Khamis, April 08, 2010

Kilang Anak Tanpa Identiti

Pagi semalam saya membeli 2 bungkus nasi lemak berlauk sotong dan ayam berharga RM6. Sebungkus saya berikan kepada penolong penerbit 999, Rosli Abdul Rahman membantu saya menyunting laporan khas 999. 

RM6, harga sarapan pagi untuk 2 orang tidak termasuk minuman di Malaysia. Angka '6' itu mengingatkan saya kepada purata pendapatan harian majoriti keluarga di Kampung Beting, Koja, Jakarta Utara, Indonesia.

Bezanya, mereka terpaksa menyuap lebih banyak mulut. Bayangkan keluarga mempunyai lapan anak disara menggunakan wang RM6 sehari. RM6 itu hasil titik peluh ayah atau ibu bekerja seharian sebagai pengutip sampah untuk dikitar semula, 'pemulung', 'pengamen', pemuzik jalanan atau 'pedagang usungan', peniaga bergerak.

Bagaimanapun, kedaifan  hidup mendorong mereka berjimat. Melalui pengamatan sepintas lalu saya, ibu di kampung terbabit memberikan anak kecil mereka susu badan, susu percuma. Pada masa sama tubuh kecil anak mereka hanya dibaluti pakaian ala kadar, tentunya bukan berjenama 'Osh Kosh' atau 'Baby Guess'. Kebanyakan rumah setinggan disewa murah dan uzur, justeru layak digelar pondok sekadar dijadikan  tempat berteduh dari hujan dan terik matahari.

Ringkasnya, pendapatan RM6 sehari bermaksud mereka miskin harta namun majoriti 'kaya' zuriat. Saya difahamkan kebanyakan keluarga mempunyai bilangan anak di antara 4 dan 8 orang.

Ya, anak anugerah Allah, itu fakta tidak dapat disangkal. Namun tidakkah mereka terfikir berhubung soal kemampuan menyara kehidupan anak dilahirkan? Lebih mengejutkan sebilangan suami dikatakan gagal membiayai kos isteri bersalin di hospital kerajaan, 200,000 rupiah, kira-kira RM74. Jika dicongak, RM74 itu pendapatan mereka bekerja lebih 12 hari. 

Sebilangan kita mungkin terfikir, jika dari awal mereka tahu tidak mampu membesarkan anak secara sempurna berikutan kekangan kewangan, mengapa harus mempunyai bilangan anak ramai? Sehingga bayi masih merah terpaksa diberikan kepada individu menawarkan wang untuk membayar bil hospital dan ubat. Sebilangan ibu menetap di kampung terbabit tidak ubah seperti 'kilang anak'. Simpan produk jika mahu, jual andai tidak mampu membiayai kos produksi.


"Saya serahkan anak itu supaya dia berpeluang hidup lebih baik, bukan bekerja sebagai pengamen seperti saya. Jika suatu hari dia berjaya, pasti saya sebagai ayah berasa bangga"

Itu antara kenyataan Taman Main, 37 tahun mengaku menyerahkan 2 daripada 4 anaknya kepada saudara kini gagal dikesan tempat tinggal mereka.

"Ketika anak itu diberikan, suami saya menganggur," ujar Imayuniwati Roni, ibu berusia 25 tahun.

Saudara suaminya didakwa hanya membiayai kos bersalin Imayuniwati, 600,000 rupiah, kurang RM250.

Selepas meneliti temubual bersama responden di Kampung Beting 25 Mac lalu, saya dapati mereka semua menggunakan perkataan 'menyerahkan' dan 'memberikan' anak, bukan 'menjual'. Mereka juga mendakwa tidak meraih sebarang imbuhan berbentuk wang tunai hasil daripada perbuatan itu.

