Khamis, Mac 12, 2009

Lirik Mata Bernafsu

Kini, dianggarkan lebih 5 juta warga asing dari pelbagai negara di dunia bermaustautin di negara kita. Mereka bekerja secara sah dan haram di seluruh negara. Majoriti mereka jiran kita, tinggal di flat, kondominium dan rumah teres. Maksudnya kita menerima kehadiran mereka secara rela atau terpaksa.

Malangnya, sebilangan warga asing gagal menyesuaikan diri dengan budaya kita. Lirik mata bernafsu warga Afrika membuatkan gadis tempatan berasa tidak selesa, warga Vietnam mabuk, bergaduh dan gemar makan daging kucing manakala lelaki Bangladesh gilakan gadis Indonesia tinggal serumah tanpa segan silu. Itu antara rungutan biasa didengar.

Rungutan lain?

20 ulasan:

  1. Rungutan lain:
    setiap minggu (kebiasaan hujung minggu) warga Indonesia (ramai lelaki) dengan rambut yang mengerbang, berpakaian tidak sedap memandang, terlalu duduk dilantai secara berkumpulan di Terminal One Seremban. Mengganggu kaasan pejalan kaki. Ada yang makan sejenis makanan ala 'kuaci' dan sisanya disepah-sepahkan merata tempat. Kebiasaan dalam komuter pun mereka ramai dari Nilai ke KL. Tidak mengganggu masyarakat namun kelibat mereka jelas menyakitkan mata memandang terutama ketika kawasan tersebut dibuat ala negara mereka sendiri!

    BalasPadam
  2. Rungutan lain adalah warga asing sekarang banyak menguasai perniagaan xkira di mana2 dan aper jua bentuk perniagaan..

    BalasPadam
  3. pecah rumah, samun & seangkatan dgnnya...

    BalasPadam
  4. Sehinggakan konduktor bas pun org indon. Tetapi tak salah mereka bekerja di sini. So kita pun dapat tgk cara hidup mereka di sini. Tak semuanya perompak,penyamun,perogol. Jangan kerana nyila setitik,rosak susu sebelanga.. bagi mereka peluang,ajar mereka cara hidup kita di Malaysia. dan kita hidup dengan suasana yang harmoni.

    BalasPadam
  5. Contoh di temaopt saya, di Tasik Proton City, petang2 ada pendatang asing ini secara berkumpulan akan keluar melepak sambil duduk berehat dan memerhatikan orang keliling. Kita macam dah duduk negara asing pulak.

    BalasPadam
  6. walaupun mereka tak mengganggu...tp disebabkan mereka menunggu van yang akan membawa mereka ke tempat kerja di suatu tempat secara beramai-ramai...kadang-kadang menimbulkan rasa takut dan syak wasangkan bila saya lalu di kawasan itu,takut kereta kena tahan dengan mereka

    BalasPadam
  7. kawasan umah acu byk org timur tengah...dr arab
    diaorg nie suka sgt buat bising time tgh malam...
    anak2 diaorg akan main kt playground pukul 10pm ke atas sambil ditemani mak2 arab nie
    sementara bapa2 arab lak dok berbual sambil ketawa besar...tanpa menghiraukan org sekeliling yg nk tido...huh...

    BalasPadam
  8. rugutan lain even dari yang haram atau halal

    "pak saya mahu pulang ke indonesia, sudah lame tidak ketemu keluarga"

    lepas tue balik terus xbalik2 sinie...

    BalasPadam
  9. Kes ketidakselesaan akibat 'pandangan' warga asing ni dah lama sangat bro.. Dari gua sekolah lagi..!!

    Malah, gua pernah diekori masa nak cari baju di pasaraya berhampiran rumah gua.. Pasalnya gua berjalan dengan bini dan tiga lagi kawan pompuannya.. Nak marah, macam takde sebab.. Diorang pun tak bertindak jauh..

    Cuba pegi Plaza MPK Klang atau sekitar Jalan Taiping.. Kami semua dah gelarkan tempat tu sebagai 'Surabaya Malaysia'..!!

    Sebelum ni dikenali dengan nama 'Bangladesh Malaysia'..

    BalasPadam
  10. H.E.H, biarlah dia org keluar melepak sambil duduk berehat dan perhatikan orang sekeliling.. Dia orang pun nak berehat juga..tak salah pun dia orang perhatikan orang sekeliling. orang kita pun macam tu juga duk perhatikan orang sekeliling..

