Rabu, Disember 09, 2009

Mee Segera Perasa Babi?

Petang tadi Penerbit 360 menunjukkan kepada saya MMS diterima daripada penonton.

Saya terkejut.

Bungkusan mee segera bertulis ‘Bak Kut Teh’, di sudut bawah tepi tercatat perkataan ‘Halal’ dalam tulisan jawi.

Pantas saya merujuk kepada rakan sekerja berbangsa Cina.

“‘Bak’ itu babi, bak kut teh, sup herba bercampur babi atau khinzir,” balasnya.

Justeru berhati-hati apabila membeli mee segera di pasaraya ternama. Kisah itu bakal disingkap ‘360’ pada 16 Disember akan datang.

Photo Kredit blog Isminanie

28 ulasan:

  1. bro mazidul, setahu sy la kan bak kut teh ni mmg ada makne babi, mcm mana leh ada halal, ni mesti halal yg diorg wat sendiri ni. samala jugak penggunaan coding makanan. masih ramai lagi yg tertipu.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Encik Mazidul..

    Jangan lupa letak sekali Mie Yaki.
    50% halal..

    saya pernah post di blog saya ^.^

    http://zalawajik.blogspot.com/2009/11/mie-yaki-50-tidak-halal.html

    BalasPadam
  3. perg..ini dah makin memparahkan Institusi JAKIM yang makin bertambah kelamni! Pada hemat SRi kita bukannya harus meletakkan tanda halal sebagai rujukan tetapi lambang HARAM jauh lebih sesuai memandangkan majoriti penduduk kita beragama Islam. Dalam kata lain, JAKIM bakal lebih bekerja lebih keras dan bertanggungjawab pada setiap barangan yang ada di pasaran kerana setiap barang yang tak punya tanda HARAM adalah halal untuk dipergunakan umat Islam. *mohon mencadang* XD

    BalasPadam
  4. tensss 4 the info bro...
    hati² ye kawan² agar x termakan menatam ni...

    BalasPadam
  5. hahahah...
    sape plak yg panas bontot nanti...

    BalasPadam
  6. Salam En Mazidul...
    Saya sendiri rasa risau sangat bila nk beli brg2 kat pasaraya...pernah juga saudara saya memberitahu yg kopi segera keluaran dr Spore dicampur dgn bhn tidak halal.Benar atau tidak entahlah tapi melalui kod yg tertera jelas2 tidak halal...
    Bagaimanalah nasib kita yg beragama Islam ni...sering tertipu

    BalasPadam
  7. Bro,
    Bagus jugak jadi isu 360, ni yang buat saya nk tggu depan TV ni.
    Makin menjadi-jadila diorang ni. Dari H1N1 sampai ke berus bulu babi. Langsung tak ada rasa hormat terhadap kesucian agama Islam, agama rasmi Malaysia. Baru pagi tadi saya terima emel tentang IFC, kes Lina Joy dan tuntutan orang IFC untuk mengubah perlembagaan negara. Agak sensitif untuk dibincangkan di sini. Sesiapa yang berminat, emelkan pada saya di makencone@yahoo.com.my Nanti saya forwardkan..

    BalasPadam
  8. Bagi yang tak berapa PEKA...adoiyaiiiiiii....

    Tapi org construction cam Gua..tahu lah juga sikit2 ngn perkataan BAK KUT TEH tuh.....

    Cis!!!

    TERJAH jer BRO....melampau lahabau syarikat nih....
    Sikit hari lagi ....melambak lah pulak .....yg dok pakai "Kopiah" yg mengaku MUSLIM ..semata-mata untuk menjalankan perniagaan....

    Susah skank nih....nak bezakan LOGO Halal yg sebenar-benarnya...

    Tolong Bro.....tolong perincikan sikit tentang LOGO HALAL ini..

    BalasPadam
  9. Melampau mereka ni...mereka tidak mengkaji sepenuhnya apa yang dimaksudkan dengan HALAL itu. Dulu pernah mendengar kisah BABI HALAL, kononnya babi itu disembelih dengan cara Islam maka ianya HALAL. Astaghfirullah...