Namun semua kenyataan mereka berbentuk dakwaan kerana tidak disahkan pihak berkuasa Indonesia. Maksudnya, jika dibayar sekalipun, masakan mereka mengaku  melakukan perbuatan boleh diklasifikasikan sebagai pemerdagangan manusia itu.

Sabit kesalahan memperdagangkan manusia di negara berpopulasi lebih 240 juta penduduk itu, pesalah boleh dipenjara di antara 3 dan 15 tahun atau didenda maksima 600 juta rupiah.

Laporan khas 'Jalinan potret kemiskinan dan pemerdagangan manusia' bakal saya kongsikan bersama penonton program 999 pada 15 April jam 9 malam. 

Jika kita dihimpit kemiskinan seperti mereka, adakah kita juga akan bertindak sama? 

31 ulasan:

  1. Teringat dulu2 pernah orang buat lawak jika timbul isu banyak anak ini:

    “Kat rumah orang miskin tiada hiburan, selain dari isteri...” hehehehe

    Dan teringat plak sorang kawan blogger yang nakal tahap GABAN pernah kata pada saya yang ada anak 6 orang:

    “kat rumah takda tv ek?” harharhar!

    Dalam kes entri ini, saya rasa memang benar, bila anak ramai, boleh “dijual” dengan alasan memberikan peluang kehidupan yang lebih baik. Sinonim kan?

    BalasPadam
  2. Orang Malaysia pun terkenal dengan jual anak juga. Tapi bukan jual anak kecil la... jual anak dara. Letak hantaran mahal2.. sampai terkencet si lelaki nak bayar hantaran padahal anaknya tak le selawa mana pun.... semua ala kadar je. (Kalau lawa pun perlu ke letak mahal2?) Kadang2 anak pmpn tu dah diratah si lelaki pun masih ada hati letak tinggi2... pelik!

    BalasPadam
  3. Salam,

    Yang sebenarnya, mereka tiada kesedaran tentang ilmu suami-isteri, ilmu kekeluargaan, ilmu keibu-bapaan dan tanggungjawab memberikan yang terbaik untuk amanah Allah ini.

    Saya tak dapat bayangkan bila adik-beradik terpisah ini 'ter'kahwin dengan adik-beradik sendiri yang tidak dikenalinya akibat dipisahkan.

    Salah siapa? Ibu yang mengandung? Atau bapak dan ibu yang tidak hidup sebagai seorang Muslim yang sepatutnya?

    Hidup MESTI bermatlamat. Apa matlamat kita? Mencari keredhaan-Nya, itu sudah pasti. Bukan setakat bermatlamat untuk bersedap-sedap buat anak dan 'serah' pada orang lain jika mahu lari dari tanggungjawab.

    Jika ini kita tidak sedari, syusahlah bila kita balik kampung akhirat nanti...

    BalasPadam
  4. Bawang, saya suka membaca komen awak. Thanks!

    BalasPadam
  5. Ketara jelas, kemiskinan memang menjurus ke arah sesuatu yang lebih miskin..

    Pemerdagangan orang.

    Beruntunglah bagi orang2 yang merasakan kemiskinan itu sebagai cabaran dan berusaha memperbaikinya...

    BalasPadam
  6. Dalam Islam ilmu itu penting. Akal juga penting yang mesti diasah melalui ilmu.Kalau pemerintah itu sendiri tidak menyedarkan rakyatnya siapa lagi yang boleh...

    BalasPadam
  7. BAWANG GORENG... Salam.. Adakah anda yang saya kenali di SIM Yahoo Group itu?

    Sejak dulu, anda memang sentiasa berkongsi info dan pendapat yang baik..

    Saya sendiri tidak pernah jemu membaca info anda sejak bertahun lamanya...

    BalasPadam
  8. salam..kina pun peliklah.kenapa kebanyakan org miskin mempunyai anak yg ramai? kalau dah tahu tak mampu nak bagi makan, pakaian, tempat tinggal yg sempurna dan pelajaran..kenapa nak anak ramai? kecian pada anak2..

