Khamis, Jun 27, 2013

DI MANAKAH IKO (LELAKI NIGERIA) SEKARANG? CINTANYA BAK JEREBU SELEPAS HUJAN


Kita tidak pernah membenci  kerana warna kulit, bangsa dan agama  individu atau kumpulan.  Itu pegangan majoriti.

Namun apabila kita menyentuh  isu warga Nigeria kini berada di Malaysia, tiba-tiba kita berasa muak. Muak berikutan terlalu banyak kes penipuan membabitkan mereka. Statistik dikeluarkan oleh Jabatan Siasatan Jenayah Komersil, JSJK Bukit Aman menunjukkan penduduk  Malaysia telah kerugian  lebih RM5.1  juta di antara Januari dan April lalu.


Kebanyakkan  mereka bergaya,  kekadang dilihat memakai kot  biarpun tatkala matahari terik memancar di atas kepala.

Melalui pengalaman, saya mendapati   mereka ramai menetap di apartmen atau kondominium tersorok atau jauh dari pusat bandar.  Jika terbabit dalam kes penipuan, lazimnya lelaki Nigeria tidak gemar keluar dari rumah.  Justeru  tidak hairanlah  jika  penghuni rumah memiliki dua peti ais  agar mereka tidak perlu keluar berulangkali untuk membeli makanan. Mereka bimbang  andai masyarakat setempat  berasa curiga  serta  mengesyaki kegiatan  haram mereka jalankan.

Disember 2011,  saya  mengikuti  operasi  bersama pegawai dan anggota JSJK Bukit Aman. Gadis tempatan diperdaya oleh lelaki Nigeria,  teman lelakinya, Iko. 


Barangkali ramai berpendapat,  lelaki Nigeria gemarkan gadis tubuh berisi tetapi hakikatnya mereka  bersikap membujur  lalu melintang patah. Siapa sahaja gadis melintas, jika berpeluang,  ngap!  Lagipun mereka tahu,  gadis  berbadan gempal  lazimnya  jarang 'diusik'  oleh lelaki tempatan.

Berikut  gambar Iko, kekasih gadis di atas.


Setelah tembelang Iko cuba memperdayakan gadis tempatan itu terbongkar, dia pantas menghilangkan diri. Cinta  diungkapkannya, hilang  bak jerebu selepas hujan. 

Di manakah Iko sekarang?

Jika masih di Malaysia, mungkinkah pada tika ini dia sedang menggomol gadis Melayu di atas katil berbau hanyir? Tubuh gadis dimandikan sebelum diratah manakala  akaun  bank gadis sama  dipergunakan untuk kepentingan diri dan keluarga Iko di Nigeria.

Klik di sini  untuk membaca kisah percintaan di antara dua benua itu.

Kepada pembaca dahagakan cerita berbentuk fakta mengenai jenayah membabitkan lelaki Nigeria, sila klik di sini.

Banyak doh, pilih sahaja.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.