Khamis, Mac 27, 2014

SEORANG KAKITANGAN TNB MEMINTA PAK JIB DAN KAK MAH MENCARI MANGSA MH370 MENGGUNAKAN SCORPENE


Dicatatkan di laman sosialnya, dia kakitangan Tenaga Nasional Berhad, TNB. 



Barangkali kerana terlalu sibuk menjalankan tugas di TNB, Wan Mohd Hazwan, tidak mempunyai banyak masa untuk membaca.

Berikutan itu, pada hari kedua pesawat MAS MH370 dilaporkan hilang, dia mencatatkan status dangkal, meminta Pak Jib dan Kak Mah menggunakan kapal selam Scorpene untuk mencari mangsa.



Berikutan status itu, pelbagai komen negatif dilontarkan oleh rakannya mengenai aset negara itu. Wan mungkin terlupa, catatannya di facebook, terbuka untuk dicapai oleh sesiapa sahaja.



Biarpun dia banyak mencatatkan status berang terhadap kerajaan di facebook, itu hak peribadi, klik di sini 


Pada masa sama, saya mengkagumi ketelusan serta keberaniannya berbicara di alam maya ini. Diharapkan dia bukan keyboard warrior sahaja.


Dalam hal ini, saya cuma terpanggil untuk membantu Wan dan rakan memahami fakta, bertujuan mengelakkan pemikiran mereka daripada terus tersasar. 

Menurut Tentera Laut Diraja Malaysia, Scorpene berfungsi sebagai kapal selam perang. 

Klik di sini.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishamuddin Hussein  menambah, kapal selam itu tidak dilengkapkan dengan peralatan untuk mencari dan menyelamat.

Klik di sini.

Diharap penjelasan itu memberikan pencerahan kepada Wan.

27 ulasan:

  1. Klu kita singgah di FB dia... kita akan berasa sgt simpati padanya sbb sentiasa 'dizalimi' kerajaan hingga 'memaksa' beliau bekerja dan menerima rezeki di Syarikat Berkaitan Milik Kerajaan. Sekali sekala terpaksa makan ikan besar masam manis... membeli belah di Pavilion dan kekadang terpaksa ke Bali utk menenangkan fikiran. Kesiannn.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fuhhh, Pavilion...'miskinnya' kakitangan TNB ni. Terpaksa shopping di tempat yang 'murah'

      Padam
  2. Beberapa bulan selepas PRU13 yang lalu, penulis pernah mencadangkan BN melakukan pembersihan anggota pekerja anti kerajaan di dalam GLC. Penulis menyebut MAS, Petronas, FELDA, Maybank, Tabung Haji dll sebagai `lubuk emas’ pakatan rakyat mendapatkan maklumat sulit Kerajaan. Penulis tidak pasti maklumat dan gesaan dari penulis `cabuk dan kampong’ ini diambil perhatian oleh PM dan pengurusan atasan BN.

    Pengerusi BN perlu mencari jalan untuk membendung `penyakit’ sokongan pekerja GLC kepada Pakatan Rakyat. Pada penulis CEOnya mengutamakan KPI daripada perjuangan politik UMNO dan Islam. CEO sesebuah GLC perlu datang dari kalangan ahli UMNO yang berkelibar dan korporat. Ramai yang berbakat dan sedia membantu Kerajaan dan orang Melayu.

    Penyularan pengaruh politik anti BN dan UMNO adalah kerana CEO tidak melakukan apa apa yang baik dan sesuai untuk menyekat pengaruh anti kerajaan. Mereka tidak mempunyai masa atau memperuntukkan masa untuk membetulkan keadaan. BN tidak seburuk yang disangka tetapi gerakan memahamkan keadaan tidak di buat.

    Juruterbang pesawat MH370, Zaharie merupakan penyokong kuat PKR seperti yang terbukti di laman facebooknya. Secara kebetulan, apabila pada pagi Jumaat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dijatuhi hukuman penjara 5 tahun, pesawat MH370 hilang dari pantauan radar. Mengikut sidang akhbar PM kepada pemberita, transponder pesawat MH370 segaja dimatikan oleh seseorang di dalam pesawat tersebut.

