Ahad, Januari 04, 2009

Terima Kasih Semua

Post berhubung modifikasi kereta dimuatkan dalam blog ke dua saya pada 14 Disember 2008 bertajuk ‘Macam-macam’ mendapat pelbagai komen, setakat ini bilangan komen terbanyak.

Persoalan saya timbulkan, mengapa ramai antara pemilik kenderaan keluaran tempatan antaranya Wira, Waja, Kancil dan MyVi gemar memodifikasi kenderaan terbabit kelihatan seperti kenderaan buatan luar negara. Bukan sahaja bentuk kenderaan diubahsuai malah enjin.

TIDAK ada dalam post terbabit saya mempertikaikan tindakan itu. Cuma sekadar ingin mendapatkan pandangan.

Ramai pembaca mencatat, modifikasi kereta berhubungkait dengan kreativiti dan hobi, bukan kerana malu memiliki kenderaan jenama tempatan.

Komen Yatt, menarik perhatian ..

‘Tapi kelakar la tgk kete Wira dibuangkan tulisan ‘Wira’ di bumper dan digantikan dengan ‘Mitsubishi’ serta logonya sekali. Bila tengok aku terfikir ‘mamat ni, macam la orang tak tau ko tu pakai kete Wira, perasan pakai Mitsubishi Lancer’

Ini petikan komen Kingshahepisode membidas pandangan berbeza ..

‘pompuan abiskan duit beratus2 tuk kain baju n alat mekap? ko pelik tak? depa tak sayang duit janji puas ati n tuk nampak cantikkan?’

Komen PNFC ..

‘Adakah peminat mods kete mcm kami nie menyusahkan hidup kamu semua?’

Saidmp3 ..

‘Kalau kau yang bagi kitorang duit nak modify, ko nak bising takpe jugak...’

Wan8 ..

‘Jgn nak kondem je bro, tepuk dada tanye la hati, mampukah aku nak modi kereta nie? kalo mampu teruskan, kalo tak diam2 suda...pasal kos modi kereta nie bukan murah..’

Rochiano ..

‘Takisah pun klu na modified ke naperasan kereta nasional mcm kete mahal ke...tp klu tgk kebanyakan tuan kete modified ni kuang aja atas jln raya.jln tgh jam pun buat mcm jlnraya lengang. Tiap2 hari i jumpa ok? Ni bukan sekadar ckp. Tau la korang ade yg da expert hal ni. Relax ar, org lain kasi comment jgk. Poyo slow skit ye abg2, jgn melenting tapasal :)

Newneo berkata ..

‘Suka hati la kita nak buatrupa keta jadi apa pun.. nafsu masing2 duit masing2. kena tahan jpj pun hal masing2. bro mazidul ko pakai kete apa?’

Anonymous mencatat ..

‘Tahukan en mazidul, dengan saiz badan anda sekiranya bersandar atau duduk atas hood wira apa akibatnya? cuba anda duduk atau bersandar pada hood lancer atau evo yang dipasang pada body wira... anda akan sedar kenapa wira lebih cantik kalau di pakaikan bodypart lancer atau evo. saya rasa anda perlu berfikir panjang sebelum melontarkan komen atau membuka satu tajuk perbincangan yang sebegini berat’

Saya tersenyum membaca semua komen di samping menambahkan pengetahuan berhubung reaksi manusia. Apa pun terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan.

12 ulasan:

  1. giler laa... a simple issue boleh jadi macam nieh hahahaha..

    BalasPadam
  2. Pada suatu masa dulu, saya berpendapat, sebaik2 kereta adalah dalam bentuk asalnya...

    Bila saya sudah berkawan dengan mereka yang memodifikasi kereta, saya mempunyai pendapat yang berbeza kini....

    Kerana apa Ferrari atau kereta mewah lain tidak pernah dimodifikasi? Kerana ciri2 kereta tersebut sudah pun memenuhi ciri2 canggih, moden serta laju...

    Sedangkan kebanyakan kereta tempatan kita dibuat atau lebih tepat disadur dari kereta luar terutama dari Jepun yang memudahkan pemilik kenderaan untuk membuat modifikasi kerana lambakan spare part di pasaran....

    Nak beli kereta mewah anda tidak mampu, kalau mampu beli mungkin tak mampu nak sara pula, jadi kerana minat dan punya bajet yang kecil, modifikasi adalah jalan yang terbaik...

    BalasPadam
  3. Terfikir, jika antara tujuan kereta dimodifikasi antaranya untuk kelajuan, berapa lajukah laju? Sedangkan kelajuan maksimum 110 km/jam ditetapkan bagi setiap pengguna lebuhraya. Jika memandu laju daripada itu, bukankah hakikatnya melanggar undang-undang termaktub?