    BalasPadam
  9. Jika kita dihimpit kemiskinan seperti mereka, adakah kita juga akan bertindak sama?

    Kat Malaysia zaman2 sebelum merdeka, ramai juga yg menyerahkan anak mereka untuk di pelihara kerana kemiskinan. Satu pengorbanan mungkin, semata2 untuk melihat anak mendapat menjalani kehidupan yg lebih baik.

    BalasPadam
  10. Salam,

    Bro Mazidul,

    Saya lagi suka komen bro! Ringkas, padat dan pedas (siapa makan cili dia terasa pedaslah)... :)

    Pagi-pagi lagi dah kena ambil vitamin di 'MUTAKHiR DARi BLOG LiST'.

    Azieazah,

    Kita sekapal di SiM. Terima kasih atas sokongan. Sementara waktu ini saya rehat dari beri komen sbb nak merawat HATI selepas kena hentam dengan si 'LABU' itu. Kalau ada masa, singgahlah baca : http://laman-seri.blogspot.com/2010/04/ku-pujuk-hatiku-jangan-marah-jangan.html.

    Wassalam.

    BalasPadam
  11. mungkin boleh dijadikan iktibar utk kita yang kurang miskin ini..

    bagi si miskin yang berilmu, kemiskinannya itu satu pemberian dari Allah dan apa jua rezeki yang diperolehi akan disyukuri...miskin sebenarnya memberikan manusia lebih banyak masa/ruang utk mengejar kebahagiaan berkeluarga,bermasyarakat dan mengejar akhirat...sentiasa bersyukur bagi setiap perolehan...makanan, tempat tinggal dsbnya.

    kekayaan itu satu kelebihan tetapi harta dan kesenangan bukanlah mutlak..ia bukan jaminan utk sebuah kebahagiaan (berapa ramai manusia/keluarga yg bergaduh kerana harta...termasuk saman-menyaman).

    jika kaya dan ada segalanya, berkemungkinan Yang Maha Esa dgn mudah menjadi pilihan kedua...mungkin terakhir (baca: solat lambat @ langsung tak) kerana teruja dgn dunia.

    nota:
    beza sikaya dengan simiskin..

    sikaya ada Astro, PS2 @ PS3, xBox dll...

    simiskin mungkin hanya ada satu2nya "joystick" yg membahagiakan....

    BalasPadam
  12. sedih.. Apa jua alasannya, saya tak boleh terima jika menyerahkan anak kepada orang lain. Jika tahu tak mampu, usahakan ikat atau IUD atau apa sahaja...

    BalasPadam
  13. Mengandung 9 bulan...susah perit getir menyabung nyawa nak bersalin...kuar2 je terus kasi kt org lain..tak boleh dibayangkan..aduhai apa nak jadi dunia skrg.. kt mesia ni pun ada gak..

    BalasPadam
  14. Dahlah tu bang. 12. Dah ramai tu. Boleh bolehlah berenti lepas ni.

    Eh, bini saya. Saya punya sukalah. Bini saya pun tak komplen. Yang doktor sibuk sibuk apasal?

    ... dialog benar yang pernah saya dengar dengan telinga sendiri. Orang dekat dengan saya juga. Warga tempatan bekerja sebagai pemandu lori telur dengan pendapatan tak seberapa.

    Sudahnya? Ada anak tak bersekolah atas alasan dia (anak) tu yg tak nak. Anak yg tua, berkorban belajar dan terus bekerja utk bantu ibubapa.

    Sayangnya, si bapa tak sedar sedar juga. What to do?

    BalasPadam
  15. daripada melihat anak yang dilahirkan itu tidak diberi jagaan sempurna lalu diserahkan pada orang lain..

    lebih baik rancang saja bila membina keluarga..

