Jumaat, Ogos 31, 2012

BENDERA NEGARA MANA?

Berikut gambar dikirimkan kepada saya dan dirakamkan di sekitar Dataran Merdeka ketika hampir detik 12 tengah malam tadi.


Bendera negara mana?

Ooooo ... Sang Saka Malaya.

Baca laporan blogger, Penggempur Mutiara di sini, House PK di sini  dan My Massa di sini.

27 ulasan:

  1. SMTI: Kurang ajar ! Tak berbaloi ada rakyat yg berperangai mcm ni kt dalam negara kita.

    BalasPadam
  2. Merah putih...kan itu bendera Umno?? Macam2....

    BalasPadam
  3. Antara rakyat yang tak tahu bersyukur dan berbangga denagan Malaysia!!

    BalasPadam
  4. saya anak bekas tentera dan juga isteri bekas tentera pencen sedih tengok anak muda sekarang mudah lupa pengorbanan mereka yg pernah berjasa mempertahankan keamanan negara. mudahnya nak porak peranda keamanan yg kita kecapi sekarang.

    BalasPadam
  5. setuju. mereka mudah lupa dan juga mudah dihasut

    BalasPadam
  6. saya anak bekas tentera dan juga isteri bekas tentera pencen sedih tengok anak muda sekarang mudah lupa pengorbanan mereka yg pernah berjasa mempertahankan keamanan negara. mudahnya nak porak peranda keamanan yg kita kecapi sekarang.

    BalasPadam
  7. Bro mazidul,kebanyakkan yang jadi bodo ni buta sejarah.

    Si hishamuddin rais(Tukar Tiub) ni maybe saki baki Nasionalis Malaya yang amat memuja soekarnoe dengan gagasan "Melayu Raya" tu.

    Tapi dorang tak tahu,Soerkano tak pernah berniat nak buat Gagasan tersebut pun,ketika proklamasi kemerdekaan indonesia..Soerkarnoe melupakan Malaya macam tu je.

    Lagi satu..setiap wilayah indonesia yang terpengaruh dengan janji soekarno terutamanya Acheh merasa tertipu dengan soekarno sampai mengangkat senjata sebab soekarno lebih berniat MENJAJAH dari bekerjasama.

    Anda boleh lihat dan baca sendiri sejarah indonesia,taiplah pemberontakkan sumatera,acheh,sulawesi,papua dan Timor leste..Maybe si hishamudin dan keldai2 yang dipengaruhinya harus dilempar buku sejarah bagaimana soekarno merestui tindakkan Bandit2 Komunis indonesia membantai seluruh kesultanan serta kerabat2 Sultan Sumatera hanya dalam waktu satu Malam sahaja..PUPUS dalam 1 Malam sahaja.

    BalasPadam
  8. tq tuan kerana pickup cerita dari Penggempur Mutiara

    BalasPadam
  9. As salam Bro Mazidul,

    Melampau betullah dorang ni... grrrrrr :(

    BalasPadam
  10. Tinta sejarah negara bukan saja patut mencatatkan nama-nama pahlawan merdeka yg 'berjuang' secara berkompromi dgn penjajah British spt Datuk Onn, Tuanku Abdul Rahman, Tun Tun Razak dll, tapi tinta sejarah patut sama mengenang dan mencatatkan jasa pejuang kemerdekaan yg mempertaruhkan nyawa, darah dan keringat mereka, sanggup meringkuk dlm penjara dan disiksa di dalam penjara British demi untuk sebuah Malaysia yg merdeka. Mereka, pejuang yg tak berkompromi dgn British seperti Ahmad Boestamam, Dr Ishak Haji Muhammad, Dr Burhanuddin, Ibrahim Yaacob dll wajar juga dikenang, seperti kita mengenang jasa tokoh kemerdekaan yg berkompromi dgn penjajah British seperti Datuk Onn, Tuanku Abdul Rahman, Tun Tun Razak dll.

    Sesungguhnya kedua2 pihak, kumpulan yg berkompromi dgn penjajah dan mereka yg anti-penjajah sama2 lengkap melengkapi dlm merealisasikan kemerdekaan ini dan oleh itu jasa kedua2 pihak perlu dikenang sewajarnya....

