Khamis, Julai 31, 2008

Di Sebalik Malaysia Vs Chealsea

Saya kongsikan artikel dihantar Wan Hamidi melalui emel bersama anda ..

Malaysia-0, Chelsea-2, keputusan perlawanan antara Malaysia dengan kelab handalan dunia tempohari. Sebagai rakyat Malaysia saya teruja dengan perlawanan itu tetapi kerana tidak mampu berkunjung ke stadium Shah Alam saya mengambil keputusan menyaksikan perlawanan bersejarah itu melalui internet. Pada masa sama saya kecewa kerana tiada siaran televisyen percuma menyiarkan perlawanan terbabit secara langsung.

Saya melayari website www.justin.tv. Biarpun visual dipaparkan tersekat-sekat, saya lega dapat mengikuti perlembangan perlawanan. Lebih menarik, di sebelah ruangan paparan itu, disediakan ruang sembang. Saya semakin teruja.

Gelagat sembang para chatters saya pantau. Bermula dengan sembang ringan, lama-kelamaan menjadi tidak terkawal. Maksud saya, ayat-ayat kesat atau off-topic terkeluar di dalam ruang sembang terbabit. Ada golongan saya lihat tidak menunjukkan sifat matang semasa berbual. Pada masa sama saya akui masih ramai menyatakan sokongan terhadap pasukan Malaysia.

Seorang chatter contohnya mencetuskan isu politik semasa negara dan secara tidak langsung mengubah topik perbualan. Akibatnya, wujud pertelingkahan berunsurkan perkauman dan keagamaan.

Saya terkejut dengan beberapa kenyataan dicatat sekaligus berasa terhina membaca pandangan dilontarkan. Jelas masih ada lagi rakyat Malaysia tidak memahami isu sensitif dan tidak bijak dalam menghormati agama dan perasaan kaum lain.

http://onehamidi.blogspot.com/
31 Julai 2008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.