Jumaat, Januari 03, 2014

VINCE MICHU : JAIS IS DOG

Kira-kira jam 1 tengahari semalam, 20 penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor, JAIS menyerbu pejabat Persatuan Bible Malaysia, PBM di Damasara Kim, Petaling Jaya, Selangor. Lebih 300 bible dalam bahasa Melayu dan Iban dirampas.

Timbalan Pengarah JAIS,  Ahmad Zaki Arsad, mendakwa tidak mengetahui maklumat mengenai serbuan dilaksanakan, klik di sini.

Serbuan dipercayai dibuat mengikut Enakmen 1988 (Kawalan Penyebaran Agama Kepada orang Muslim). Tindakan itu turut dikecam oleh Exco Agama PAS Selangor, klik di sini.

Pemimpin DAP juga bertindak sama serta mendesak JAIS memohon maaf, baca di sini.

Apapun, setakat ini JAIS belum lagi mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung tindakan terbabit.

Namun lelaki mendakwa dari Pulau Pinang, Vince Michu telah melabelkan JAIS sebagai anjing di facebooknya.


Editor akhbar mingguan Katolik The Herald, paderi Lawrence Andrew, (klik di sini) berkata gereja Katolik di Selangor akan terus menggunakan kalimah Allah dalam perhimpunan mingguan, sekaligus bercanggah dengan titah Sultan Selangor diumumkan pada 14 Disember 2013.



Klik di sini.

Berikutan itu, UMNO Selangor bakal membuat bantahan aman di semua gereja di Selangor. 


Hemat saya, JAIS harus segera bersuara, berkongsi penjelasan mengenai tindakan dilaksanakan. Jika tidak, isu ini pasti diperbesarkan dan berkebarangkalian mencetuskan ketegangan agama. Pada masa sama isu pelanggaran titah Sultan juga harus diberikan perhatian secara tegas dan teliti.

12 ulasan:

  1. Mungkin JAIS bertindak dibawah arahan dan kebenaran Pejabat Sultan Selangor. Exco Islam dan kerajaan Selangor dah tak boleh diharap dan dipercayai.

    BalasPadam
  2. dakwah manusia kepada agama kerja org islam.
    apabila org islam tak buat kerja dakwah, org agama lain pula yg ambik kesempatan.

    BalasPadam
  3. akibat islam semakin berpecah...tniahpada anwar ibrahim...lagi 10 tahun lg akan jadi malaysia timur malaysia selatan..anwar juburi memang suka jubuq cina...

    BalasPadam
  4. Saya sokong tindakan jais.. sama seperti tindakan Dato' Dr Hassan bin Hj Mohd Ali, beliau adalah seorg islam sejati.. walaupun dipecat pas pada thn 2012.. beliau tetap berjuang untuk pas dan islam..walaupn saya ahli umno sy tetap menghormati beliau sebagai pemimpin islam sejati..

    BalasPadam
  5. yang cina sorang ni nak menyalak macam anjing kenapa? bukankah dalam undang2 malaysia TIDAK MEMBENARKAN DAKWAH DARI LAIN2 AGAMA KEPADA KAUM BUMIPUTRA (Orang melayu,agama Islam) adakah mereka ini sedar atau buat BODOH!! lain padang lain belalang.... dan tindakan Jais memang tepat harap kaum2 lain HORMATI KAUM MELAYU YANG BERAGAMA ISLAM!!

    BalasPadam
  6. dasar hindu tak kena pancung masa 13 mei 69 oleh pedang berjalan sendiri oleh SELEMPANG MERAH kiyai salleh batu pahat

    otherwise, ada rasa hormat sikit cam cina komunis

    BalasPadam
  7. Cantik muka james yang sedang menghanjengkan tu...sebijik mcm hanjeng..

    BalasPadam
  8. Eh silap nama, James plakkk. Its Vince laaaaaa...

    BalasPadam
  9. Aku rasakan amanah Jais terlalu berat. Jais x mampu memelihara agama Islam d Malaysia adlh hakikat dan realiti. Aku x salahkan Jais sbb t/jwbnya berat. Apa2pun kita x blh terus begini. Malas aku nk bongkar byk cerita ttg Jais ni.

    BalasPadam
  10. tinggal beberapa kerat sahaja yang berani bertegas dan bertugas mempertahankan agama suci Islam dari dipijak-pijak dan dipermainkan oleh segelintir penganut agama lain. itupun, serangan dan tohmahan bukan datang dari pihak penganut agama lain, malah pemimpin yang diamanahkan menjaga Islam dan menganut Islam turut menyerang sama. teruk dan tertindas sungguh melayu dan Islam di bumi selangor yang mendakwa agama rasminya Islam. berapa lama jais boleh bertahan sebelum keluar enekmen baru dan jais dibubarkan? keluar air mata darahpun tak guna. tangan yang mengundi akan menjawab di akhirat nanti. kononnya mengundi untuk ganjaran syurga, namun api neraka jahanam juga menjadi habuannya.

    BalasPadam
  11. Terlalu ramai yang semakin berani mengutuk Melayu dan Islam, si Kaduk yang menggelarkan diri 1Malaysia, hanya diam membisu sambil mengelap mulut. Asyik ke luar negara dan tidak berapa ambil tahu hal ehwal orang Islam dan Melayu.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.