    BalasPadam
  10. Sala BRO MAZ..

    bak kut teh tak pernah nyer ada yg halal, jgn terpedaya..

    setakat ni, saya beruntung sbb rakan2 sekerja saya (majoriti Cina) selalu mengajar saya tentang menu mereka dan banyak saya bertanya dgn mereka..

    BalasPadam
  11. jangan kecoh-kecoh..dgr berita Bah kut teh halal ada disediakan di expo makanan. bak kut teh, yang pertama kalinya disediakan dengan menggunakan resepi halal boleh dinikmati di karnival "Fabulous Food 1Malaysia" di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada 18 hingga 20 Dis ini. Bernama.(malaysiakini.com)

    BalasPadam
  12. Othman, kalau benar dakwaan awak, rasanya amat tidak sesuai digunakan perkataan 'Bak' kerana mengikut bahasa Cantonese, perkataan itu bermaksud babi.

    Jadi, maksudnya makanan itu, 'Babi (whatever) halal' ke?

    BalasPadam
  13. Baru nak cakap yg sama...hehehe

    SAya pernah balah dgn kawan soal nama BAK tuh...kot nak buat gak halal, tukar jer nama...mudah dan tak timbul isu..

    Kekal BAK tapi nak halal konon, salah satu kesan, bleh jual ker?

    BalasPadam
  14. Sekarang ni pun nak makan pun dah rasa was-was...mana la tahu apa yang kita makan mungkin bercampur dengan sumber yang tidak halal dan mencari darah daging kita...

    bila dah jadi darah daging, hati jadi gelap....so, no wonder la sekarang banyak benda tak elok berlaku...

    BalasPadam
  15. sy mmg selalu berhati2 bila nak mkn makanan cina, biasa klu ada tulisan cina di bungkusan mmg dh xde minat nak beli dah, bkn apa dulu kt tmpt sy tinggal ada sorang ahso jual ayam goreng ditanggung halal, tulisan halal ditulis sendiri atas manila kad aje, dah tu ejaan halal pun x betul, rmi org kata dia jual ayam katuk (x sembelih) bila ditanya, dia kata ayam gorengnya halal sebab x brcampur dgn babi, tapi bila ditanya perkakas dapur utk menyediakan ayam tersebut, dia kata dia dah basuh bersih2... mmg mati selera, walaupun bau aromanya sedap tapi tekak kata tidak.

    BalasPadam
  16. Bro Maz, saya sempat menyinggah sekejap di satu forum.

    Ada orang yang menyokong nama Bak Kut Teh Halal ini, mereka mengatakan Bak Kut Teh ini bererti SUP. Mereka juga mengatakan bahawa org yg tidak suka dgn nama Bak kut teh ini adalah org yg JUMUD dan BERFIKIRAN NEGATIF.

    GERAMMNYER...!

    Demi kesejahteraan umat Islam hari ini dan akan datang, nama Bak Kut Teh ini seharusnya ditukar kepada nama yang lebih sesuai.

    Tolonglah prihatin dgn sensitiviti umat Islam.

    BalasPadam
  17. Bro

    Beberapa tahun dulu pernah terjumpa di sebuah pasaraya di Singapore, ada menjual daging babi beku dengan label 'Halal Pork'.

    Ha ha ha... lagi gilerrrrrr

    Kita kena pantau betul betul ni.

    1 Malaysia tetapi todak 1 Agama ( Ad din)

    Kita buat kerja kita...

    BalasPadam
  18. Asraf, saya akan meminta wartawan '360' menemubual responden berbangsa Cina untuk menerangkan maksud 'bak kut teh' sebenarnya.

    Tunggu.

    Mungkin mereka berfikir, orang Islam juga makan 'hot dog'.

    BalasPadam
  19. Alid, of all the names, why 'bak kut teh'?

    Biar orang tuduh saya jumud dari aspek pemikiran, jenama sebegitu tidak akan membuka selera saya.

    BalasPadam
  20. Baguslah kalau macam tu Bro Maz, sedih bila isu seperti ini yang dianggap kecil tetapi besar kesannya terhadap orang yang betul2 menghayati Islam.

    http://akukertasputih.blogspot.com/2009/12/sup-babi-halal.html

    Ada jugak yang menyamakan nama 'hotdog','hamburger' dengan Bak Kut Teh.