    BalasPadam
  11. orang2 muda yang hidup selepas merdeka mcm tu lah... sebahagian yang tak reti bersyukur...lain kali fikir guna otak jangan melompat tak tentu arah....

    apa lagi yang tak kena dgn bendera malaysia sampai perlu ada bendera malaysia baru...

    kalau tak suka sila pindah ke negara lain then u know langit tinggi atau rendah... aiyooo

    BalasPadam
  12. Ramai yang tidak tahu sejarah perjuangan bangsa yang bermula dengan Malay Nationalist Party dahulu. Ramai yang tidak tahu bahawa asal bendera perjuangan bangsa ini adalah SANG SAKA MERAH PUTIH - sama seperti Indonesia... Ramai yang tidak tahu sejarah bangsa sendiri. Gambar bendera yang dipaparkan di blog ini BUKAN SANG SAKA Malaya seperti yang diungkap oleh Mazidul. Ini adalah rekaan baru.

    Seperti Pak Sako, Dr. Burhanuddin dan lain2 pejuang bangsa masa dulu, saya tidak menyokong perubahan kepada bendera SANG SAKA MERAH PUTIH.

    http://lintauartstudio.blogspot.com/2012/08/sang-saka-malaya.html

    BalasPadam
  13. Memang macam bendera Singapura pun. Adakah ada agenda waris PAP untuk mengsingapurakan Malaysia?

    BalasPadam
  14. upaya menggabungkan malaysia dan singapura. sbb itu dilihat pemimpin dap kerap mengunjungi s'pura dan begitulah sebaliknya.

    BalasPadam
  15. Merah putih adalah bendera Umno yg diciplak dari bendera sang saka merah putih Indonesia. Cuma bendera Umno dimasukkan gambar keris bagi disesuaikan dgn tradisi Melayu. Mengapa malam tadi ada yg mengibarkan bendera menyerupai bendera Umno?

    Apapun bagi saya bendera merah putih Umno mahu pun bendera merah putih asal Indonesia yg diciplak oleh Umno itu adalah lebih menarik dari wajah bendera jalur gemilang yg diciplak dari bendera Amerika. Jika kita gunakan bendera lain, termasuk bendera Umno tak lah Malaysia nampak sangat seperti negara koloni Amerika yg ke-51..Barulah nampak kita merdeka, tidak lagi perlu menciplak bendera negara orang....

    BalasPadam
  16. Smti-salah kita, guna bahasa asing, makan makanan asing, beli barangan asing, guna pekerja asing, beri kerakyatan pada orang asing bukan melayu atau bumioutra , ambik cina india jadi menteri... Akhirnya makan diri. Melayu dan bahasa Melayu akan hilang, tinggal keturunan je lah nampaknya. Jadi Melayu Singapura.

    BalasPadam
  17. ni semua orang yang tak tau sejarah..dah tu menyusah kan orang lak tu..

    BalasPadam
  18. Bendera lambang panji negara... Kalau tak tahu nak komen apa jgn jadi dangkal comment ada aku kisah pasal bendera... Tunjuk sikit yg berbaloi bapak kau hantar kau pergi sekolah!!

    BalasPadam
  19. kata bendera malaysia tiru bendera USA. tp bendera yg konon "baru" ni pun tiru bendera Singapore & Indonesia. kalau x suka duk sini, bangga kan sgt negara lain, sila lah KELUAR Malaysia.

    BalasPadam
  20. Biadap!

    Tak tahu nak bersyukur langsung. Kalau berani sangat pergi la negara lain yng memberontak dulu. Rasa macammana menumpang kat negara sendiri. Nak sangat berjuang, pegi Palestin sana, lawan Israel. Baru tahu berani ke tidak.

    Sepatutnya kita ni pertahankan keharmonian negara, bukan pecah belahkan.Makin lama, makin melampau. Orang2 macamni tak layak duduk Malaysia. Kalau ye pun nak sangat buat perubahan, ikut peraturan la. Negara ada undang2 bukan main hentam keromo je....

    Sebagai seorang ibu, saya sangat kecewa kalau anak2 saya seperti ini.

    Semoga Allah melindungi kita...

    BalasPadam
  21. Bro hari tu Cina-cina lahanat yang anti Melayu anti Lynas dan anti Islam pijak-pijak gambar PM. Itulah, bagi muka sangat kat Cina, sekarang tengok apa dah jadi???

    BalasPadam
  22. siapa yg tak tahu sejarah bangsa sendiri boleh keluar dari bangsa melayu dan jadi bangsa lain . amacam ? bendera sang saka merah putih adalah bendera perjuangan melayu nusantara . sebabtu sama dengan bendera amno,singapora , indonesia .jalur gemilang yg tiru bendera amerika pula bagaimana ?

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.