Selasa, Oktober 21, 2008

Wanita Ketuk Ketampi

“Apa cerita?”

Soalan paling banyak diajukan kepada saya hari ini sejak awal pagi hingga ke saat ini. Jarang telefon bimbit saya kehabisan bateri tetapi hari ini berlaku. Banyak panggilan saya terima daripada kawan-kawan, kawan dan sahabat. Pelbagai pertanyaan diajukan.

“Engkau ok ke?”, “Apa jadi ni?”, “Apahal?”, antaranya.

Bagaimanapun tiada siapa berkata ..

“Kalau saya boleh membantu, bagi tahu”

Tetapi saya faham, ramai mungkin berasa serba salah mengajukan soalan secara terbuka. Barangkali bimbang saya terasa. Apapun, kisah sebenar tidak seburuk digambarkan surat khabar tempatan hari ini. Percayalah.

Masih ingat kisah perempuan dipaksa ketuk ketampi di Balai Polis Petaling Jaya sebelum ini? Pada awalnya, wanita itu dilaporkan warga China. Maka tergesa-gesa Malaysia menghantar wakil ke China memohon maaf, khuatir hubungan dua negara tergugat.

Akhirnya setelah siasatan dijalankan, wanita itu didapati berbangsa Melayu dan sahih warga Malaysia.

Tidak semua laporan itu tepat.

16 ulasan:

  1. Apa yg kita nampak sendiri pun belum tentu betul, inikan pulak laporan dari pihak lain..

    BalasPadam
  2. betul tu kita setuju..so jangan judge something sblm kita tahu kebenarannye..

    BalasPadam
  3. betul tu kita setuju..so jangan judge something sblm kita tahu kebenarannye..

    BalasPadam
  4. biasa laa media...kalau berita tu tak hangat, tak laku laa berita dia...mesti tambah ajinamoto...

    apa2 pun...harap byk bersabar dan tabah...nak tolong byk pun tak termampu, tolong bagi semangat boleh laa...

    takpe...insyaAllah semua baik nanti...take care...

    tapi jgn lupa...anak2 kena ada masa bersama dua2 pihak dengan adil...jangan laa disusahkan anak2 kerana ego masing-masing...

    BalasPadam
  5. Salams,

    Abg Dol,
    Ni Faizi nih...
    Saya tak baca paper2 nih mmg tak berapa caya apa2 story yg diketarakan...I am neutral and all I can say is, take it as it is (you are one tough guy anyway!) and may Allah bless us all.
    All the best bro!

    BalasPadam
  6. saya harap abang dapat sms saya...kalau tak dapat bagi tau yer..memang betul..nak ajukan soalan kat sini..agak susah...hope u did received it...

    BalasPadam
  7. Biasa la. Kalo tak sensasikan berita, mana nak laku paper. Kan?

    Ada banyak berita yg saya baca, faktanya salah atau lari drpd yg sebenar. Tp baca aje la.

    BalasPadam
  8. DAP kata itu wanita cina sebab kulit putih ...tapi dia tak tahu yang melayu juga ada kulit putih...

    kerajaan pula tak pikiq terus hantar wakil...malukan diri sendiri...

    cerita lama

    BalasPadam
  9. Hmm betul ke fakta yang ada dlm surat khabar x benar? hmm sya pun xtau,bru jer bace berita td.Dr pg menjadi tanda tanya ape maksud di sebalik post "doakan kami" dan "wanita ketuk ketampi" hmm semuanya terjawab setelah m'baca berita td.Hmm terkejut gak...kebenara? hmm hanya Sedara Mazidul dan keluarga yg tahu.Apa yg saya harapkan disini adalah kedua-duanya kembali bersama,ingatlah anak-anak.Mereka yang akan menerima kesan yang besar atas semua ini.

    www.afeazd.co.cc

    BalasPadam
  10. Baca boleh percaya jangan.. sy baca MASTIKA jek, sbb tahu sume fakta bukan auta..

    BalasPadam
  11. biasalah tu.. lain yang dicerita.. lain yg ditulis..

    pandai2 lah kita nak menilainya...

    BalasPadam
  12. bukan mudah nak jadi wartawan.. silap berita boleh memusnahkan 'live' orang lain. semuanya berpaksi pada intergriti masing-masing..
    setiap kejadian ada baik dan buruknya.

    BalasPadam
  13. Hidup mesti diteruskan..what ever if you know you do the right thing....and at the right place...and the right time ....just do it!!!!

    BalasPadam
  14. Terima kasih kepada semua. Saksikan 360 malam ni. Topik 'Sembang lucah'.

    BalasPadam
  15. Assalamualaikum,
    Elok lah sdra ceritakan sikit tentang itu supaya tidak berterusan pandangan negatif pada sdra. Seperkara lagi, kalau boleh ceritakan juga hal sdra ditangkap suatu masa dulu.

    Oh ya. Saya minta maaf kerana pernah memberitahu beberapa org rakan berita penahanan tersebut setelah saya mendengar drpd radio. Namun saya 'bayar' semula hutang tersebut dgn cara memberitahu rakan-rakan bahawa sdra tidak bersalah.

    (komen ini tidak semestinya disiarkan).

    BalasPadam
  16. Dear Mazidul,

    Tak ramai yg akan faham dan tunduk mengerti walau diceritakan dari a ke z pun.

    So keep your head high and jus go thru it. being among the earlist one to know about it, me and the others will always be there for you.

    you take care.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.