Rabu, Mei 28, 2014

FELDA ANTARA PEMEGANG SAHAM TERBESAR CADBURY DAIRY MILK MALAYSIA - CHE GU BARD

Ketua Solidariti Anak Muda Malaysia, Che Gu Bard dilapor memaparkan status di bawah dan kemudian bertindak memadamkan kenyataan itu.

Mengapa? 


Tatkala isu penemuan DNA babi, porcine dalam 2 produk keluaran Cadbury Confectionary (M) Sdn. Bhd hangat diperkatakan, semalam pemimpin Parti Keadilan Rakyat itu memaparkan kenyataan di atas di facebook.

Status itu kemudian dipadamkan setelah portal Felda Voice mendedahkan, kenyataan itu, satu pembohongan.

Berikut antara kenyataan Felda Voice ...

'FHB (Felda Holdings Sdn. Bhd) hanya mempunyai saham sebanyak 9.87% sahaja dalam Cadbury Malaysia. Ia tidak mempunyai kuasa pengurusan mahu pun kawalan ke atas produk-produk asas bagi menghasilkan coklat-coklat yang tercemar dengan DNA babi tersebut. Pelaburan FHB sudah tentulah berasaskan pengiktirafan JAKIM mengenai produk halal Cadbury'

Nampak gayanya, Che  Gu Bard, harus kembali belajar Ilmu Hisab atau Matematik asas.

Barangkali dia tidak melakukan penyelidikan teliti terlebih dahulu sebelum tergesa-gesa mencetak kenyataan itu di laman sosial miliknya. Namun jika fakta sebenar tidak didedahkan oleh Felda Voice kepada masyarakat, kesannya amat buruk kepada pelbagai pihak.

Klik di sini.

Lebih molek jika pihak pengurusan Felda sendiri mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung dakwaan itu.

11 ulasan:

  1. Salam. walaupun 9,87% pegangan saham nya dalam Cadbury , ianya dikira 'co-owner' juga atau minoriti shareholder. Olih itu 'bersyubahat' atau bersengkokol dengan 'majoriti shareholder' sama saja 'tahap kesalahanya' Kalau begitu 'keuntungan' mahupun dividen dari saham yang dibayar kepada pemegang saham olih FHB dikira 'haram' kerana menerima keuntungan perniagaan dari Cadbury yang 'berunsur' 'makanan haram'.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Che Gu Bard mendakwa, 'pemegang saham terbesar' bukan minority shareholder. Kenyataan itu tidak tepat. Sebelum ini tidak timbul isu DNA babi.

      Apapun saya bukan Ahli Lembaga Pengarah FHB, tunggulah kenhyataan rasmi yang tepat, bukan kenyhataan dilontarkan secara semberono.

      Padam
  2. Status sebelum ini halal..maka x salah jika melabur..selepas ini salah utk melabur kecuali membeli cadbury dan tukar mjadi syt Islam trus dan hasilkn produk2 halal

    BalasPadam
  3. Terima kasih atas tindakan cepat FELDA. Kalau tidak ia akan menjadi fitnah besar kpd FELDA dan pihak kerajaan. Nmpk sgt tujuan utama chegu bard paparkn kenyataan itu disbbkn ia menyebelahi pihak pembangkang...dan ada point utk hentam kerajaan dan GLC. Tpi disbbkn gelojoh sgt nk kenakn kerajaan.....fakta2 sebenar tidak disemak dgn teliti. Akhirnye...kebodohan diri sendiri terserlah. Harap pihak FELDA dpt berterusan memantau kegiatan2 membuat fitnah ke atas FELDA....sbb pihak2 ini sentiasa nk cari peluang utk menghentam.

    BalasPadam
  4. Lihat apa kata-http://www.feldavoice.com/?p=17057

    BalasPadam
  5. Gantung keahlian???

    Samdol ini memang 'budak jahat' yg tidak dapat dikawal oleh sesiapa..

