Selasa, Mei 13, 2008

Korban Tembaga

“Kami kejar kereta dia orang ni lebih 3 kilometer sebelum stop kat sini,” kata anggota polis dari Cawangan Jenayah Berat, D9 Ibu Pejabat Polis Kontingen, IPK Selangor sewaktu saya tiba di tempat kejadian, Desa Latania, Seksyen 36, Shah Alam, Selangor.

Saya menjeling jam di tangan, pukul 1.15 tengahari, 12 Mei 2008.

Ketika itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, SAC II Mazlan Mansor mula memberikan kenyataan akhbar kepada rakan wartawan tiba lebih awal.

“Dua penjenayah ditembak mati, manakala seorang lagi berjaya kita tahan. Ketika melarikan diri polis mengarahkan mereka berhenti tetapi menyerang dengan parang,” antara kenyataan SAC II Mazlan jelas kedengaran dari lokasi saya berdiri.

“Kejadian berlaku pada jam 10.15 pagi tadi,” sambung beliau lagi.

Biarpun wajah agak serius, SAC II Mazlan, antara pegawai kanan polis Selangor cukup selesa ditemubual wartawan.

“Tuan Mazlan ni cool beb! Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abdul Rahman pun sama, memang tak ada hal berkongsi maklumat dengan kita,” ucap wartawan kenalan saya.

“Tau,” balas saya ringkas.

Saya mengenali Datuk Khalid ketika beliau bertugas di Bukit Aman di Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik suatu ketika dulu. Beliau pegawai cukup mudah dihubungi dan mesra.

Setelah bertahun melihat kejadian hampir sama, otak saya bagai mampu menjangka setiap kenyataan dicatatkan wartawan pada pagi itu.

Saya kemudian dihampiri dua anggota D9 cukup saya kenali. Wajah mereka biasa saya lihat setiap kali penjenayah tumpas di pelbagai lokasi sebelum ini.

“Tahniah!, memang steady,” saya melemparkan pujian.

“Penat berlari bang, mengejar dia orang tu tadi, saya kejar ikut jalan atas, dia orang lari ikut jalan bawah,” balas seorang daripada mereka.

Di sebelah tempat kami berdiri kelihatan jalan tanah merah berbukit agak tinggi berbanding di sebelah bawah, datar dan berbatu. Mungkin jalan itu dimaksudkan anggota polis terbabit.

“Lari macam lipas kudung,” sambung anggota itu lagi.

Keduanya berdiri di hadapan saya dengan baju basah di bahagian belakang, percikan peluh memenuhi dahi dibiarkan begitu saja. Barangkali banyak perkara lain lebih penting untuk diberikan perhatian.

Kami bersalaman dan kemudian tersenyum bersama.

“Jom ambil gambar mayat,” ajak jurukamera, Norwahizal Wahab.

Teman-teman memanggilnya, Rizal. Rizal berkebetulan pernah menjadi jirannya saya di Kota Damansara, Petaling Jaya.

Sewaktu dipelawa, saya merakamkan gambar kereta Proton Perdana V6 putih digunakan penjenayah sebelum melarikan diri ke kawasan belukar.

Selesai mengambil gambar dengan kamera baru dibeli, Canon G9 saya berjalan agak jauh menyusuri denai, kadangkala baju tersangkut pada duri pokok tumbuh tinggi separas dada di kiri dan kanan jalan.

Hampir 200 meter dari lokasi kereta penjenayah ditemui, saya lihat sekujur tubuh tidak bernyawa terbaring di celah-celah rumput.

Mayat terbaring mengiring itu saya perhatikan dari jarak kurang 1 meter. Sekelompok darah pekat kering kelihatan melekat di pipi kanan tubuh sudah tidak bernyawa itu.

“Mesti kena tembak di kepala,” bisik hati saya.

Berhampiran mayat, parang panjang barangkali tidak pernah digunakan terletak kaku di atas rumput sama seperti mayat di hadapan saya.

