Jumaat, Mac 28, 2014

TATKALA MANUSIA MELABEL MANUSIA 'ANJING' ... (PENAMPILAN MENGEJUTKAN!)

Berkongsi dan melaporkan fakta, berbeza berbanding perbuatan memfitnah. Bersama kita melihat contoh berikut.

Baca tajuk utama akhar di bawah.



Berita itu disiarkan oleh akhbar berbahasa Melayu dan Inggeris untuk tatapan seluruh rakyat Malaysia. Ringkasnya, pada 7 Mac lalu, Mahkamah Rayuan di Putrajaya menjatuhkan hukuman penjara 5 tahun terhadap Anwar Ibrahim kerana didapati bersalah meliwat.

Laporan itu saya anggap normal, bukan rahsia. Tidak hairan, andai ramai pengendali laman sosial memetik berita itu berulang kali sebagai rujukan.

Seperti dijangka, majoriti penyokong Anwar, berang.


Setelah meneliti akaun facebook miliknya, kini saya faham faktor mengakibatkan dia berang dan berikutan itu melontarkan komen sedemikian. 

Itu komen dicatatkan oleh Ronnie berhubung entri, klik di sini.


Ronnie, saya tidak berang kerana tahu awak mengeluarkan kenyataan itu akibat didorong oleh emosi tanpa kawalan. Jiwa muda, mudah terganggu.

Saya kemudian menghubungi Ronnie, menetap di Kampung Melayu Subang  melalui ruang sembang facebook, meminta keizinan untuk memuatnaik gambarnya di sini.  Dia bersetuju. Katanya, dia memang sudah dikenali. 

Catatan di awal entri ini menjelaskan senario sebenar. Tatkala perlu, wartawan di Malaysia dan di peringkat antarabangsa memetik berita, Anwar disahkan peliwat oleh mahkamah. Parti Keadilan Rakyat dan PAS juga tidak mampu menidakkan keputusan itu. 


Dalam debar, saya mencapai akaun facebook Ronnie. Pada awalnya, saya menduga Ronnie, individu berperawakan ganas, selekeh dan bertubuh sasa. Ternyata jangkaan saya amat meleset.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



Penampilan dan kenyataan, tidak seiring. 


[ Sumber gambar : Klik di sini ]

Tidak mengapalah, saya maafkan Ronnie. Lagipun, dia ayah muda. Sekurang-kurangnya dia berani tampil dan bertanggungjwab dengan kenyataan dilontarkannya.

Saya berhidung seperti dia ...
Saya juga berbibir seperti dia ...
Berkepala, bertelinga dan bermata seperti dia ...
Bezanya, dia berkopiah dan berjanggut lebat ...

Jika Ronnie mendakwa saya 'anjing', dia siapa?

** Ronnie : Jaga pesakit di hospital sebaik mungkin ...


17 ulasan:

  1. Alahai lembut nya, nak panggil kambing nampak macam manusia, nak kata manusia tapi perangai macam setan, apa pun aku harap budak lembut ni apatah lagi dengan janggut ala Islamnya itu bertaubat dan memohon maaf pada Bro Mazidul.

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. Betul tu kesian manusia macam ni,sedap mulut jer. allah cipta manusia dan dia gelarkan ciptaan allah tu anjing.buang jer la janggut ngan kopiah tu.

      Padam
  3. Masalahnya yang kata peliwat tu mahkamah dan disokong oleh presiden majlis peguam .... Maklumat tak sampai kat dia kot?

    BalasPadam
  4. x pelik...mungkin beliau baru berjinak dgn penampilan begitu..

    BalasPadam
  5. Mungkin dia kurang ilmu Tauhidnya. Maafkanlah..... Sekurang2nya bg mrk yg waras dpt melihat tahap keimanannya yg kurang itu.Wallahu'alam
    Mode: Awalluddin Makrifatullah... .

    BalasPadam
  6. Manusia kalau ilmunya dangkal lagaknya lebih

    BalasPadam
  7. "Penampilan dan kenyataan, tidak seiring", sepatutnya orang yang berimej seperti orang2 alim dan warak perlu sentiasa menjaga tutur kata baik secara lisan atau pun secara tulisan. Barulah bangsa lain hormat dengan orang Islam. Sabar saudara Mazidul inilah yang di katakan asam-garam seorang wartawan seperti saudar. Teruskan bongkar....

    BalasPadam
  8. dia sendiri pun terlupa, selagi dia menundingkan dari ke arah org lain dan menggelarkan org lain sebagai anjing, padahal dia sendiai sebenarnya anjing sebab 4 jari lagi menunjukkan dirinya sendiri apabila dia menundingkan jarinya ke atar org lain... eloklah, kalau dia kata org lain tu anjing, bermakna dia sendiri pon anjing sebab manusia yang ada akal fikiran xkan menuduh org tu sebagai haiwan yg hina... apabila seseorg itu menuduh manusia lain sebagai binatang, dirinya sendiri selaku manusia juga binatang sebab dia sendiri pon manusia, dan bukannya alien

    BalasPadam
  9. MENTALITI PEMIKIRAN PUAK PEMBANKANG NI MCM NI LER.. BUKAN TAHAP SMAPAH LAGI... X TAU TAHAP APA DAH NI....

    BalasPadam
  10. Rupa seperti orang yang warak harus disesuaikan dengan tutur dan tingkah laku agar tidaklah seperti kata perpatah musang berbulu ayam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selalunya orang2 yang tampil alim sebegini la....yg lebih kurang ajar dan sombong suka memandang hina org lain. Diluaran saja nampak alim tapi didalam ,iman bergelumang dengan taik. Berhati hatilah dgn org yang berketrampilan sebegini tak semestinya menunjukan mereka ini alim sangat.

      Padam
  11. Saya sangkakan gangster, rupanya macam mat surau. Tapi amat tidak layak bagi seorang mat surau gelarkan orang lain sebagai 'anjing'. Dan mungkin beliau masih kecil lagi ketika tahun 1990an, kerana pada masa itu Harakah dan Muhammad Sabu adalah antara individu yang pertama menggelar DSAI sebagai 'peliwat'.

    BalasPadam
  12. adoi..memalukan..berkopiah berjanggut bagai bak alim ulamak..tapi sayang kata-katanya seperti orang 'tersesat' jauh..

    BalasPadam
  13. Alahai roni..
    namapn dh mcm macai.DAP...
    lupakan dia bro mazidul..
    Abaikan saja melayu Pas mcm dia..
    Melayu Pas adlh duri dlm bangsa kita..
    Melayu Pas adlh perosak..

    BalasPadam
  14. Hahahaha nice one bro!!!

    Saya berhidung seperti dia ...
    Saya juga berbibir seperti dia ...
    Berkepala, bertelinga dan bermata seperti dia ...
    Bezanya, dia berkopiah dan berjanggut lebat ...

    Jika Ronnie mendakwa saya 'anjing', dia siapa?

    BalasPadam
  15. Bang Mazidul,
    Kat Malaysia ni sebenarnya susah kita nak tau org berdasarkan rupa penampilan....ada nampak alim tapi didalam sape tau,ada pulak yang nampak gasar tapi mulia didalam...

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.