    BalasPadam
  4. Nik, a simple issue memerlukan penelitian :)

    BalasPadam
  5. Kalau nak modified kereta, biarlah mengikut kesesuaian bentuk/ warna, aksesori yang sederhana dan kesamaan trend. Barulah ngam !!

    BalasPadam
  6. setakat nk modified kereta utk nampak cantik dan bersesuaian tak apa. duit sendiri. tapi kalau dah menyusahkan org lain, ghentikan!!!

    BalasPadam
  7. Kenapa majoriti komen yg ada dlm post komen menjatuhkan org eh? Lagi satu, penghantar komen pun kurang familiar..

    BalasPadam
  8. saya bersuamikan lelaki yang memang giler ngan kete. tapi cuma penambahan dari segi aksesori aje (agar nanpak cantik). saya tak berapa kisah sangat kalau nak modified kete tu, tapi selalu pesan kat dia bila nak keluar duit tu ingat2 sikit jangan nanti nak tunggu sampai cukup bulan duit saya yang kena balun... hahaha.

    BalasPadam
  9. satu kepuasan bila dpt modified keta nie...hehehehe

    BalasPadam
  10. sy pn minat gak mod..untuk pengetahuan abg,skng nie peminat2 k-car a.k.a compact car seperti myvi sanggup berhabis berpuluh2 ribu ringgit semata2 ingin mendapatkan bodypart passo...sy bagi contoh harga..

    bodypart passo dan boon:
    passo racy dpn complete:4k-6k
    passo biasa 3-4k
    passo belakang complete 3k
    boon x4 complete dpn belakang 12k

    BalasPadam
  11. hehehehe ada dapat banyak duit hasil dari orang ramai masuk blog ke bro mazidul ? kekekeke kasi bikin topik lagi kontroversi lagi ramai orang masuk pasni kekeke.

    ok pasal modify enjin untuk laju tu...nak tanya dulu bro mazidul, bro penah naik kete2 yang high horsepower terutama kete turbo ? tak kira la yg dah modify atau yang memang asal dah stended kilang memang asal turbo mcm Mitsu EVO dan Nissan Skyline GTR

    1st of all...orang tukar enjin tu bukan semata2 dapat kelajuan yg lebih. kelajuan yg bro mazidul cakap tu berkait rapat dgn TOPSPEED. apabila ditukar ke enjin turbo, secara automatik TOPSPEED naik....akan tetapi perlu diingat, itu tak semestinya berlaku. sebagai contoh Perodua Kancil. Asalnya enjin 850 carb tapi ditukar kepada enjin 660 turbo mira dan enjin turbo itu pula dimodify macam2 utk tambah horsepower. topspeed asal enjin 850 carb keluaran Perodua mungkin membolehkan kita mencapai topspeed sekitar 140-150km/h...akan tetapi enjin 660 turbo yang dimodify macam2 itu hanya dapat mencapai topspeed maksimum 140km/h sahaja. Kenapa ? pasal kilang daihatsu jepun dah 'sekat' topspeed secara elektronik. kita panggil speed-limiter atau speed-cut. sekiranya hendak 'lari' lebih..perlu modify utk buang speed-cut tersebut.

    jadi kenapa bersusah payah modify enjin 660 turbo tersebut untuk dapatkan horsepower yg lebih tetapi hanya dapat 'lari' maksimum 140km/h sahaja ?? apa gunanya horsepower yang di war2 kan itu ?

    ok, penah dengar 0-60mph (0-100km/h) timing ? penah dengar 0-100mph (0-160km/h) timing ?

    timing2 ini ialah benchmark utk menentukan betapa cepat sesuai kete tu utk memecut...senang citer, bila nak motong lori ke bas ke atau apa2 kenderaan panjang, tekan pedal minyak je kete terus pegi dgn cepat tanpa perlu terhegeh2 side-by-side dgn lori/bass tersebut sehinggakan driver2 bas dan lori tersebut sempat menjelirkan lidah atau melambai2kan tangan kepada isteri anda wahahahahahhahaa. gurau2 jugak..tapi realiti nya mcm tu la. gunanya kete horsepower tinggi ni bukan hanya utk topspeed tetapi untuk mempercepatkan proses 'menaikkan jarum km/h dari speed yg rendah ke speed lebih tinggi'...hasilnya..dapat memotong lori/bas dgn lebih selamat.

    so, ada apa2 lagi yg tak paham ? hehehe

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.