    Ada beberapa blog mengaitkan beliau denga perjuanga Anwar Ibrahim dan PKR. Amat bersempati dengan nasib Anwar Ibrahim dan sanggup berbuat apa (merampas kapalterbang) demi perjuangan. Pada penulis ia tidak masuk akal kerana beliau tidak boleh marahkan BN dan DS Najib. Beliau kena marahkan Yang Arif Tuan Hakim yang membuat keputusan. Ketua Hakim Negara pun telah memberitahu bahawa tiada campur tangan politik di dalam penghakiman.

    Penulis juga tidak faham bagaimana seorang yang cerdik pandai seperti juruterbang MH370 ini mempercayai segala `gorengan’ Anwar Ibrahim dan PKR. Ini lah ujian Allah SWT kepada manusia. Ini lah demokrasi dan tiada paksaan didalam politik.

    Penulis terkilan dengan juruterbang ini kerana tidak bersyukur dengan kemewahan yang diberikan oleh Allah Taallah melalui MAS, juruterbang ini berfikiran radikal dan anti terhadap Kerajaan. Bekas Ketua Juruterbang ditanya `Adakah stress untuk menjadi seorang juruterbang?’. Datuk Nik menjawab, juruterbang mendapat gaji yang lumayan. Anak sakit boleh mendapatkan rawatan pakar secara percuma. Tempat duduk selesa. Pemandangan langit yang sangat cantik. Makan sedap dan banyak kali. Dapat berjalan keluar negara kerap kali. Amat mustahil juruterbang kekurangan wang danbersubahat dengan pihak ketiga.


    Penulis harap BN dan CEO berbuatlah sesuatu terhadap anggota pekerjanya agar tidak terpengaruh dengan ideology dan sempati dengan PKR. Untuk menang PRU14, usaha pembersihan perlu dihebatkan oleh BN dan UMNO. Kepada DS NajiB dan Tan Sri Muhyiddin, sila buat sesuatu.

    http://nasirwise.blogspot.com/2013/11/antara-strategi-yang-bn-kena-lakukan.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. TNB SYARIKAT MILIK KERAJAAN, SILA SIASAT DAN AMBIL TINDAKAN TEGAS KEPADA BUDAK BIADAP INI

      Padam
    2. kesian TNB mempunyai kakitangan yang bodoh sombong.kapal selam scorpene adalah kapal selam memburu kapal perang dipemukaan atau memmusnah kapal perang pemukaan secara senyap .lepaskan torpedo dan lari dari dikesan kapal anti submarine(frigate) yang paling sesuai mencari mh370 adalah kapal pemburu periok api(mine hunter itu pun terbatas sebab dilautan hindi terlalu dalam.dengan mengunakan sonar anti periok apai ianya berupaya mengesan objek sebesar can coca cola.kalau tak tau teknologi jangan main cakap saja.


      bekas underwater warfare TLDM

      Padam
  3. Tapi kan dh ckp pun apa fungsi sebenar kapal selam tue, tpi diorng tetap ckp buat apa beli klau x guna???ini orang ckp bnyak pun x fham2 jgak, yg best tue budak2 umr 15 tahun pun duk join nk komen jgak???Abg ulas pasal CNN ckp pilot n co-pilot kita pengganas tue.

    BalasPadam
  4. Balasan
    1. Begitulah lazimnya. Tindakan itu amat dijangka.

      Mengeluarkan kenyataan tanpa identiti dikenalpasti berbeza berbanding diri dikenali. Apapun, kenyatannya itu akan tetap diabadikan di sini, buat rujukan kita semua.

      Saya hanya cuba menjelaskan kekeliruan berhubung status dipaparkannnya, mengapakah perlu dia menutup akaun fb?

