Rabu, Julai 24, 2013

PENGADU TIDAK MUNCUL TATKALA TIMBALAN MENTERI PENDIDIKAN II HADIR DI SRK SERI PRISTANA

Fakta mengenai isu ruang makan pelajar SRK Seri Pristana, Sungai Buloh, Selangor.

1. TIADA tandas atau MANGKUK tandas  di dalam bilik persalinan diubahsuai menjadi ruang rehat dan makan.



Hanya mangkuk menyebarkan berita tidak tepat.

2.  Ruang itu digunakan oleh semua pelajar TANPA mengira bangsa dan agama. Maksudnya, sebelum Ramadan, ruang sama digunakan oleh pelajar beragama Islam sejak Mac 2013 (bukan kerana bulan puasa).

3. Kerja pengubahsuaian kantin sekolah dilaksanakan oleh pihak kontraktor di antara 17 dan 23 Julai 2013. Bermula hari ini, kantin sekolah dibuka semula. 



4. Berikutan kekangan keluasan kantin, bilik persalinan dibersihkan itu dinaiktaraf untuk dijadikan tempat makan. Hari ini, Timbalan Menteri Pendidikan II, P. Kamalanathan menghulurkan sumbangan peribadi RM10,000 untuk membina atap tambahan di kantin sekolah.

5.  Kamalanathan berkata kepada wartawan, isu ruang makan, TIADA  kaitan dengan agama dan bangsa.

6. Ayah kepada pelajar India memuatnaikkan gambar ruang makan (didakwa TANDAS)  di Facebook  itu didapati tidak muncul sewaktu Kamalanathan melawat sekolah kira-kira jam 12.30 tengahari tadi. Dia juga tidak kelihatan sewaktu sidang media diadakan bersama wartawan pelbagai agensi berita.

Hairan.

Sepatutnya dia datang untuk mengemukakan aduan terus  kepada Kamalanathan dan pastinya menjadi tumpuan wakil media pembangkang.

7. Anak lelaki sama, baru dipindahkan dari SRK Bukit Darah ke SRK Seri Pristana sejak seminggu lalu. 

8. 96 daripada 98  tenaga pengajar SRK Sri Pristana berbangsa Melayu. 23 pelajar India, 3 Cina dan selebihnya Melayu. 

"Kantin sekolah hanya boleh menampung di antaa 500 dan 600 pelajar sahaja kerana itu bilik persalinan dinaiktaraf untuk digunakan oleh pelajar sejak lebih 3 bulan lalu. Guru Besar telah memohon maaf kerana memilih ruang kurang sesuai. Saya juga memohon maaf," ujar Timbalan Menteri terbabit.



9. Guru Besar sekolah, 57 tahun,  bekas Ketua UMNO Cawangan dan  secara sukarela melepaskan jawatan itu  untuk memberikan lebih tumpuan kepada pelajar dan sekolah dipimpin oleh beliau.

10. Kira-kira 30 dipercayai penyokong parti bukan kerajaan berada di sekitar sekolah sambil menjerit-jerit membuat bantahan. 

Saya yakin, isu ini dijadikan  agenda politik  oleh  pihak tertentu. Bayangkan, jika berikutan kes terbabit, Guru Besar Melayu dipindahkan, apakah reaksi susulan keluarga  1,347  pelajar Melayu kini menuntut di SRK Seri Pristana?



16 ulasan:

  1. pemfitnah upahan Pakatan AMENOWORLD- blogger upahan Pakatan dgn Rhttp://amenoworld.blogspot.com/2013/07/hot-kanak2-sekolah-ini-makan-dalam.htmlM 3000bulan utk memfitnah-

    BalasPadam
  2. Dari awal kita dah kata - isu ini tiada kaitan dengan Agama dan Bangsa, tapi asas isu ini dibangkitkan, adalah berkenaan dengan Agama dan Bangsa.