    "susah" nak rancang keluarga kut

    BalasPadam
  16. Bro

    Must be thankful for what we have

    (Bersyukurlah dengan apa yang kita ada)

    Ilmu, Agama, Harta, Iman, Pedoman, Rumah, kereta, isteri, anak, kawan, keluarga, saudara mara, handphone, GPS dan semua tu.

    Dia orang tu duduk dalam hutan kan?

    BalasPadam
  17. Kalau pendapatan rendah, dan hampir miskin..
    Rancanglah anak..
    Hati-hati dengan jadual kesuburan isteri..
    Pakailah kondom contohnya..
    Kan dah suami isteri..?

    BalasPadam
  18. tak silap saya, kerajaan republik tu ada buat kempen "dua sahaja". maksudnya hanya digalakkan mempunyai dua orang anak sahaja untuk satu keluarga.
    rasa kelakar juga tengok papan iklan di sekitar bandar mereka dengan kempen macam tu.
    hmmm tapi kalau berkempen saja tanpa family planning education pun tak guna juga kan ?

    BalasPadam
  19. antara prinsip rezeki dan tanggungjawab.Pilihan ditangan sendiri, minta ampun sentiasa.


    *..fuussh mudahan VIRUS SIM tak masuk kat sini...

    BalasPadam
  20. Salam En. Mazidul...

    Saya percaya encik dan semua krew amat berpengalaman dalam usaha menangani jenayah dan menyebarkan pelbagai maklumat yang berguna kepada rakyat.

    Sekiranya saya berhasrat untuk menjemput encik dan krew hadir dalam satu program bebas jenayah dan dadah di sekolah kami apa yang perlu saya buat? ke mana saya boleh alamatkan surat jemputan?

    Harap encik sudi berkongsi pengalaman dengan anak-anak didik di sekolah saya mengenai kes2 jenayah/ sosial yang melibatkan anak2 sekolah dan remaja.

    Encik please mail kepada saya

    di norhayatiabwahab@yahoo.com
    atau zammilzukey@yahoo.com

    saya adalah Penolong Kanan Hal Ehwal Murid di SMK Pantai Sepang Putra, Sepang.

    Sangat dihargai jika ianya adalah satu tanggungjawab sosial dari pihak encik dalam membantu anak2 kita agar lebih bersedia menghadapi cabaran hari ini yang maha hebat.

    BalasPadam
  21. Puan Yati, 999 dan 360 adalah 2 program berbentuk tanggungjawab sosial TV3 kepada masyarakat dan ditonton purata 2 juta penduduk negara ini.

    Setiap wartawan dan krew mempunyai tugasan tersendiri dan most of the time, kami tidak berada di Lembah Klang.

    Sila hubungi penganalisis jenayah terkenal dan berilmu, Kamal Affandi Hashim untuk ceramah. Blog beliau dilink kan dari blog saya.

    Terima kasih.

    BalasPadam
  22. salam. saye nak beritahu 3:

    1. hiburan.
    ye, mereka mungkin tiada tv apatah lagi internet. tambah pule dengan yang tiada bekalan elektrik dan hanya bertemankan lilin @ pelita di waktu malam. kalau di malaysia, mungkin pukul 9pm dianggap masih awal dan masih boleh shopping2 atau tengok tv dengan famili. namun di sana, pukul 9 da macam pukul 11. oleh itu, tiada hiburan + tak tau nak buat ape + kelam = ?. bile perut da berisi, takkan nak gugur kan? ongkos tiada~

    2. pendidikan perancangan keluarga.
    ni apa yang lecturer saya pernah beritahu tentang pengalamannya berada di sana. katanya suasana di sana tak ubah macam zaman 70 an malaysia. lantai masih tanah. pengetahuan dan kesedaran merancang keluarga amat menyedihkan. ada yang tak jelas/faham dengan kondom apatah lagi pil perancang @ 'ikat'. tambah pulak dengan kos, mane nak cari ,tak biase, membuatkan mereke lebih gemar memilih secara semula jadi.

