Isnin, Januari 12, 2009

Boikot Produk Berjenama Amerika Syarikat

“Kita wajib memulau produk berjenama Amerika Syarikat di negara ini. Syarikat terbabit secara jelas menyalurkan dana kepada Israel. Setakat ini ramai menghubungi saya, bimbang pemboikotan itu akan memberi kesan kepada jualan produk syarikat di Malaysia. Ada juga khuatir, peluang pekerjaan rakyat negara ini bekerja dengan syarikat terbabit, terjejas,” ujar Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia, PPIM dalam temubual MHI, jam 7.45 pagi tadi.

Saya harap pemboikotan itu tidak berbentuk hangat hangat tahi ayam, harus konsisten sehingga misi menyedarkan Amerika Syarikat tidak bersekongkol dengan Israel tercapai.

Apakah antara barangan wajib diboikot? Sila layari laman web PPIM, http://www.muslimconsumer.org.my/ppim

23 ulasan:

  1. Jom...! Pakat2 kita boikot produk USA & Israel, biar diorang rasa macamana 'suara' seluruh umat Islam.

    BalasPadam
  2. Cadangan saya, kerajaan patut melabelkan barangan-barangan ini dan ditulis "Produk U.S"
    atau "Produk Yahudi"

    BalasPadam
  3. Boikot! Boikot! X lupa sama2 mndoakn smoga kekejaman setan2 itu dberi balasan seadil2nya oleh Allah swt scepat mgkin..

    Rezeki ada dmana2 slagi kita berusaha n x putus asa..

    Bgus gak cadangan H.E.H .. anther thing klau leh wat banner n dgantung kt kwsn yg brsesuaian (cth: pasaraya)- snarai brg2 kluaran AS.. lgi cepat nmpak n leh trus 'simpan dlm memori'.

    BalasPadam
  4. Harus + Wajib + Pasti.....

    Mai....kita ramai2 pulaukan...barangan2 si SETAN nih!!!!
    Biar diaorang tau Palestine tidak bersendirian.....

    Dj EPOI FREE PALESTINE

    P/S - 3 hari lepas Gua dah buatkan ENTRY - PULAUKAN BARANGAN si SETAN nih!!!!!
    http://epoi8787.blogspot.com/

    BalasPadam

  5. lagi maklumat tentang sumbangan syarikat tersebut pada Israel di sini :-
    http://www.rediesh.com/untuk-pengetahuan-anda/favourite-brands-labels-to-boycott#more-389

    dan untuk lebih maklumat & subscribe newsletter di sini :-
    http://www.inminds.co.uk/boycott-israel.html

    saya cadang, anda semua tulis & save dalam hp, in case terlupa

    BalasPadam
  6. Tak boley ke Kerajaan label kan barangan buatan US nie?
    kadang2 manusia nie mudah lupa...

    BalasPadam
  7. Boikot boikot! Tapi sedih tgk kfc Mcd penuh lagi dengan orang ramai. :-(

    BalasPadam
  8. kerajaan perlu memainkan peranan dalam menutup kemasukan import barangan dari amerika..

    sekurang2nya tidak membebankan peniaga2 di dalam negara kita

    BalasPadam
  9. Salam..
    kepada semua perokok sekalian, berhentilah...
    Keuntungan jualan rokok akan disumbangkan kepada Israel!!

    BalasPadam
  10. saya tengok masih ramai yg mengeluarkan asap dr mulut & hidung gara2 produk amerika/yahudi... udah2 la tu yop.

    BalasPadam
  11. salam saudara...

    Dikala sebahagian dari kita melaung-laungkan boikot barangan keluaran AS dan Yahudi... sacara ikhlasnya berapa ramaikah yg betul2sudah memboikot barangan harian yg mereka gunakan? jgn boikot di mulut sahaja... perlu ada tindakan yg berkesan... dengan itu saya mengingatkan diri sendiri dan seluruh umat islam teruskan berdoa untuk rakyat palestin... Ya Allah kau makbulkanlah doa kami... amin...

    BalasPadam
  12. emm betul rasenye tak ramai yg boikot cuma ckp mulut je....