    Di dalam facebook, terdapat beberapa orang berbangsa india yang saya lihat atau lebih, menghina terus orang Islam, dengan seperti gaya pak lebai, terus membicarakan akan tentang Allah SWT, dan juga Nabi Muhammad SAW berkenaan dengan isu ini, seolah-olah dia lebih Islam dari orang Islam sendiri.

    Jadi siapa yang racist dan bodoh disini?

    Kepada binatang yang berwajahkan manusia, keluarlah dari Malaysia ini dan pulang ke kampung halaman kalian. Saya yakin, di kampung halaman kalian, tidak ada BILIK PERSALINAN dijadikan sebagai kantin. Kerana sekolah disana pun entah ada atau tidak.

    BalasPadam
  3. Saman bapak budak yang buat fitnah tu...pihak sekolah jangan buat tak tau jer kes mencemarkan nama baik sekolah ini. Saman jangan tak saman.

    BalasPadam
  4. Kamalanathan tu dah malu akibat kenyataan melulunya. Sepatutnya sbg Timb Menteri beliau perlu lebih berhemah dan menyiasat dahulu.

    BalasPadam
  5. Saman bapa budak yang suka buat kecoh tanpa memikirkan kesannya

    BalasPadam
  6. SAMAN ATAS PENGADU DAN BLOGGER SERTA MALAYSIAKINI ATAS PENYEBARAN BERITA PALSU!!!KLU TIDAK PERKARA BEGINU PASTI BERULANG!!KITA MAHUKN KERAJAAN YANG TEGAS!!

    BalasPadam
  7. kemungkinan sebab bilik darjah tidak dijadikan kantin sementara kerana
    1) dah memang murid2 tak dibenarkan makan dalam kelas iaitu tempat belajar
    2) murid tidak dibernarkan masuk dalam kelas sewaktu rehat
    3) pihak sekolah sudah cakap kelas tidak menucukupi bagaimana pula nak sediakan satu kelas khas utk tempat makan
    4) kalau salah satu kelas yg berfungsi tempat belajar dijadikan tmpat makan utk waktu rehat, pelajar dr kelas lain masuk dan mungkin akan timbul masalah kecurian, terosak harta org lain, etc.. bnda ni selalu berlaku di sekolah
    5) menimbulkan kesukaran lain2'


    Ada cadangan para intelektual di sini yg cadangkan makan di bilik guru atau perpustakaan pulak. mungkin mereka ni di sekolah dulu pernah disuruh makan2 di bilik guru iaitu OFFICE GURU BUAT KERJA atau library iaitu TEMPAT SEHARUSNYA TIDAK BOLEH MAKAN DAN BISING



    sudah tentu kaki lima , tepi padang, tengah padang, bilik janitor, parking kereta tidak boleh...

    Maka tidaklah salahnya anak2 ni di sediakan satu bilik persalinan yang diubahsuai dan dipastikan kebersihannya untuk mereka makan dan pergi sewaktu waktu rehat apabila kantin ditutup sementara...

    Tinggi sangatkah martabat anda sehingga memandang bilik persalinan yang bersih itu (boleh dilihat di dalam gambar awal disebarkan) sebagai begitu jijik dan tidak patut di dalam waktu kecemasan?

    Tidakkah boleh bersederhana dan bertolak ansur dalam perkara remeh ini.

    Seorang ibu/bapa yang baik pekertinya akan berkata pada anak yg terpaksa makan di bilik persalinan yg bersih ini "Tidak apa nak, jika kamu belajar rajin-rajin mungkin kamu tidak perlu lagi makan di tempat begitu,"

    Seorang ibu/bapa atau opportunist yg jahat perkertinya akan membesar2kan perkara tersebut dan membuat pelbagai tohmahan dan cacian.


