Selasa, Mac 24, 2009

Rakyat Malaysia Malas Mandi

Menurut kajian dijalankan CloveTWO.com dan suratkhabar Kosmo, hanya 44% rakyat Malaysia mandi sebelum tidur waktu malam.

Statistik itu meliputi kedua jantina, lelaki dan perempuan sekaligus menunjukkan hampir separuh rakyat negara ini tidak begitu mementingkan kebersihan.

Apakah alasan boleh diterima dek akal?

28 ulasan:

  1. air sudah naik harga ..beruntung duk selangor dpt gak air free bwh bil rm10 sebulan....ker tak mandi la nih musim tengkujuh ( mac ) ??? hmmmm cuaca dunia sudah berubah

    BalasPadam
  2. sy ade kawan2 cina yg mmg tak mandi pagi..betul :D

    BalasPadam
  3. x berapa paham la cemana diorang ni buat kajian.selalu nya balik keja sampai kat rumah antara pukul 6~9mlm.dah tentu balik rumah terus mandi.bemakna mandi sesudah balik keja.tu dah kira mandi sebelum tido jugak la.apajadah nak mandi lagi sebelum tido?mandi malam sampai 2x?dah lama hidup?diorang ni buat kajian kat bangsa mana?x penah ada orang datang kat aku tanya soalan mandi ni pun?nampak sangat x betul cara diorang buat kajian ni.kalau buat kajian x mandi pagi tu aku percaya gak la.kaum cina yang selalu x mandi pagi ni.ni sebelah aku kat opis ni,terpisat2.rambut pun x letak minyak.rasa nak penampor je...

    BalasPadam
  4. jgn berkata pada bangsa..lebih2 melayu.. cuba survey pada bangsa lain..(e.g cina n india).. sy boleh agak apa keputusannya...

    BalasPadam
  5. sy pernah bace di akhbar satu masa yg lalu, sedah lama, seorang yg arif dlm hal kesihatan mmberitahu bhwa mandi malam tdk baik utk kesihatan. seeloknya, kita di galakkan mandi sebelum jam 7mlm, entahla, sy pon tdk tahu sejauh mana kbnaran itu...

    BalasPadam
  6. SweetHeArT, kediaman ibubapa sy di kampung, tdk pernah byr bil Syabas sejak thn lalu krna penggunaan air yg sedikit...

    kwn2 cina saya mmg xpernah mmdi pagi, tp knapa ha??
    sejuk agknye..

    BalasPadam
  7. Zairi, rasanya kajian tu bukan kata mandi exactly sebelum tidur. Apa dimaksudkan, tidak mandi atau membersihkan diri sebelum masuk tidur.

    Adakan, orang balik kerja sampai rumah jam 9 malam tapi malas mandi?

    BalasPadam
  8. b-boy, saya percaya kajian itu meliputi SEMUA bangsa, bukan Melayu sahaja.

    BalasPadam
  9. selalu yg mndi sebelum tido adalah golongn yg kembali ke rumah lewat..balik2 fikir nk mndi je.. bg yg jarang mndi b4 tdo mereka awal2 dah mndi..lepas tue makan tgk tv..last terus masuk tido..(xkan nk mndi lagi kan)

    p/s- belum kes mandi wajib tiap2 pagi..entah2 mandi wajib pun x he..23x

    BalasPadam
  10. tak elok mandi malam... mandi awal sikit la.. kita selalu tidur lambat...

    BalasPadam
  11. Terpulanglah pada setiap individu sama ada nak mandi ke tak..

    BalasPadam
  12. tak mandi...

    habis tu solat subuh tak mandi dulu ke?... selesa ke kalau nak solat tak mandi dulu?...

    saya suka mandi

    malam lepas mengemas rumah, (bila hero 2 orang... dah tido).. lepas kemas saya mandi... kadang kul 1 pagi... giler kan...

    org kata jangan.. tapi saya dah tak selesa nak buat macam mana kan?

    malas mandi sbb apa ye?...
    dah buat kajian kenapa tak teruskan mencari sbb musabab ye

    BalasPadam
  13. ramai org tak mandi pagi di sini, new zealand tempat saya belajar. hanye segelintir sahaje yg berbau busuk. yg lain ok je.. huhu.

    BalasPadam
  14. Ramai kengkawan kita g balik lewat tak akan mandi, hanya basuh apa yg patut dan lps tu zzzz....penat

    BalasPadam
  15. pengalaman saya di jepun, mereka berendam dlm bath tub sebelum tidur... bangun pagi terus pg keje tanpa mandi...