    3. tiada punca kesedaran.
    ade yang tak keluar dari kampung dan terdedah jenis yang sama- banyak anak. jadi ia perkare biase. kalau lah mereka keluar dan ambil iktibar dari golongan yang berpendidikan serta sedar bahawa kualiti lebih penting daripada kuantiti, mungkin perkara ini akan berkurangan. tapi saye rase, pihak yang berkenaan yang kene dtg beri pendedahan sebab mereka takkan nak tau bende yang mereka mungkin tak terfikir pun.


    bagi saye, paling penting kurang kesedaran dan atas faktor kewangan, mereke tak berdaye nak merancang. kalau kerajaan mereka hadkan berape anak per keluarga, mereke kene beritahu cara2nya dan beri galakkan. kaedah 'kene kuat azam' sudah tentu sukar kan?

    maaf komen panjang. bende ni saye pernah pertikaikan mase zaman sekolah lagi. dan ni antara jawapan yang saye dapat.. peace!

    BalasPadam
  23. Pendidikan sama ada formal atau tidak formal adalah jalan keluar terbaik dari himpitan kemiskinan..tingkatkan ilmu akademik ataupun juga ilmu kemahiran untuk diri kita dan anak-anak kita

    BalasPadam
  24. teringat kisah combi dgn anak-anak ketika kami melihat berita tentang sebuah negara miskin yg mana anak-anak kecil yg ramai berlarian excited bila nmpk lensa kamera.

    dan juga kelihatan anak-anak kecil yg kurus kering hanya kulit menutupi tulang.dgn tak sengaja combi pun berkata "dah tahu negara miskin pun asyik beranak jer..takde kerja lain ke lelaki kat situ..?"

    dan spontan anak dara combi cakap.."ma itu jer hiburan yg dorang ada..." :)

    combi jawap.."ngape tak pakai kondom..? ha ha ha :D

    anak bujang combi jawap.."kondom pun dorang tak kenal kot" :p

    anak dara pulak "beli makanan pun takde duit ,nak beli kondom??

    begitu lah antara dialoq kami... :)

    org miskin ramai anak kerana dorang kurang ilmu dan mungkin jugak mereka merupakan penyumbang tenaga buruh kasar kpd negara.

    bayangkan kalau setiap keluarga hanya mempunyai 2 org anak dan keduanye menjadi profesional,sape pulak nak buat kerja buruh. terpaksa kita import lebih ramai bangla dan indon.betul tak?

    semua ada hikmah kan.cuma kita yg kurang muhasabah diri.

    ***tapi ramai anak pun masalah jugak kalau besar jadi peragut,perogol,perompak dll.

    BalasPadam
  25. Kita jangan persalahkan mereka yang tak mampu menyara anak tetapi kita kena akur serta sedar diri, kenapa kita tak kaya & bantu mereka. Mereka adalah saudara seagama kita.

    Kemiskinan ini bukan hanya faktor peribadi tetapi pucuk pimpinan juga memainkan peranan. Hasil korupsi yg melampau boleh mengakibatkan masyarakat porak-peranda seperti di Indon.

    Di Malaysia pun lebih kurang sama, kita tak jual anak tetapi ramai buang anak hasil dari moral kita yg kian runtuh. Ini kena menjadi perhatian bersama; saya amat takut keadaan ini tak terkawal. Bukan berita sensasi lagi kes anak-anak atau bayi terbiar ini; tak payah nak lihat dunia orang... dunia sendiri pun tiada kurang lebihnya.

    Jangan ingat merancang, pil, kondom segala itu direstui Ilahi; Jika semua tak ingin anak ramai akan jadi macam Singapura mengeluh pula tak ramai tenaga kerja dewasa. Yang tua bukan boleh tongkat langit hidup beratus tahun!. Janin kena ditaburkan sebanyak mungkin di bumi ini tetapi dengan aturan betul!.

