Selasa, Oktober 07, 2008

Pengemis Kaya

[ RM500 sehari? ]

Tahniah kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat, JKM Negeri Sembilan kerana berjaya memberkas ‘pengemis kaya’, semoga dapat membuka mata masyarakat keseluruhannya.

Menurut laporan akhbar, pasukan diketui pengarahnya, Mizan Maulud antaranya memberkas wanita berusia 64 tahun memiliki wang tunai RM9,786 di tangan manakala setelah diperiksa di dalam akaun banknya tersimpan wang berjumlah RM15,000.

Seremban dilaporkan menjadi lubuk rezeki lebih 100 pengemis tempatan dan asing dari Myanmar, Thailand dan China. Pendapatan harian mereka antara RM300 dan RM500.

Tetapi saya percaya lambakan pengemis bukan sahaja berlaku di Seremban, malahan di pekan, bandar maupun bandaraya di seluruh negara.

19 ulasan:

  1. bumi Malaysia bumi bertuah, bumi dipenuhi orang-orang yang mulia hati....

    BalasPadam
  2. Memang ada orang susah yang perlu di bantu, cuma kaedah bantuan perlu ada kaedahnya.

    Islam anjur zakat dan fitrah, kita perlu kembang zakat fitrah kita supaya mencapai tahap global

    Pengemis asing memang suka Malaysia kerana sistem kita berkesan dan rakyat kita pemurah

    Tetapi pengemis ini memalukan Imej Islam di Negara ini.

    Dimana silapnya pengawasan dan pengurusan kita

    Fauzi ahmad
    http://rm2u.com

    BalasPadam
  3. hishh.. kaya nyer diorg.. dah boleh beli kete tuuu.. ish ishh..

    BalasPadam
  4. Zakaria MY, bila bumi bertuah, penduduk berhati mulia, ramai pulak menangguk di air keruh. Hairan ya ..

    BalasPadam
  5. Dorang ni sbnrnye datang sekejap2 je. Bila dah kaya, dorang balik semula. Pas tu agak2 duit dah nak abis, dtg lagi.

    Silap2 dorang ni siap pasang pengurus.

    BalasPadam
  6. To Azlin Hashim....Semangat Nogori ekau yo.

    BalasPadam
  7. Aik bang, ilang balik dah shout mix nie? pg td ader, ilang da..

    to kak arryani, meh ar dtg nogori.. dtg umah lin..

    BalasPadam
  8. 'Rezeki Tuhan beri, usaha kita kita yang mencari..hidup adalah keputusan sendiri'

    BalasPadam
  9. gila laa...syabas...saya kerja setengah mati nie pun jarang jarang dapat 500 sehari..hahahahah

    BalasPadam
  10. Bersedekah itu sunat. Berzakat itu wajib. Ramai yg rasa bersalah bila tak bersedekah, lalu menghulurkan wang yang akhirnya masuk ke kantung sindiket.

    Malangnya bagi saya dan mungkin ramai yang lain... kita tak sedar, dia datang ke lokasi menggemis tu menaiki apa, ya?

    BalasPadam
  11. masa zaman saya sekolah di seremban dulu, ada pasangan tua ni mintak sedekah tepi jambatan dekat dengan sekolah acs n terminal one tu, depa siap ada handphone sorang satu lagi! tahun 1996, handphone kan mahal.. huhu.. hebat betul..

    BalasPadam
  12. imej diorang yang berkopiah memalukan Islam je...

    BalasPadam
  13. ini menunjukkan betapa kaya nya rakyat malaysia ni..

    betapa bagusnya malaysia ni sampai jadi lubuk emas tuk depa..

    BalasPadam
  14. Masa duk tunggu bas TV3 itu hari kat Shahab Perdana..ada seorang pak cik ni hulurkan sy satu kertas...sy bacalah tertera nama dia fulan bin fulan..sakit sendi kaki..tak boleh bekerja.

    pakaiannya agak lusuh..berkopiah putih.kertas itu di agih2kan kpd org ramai........ada yg beri rm dan ada yg tak beri....

    kalau org tak bagi dia wang... dia tunggu aje..lepas tu dia ambik balik kertas tu..pergi kpd org lain pulak...

    lalu sy terkenangkan org kg sy..yg di lahirkan kekurangan kedua kakinya...membulat tiada tapak kaki...ttp masih lagi dia mencari rezeki dgn menaiki motor roda 3 utk mencari rezeki utk anak2nya. Bila sy lihat pakcik ini hanya sebelah kakinya saja yg kekurangan...ttp mungkin di sebaliknya kita tidak tahu........

    di mana silapnya...kekadang kita kesian melihat mereka..ttp dalam pada itu kita tidak tahu..mungkin mrk lebih kaya raya dr kita.......

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.