    BalasPadam
  11. Kawasan tpt kerja saya pon ramai pendatang asing...Mereka selalu bergaduh.
    Sering mencuri sayur2an yg ditanam oleh org kg..spt serai, labu, cili, bayam, ubi dll. Bila dimarahi..buat muka bodoh. 2-3 hari kmdian bwk pulak kawan2 dan mencuri sayur lagi.....

    BalasPadam
  12. take their own sweet time here. Diorang ni dah jadikan negara ni macam tempat diorang sendiri. Kalau ke shopping complex kita ni ibarat berada di negara diorang. menakutkan tambah2 lagi dgn jumlah diorang yg semakin ramai..

    BalasPadam

  13. weekend kt KOTA RAYA n bhampiran Petaling Street, penuh dgn warga Indon, Nepal, Bangla DLL..
    warga tempatan xnmpk!!
    jadi penjahat pon warga asing..
    GERAM DGN MEREKA!!

    BalasPadam
  14. http://pkrpasdap.blogspot.com

    datuk mazidul..

    kat sgbuluh banyak kejadian macam nie...

    yang saya nak usulkan ialah

    1. kenapa pendatang terutama dari indo dan myanmar mereka tak mahu pulang dan mahu dapat kerakyatan...cuba korek berapa ramai anak indo ada kat malaysia...

    2. vietnam suka makan daging anjing... mereka kata- ini negara Cina jadi kenapa mereka tak boleh makan anjing...lagipun mereka vietnam anggap bangsa mereka sama dengan cina (maaf perkauman, tapi inila realiti)

    3. nama baik negara kita dirosakkan oleh penjulanan hamba abdi dan penipuan oleh agen pekerja. kesian kat bangla kena bayar rm10-12ribu nak ke malaysia tapi datang tak dapat kerja...mereka kata malaysia islam tak baik...


    SAYA ADA HANTAR SMS 019-2345 360 ...follow aje..saya sedia beri kerjasama (percuma) kalau nak tahu pasal pekerja asing dan PATI di sgbuluh...

    BalasPadam
  15. Bercakap tentang warga asing ni..kebetulan jiran saya adalah geng Kulit itam yang agak memualkan.

    MMg kekadang dia ada menyapa saya tapi mereka punya aktiviti harian membuatkan saya sakit hati..bayangkan setiap hari perempuan keluar masuk rumah dia tanpa segan silu..mujurlah perempuan tu bukan budak melayu atau orang malaysia kita..

    Cuma ada sekali kelihatan kelibat gadis comel melayu yang berpakaian tidaklah rugged sangat, muka nmpak baik, tapi sayang, dia salah pilih laki. Sakit hati saya bila dia masuk rumah si kulit itam yang tinggal sorang2 tu..

    Memang saya menanti sehingga kini, kalau-kalau ada dia btandang lagi ke rumah tu memang saya akan sound dia..tak kiralah apa pun akan jadi..peduli apa..

    Surat pun saya sudah hantar ke pihak pengurusan pangsapuri melalui email..namun tiada balasan atau maklum balas..tunggu jika berlaku lagi perkara yang melanggar adat kita memang saya sendiri akan menghantar laporan berkenaan..

    Memang sebelum ini mereka sering menganjurkan parti di rumahnya yang mengganggu ketenteraman jiran-jiran, tapi sejak kebelakangan ini jarang-jarang ia diadakan, mungkin kawan-kawannya dah kena cekup dek imegresen..

    Ok TQ adioss!!

    BalasPadam
  16. Saya menghantar wartawan ke Sabah. Dengarnya di sana kemasukan warga Filipina serius sangat.

    BalasPadam
  17. yes bro! (sy asal labuan) di tempat sy juga ada. sungguh tidak menyelesakan.. rimas dengan sikap mereka.. kalau bro nak tau, kalau d labuan tu la... depa ni duk kat pulau2 tepi labuan tu.. and menjual hasil tangkapan laut seperti ikan-ikan kepada penduduk tempatan ataupun yang berniaga kecil2an..

    keuntungan mereka ini sebenarnya mengalahkan kita yang bekerja keras.. bila dan dapat duit hasil jualan mereka akan membeli keperluan mereka dengan banyk sekali.. sebb jarang keluar...

    kalau leh pantau hal ni.. alangkah bagusnya...

    BalasPadam
  18. ada bagus jika diimport sekali dua gen..lelaki n wanita seimbang..
    rugutan bas sesak raba sentuh tenyeh..oleh mereka..suka ambil kesempatan ..dldm penganggkutan awam..ringan mulut berborak..lalu mencair laah..

    BalasPadam
  19. ramai sangat warga asing kat negara kita ni, harap dibendung kemasukan mereka ni, ambil yang perlu sahaja

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.