    BalasPadam
  26. kebanyakan mereka yang dikatakan miskin ini sebenarnya kurang pengetahuan tentang perancangan keluarga.di sini letaknya tanggungjawab sosial NGO dan pertubuhan berunsur kekeluargaan untuk mendidik mereka.melalui kaedah ini juga kita mampu membendung banyak lagi masalah pada masa depan seperti anak jalanan mahupun peningkatan permintaan terhadap barangan keperluan harian.mungkin ramai yang tidak selesa dengan saya kerana beranggapan ini hak untuk mereka yang hidup,namun jika dilihat secara menyeluruh,perancangan keluarga yang teratur adalah satu langkah yang baik untuk masa depan kita semua.

    p/s:tidak setuju yang teramat dengan alasan mahu melihat anak mereka hidup senang dengan menyerahkan anak tersebut kepada orang lain.kemudian apabila anak mengecap kejayaan,terdapat ibu bapa yang kembali menjejaki si anak dan berharap mereka menerima sahaja kehadiran mereka tanpa sebarang bantahan.langsung memualkan apabila di fikir berulang kali.saya jenis yang senang mencurah simpati namun tiada simpati untuk mereka yang melahirkan anak yang ramai kemudan langsung tidak mahu menjaga amanah dan rezeki tuhan itu.

    BalasPadam
  27. Org dahulu hidup miskin, mempunyai ank ramai dan kebanyakan berjaya dlm hidup kerana ibu bapa sedar akan amanah pemberian dari-Nya, org skrg hidup miskin, ank ramai dan tidak mempunyai matlamat hidup kerana ibu bapa tidak mempunyai kesedaran apa-apa, hanya mementingkan keseronokkan diri sendiri shj.

    Sebagai contoh dr article abg Mazidul, di Indonesia ibu bapa terpaksa 'menjual' or 'menyerahkan' ank2 mereka kerana tidak mampu utk menyara kehidupan, mereka hanya tahu memproses ank. mereka tidak tahu merancang kehidupan kerana cetek ilmu pengetahuan dan ilmu agama.

    di Malaysia pula lain kisahnya, golongan belia berlumba-lumba melahirkan ank luar nikah dan kemudian ank tersebut akn dibuang begitu sahaja mcm sampah. Tidak berperikemanusiaan(lebih hina daripada haiwan). kebanyakkan mereka berpendidikan tinggi tetapi tiada ilmu agama. mereka lebih suka memilih kepada keseronokkan yg sementara.

    hasil daripada kisah2 tersebut ialah ank yg tidak berdosa menjadi mangsa. seperti tidak akn ada kesudahanya.

    akhir kata, kita perlu merangcang kehidupan, agama didahulukan, keluarga diutamakan. tiada apa2 yg lebih penting dalam dunia ini melainkan agama dan keluarga. walaupun saya belum berumahtangga tapi perancangan tu penting..get ready for that.

    BalasPadam
  28. Daripada Umar bin al-Khattab r.a. (dalam sebuah hadis yang panjang),kemudian Jibrail bertanya kepada RasululIah saw., "Maka khabarkan kepada ku tentang hari qiamat?". Lalu Nabi saw. menjawab, "Orang yang ditanya tiada lebih mengetahui daripada orang yang bertanya”. Maka Jibrail lalu berkata, "Kalau begitu cuba khabarkan kepada ku tanda-tandanya", maka Nabi saw. menjawab, "Bahawa hamba akan melahirkan tuannya dan engkau melihat orang berjalan tanpa kasut dan orang yang bertelanjang lagi miskin yang hanya mengembala kambing itu berlumba-lumba untuk membuat binaan".

    BalasPadam
  29. sangat terharu bila ibu bapa menjual anak demi masa depan anak yang bakal meneruskan generasi mereka...
    harap2 anak tersebut tahu pengorbanan yang di buat..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.