Rabu, Mei 28, 2014

KEMANGKATAN SULTAN PERAK : TERHAKISNYA ADAB MALAYSIAN INSIDER (UPDATED)

Sebagai anak kelahiran Perak, saya berasa sungguh terkilan membaca paparan akhbar online Malaysian Insider.

'In early 2009, he attracted heavy criticism for his involvement in the removal of Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin as the menteri besar while Pakatan Rakyat was in power, which led to the constitutional crisis in Perak.
His decision was reversed by a High Court, which ruled that the sultan was not constitutionally permitted to dismiss the menteri besar.
However, the Court of Appeal later held the ruler was right in appointing Zambry of Barisan Nasional as the menteri besar, despite the latter not winning a vote of confidence in the legislative assembly' - Malaysian Insider 

Perlukah isu seperti itu dibangkitkan pada ketika ini?
Tatkala negeri Perak dan negara sedang berkabung, tambahan pula jenazah Al-Marhum masih belum dimakamkan lagi, portal berita itu berterusan berpolitik. 
Klik di sini.
Barangkali editor Malaysian Insider tidak mengetahui erti adab. Adab dijunjung dek orang Melayu. 

11 ulasan:

  1. saya yg datang dari negeri tidak bersulatan pun hormat dgn sultan raja2 di negara kita...pembangkang hnya tahu bermain politik setiap masa...

    BalasPadam
  2. Dah tertonggeng nnti baru tau apa tu adap

    BalasPadam
  3. SMTI-sudah berpuluh tahun menumpang di Tanah Melayu, masih degil dan keras kepala tidak mahu memghormati adap dan budaya Orang Melayu Islam, dasar penceroboh.

    BalasPadam
  4. Salam..

    Innalillahi Wainna Ilaihi Rajiun
    Ucapan Sembah Takziah buat Keluarga DI Raja Almarhum Tuanku Sultan..
    Saya bukan rakyat Perak, tapi saya turut bersedih dan rasa menyayangi Almarhum DYMM Tuanku Sultan Azlan Muhibuddin Shah.. seperti Sultan negeri saya sendiri.. Almarhum berjasa besar menyelamatkan umat Islam dan Melayu dlm pelbagai maslahat.. Semoga Allah SWT merahmati Ruhnya berada di kalangan org2 Soleh dan Beriman disisi-NYA.. Ameen!

    Siapalah kita tanpa Sultan yg mempertahankan tanah air ini dan mewarisi tanah Melayu ini kepada kita. Tanah ini takkan kosong tanpa tuan melainkan dipertahankan oleh Raja dan Sultan2 Melayu.. kenangilah jasa2 mereka.. dan jangan kita ikuti jejak2 langkah perosak2 negara dr satu puak yg bebal itu..

    Sekalung Al-Fatihah buat Almarhum Sultan Azlan Shah.. 


    p/s: sikap biadab dan kurang ajar secara terbuka adalah asuhan Pakatan Rakyat dan DAP Laknatullah. Tapi ramai dr Melayu Islam skrg mcm kena sihir politik.. mereka buta hati.. kena pulak penguat kuasa SKMM lembik dan memilih bulu.. jadilah keadaan ini lama kelamaan akan meruntuhkan negara..

    BalasPadam
  5. Bukankah DAP dan PKR memperjuangkan sebuah negara republik iaitu kerajaan tiada raja? Tak nampak lagikah ?Memang bebal jika ada org Melayu yg menyokong Dapigs.

    Sembah takziah kpd kerabat diraja Perak.

    BalasPadam
  6. Saya amat terganggu dan sedih membaca tentang kematian budak 6 tahun di ampang baru-baru ini... Diharap Mazidul dan pihak Majalah TV3 dapat membuat kajian @ liputan tentang masaalah rumahtangga sehingga kanak-kanak didera hingga terkorban... Sebelum ia menjadi barah sosial diharap ada penyelesaiannya... Terima kasih.

    BalasPadam
  7. portal MI ni tak lebih dari portal yang merosakan akal fikiran dan tambahan pulak boleh menyebabkan berlakunya rusuhan kaum dengan penulis portal tersebut mungkin terdiri daripada golongan yang dianggap rasis serta TIDAK BERTANGGUNGJAWAB.Malahan portal ini banyak menyiarkan fitah dari kejadian sebenar.Ini diakui dengan tejadinya krisis di Negeri Perak pada tahun 2009 statment diatas menunujukan bahawa penulis tersebut amat DANGKAL dan penuh dengan prajudis.Tak perlulah kita mengaitkan Almarhum dengan kejadian tersebut dan belajarlah bagaimana undang2 tubuh Negeri Perak dilaksanakan.Kalaupun penulis tersebut amat membenci Almarhum tak perlu bercakap @ mengata pada almarhum ketika Almarhum sudah mangkat sama seperti matinya karpal singh kenapa tidak menulis perkara BURUK kepada si mati?alasanya mudah sebab simati sama ideologi dan prinsip bukankah begitu? Zaman sekarang nak baca portal perlulah berhati-hati banyak yang menanguk di air keruh terutama sekali portal parti pembangkang banyak berunsur fitnah dari kebenaran!!!inilah realiti.Kepada keluarga kebawah Duli Sultan Sembah Takziah diucapkan.Al-Fatihah

    BalasPadam
  8. apa pula biadap? petikan tersebut ditulis oleh Malaysian Insider bagi membuktikan bahawa Almarhum merupakan seorang yang fasih dalam Undang-undang...ini adalah pujian

    BalasPadam
  9. almarhum bekas hakim ...sedia maklum selok belok undang-undang..kalau takde surat dari almarhum...nizar masih lagi MB perak.. tah apa jadi kat tanah tumpah darahku ini... daulat tuanku

    BalasPadam
  10. Persoalannya perlukah isu itu disentuh pada saat kemangkatan dan pemakaman Baginda, itu yang dimaksudkan oleh Mazidul menunjukkan bahawa portal berita ini tidak sensitif dengan keadaan semasa.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.