    BalasPadam
  13. sibuk boikot2..tp itu suma hanya d mulut semata2..pada dasarnya masih ramai lg yg prgi mcD,KFC,Starbucks,isi minyak kt caltex,kat pasaraya masih jual lg barangan huggies,revlon,maggi etc. amnya kpd rkyat malaysia dan khasnya umat islam..wlupun kita tidak boleh menghunus senjata prgi bperang sekurang2nya kita boleh merundumkn ekonomi laknatullah secara halus selain kita hanya mampu berdoa utk masyarakat palestin..mai la kite boikot 100%..

    BalasPadam
  14. betul macam kata hysMan.. Mc donald hari hari.. abih camno?

    BalasPadam
  15. Senarai barangan wajib di boikot ini tidak seimbang dan hanya menyenaraikan jenama-jenama terbesar. Kenapa jenama seperti Coca-Cola di boikot dan bukan Pepsi? Kenapa McDonalds dan bukan Burger King?

    Adakah kejayaan 'branding' jenama-jenama ini terlalu 'american' sehingga selintas pandang, terus disenaraikan untuk diboikot?

    Tidakkah kita terfikir mengenai 1700 pekerja di Coca-Cola F&N Malaysia Sdn Bhd? 60% daripada pekerja mereka are pekerja Islam.

    Bagaimana dengan pelabur-pelabur dalam dalam syarikat ini? KWSP juga melaburkan duit simpanan kita di dalam syarikat ini.

    Kebanyakkan daripada jenama ini dibawa ke Malaysia oleh seorang rakan kongsi rakyat Malaysia.

    Akhirnya, rakyat Malaysia yang akan lebih 'sakit' daripada semua boikot ini. Saya tidak menulis ini untuk protes boikot ini, hanya untuk menyeru pembaca untuk fikir semula senarai barangan yang ingin di boikot.

    Tun Dr. Mahathir sudah pun berkata, kita harus boikot mata wang Amerika. Dengan tindakan ini, mata wang mereka akan turun nilai.

    Bagaimana ini boleh dicapai? Kalau satu dunia boleh berhenti menggunakan mata wang ini sebagai mata wang perdanganan antarabangsa, ini boleh dicapai.

    BalasPadam
  16. aku ingat nk boikot aritu..pastu tingat plak dapat voucher kfc..p abeskan voucher tu dulu smalam baru arini laa start boikot..

    lalala

    BalasPadam
  17. errr...saya baru jer tulis pasal nie kat blog saya..tapi lain dari apa yang saya baca dari blog blog lain termasuk abg punyer..kepada pembaca yang ingin tau..sila laa ke blog saya dan baca pasal boikot nieh...maybe it can give u a different point of view...but the fact is..deep inside..i do have the anger just like the rest of u..just that what i wrote in my blog is slightly different...

    BalasPadam
  18. Kerajaan takut masuk campur soal biokot kerana takut tindak balas Amerika

    Kempen Biokot dalam web saya

    BalasPadam
  19. salam...i tgk tv1 hari ahad lepas...presenter tv1 (program hujung minggu di satu tak silap )named angie kata she can't do without american product esp starbuck! live! on air! bengong!

    BalasPadam
  20. saya setuju ngan encik mazidul. cuma saya rasa kesal sikit sbb "emosi" org2 kita ni cepat berubah ubah. agaknya hormon turun naik cepat. hehe
    sbb bila ada isu psl 1srael mcm skrg ni, baru kita dgr sesetengah org2 kita berkobar-kobar nk boikot produk2 alkafirun tuh, tp bila isu ni dh suam2 nnti org2 kita pun lupa balik.
    tht part hangat2 ta*ik ayam tu sy mmg sokong. hmm..ntahlah.

    saya pun ada catatkan dlm blog saya kt sini
    http://ofbusinessandleisure.blogspot.com/2009/01/susah-sangat-ke.html

    BalasPadam
  21. boikot2 jugak. tp buat biar yang yakin dan pasti. kita boikot ni demi berjuang pada palestin atau allah?? tepuk dada tanya selera. Jangan sampai ekonomi tergugat sudah, dan peniaga asing takot nak berniaga kat sini lagi. sebok boikot, kang susah plak nak kasi makan kat anak2 dan keluarga. boikot biar lah tahu tujuan dan manfaat.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.