Jumaat, Julai 25, 2008

Bukan Untuk Diri

Petang 25 Julai 2008, saya bosan duduk di rumah. Penat menonton AXN, CNN dan History Channel lalu saya mengambil keputusan ke Kompleks PKNS di Shah Alam, Selangor. Dua puluh empat tahun lalu saya sering berkunjung ke lokasi sama. Ketika itu kompleks terbabit, pusat membeli-belah terbesar di Shah Alam.

Uh! Payahnya mencari tempat parking, bisik hati saya ketika memasuki kawasan perkarangan pusat membeli-belah itu.

Dua pusingan sekeliling kompleks, akhirnya ada insan membuat keputusan untuk pulang. Dia mengundurkan kenderaannya perlahan, saya menunggu. Dia keluar, saya masuk. Leganya, detak hati saya.

Saya mengeluarkan telefon bimbit untuk menguhungi, Pengarah Eksekutif Mustread, Abdul Kahar Abdul Hamid sambil berjalan ke arah gerai menjual buku di lobi kompleks.

“Asslamualaikum,” saya disapa lelaki berbaju kotak, berkacamata lengkap dengan telefon bimbit Nokia di tangan.

Saya menjawab salamnya.

“Kahar?,” soal saya.

“Ya,”

“Orang tak berapa ada sekarang sebab kerja, mungkin petang sikit ramai lah tu,” ujar Zaki Zainol.

Zaki, bertugas menjual buku di gerai Mustread berhadapan Sofi’s Jeans Centre, di sebelah Affin Bank sempena berlangsungnya Pesta Buku Selangor 2008. Turut serta rakannya, Anuar.

“Tapi dengar kata, kalau hari sabtu ahad memang ramai orang. Kita baru start hari ni sampai 3 Ogos, ahad depan. Buka 10 pagi sampai 10 malam,” sampuk Kahar.

Semasa menuntut di UITM dulu, teman baik saya, imam surau juga hafiz Al-Quran memiliki nama sama, Kahar.

Sewaktu saya duduk di gerai, datang gadis berusia awal 20 an. Di tanda namanya tertera logo UITM.

“Orang muda selalu baca buku kisah cinta,” ujar saya membuka bicara.

“Saya tak,” katanya tanpa senyum.

“Jadi, awak baca buku ilmiah saja ke?,” tanya saya lagi benar-benar ingin tahu.

Gadis berkacamata dan bertudung itu sekadar mendiamkan diri. Zaki menghulurkan buku ‘Virus Kehidupan’ kepadanya. Buku diambil kemudian dibelek sepintas lalu.

“Ini bukan hidup saya,” komennya ringkas.

Barangkali dia terbaca coretan tertulis di bahagian belakang buku berhubung kisah kehidupan GRO dan Mat Rempit.

“Kekadang kita baca buku bukan semata-mata untuk kita. Kita baca buku untuk kepentingan adik-adik, kaum keluarga atau anak-anak di masa depan. Kalau kita tak faham masalah sebenar dihadapi masyarakat kini, macamana kita nak mencegah perlakuan tidak secocok dengan budaya?,” hujah saya.

“Berapa buku ni?,” soalnya.

“RM17.91,” balas Kahar.

Spontan dia mencapai buku saya dan terus membuat bayaran. Saya menawarkan diri menandatangani buku terbabit. Dia bersetuju.

1 ulasan:

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.