      Padam
  5. Setuju dgn nasirwise. Dlm kes budak ni hrp TNB dpt mencontohi tindakan Air Asia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Air Asia? Air Asia buang pekerja yang cenderung pada pembangkang ke? Air Asia status GLC jugak ke?

      Padam
    2. Air Asia gantung tugas pilot tersebut. sila baca entri sebelum ini.

      Padam
    3. Air Asia gantung tugas pilot tersebut. Itu maksud saudara Aliff Najmi. Sila baca entri sebelum ini.

      Padam
    4. menyimpang lak c khairul ashraf nih.. hehehehe.. baru kuar dari mana tah :P

      Padam
  6. Kesian kan? Saya rasa kakitangan yg macam kena hantaq pi Kem Bina Negara bagi kesedaran sikit. Agaknya masa habis SPM tak pi PLKN kot sebab tu tak ada kesedaran kalau pi pun setakat habihkan boreh je tak nak ambik pengajaran.

    BalasPadam
  7. Tengok muka dia ako dah tau dia ni lembam, nak bercakap tapi makin banyak bercakap makin terserlah kedangkalan dia. Rugi besar TNB bayar gaji budak macam ni - menghabiskan duit rakyat je..!

    BalasPadam
  8. Tau dah.orang kelantan.. Senang dapat kerja.. Putrajaya pun penuh dengan depa..

    BalasPadam
  9. Dia ni otak tepu sgt.malaysia pnye submarine fungsi destroyer.bkn SAR (search and rescue).suruh dia bawa kapal terbang airbus yg paling canggih utk berperang.mmg tak jadi apa sbb airbus dicipta bukan utk berperang.

    BalasPadam
  10. Ramai je orang tak puas hati dengan orang lain.
    Tapi tak perlu tangani dengan attack secara peribadi kepada orang yang tak puas hati tu.

    Saya ingat lagi u buat show kat tv chasing pak guard.. sebab tak puas hati dengan pak guard tu.
    really., kejar pak guard buat apa.. sedangkan u boleh keluarkan isu yang lebih besar dan hebat.

    for.. u ni great reporter.. tapi sometimes u spent masa kepada isu tak berfaedah.

    Lagi pun.. apa yang u nak capai dengan keluarkan isu macam ni.. nak dia dibuang kerja ke. Ini tak selesai masalah.. malah tambah masalah lagi. Of coz not your problem.. tapi seburuk buruk dia pun saudara kita juga.






    BalasPadam
  11. hello bro azri, jgn la ada ayat provokasi mcm tu dgn org kelantan...bukan semua org kelantan mcm mamat saiko ni, org kelantan ramai kerja kt putrajaya pun lu jadi bahan...

    BalasPadam
  12. org kelantan ...senang dpt kerja....putrajaya penuh dfn depa....ini ayat provokasi...! ayat dengki dan busuk hati! bukan semua org kelantan mcm mamat ni...azri! org tua kata kerana mulut badan binasa....

    BalasPadam
  13. Orang kelate senang dapat kerja kerajaan, dan ramai daripada mereka mendapat tempat dalam macam-macam jenis badan kerajaan. Di Putrajaya pun ramai orang Kelantan, di Alamanda tu memang kedengaran kecek kelate.

    Tapi apakan daya mereka ni 'bite the hand that feeds'. Tak malu makan duit kerajaan, lepas tu kutuk pula. Malu je belajar tinggi (guna biasiswa kerajaan) jadi engineer tapi pikir kapal selam search and destroy boleh diguna untuk menyelamat.

