiri yg baca pun tak faham apa yg ditulis...
    Alahai manusia...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anda sendiri yg memberitahu ia sebgai health supplement bukannya makanan. Health supplement yg diluluskan mest ada no kod MAL. Kalu makanan biase akan diberikan kod kkm 163 tu berdasarkan komen di atas.

      Padam
  74. Sy bukan farmasis pun. Tapi kalau lihat KKM-163/S/25 bkn produk ini shj. Copy paste kat GOOGLE pilih lah produk yang anda suka.

    "Halal jakim adalah pelengkap untuk menarik kepercayaan pengguna terutamanya pengguna Islam untuk bijak memilih dan bukan syarat sesebuah syarikat menjalankan operasi penjualan.

    tetapi ia tidak boleh "Disalah guna". Maklumat yang saya terima syarikat Phytoscience tidak disabitkan kesalahan dan ia telah diselesaikan secara rundingan yang baik bersama JAKIM.

    Apa yang Wajib untuk produk Adalah KKM dan lesen wajib bagi syarikat yang menjalankan perniagaan berbentuk network marketing adalah SSM & AJL...

    #Masing2 ada kekurangan. Berlapang dadalah. Beri Ruang Muncul Peluang". In sha Allah...

    -threesixocm@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika di lihat pada page JAKIM dan sahabat halal, JAKIM menafikan berlaku mesyuarat rasmi gn pihak lg satu. Yg ada hanyalah kedtgn pegwai jakim yg xde autoriti dan tanpa arahan je.

      Padam
  75. Dua entri dlm blog ni mungkin boleh jelaskan kot isu pasal pengkelasan produk dlm KKM tuhttp://sayerbest.blogspot.com/2012/10/kebenaran-tentang-makanan.html?m=0
    http://sayerbest.blogspot.com/2012/11/kalau-dah-kaki-belit-tu.html?m=0

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jalankerja yang dimaklumkan:

      Sampel produk dihantar ke Kem Kesihatan Malaysia (KKM). Pihak KKM merujuk sampel tersebut kepada Biro Pengawalan Pharmaseutical Kebangsaan (BPFK) serta Bhg Kualiti & Keselamatan Makanan (BKKM). Jika ianya Makanan dan tanpa ada bahan kimia lain yang boleh dikategorikan sebagai bahan ubatan, pihak KKM akan meminta berurusan dengan Bhg Kualiti & Keselamatan Makanan.

      Setelah diuji, pihak Bhg Kualiti & Keselamatan Makanan akan keluarlah satu surat bertarikh dan no rujukan (60)dlm.KKM-163/S/25 JldXXX tuuuu...

      Call terus jgn pakai ceduk je ... 03-8885 0797 (Pn Nurul Hidayati), Bhg Kualiti & Keselamatan Makanan, Putrajaya. Proseder semua ade kat bawah. tq


      Padam
  76. Assalam. Isu sebenar ialah penggunaan sijil halal tanpa menunggu kelulusan dari pihak JAKIM. Terpulanglah kepada pihak syarikat untuk menyelesaikan perkara ini seberapa segera. Bagi sya dan rakan2 lain yg telah menggunakan produk ini, ianya amat berkesan dan sgt membantu menyelesaikan masalah kesihatan kami. Bagi mereka yg dikurniakan kesihatan yg baik memanglah tidak akan tahu erti kesakitan dan kesusahan berpenyakit. Seperti saya berpuluh ribu telah dihabiskan utk pelbagai jenis ubat dan kaedah rawatan. Hampir semua yg sya dengar, sya akan cuba. Ternyata produk ini berbeza dari yg lain. Rakan2 yg mencuba juga mengakui perubahan ketara kepada kesihatan mereka. Sya sendiri telah berhubung bahagian farmasi kkm untuk mengetahui sendiri kandungan produk ini dan ternyata mereka mengatakan tiada unsur haiwan dikesan. Sya tahu byk perkara yg perlu ada seperti kebersihan kilang, ketinggian syiling dan etc, perlu ada sebelum mendapat kelulusan JAKIM. Bagi sya yg menanggung kesakitan, ini sudah cukup utk meyakinkan sya menggunakan produk ini. seperti bisnes lain tayang menayang keuntungan pasti berlaku, kutuk-mengutuk dan sbgainya. Sya yakin ada juga stokis yg tidak pernah mencuba produk ini dan menipu pelanggan menggunakannya sbg tarikan. Harapan sya agar syarikat segera mendapatkan sijil halal. Wassalam

    BalasPadam
  77. As salam.. bole ka ayahanda Mazidul buat selidikan skali lg berkaitan isu ni utk kedua-dua pihak.. saya pn nak tahu jawapan yg jujur dr kedua-dua pihak.. saya yakin ayahanda Mazidul ni baik orgnya.. sbb mcm tak adil la klu dpt jawapan dr sebelah pihak saja.. hrp dpt mmberi penjelasan yg mncukupi utk semua rakyat malaysia.. salam..

    BalasPadam
  78. Bru je consider utk consume n jd agent utk double stemcell ni...anyway skrg da tau product ni x dhukumkn haram so sy akn cbe dlu...hope company cpt2 proceed process utk pensijilan...

    BalasPadam
  79. Terima kasih atas perkongsian bro mazidul akmal :)

    BalasPadam
  80. Asslm..

    Ape kesudahannye? bole beli ke x produk ni?

    BalasPadam
  81. Prinsip dalam Islam bahawa “Hukum asal bagi setiap perkara atau benda adalah harus (boleh)”. Bukan hukum asalnya haram. Maka berdasarkan prinsip ini, setiap makanan, minuman dan perbuatan boleh dilakukan selagi tidak ada dalil yang mengharamkannya. Bukan prinsip Islam, semuanya haram sehingga ada bukti halal. Cuma hanya dalam perkara ibadah, Islam melarang dilakukan apa-apa ucapacara ibadah sehingga adanya dalil bahawa itu diizinkan oleh nas-nas al-Quran dan al-Sunnah. Ini untuk menghalang agama rekaan dan penyalahgunaan nama Allah untuk rekaan sendiri. - Pror Madya DrMaza

    Menjadi tugas dan tanggungjawab Jakim membuktikan keharamannya bukan hanya mensahihkan logo halalnya.
    selagi jakim tak haramkan saya akan terus guna.

    BalasPadam
  82. klau xde sijil halal n palsukan sijil halal, benda ni halal ke tak? o.O
    x fhm knp dia x apply sijil halal dgn cara betul klau bhn yg digunakan itu halal.. o.O

    BalasPadam
  83. Hmmm..sy musykil dgn faq dlm website dsc..skjp claim mcm dsc regenerate semua stemcell dlm bdn..mibelle claim hanya untuk epidermal iaitu kulit stemcell..so mcm mne blh kemam then dsc ni akan dserap pastu mmberi signal pd nerve untuk body stemcell regeneration...pdhal gunanya hanya tuk kulit..mcm mne blh baik sgala penyakit..hebat2..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.