Isnin, April 21, 2014

HMMMMMM ...


28 ulasan:

  1. manusia jahil... kerana keduniaan.. sanggup buat mcm tu..... kah3

    BalasPadam
  2. pernah baca atau dengar tak apa puak2 ni selalu sebut. "kubur asing-asing. halal bagiku haram bagimu".

    BalasPadam
  3. Mana perginya JAKIM dalam bab2 macam ni? Adakah tugas JAKIM hanya untuk menangkap orang berkhalwat? Adakah mereka tiada kuasa langsung dalam bab2 salah laku akidah umat islam dimalaysia ni? Laksanakanlah tugas & amanah kerja yang telah diberi

    BalasPadam
  4. Terpaksa kena buat wkerana inginkan kuasa politik

    BalasPadam
  5. Inginkan kuasa politik buat lah & sanggup buat apa sahaja

    BalasPadam
  6. bila agama di lacur kan....ini la jadinya...serban & ketayap bukan lagi lambang ketinggian ilmu agama seseorang, sekadar hiasan semata .....
    ke untungan duniawi yang sedikit menjadi ke utamaan.......agama islam di biarkan utk di perlekeh lekehkan.....

    BalasPadam
  7. tunduk hormat pada mayat orang kafir..lol...pelik la... apa jasa karpal singh ni sampai kerajaan negeri pulau pinang buat state funeral kat dia...siap nak bagi nama jalan kat dia...atau sekadar penghormatan sahabat dalam parti politik je...klu nak dibandingkan wira2 lahad datu yg sumbangan mereka sampai nyawa mereka sndiri berbakti untuk negara dibandingkan karpal yg mati eksiden ni...

    BalasPadam
  8. Inilah sbb jahil bab hukum hakam agama. Jgn komen jika cetek ajaran islam.

    BalasPadam
  9. Nanti ada la puak totok politik membenarkan tindakan ini dgn menggunakan hujah Rasulullah SAW pun hormat kpd mayat org kafir. Ya betul, Baginda SAW pun hormat kpd mayat org kafir tetapi dgn berdiri sahaja. Bukan dgn berdiri sambil menundukkan kepala.

    BalasPadam
  10. Hadis tersebut adalah sahih, muttafaq alaih. Lafaznya seperti berikut:

    Sahl bin Hunaif dan Qees bin Saad melaporkan: Sesungguhnya Nabi SAW dilintasi di hadapannya oleh satu jenazah, lalu baginda berdiri. Diberitakan kepada baginda bahawa ia adalah jenazah seorang Yahudi. Lalu baginda bersabda: “Tidakkah ia satu jiwa?”.
    Direkod oleh Bukhari (no: 1250) dan Muslim (no: 961).

    - Hadis ini menunjukkan digalakkan berdiri apabila ada jenazah melintasi kita, samada jenazah itu Muslim ataupun kafir. Cuma ada pendapat ulama yang mengatakan ia mansukh.

    - Illah berdiri ketika jenazah bukan Islam melintasi, ialah seperti berikut:

    a) kerana ia satu jiwa yang diciptakan Allah (sebagaimana di dalam hadis di atas)

    b) kerana merasai kegerunan terhadap kematian. Dalilnya: Jabir bin Abdillah melaporkan: Kami dilintasi oleh satu jenazah, lalu Rasulullah SAW berdiri, dan kami berdiri bersamanya. Aku berkata: “Wahai Rasulallah, Ia hanyalah jenazah Yahudi”. Lalu baginda bersabda: “Sesungguhnya bagi kematian itu ada kegerunan. Maka apabila kamu melihat jenazah, berdirilah”. Direkod oleh Ahmad (no: 1992) Dinilai Sahih oleh Ibn Hibban (no: 3050)

    c) Menghormati Malaikat. Berdasarkan hadis Anas bin Malik, katanya: Satu jenazah melintasi Rasulullah SAW, lalu baginda berdiri. Diberitahu padanya: “Itu jenazah Yahudi”. Baginda bersabda: “Sesungguhnya kita hanya berdiri untuk malaikat”. Direkod oleh Nasai (no: 1929).

    Di dalam hadis Abdullah bin Amru, katanya: Nabi SAW ditanya: “Apabila jenazah kafir melalui kita, adakah kita berdiri?” Jawab baginda: “Ya, berdirilah. Sesungguhnya kamu bukan berdiri untuk jenazah itu, tetapi berdiri kerana membesarkan yang mencabut roh-roh”. Direkod oleh Ahmad (no: 6573), dinilai sahih oleh Hakim (no: 1320), dan Ibn Hibban (no: 3053).

    Wallahu A’lam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tiada sesipapun yg mempersoalkan hadithn tersebut,, yg dipersoalkan adalah tindakan pemimpin tersebut yg tunduk pd mayat berkenaan sedangkan dlm sembahyang jenazah pun , tidak dibenarkan tunduk....mempertahankan pemimpin saudara adalah hak saudara, namun mempertahankan segala kemungkarannya mengunakan hadith sebegini adalah songsang....

      Padam
    2. Memang gambar boleh menceritakan. Terima kasih atas penjelasan CKR. Sesungguhnya maksud hadis Nabi SAW itu adalah jelas, penghormatan kepada jenazah orang-orang kafir memadai dengan berdiri sahaja, tidak perlu sampai menunduk kepala. Antara berdiri dengan menundukkan kepala tetap berbeza malah jika disertakan dengan niat memberi penghormatan lebih menyimpang dari saranan Nabi SAW. Muga dijauhkan kita dari perkara-perkara menyengutukanNya.

      Padam
  11. Gajah depan mata, tunggu nk pijak kepala tapi tak pernah kita nampak.

    BalasPadam
  12. bukan diorg hanya tanda hormat pemergian si mati je ke??? bkn sembah... kan?

    BalasPadam
  13. Hok yg tunduk kepala kat tugu kebangsaan tu rasanya lagi teruk. Dah jelas tugu tu patung. Mcm sembah patung berhala pulak...

    BalasPadam
  14. Dua dua salah. Yang sembah patung dan yg sembah mayat org kafir. Org buat salah tak bermakna kita buat kurang salah. Both pun salah.

    BalasPadam
  15. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  16. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  17. itu tunduk hormat....nama pun penghormatan terakihir...bukan sembah terakhir. nabi pun bgn bila mayat yahudi melintas. Takkan nabi pakai unta..ko pun nk pakai unta gak. ada faham?

    BalasPadam
  18. Kenapa majlis pengkebumian Ustaz Azizan dan Harun Taib tidak seramai ini? Dan tiada pun adun non-muslim tundukkan kepala sebagai penghormatan kepada kedua-dua ustaz tu?

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.