    Di zaman reformasi dulu pun macam itulah perangainya...buat demo sesuka hati tanpa perbincangan dengan 'pihat atasan' parti ...

    Sebenarnya malaaon ini sudah ditolak oleh ahli partinya sendiri, dengan AMK dia sangat bermusuh, dan diboikot. Dengan seketot Sam langsung tak boleh berjumpa, sebab itulah dia tubuhkan SAMM supaya dia boleh lantik dirinya sendiri jadi ketua...perangai sama macam al juburi jugak .. buat parti anak beranak.. sendiri masuk bakul..sendiri angkat!!!

    Dia ni kawin dengan anak Kpt Zaki (arwah) , adik ipar anu war al juburi... kerja bini samdol ini selain jaga anak dialah yang menulis dan update Blog Cikgu Bard saban masa.

    Kalau bukan kerana dia ni kawin dengan anak buah anu war aljuburi, dah lama kena tendang PKR pun. Dia sebenarnya ada hati juga nak ikut Ezam masuk umno tapi tak boleh nak buat apa kerana bini dia anak buah Punaisihat PKR nombor wahid ...

    Nasib baik dia dah kawin, kalau bujang mungkin kena 'tibai' dengan pak sheikh al juburi...tapi Pak Sheikh ni suka bontot besar ker?? pasal samdol ni jenis jamban besar !!! Bila tengok sebelum ni taste pak sheikh mcm jamban sukma, azizan dan saiful..

    Kat rembau tu bukan ada cawangan pun, main rembat ahli PAS dan bebudak tak cukup akal untuk sokong dia..pejabat pun tak ada, mesyuarat kat kedai kopi.. kesian orang rembau kena tipu.

    Tapi badigol ni dah tak ada masa depan, dulu ingatkan anu war al juburi jadi PM bolehlah lantik dia jadi Nazir ke sekolah2 tamil dalam Negeri Sembilan... sekarang asik demo sana demo sini, kena tangkap entah berapa kali, sampai polis pun malas nak menyemakkan lokap dengan samdol ini, sian dia, alang alang dah menyelok pekasam, terpaksalah dia terjun ke lobang taik untuk bergelumang selama lamanya...

    Kepakaran luar biuasa..memainkan sentimen bebudak muda yang baru nak belajar erti hidup !!!

    BalasPadam
  6. Y. Bhg. Datuk Abdul Halim bin Hamid
    - Ahli Lembaga Pengarah


    Y. Bhg. Datuk Abdul Halim Hamid telah dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah LGMPC pada 1 Mac 2012. Beliau merupakan Pengarah Eksekutif Kanan (Pengilangan) Kumpulan Syarikat Felda merangkap Ketua Eksekutif Felda Rubber Industries Sdn Bhd.

    Beliau mempunyai pengalaman lebih daripada 35 tahun di Kumpulan Syarikat Felda dalam bidang komoditi seperti kelapa sawit, getah dan koko, peruncitan dan barangan getah. Y. Bhg. Datuk Abdul Halim juga menjadi Ahli Lembaga Pengarah LGM, Pengarah FPM Sdn Bhd. Cadbury Confectionery Malaysia Sdn Bhd serta Felda Iffco Africa (Pty) Ltd. Beliau juga adalah Pengarah syarikat-syarikat usahasama pemprosesan getah felda di Thailand dan Indonesia iaitu Feltex Co. Ltd, Tahailand dan PT Felda Indo Rubber, Indonesia.

    http://www.lgmpc.com.my/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=7

    BalasPadam
  7. FELDA saman aje pemfitnah biar padan muka dia....

    BalasPadam
  8. Saya percaya ada elemen sabotaj kerana drp 3 sampel, 2 saja yg mempunyai DNA porcine. Sedangkan sebatian coklat nya sama. Takkan DNA dtg drp kacang hazel dan badam..

    BalasPadam
  9. Cikgu Bard ni reti ke kira pratus tu... Lembu yg berlagak cerdik he ....heeed

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.