Selasa, Februari 04, 2014

PENJELASAN KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA BERHUBUNG KODEX DICETAK DI BUNGKUSAN PRODUK DOUBLE STEMCELL

Dimaklumkan, Phytoscience telah mengeluarkan bungkusan baharu produk Double Stemcell TANPA mencetak Logo Halal JAKIM.

Alhamdulillah, kini pengguna Islam tidak lagi dikelirukan dan pilihan terletak di tangan mereka.

30 Januari lalu saya memohon Kementerian Kesihatan Malaysia, KKM, menjelaskan status nombor rujukan atau kodex dicetak di sebelah kanan belakang bungkusan produk sama.


Klik di sini.

Berikut penjelasan dihantar kepada saya oleh pengendali laman facebook KKM, klik di sini.



BPFK, Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan.

Terima kasih kepada KKM kerana pantas memberikan pencerahan berhubung isu dibangkitkan demi memelihara hak pengguna di Malaysia.

17 ulasan:

  1. Saya sendiri pun masih bingung ngan ketelitian "halal" produk ni..
    tenqiu tuk perjelasan di atas

    BalasPadam
  2. Meroyan lagi la puak2 MLM yang menjual ubat seribu hikmat ni.. Apa pun FAKTA tetap FAKTA ianya bukan AUTA yang boleh berubah2.. Syabas sekali lagi Bro Mazidul!

    p/s: Bagi produk- produk lebih adalah lebih baik korang cek sendiri dgn menggunakan hak anda sebagai pengguna. Sila bertindak BIJAK!

    BalasPadam
  3. Itu rasanya nombor rujukan fail atau rujukan surat.

    BalasPadam
  4. Kebanyakkan produk buatan orang kita terutamanya yang berkait dengan kesihatan dan kecantikan ... akan di war-warkan dengan meluasnya akan ' kelulusan ' oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). masing-masing cukup rasa berbangga apabila mendapat kelulusan tersebut ... dan juga kelulusan JAKIM .. yerlah ia antara factor penting meLAKUkan produk berkenaan. kalau BETUL berkhasiat .. halal dan mendapat kelulusan KKM .. baguslah. Tiada ada siapa teraniaya. Apatah lagi kebanyakkan produk berkenaan harganya bukan alang-alang ... nothing is less then RM20. Ratusan ringgit maaaaa :( ... walhala kos asal rasanya tak pun meleihi RM50. sebab tu mereka cepat kaya. Bayangkan boleh dpt income RM40 ribu ke atas sebulan.. boleh fikir sendiri lah berapa kos sebenar produl berkenaan. Seperkara lagi .. ada pengeluar produk ni yang lulus takat Ting 5 atau SPM je ... boleh dengan berani mengeluarkan produk seperti ini ... lain lah macam Prof .. lupa nama pula ...yang keluarkan produk gamat jenama HEALIN tu ... bukan calang-calang orang .

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya setuju .. kebanyakan produk berjenama tempatan tidak ada R&D sendiri kerana mereka ambil secara pukal daripada beberapa pengeluar/pengilang yang sama mengikut gred yang dikehendaki dengan hanya menukar label mengikut jenama masing-masing sahaja .. kos pengeluaran tersebut amatlah murah tetapi mereka menjual dengan harga yang tidak berbaloi dengan kualiti produk tersebut!

      Padam
  5. http://1mediamoney.com/images/products/NUSTEMCELL-FINAL.jpg

    BalasPadam
  6. Saya telah emel kepada Bahagian Keselamatan & Kualiti Makanan unruk semakan tetapi masih belum mendapat maklumbalas. Mungkin juga produk ini dikategorikan sebagai makanan kerana banyak produk yang dikategorikan sebagai makanan dan tidak memerlukan kelulusan BPFK. Wallahualam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. so whats the point of displaying the numbers, and whats the point of boasting to people that this bloody product got KKM approval?

      so we're back to square one = produk ni kaut untung dengan menipu org. hebat!

      Padam
    2. KKM Aproval itu satu kemestian.. KEMESTIAN bagi setiap produk dibawah label "FOOD" dibawah pensijilan MeSTI. Produk dibawah kategori "PHARMA" barulah ada MAL No. Sila Faham yang Bahagian Kawalan Kualiti Makanan & Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan adalah dua agensi yang MEMANTAU 2 kategori produk yang berbeza. Tentang tiada R&D tempatan, saya rasa tidak tepat sebab banyak juga syarikat Muslim & Non-Muslim yang saya temui ada makmal serta kepakaran R&D dari lulusan Universiti dalam Malaysia

      Padam
  7. Produk tu di kategori makanan tambahan. MAL untuk ubat biasanya.

    BalasPadam
  8. Yalah, 'KKM' tu entah-entah nombor rujukan surat rasmi KKM. Patutnya MAL.

    BalasPadam
  9. Kalau nak saman ramai2 boleh x ? kerana menipu pengguna

    BalasPadam
  10. Masa saya rujuk dgn salah seorang pegawai yg bekerja di BPFK, dia menyatakan yang produk stemcell ni perlu berdaftar dan mendapatkan no MAL sebab terlalu banyak medical claim..tapi disebabkan ia tergolong dalam produk food-drug interphase (maksudnya,grey area,xberapa jelas kategori produk tu),BPFK melanjutkan peluang utk syarikat syarikat yg mengeluarkan produk seperti ini untuk mendaftarkan produk mereka sebelum Jun

    BalasPadam
  11. Stemcell apple dan anggur dari pytoscience dan primadona sama saja. Stemcell adalah cell hidup tapi produk mereka ini diproses pasti cell2 ini mati jika benar terdapat stemcell dlm produk mereka.

    BalasPadam
  12. sekarang ni muncul plak produk nustemcell..boleh selidik sekali???

    BalasPadam
  13. Produk Ni bukan UBAT.. Kalau ubat Farmaseutikal memang kne ade kelulusan MAL tu. Kalau Kategori Makanan hanya No Rujukan surat digunakan.. sebab tu letak KKM.

    BalasPadam
  14. TU YANG KEBANYAKKAN FAHAM TAPI BUAT BUAT TAK FAHAM. SAJA SUKA BUAT GEMBAR GEMBUR...NAK KOMEN PUN BIAR FAHAM BETUL BETUL!

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.