    BalasPadam
  16. Kita hidup di dalam kumpulan masyarakat majmuk yang berbilang bangsa, suku, agama, adat resam dan budaya. Kebersihan adalah tuntutan bagi kesemua bangsa dan agama. Kebersihan bukan hanya mandi malam sahaja. Orang-orang kita sejak azali telah dimomokkan dengan pantang mandi malam ditakuti akan menghadapi penyakit paru2 berair. Disebalik momokan kita sebenarnya disuruh mandi sebelum waktu maghrib supaya boleh sembahyang pada waktunya sbb waktu maghrib pendek masanya. Bila dah mandi petang , cukuplah sekadar membersihkan mana2 yang patut sebelum masuk tidur supaya orang di sebelah kita merasa selesa dan senang.

    Berlainan dengan orang2 cina misalnya. Mereka mandi sebelum masuk tidur sebab aktiviti seterusnya memerlukan keadaan yang bersih dan wangi (semua orang nak begitu). Tapi keesokan harinya, mereka hanya cuci muka, gosok gigi terus pergi kerja. Tetapi orang2 kita pagi2 lagi dah mandi tak kira bagaimana sejuk suhu pagi sbb nak mendirikan sembahyang. Bottom line…masyarakat kita bersih. Cuba tanya pengilang2 sabun bagaimana jualan mereka.

    What say you?

    BalasPadam
  17. mungkin 'mandi' yang dimaksudkan itu cuci gigi + muka + kaki sebelum tido kot.

    BalasPadam
  18. Betul, mandi malam tidak elok untuk kesihatan. Untuk mencegah daripada terkena penyakit bisa-bisa tulang dan paru-paru berair. Jangan mandi malam. mandilah sebelum jam 7.00 malam.

    BalasPadam
  19. mandi malam boleh jadi punca sakit paru2 berair..

    BalasPadam
  20. untuk memastikan yang kita mandi sebelum tidur dan pergi kerja, aku cadangkan supaya kita ubahsuai katil kita menjadi bathtub... jadi, setiap kali kita berbaring atau tidur, automatik kita dah mandi...

    hehehehe...

    Dulu-dulu orang mandi sebelum senja. La ni, senja, siang atau malam dah takdak beza. Jadi, tak pastilah yang mana satu mandi malam, yang mana satu mandi sebelum tidur..

    BalasPadam
  21. mcm ada logik jer awak kata 'dqrinz'....

    GC x baca Kosmo, so x sure 44% rakyat malaysia tu drpd yg baru lahir smpi ke wargamas ke????

    Kalau 44% tu mewakili golongan dewasa shj, mungkin kot..

    cuba kira 44% tu bersamaan dengan berapa orang rakyat M'sia (^.^)

    kiralah.....

    Salam
    GC

    p/s: CloveTWO.com tu 'SIAPA'?????

    BalasPadam
  22. mandi ni satu ibadah, satu salah satu dari penjagaan kesihatan,
    saya mandi pun 3 kali sehari, kalau tak mandi sehari tak selesa badan dibuatnya

    BalasPadam
  23. to framestone..

    bukan manji WAJIB tapi mandi SAHAJA ekeke :p

    BalasPadam
  24. saya tak penah kena soal pasal mandi atau tak.
    ade sesiape pernah ditanya?

    BalasPadam
  25. Tu Iklan sabun tu...

    Pandai je depa kata orang Malaysia tak Mandi.

    Buat survey kat kaum lain ( kaum dia la tu) memang la

    Bangsa Melayu jangan terasa, mereka tu tak tau hukum Islam

    Mandi harian biasa adalah sunat dan mendatangkan pahala

    Mandi wajib adalah wajib selepas berlakunya hadas besar bagi mereka yang telah bersetubuh (suami isteri atau mereka yang tak malu kepada Allah, melakukan zina) atau melahirkan anak atau yang selesai datang haid atau keluar air mani bagi lelaki dan lain lain lagi.

    Dia orang tu buat kajian sesama dia je, (aku dengar sesiapa yang kena survey, dapat bayaran oleh ACNielson) pastu pandai pandai cakap Orang Malaysia tak mandi.

    Aku tak percayalah....

    BalasPadam
  26. hahahaha...mandi ke tak pun jd kes...

    xillix axillixa berkata...
    habis tu solat subuh tak mandi dulu ke?... selesa ke kalau nak solat tak mandi dulu?...

    @xillix axillixa :
    mane ade wajib mandi dulu sebelum solat subuh...terus terang saya kata, saya kalau nak solat subuh tu takde mandi2 der...cukup bersihkan diri, gosok gi cuci muka...tapi kalau mandi tu lebih baikla..lagi pulak kalau dah berhadas besar...

    dah terang sikit baru mandi utk pergi keje.
    sebelum tidor pun tak mndi.
    cukup mandi balik keje.

    kalau weekend pun lebih kurang tu jer.
    tak mandi tak semestinya pengotor..
    kalau dah melepek jer depan tv, peluh pun tak keluar.

    tapi kalau dah berpeluh2 tu, mandi jela kan....

    urm..
    yg penting anda tahu jg kebersihan diri...hehehehehe....

    jgn mandi jer lebih...tapi tak shampoo..tak sabun...
    kikiki...mandi p ramlee..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.