    BalasPadam
  14. budak ni tak tau apa2 pasal kapal selam perang.kapal selam perang untuk memburu musuh dipermukaan attack and hide.kapal perang kita yang hampir2 boleh mencari adalah kapal pemburu periok api(mine hunter) itu pun terhad kepada kedalaman dankeupayaan dilautan dalam.KD kedang,KD kinabalu,jerai.budak ni bodoh sombong.otak kosong

    BalasPadam
  15. as salam..adakah puas hati klu anda melakukan sbegini kpd seseorg?adakah ini dianggap PENGAJARAN kepada dia??inikah cara anda menegur seseorg?
    kata2 dr imam aa syafie-sesiapa yg menasihatmu secara sembunyi2,maka dia benar2 menasihatimu..sesiapa yg menasihatimu di khalayak,sebenarnya dia sedang menghinamu..

    BalasPadam
  16. salam... en mazidul tidak sepatutnya menyerang peribadi penyokong pembangkang dan tidak sepatutnya menegur golongan cendawan ini..oh maaf, cendekiawan. berikut ialah antara sebab-sebabnya...
    (a) kerana hanya penyokong pembangkang sahaja yang mempunyai tiket untuk membuat serangan peribadi ke atas orang lain (contoh:mensialkan orang, membodohkan orang, menVavikan orang lain)
    (b) kerana hanya penyokong pembangkang sahaja yang berhak menasihati pihak kerajaan secara terbuka di laman sosial sambil berulamkan emosi dan rasa marah. (contoh: tak terkira banyaknya....sila lihat blog2 anti kerajaan)
    Jadi, golongan yang pro kerajaan kena faham dan telan sahaja caci maki itu dengan hati yang terbuka. nanti xpasal2 alim ulama pihak pembangkang kluarkan pelbagai hadis demi kebutaan ideologi politik mereka.
    saudara faham?jadi insaflah en. mazidul...

    BalasPadam
  17. Sedih dengan saudara saya sekarang. Tanpa ada pengetahuan yg penuh blh lantang menghujahkan AUTA lebih dari FAKTA..

    Kononnya mereka lebih tahu dari org yg bertanggungjawab. Facebook dijadikan tempat bertikam lidah.. senang mecari publisiti mungkin. tanpa berfikir panjang mengeluarkan pendapat yg tak seberapa.

    otak di kepala tak berfungsi sepenuhnya... sel-sel otak tidak bersambung... mungkin kurang minum susu waktu kecil...

    BalasPadam
  18. Alahai sengalnya lu bro, cukuplah kita melihat, mendengar dan cuba memahami bidang tugas masing2..ternyata mereka lebih pakar dari sudut permasaalahan ini dari kita. Lu tu bro yg sepatutnya mensyukuri tiada anggota keluarga kita yg terlibat berbanding ahli keluarga mangsa yg sedang menanggung beban tekanan yg amat sukar utk diterjemahkan dengan kata-kata. Jadikanlah keberuntungan kita itu supaya lebih mengerti erti nikmat serta limpah rahmat dari Allah s.w.t. Sama2 kita mengharapkan semoga dipermudahkan segala-galanya, bukannya mengeluarkan pendapat yg mempamerkan kedangkalan daya fikir kita dengan niat untuk mengatakan seseorang itu bodoh atau tidak layak menjalankan misi mencari yg sedang giat dijalankan. Jangan ler kita kufur dalam nikmat bro...dan seolah-olah ingin mengacah org ramai untuk mengadu domba bg mewujudkan persekitaran sosial yg tegang..cari lah di mana di muka bumi ini sentiasa wujudnya keamanan, keharmonian serta semangat toleransi yg tinggi dan hebat walaupun mempunyai penduduknya yg berlainan bangsa?..berlainan agama?..berlainan ideology?..berlainan keturunan adat dan budaya?...mana?..mana?...alhamdulillah..hanya di MALAYSIA yg tercinta..mau atau tidak kita harus menerima dan menelan kenyataan ini...dan tragedi MH 370 ini adalah kuasa Allah s.w.t yg maha mengetahui segala-galanya dan ingin mengingatkan kita sebagai hambanya supaya menjadi saksi agar menjadikan perkara ini sebagai ikhtibar serta mengingatkan kita akan kekuasaanNya....

    Wallahua'lam..ISLAM kesayanganku..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.