Supeno, warga Indonesia berusia 38 tahun antara identiti saya perolehi berdasarkan maklumat dicetak pada paspot ditemui pada tubuhnya. Sesekali menepis menghalau lalat mula terbang mengurungi saya, sebelumnya lebih tertarik hinggap di tubuh Supeno mungkin kerana bau hanyir darah segar.

“Badan dia ni besar sikit, kawan dia tu kurus betul,” kata Rizal.

Rizal kelihatan begitu bergaya, bertopi sambil memikul kamera di bahu.

“Hebat kawan aku ni. Macam cameraman CNN, umur 40 dah kan?,” soal saya.

Yes bro!,” balasnya murah dengan senyuman.

Kira-kira 10 meter dari mayat Supeno, terbaring mayat rakannya Aris Setiyawan, 28 tahun juga berasal dari Indonesia.

“Bro, tolong ambik satu shot,” saya meminta bantuan Rizal merakamkan gambar saya lalu menghulurkan kamera digital kepadanya.

“Nak zoom, macamana?,” tanyanya.

“Kat depan tu ada punat, tolak aja,” balas saya, ketika itu mencangkung berhampiran mayat.

Ok,” katanya puas hati.

Saya perhatikan secara teliti, jangkaan saya penjenayah kedua itu ditembak di kepala dan badan. Kesan darah kelihatan di baju bahagian belakang. Manakala cecair kering berwarna merah di atas tanah

menunjukkan dia kehilangan banyak darah sebelum menghembuskan nafas terakhir sebagai penjenayah di negara jirannya.

Menurut kenyataan polis, Supeno dan Aris antara 8 penjenayah dilaporkan terbabit dalam rampasan lori kontena di Shah Alam membawa muatan gelung tembaga ditaksirkan bernilai lebih setengah juta ringgit. 5 rakan lain berjaya melarikan diri selepas menculik kelindan lori manakala seorang lagi warga tempatan berbangsa India berusia 33 tahun berasal dari Taman Sentosa, Klang Selangor berjaya diberkas polis.

Kekadang saya terfikir, banyak pihak cuba meraih rezeki secara mudah. Tidak perlu membanting tulang empat kerat seperti saya dan Rizal. Tetapi berakhirnya dengan kesudahan ngeri.

Terus-terang, saya tidak gemar melihat nyawa sesiapapun terkorban di atas muka bumi ciptaaan Allah ini. Bagaimanapun ada ketikanya saya terpaksa mererima hakikat itu dengan hati terbuka.

9 ulasan:

  1. ok jugak gambar dan berita dalam blog ne...baru buat ke???..

    BalasPadam
  2. Sdr Fazeli, blog ni sememangnya BARU sangat, 2 hari. Terima kasih

    BalasPadam
  3. tahniah bro mazidul.. keepidap :)

    BalasPadam
  4. bro,thread bro mmg best la...keep up the good work..kalau boleh cari pasal hantu byk lg k..i like it!...thumbs up to u!

    BalasPadam
  5. bravo bro...baguslah blog u nie...cari r citer hantu bebyk skit...pas tu gambar mangsa2 bunuh yg ngeri ker...n by da way....aper citer arwah adik nurin....x der maklumat aper2 ker...atau polis sibuk siasat kes2 politik negara....

    BalasPadam
  6. best jugak tengok gambar2 penjenayah yang mati ditembak ni.. keep it up!

    BalasPadam
  7. gmbar mangsa bunuh tuh..jgn la yang terlampau ngeri sgt..x sanggup rasanya nk tgk..:-)

    BalasPadam
  8. GAMBAR-gambar tu boleh dijadikan iktibar...

    sememangnya...

    jenayah makin meluas sekarang ini...

    BalasPadam
  9. assalamualaikum...first time masuk ni..en mazidul ade koleksi gambar yang paling ngeri tak?

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.