Khamis, September 12, 2013

KAMAL AFFANDI HASHIM (PENGANALISIS JENAYAH) : APA LAGI MAS MAHU???


Penganalisis jenayah terkenal, Kamal Affandi Hashim, individu peramah dan sukar untuk marah. Jika kekadang jiwanya sedikit terusik, itu reaksi normal kerana dia manusia biasa seperti kita semua.

Saya difahamkan, Kamal kini berada di Johor Bahru, Johor dan akan terbang ke Kuala Lumpur. Tatkala membaca status facebook anak kelahiran Johor itu, saya melihat sesuatu tidak kena.


"Sekarang saya dalam perjalanan dari hotel ke lapangan terbang di Senai, Johor. Pada jam 10.30  malam ini, saya ada satu program ceramah di Kuala Lumpur. Pada jam 5.29 petang tadi, MAS menghantar pesanan ringkas (SMS) kepada saya menyatakan, penerbangan ditunda ke jam 23.35 (11.35 malam) dan akan mendarat  di KLIA pada jam 0001 (12.01 pagi). Lalu saya menghubungi call center MAS, bertanya sebab penerbangan ditunda. Kakitangan bertugas memberitahu, masalah teknikal. Sebelum ini, saya membeli MHInsure, jadi saya ingin tahu samada terdapat bayaran pampasan ganti rugi berikutan kelewatan berlaku. Saya tahu, insuran hanya membuat pembayaran ganti rugi sekiranya pesawat saya naiki mengalami mechanical breakdown atau structural damage. Mengejutkan, kakitangan wanita call center itu mendakwa kononnya saya boleh menuntut bayaran ganti rugi. Kemudian saya bertanya, adakah nombor rujukan untuk dimaklumkan kepada pihak insuran? Jawab kakitangan itu, cakap sahaja encik sudah bercakap dengan call center. Apabila saya menghubungi pihak insuran,  jawabannya tidak," jelas Kamal.


Berikut antara informasi dikongsikan oleh Kamal di laman sosialnya.


Kamal terpaksa menunggu hampir 50 minit di talian sebelum komunikasi diputuskan. Sehingga saya menghubungi Kamal pada 9.15 malam tadi, tiada wakil MAS menelefon sahabat saya itu.

Pada jam 8.33 malam, saya menghubungi nombor bebas tol MAS, 1300-88-3000 tetapi saya diminta untuk meninggalkan nombor telefon untuk dihubungi kerana talian dikatakan sibuk. Tiga belas minit kemudian, 8.46 malam,  saya dihubungi kakitangan wanita call center. Saya meminta jasa baik kakitangan itu untuk menghubungi Kamal dan turut memberikan nombor telefon bimbit penganalisis jenayah itu.

Permintaan itu hanya dizahirkan pada jam 9.47 malam. Ya, kira-kira 1 jam selepas MAS dimaklumkan berhubung nasib malang menimpa Kamal.  

"Ada kakitangan bernama Maya menghubungi saya. Katanya, wartawan, Mazidul Akmal Sidik menghubungi MAS. Jadi saya bertanya, siapakah akan menanggung kerugian saya? Jawabnya, dia tidak layak untuk memberikan penjelasan. Saya katakan, minta pegawai atasannya untuk berurusan dengan saya," ujar Kamal, kecewa.

Kakitangan MAS menghubungi saya sebelum itu  barangkali tidak mengetahui fakta, saya blogger.  Wartawan penyiaran,  kerjaya dengan majikan terkini saya,  Media Prima Berhad.


Untuk pengetahuan semua pembaca, Kamal masih dilanda sengsara berikutan masalah AVM dialami, klik di sini.

Dia memerlukan wang untuk menanggung kos perubatan susulan.


Klik di sini.

"Saya masih mendapat rawatan susulan dan bekerja keras mencari rezeki setiap hari, untuk melangsaikan bil rawatan di hospital. Jika saya gagal hadir berceramah di Kuala Lumpur akibat kelewatan berlaku, majlis terpaksa dibatalkan dan pada masa sama, siapakah bakal menanggung kerugian itu? Wang upah berceramah, ingin saya gunakan untuk membayar  bil hospital bro,"  terangnya.

Kamal bukan jenis individu gemar menagih simpati. Dia lebih rela meraih rezeki untuk menyelamatkan nyawanya sendiri.



Saya berharap pihak pengurusan MAS memberikan penjelasan secepat mungkin bagi menyelesaikan kes ini.

Jangan susahkan orang susah.

UPDATE 1



"Kira-kira jam 8.45 malam tadi, saya pergi ke kaunter MAS. Petugas, gadis India menghulurkan kepada saya, air mineral dan bungkusan makanan Marry Brown kerana kelewatan penerbangan. Saya memberitahu dia, saya tidak makan ayam. Dia kata, kalau macam itu tidak banyak benda lain boleh dibuat. Kalau penumpang itu vegetarian, nampaknya kena makan kertas sahajalah.  Air mineral pun dia ambil balik, sebab ada ayam dalam botol air barangkali," kata Kamal sinis.

Saya percaya tidak ramai pihak pengurusan MAS mengetahui kes ini. Nanti bersama kita lihat apakah antara damage control bakal dilaksanakan oleh syarikat menggunakan slogan Malaysian Hospitality itu.





SILA HEBAHKAN ENTRI INI  UNTUK PENGAJARAN


4 ulasan:

  1. Apa yang menimpa Saudara Kamal Afandi Hashim itu juga telah menimpa juga kepada saya sekeluarga. Pada 9 September 2013 (Isnin), kami sepatutnya terbang pulang ke Kuala Lumpur dari Pulau Langkawi dengan Penerbangan Malaysia (MAS-MH1459).Penerbangan pulang dijadualkan pada pukup 19:35 dan dijadualkan tiba pada pukul 20:35 di KLIA.Tetapi atas sebab-sebab masalah mekanikal, penerbangan terpaksa ditangguhkan. Terpaksa menunggu lebih dr satu jam untuk spare part sampai dr KLIA, yang mana hanya mengambil masa 5 minit bagi membaiki kerosakan yang berlaku.Akhirnya pada pukul 22:30 kami berlepas pulang dr Pulau Langkawi dan sampai di KLIA pada pukul 22:30. Kami tidak kisah sangat,tetapi kami kasihankan pada satu pasangan yang baru 10 hari berkahwin yang telah berbulan madu di Langkawi.Sebelum check-in, saya sempat berbual-bual dengan pasangan ini.Mereka tinggal di Kulai Johor.Oleh kerana tiada penerbangan terus dr Langkawi ke Senai,mereka mengambil penerbangan MAS ke KLIA dan seterusnya Air Asia dr LCCT ke Senai.Masalah yang dihadapi mereka ialah waktu penerbangan mereka ke Senai dr LCCT ialah pada pukul 21:30. Apabila mendapat tahu penerbangan ditunda, mereka cuba meminta bantuan dr pihak MAS tetapi pihak MAS tidak boleh berbuat apa-apa.Alasan yang diberikan ialah MAS dan Air Asia adalah entiti yg berlainan.Terpaksalah juga mereka menunggu sambil isterinya menangis teresak-esak. Saya berkata kepada isteri "kasihan mereka,terpaksa melalui pengalaman honey moon yang mengerikan".

    BalasPadam
  2. kalau takde orang yang buat aduan macam bro mazidul, maybe MAS tak kan pandang org cam sya ni..

    BalasPadam
  3. Memang ramai plggn yg teraniya tapi tiada ruang utk menzahirkannya. Good job Bro Mazidul...teruskan entri-entri sprt ni. Masa dan duit plggn bukan percuma.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.