Jumaat, Jun 13, 2014

BAHASA MUDAH SUKAR DIFAHAMI

Saya tertarik mengikuti kenyataan Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat, Rafizi Ramli berhubung geran RM100 juta dilapor diluluskan kepada syarikat NSE Resources Corporation (M) Sdn. Bhd. 


Di bawah, petikan artikel disiarkan oleh Malaysian Insider.


Berlandaskan kenyataan di atas, Rafizi MENDAKWA kononnya Perdana Menteri, PM, Datuk Seri Najib Razak MELULUSKAN geran itu  kepada syarikat NSE Resources Corporation (M) Sdn. Bhd. 

'I want the prime minister to explain why he and the Science, Tecnology and Industry minister APPROVED the RM100 million grant ...'

Di bawah, surat dihantar oleh NSE kepada PM. 




Teliti nota ditulis tangan oleh Datuk Seri Najib untuk perhatian Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr. Ewon Ebin.


'YB Datuk Dr. Ewon ebin, untuk pertimbangan. Saya tiada halangan jika projek ini sesuai'

Tiada sebarang bentuk arahan dalam nota ringkas di atas membuktikan PM meluluskan geran itu. Beliau cuma meminta Datuk Dr. Ewon untuk MEMPERTIMBANGKAN permohonan NSE. Kenyataan seterusnya bersyarat, Ewon berhak membuat keputusan samada meluluskan geran dipohon SEKIRANYA projek bakal dilaksanakan itu sesuai atau sebaliknya.

Jika PM bertujuan memberikan arahan kepada Datuk Ewon supaya permohonan itu diluluskan, lebih baik beliau mencatat ...

'Luluskan'.

Bahasa digunakan oleh PM, amat mudah tetapi mungkin sukar difahami oleh Rafizi. 

11 ulasan:

  1. Bodoh.... Pemahaman BAHASA IBUNDA SENDIRI yang boleh kita pertikaikan...Rafizi...Rafizi... Bekas Pelajar U... tapi PEMAHAMAN engkau ini boleh dikatakan PALING BODOH... TAK TAU MALU laaa tu....

    BalasPadam
  2. Depa nie saja je nak mempolitikkan segala-galanya... dah tak dek kerja lain kot...

    BalasPadam
  3. Tidak sukar untuk mengenali sikap manusia seperti beliau. Sikap semberono beliau hanya berpusatkan dari rasa kebencian dan prasangka yang tidak berkesudahan terhadap apa jua usaha murni kerajaan. Amat terserlah prasangka liar beliau jauh tersasar dari apa yang sebenarnya dalam perancangan kerajaan adalah untuk pertimbangan pelbagai perkara mengikut kesesuaian masa dan keperluan masyarakat. Beliau tidak lebih ibarat membesarkan sudu dari mangkuk kuah.

    BalasPadam
  4. "Eh, bukan PM ke yang handle semua benda dalam kerajaan? Bodohnye saya" - RR

    BalasPadam
  5. kalau org bawah yg buat salah kompem la bos yg kena...sama la kes nih...org tak tanya org bawah..mesti la tanya boss...

    BalasPadam
  6. Dalam politik bahasa tidak semestinya apa yang terkandung atau tersurat. Bahasa politik jauh lebih dalam maksudnya. Bagi orang politik "its just a tip of the iceberg"... Dalam politik semuanya mungkin. Perangkap mmg asasnya tidak kelihatan. Kita lihat nanti kesudahannya.

    BalasPadam
  7. Ayat YAB PM kita adalah ayat standard Gov... Ingat sesuka hati nak lulus sesuatu? Rafizi ni dalam otak dia sama macam Nuar... Asalh dari PM UMNO, semua tak betul..

    BalasPadam
  8. Dalam usaha untuk memburukkan pihak lawan, fitnah dikira sebagai strategi malah sangat sesuai dengan jawatan rafizi. Peduli apa dengan kebenaran, persetankan tentang dosa, kejahatan bukan halangan. Itulah tugas pakar strategi. Malangnya dalam kes ini beliau lalai dan kelihatan amat bodoh. Syaitan belum turunkan sepenuhnya ilmu neraka kepada beliau.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul sgt... pelik laa Rafizi ni... terhentak kepala kot..tu yg biol semacsm jer.asyik nk menjatuhkn kerajaan..benda baik pun dijadikan benda buruk yg membesar2kn..

      Padam
  9. He has the right to question it, be it to PM or the PIC. Bahasa mudah, bila rakyat ragu-ragu dan inginkan penjelasan, mereka minta. Sama la macam En Mazidul kata nak Pengarah Jakim rasa Cadbury, sedangkan perkara terbabit mungkin tercemar semasa di kilang yang dikendalikan oleh pekerja, so same case applies to the statement by Rafizi. Dia minta la boss besar jawab, macam kita minta bos besar Jakim jawab isu Cadbury.

    Just my 2 cents.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.