    Walaubagaimanapun,

    Bak Kut Teh atau dada babi (pork spareribs) yang dimasak dalam herba tradisi Cina. Herba dan ginseng dicampur bukan sahaja sebagai perasa tetapi juga menambah khasiat. Pelbagai jenis cendawan sering kali ditambah kepada hidangan dan biasanya dihidangkan dalam mangkuk tembikar Cina. Pada masa kini terdapat karung Teh Bak Kut, yang mengandungi semua ramuan yang diperlukan. Ini memudahkan penyediaan Bak Kut Teh. Bak Kut Teh seringkali dijadikan hidangan sarapan, atau makan tengahari. (Wikipedia)

    BalasPadam
  21. Bro

    Sokong Penuh

    Mereka yang berkenaan patut pantau

    Takut kita tertipu

    BalasPadam
  22. aduhai murahnye logo halal nie..pastu siap tayang kat pasaraya plak tu..ape nie..
    xkan xde penguatkuasaan kot..
    nk tau sape mangsa utama??
    para pelajar laa...yang asyk cekang duit, makan maggi aje..kadang2 nk gak tkar perasa y pelik2,asyk perisa same hari2...last2 terbeli bak kut teh niee..hampeh btol la penguatkuasaan nie..sume xleh caye..

    BalasPadam
  23. Lahh.. punya la banyak jenama mee segera di pasaran, apsal pilih jenama yang ditulis dalam bahasa yang kita tak reti nak baca? Cap Maggi ada, cap Adabi ada, cap Sedaaappp, cap Mamee ada... sedap apa..

    Semalam saya baca artikel pasal Bak Kut Teh halal yang disediakan oleh seorang chef Muslim di sebuah hotel. Menurutnya, Bak bermaksud daging, boleh jadi ayam, lembu, kambing atau babi, Kut Teh bermaksud Sup Herba. Yang dia masak ni dia pakai daging ayam yang halal. Tapi kan.... memang dah ada masakan ni yang pakai daging ayam halal.. tapi dorang tak namakan Bak Kut Teh, tapi dorang namakan Chi Kut Teh.

    BalasPadam
  24. ...Jakim pun dah tak terkawal tentang logo "HALAL" ni..senang2 aje dia orang print kat plastik bungkusan mereka...kurang ajar betul....

    ....kesihan dan sedih betul dgn perkara ini seperti tidak ada penghujungnya..sentiasa ada pihak yg sentiasa ingin mengambil kesempatan terhadap orang kita...orang islam...

    ...kepada kerajaan janganlah menganggap ini sebagai kes2 terpencil atau kes2 kecil...jangan asyik laung2kan nak jadi pusat hub barangan halal pada hal kes seperti ini masih tak dpt diselesaikan..sungguh memalukan nanti....

    BalasPadam
  25. bro alang2 nak menyingkap pasal kes ni apa kata bro cerita jgak pasal coding makanan yg menggunakan haiwan ni sbg asanya, coding ni penting sbb ramai pengguna diluar sana x tau mksd coding tertentu yg mmg menggunakan haiwan ini sbg sumbernye. lagi pun pangilang ni hanya mengeluarkan coding, mereka x tulis dr mana sumber coding tu dtg. jadi seeloknya selongkarkan jgak mksd2 coding makanan yg org Islam x boleh makan n guna.

    BalasPadam
  26. Apa jua nama yang pelik dan kita tidak fahami selepas ini kena selidik dengan betul-betul. Mungkin tanda hala yang ada di buat oleh mereka sendiri untuk melakukan barangan mereka.

    BalasPadam
  27. Untuk lebih meyakinkan makanlah mee segera yang kita sudah yakin dengan halalnya. Kepada jenama yang baru tu, kita kaji dahulu jika hendak mencubanya.

    BalasPadam
  28. salam,

    baru tanya kawan pejabat saya yg berbangsa cina...

    dia kata sup herba ni (kut teh) ada 2 jenis...

    1) bak kut teh yakni babi sup herba

    2) chi kut teh yakni ayam sup herba

    dia kata BAK itu adalah babi/pork.. jadi memang TAK HALAL...

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.