    JANGAN JADI BENGAP DAN RACIST. JANGAN AMBIL KESEMPATAN ISSUE SEBEGINI DIPERBESARKAN DAN DIPOLITIKKAN. Jangan jadi kudis masyarakat

    BalasPadam
  8. report skmm artikel amenoworld cuba cetuskan pergaduhan kaum

    BalasPadam
  9. sial, sorang hindu baru pindah sekolah baru , dahla tak ambil tahu mesyuarat PIBG , suddenly komplen benda yg salah sebar fitnah, org lain pulak kena tanggung musibat fitnah dia.

    BalasPadam
  10. lainkali biarkan jer anak2 tu makan kat tepi2 longkang... kat tengah2 panas...!!! tak payahla jaga keselamatan budak2 yg lasak ketika bermain ...biarje pecah kepala baru puashati makbapak diaorg ni!!! sah2 kantin tu tengah diperbaiki... walaupun tukar cermin jer pun... budak2 bukan reti nak elakkan kawasan yang diubahsuai dari jadi tempat permainan diaorg!!!

    BalasPadam
  11. mohon ambil tindakan ke atas blogger amenoworld yang menabur fitnah. tindakan tegas perlu diambil terhadap penyebar fitnah supaya dapat menjadi tauladan ke atas orang lain

    BalasPadam
  12. Saya percaya keputusan yg diambik pihak sekolah untuk membuat rehang rehat/makan di bilik persalinan ni sudahpun mereka teliti. Bukankah rasanya keputusan samberono membuta tuli. Kerana mereka yg lebih arif ttg perihal sekolah trbabit.

    Kawasan yg sedang diubahsuai sememangnya tidak selamat utk kanak2 walau sekecil mana pun pengubahsuaian nya

    Adalah lebih elok kalau murid tidak mendekati langsung kawasan terbabit dan mgkin itulah yg difikirkan pihak sekolah.

    Malah bilik persalinan itu (BUKAN TANDAS!) Ade kemudahan seperti sinki utk membersih tangan dan pelajar dpt dikumpulkan dan dipantau dan tidak berkeliaran di tmpat lain di dalam sekolah.

    Disediakan pula meja dan kerusi yg selesa utk anak2 murid trsayang utk digunakan mereka waktu rehat.

    Kecewa dengan ramai "selebriti" "politikus bertauliah dan tidak bertauliah" dan "public figure" yg menokok tambah memutar belit keadaan malah menyebar berita tidak benar dan merumitkan lagi keadaan dan menyukarkan banyak pihak.

    Kecewa teramat juga denfan menteri p kalamanathan dan khairy jamaluddin dan media perdana yg jump on bandwagon melatah bila mendengar isu ini di media sosial. Tindakan mereka yg seperti mengiyakan rumours saya anggap seperti mencurah minyak ke dalam api.


    Apapun, kita jangan cepat melatah dan tak lerku nak mempolitikkan setiap perkara.

    Jangan berselindung di sebalik pelbagai hak dan alasan utk menghentam membuta tuli.

    Jangan jadi kudis masyarakat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perkara itu telah diputuskan oleh PIBG (mewakili ibu bapa penjaga sekolah terbabit) tetapi yang sibuk melompat-lompat adalah orang-orang luar yang tiada kena mengena dan juga ibubapa pelajar yang tidak hadir mesyuarat PIBG dan diambil peluang oleh blogger picisan yang opportunis yang suka mempolitikkan semua isu ini la jadinya..

      Padam
  13. Perkara begini biasa berlaku di mana-mana pun. Cumanya, pengadu yang membuat masalah perlu datang berjumpa dengan pentadbir. Jika dia datang jumpa pentadbir, berbincang. sudah tentu perkara ini tidak diperbesarkan oleh puak-puak yang berkepentingan. Jangan melontarkan pandangan berdasarkan tanggapan kata-kata yang harus dipegang oleh Menteri kita dan semua manusia.

    BalasPadam
  14. Dari pandangan sa tidak mustahil facebook akan kena banned di malaysiakerana pekara mcm nie

    BalasPadam
  15. kalau bapak budak tu datang .. mmg dia serah leher la .. huuhhuhuhu

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.