Isnin, Mac 02, 2009

Anak Jual Ibu

Berikut kisah benar …

1 April 2007, anak jalanan, Amin, 8 tahun ditemui merayau tanpa arah bersama rakan di Jalan Tunku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Ibunya, pelacur menjual diri diratah pelanggan di lorong gelap. Amin tidak bersekolah kerana ibu tidak mendaftarkan kelahirannya sedang ayah menghilang entah ke mana.

Terbaru, Amin dilapor menjual ibunya sendiri dengan kerelaan di kawasan sama.

“Tiga puluh ringgit! Lima puluh ringgit!’

Itu laungannya setiap hari.

Justeru, sejauhmana kebenaran maksud pepatah Melayu, ‘syurga di bawah telapak kaki ibu?’

35 ulasan:

  1. Keterpaksaaan....untuk membantu mencarik Rezki yang sebenarnya kot?.....
    Dikala Umur dan dibawah Kematangan Hidup memaksa berlaku begini...
    NIAT nya adalah untuk membantu IBUNYA kot?

    Dalam Kes nih... Gua sendirik ponk tak dapat nak rungkaikan ttg maksud SYURGA DIBAWAH KAKI IBU.....pada Keadaan macam tuh...

    Konfius Gua...

    BalasPadam
  2. Epoi, mungkin bagi Amin, menurut perintah ibu itu satu kewajiban.

    BalasPadam
  3. http://pkrpasdap.blogspot.com

    berjasa kepada ibu....
    sepatutnya ibu dia ada akal..
    serah anak pada orang lain..

    suruh dia berjaya nanti...JANGAN jadi macam ibu..bukan suruh JADI macam ibu...

    BalasPadam
  4. memangla menurut perintah ibu satu kewajian tapi selagi tak bertentangan dengan agama kan.. cheewaaahh.. berceramah lak kat cni hehe.. ni pendapat je. sy pun cetek ilmu jugak..hmmm...

    BalasPadam
  5. hah?
    umor baru 10 taun dh jual ibu?
    iskh2..
    yg si ibu tue pun
    xboleh mitak keja laen ker?
    basuh pinggan ker...keje kilang ker

    BalasPadam
  6. Jijah, siapa mampu memimpin tangan kecil itu sedangkan ibu sudah lama hanyut?

    BalasPadam
  7. Wow,murah tu RM30 @ RM50 je..
    Hmm..Ade syurga lagi ke???

    Memang diwajibkan bagi anak menurut perintah ibubapanya..
    tapi sekiranya jalan yg diperintah oleh ibubapanya itu ke jalan yg negatif patut dielakkan @ takyah ikut trus kot..

    byk lagi keje yg boleh dibuat utk membantu ibunya,cuci pinggan ke,jaga toilet ke etc..kalu gaya camtu rezeki dari sumber yg haram,tak mustahil 1 hari nanti anaknya pon jadi macam ibunya..
    sumber drp permakanan kita akan membentuk pribadi kita dan ana kita..

    BalasPadam
  8. Once a whore, it is hard not to be a whore, antara petikan kata pelacur jalanan pernah saya temui dilontarkan secara berseloroh.

    Saya tidak fikir anak berusia 8 tahun mampu membuat keputusan mengubah 'kerjaya' ibunya.

    BalasPadam

  9. MENCARI REZEKI DEMI MASA DEPAN MEREKA, JUAL DIRI DAN MINTA SEDEKAH YANG MANA LEBIH BAEK?

    KESIAN BUDAK INI,
    MANA PERGINYA BADAN2 KEBAJIKAN??

    BETAPA MURAH NILAI MARUAH SI IBU,

    SYURGA DIBWAH TELAPAK KAKI IBU??

    BalasPadam
  10. EN. Mazidul,
    kisah ini ada dalam akhbar ker?
    saya nak baca kisah selanjutnya mengenai hal ini. Harap infokan kpd saya, Terima Kasih.

    p/s= Terubat rindu pada wardina selepas kemunculannya bersama En Mazidul di MHI siaran 2 Mac 2009.

    BalasPadam
  11. kalau ibu pun dah macam ni, mana ada syurga 'di bawah tapak kaki' dah.

    anak dipaksa jadi macam ni, sedangkan dia tak bersalah. menurut perintah kena pun kena bertempat. menurut perintah selagi 'pemerintah' tidak bertentangan dgn agama & peradaban.

    BalasPadam
  12. Hafis, kisah ini tiada disiarkan dalam akhbar.

    Cengko, itu persoalannya ...

    BalasPadam
  13. Salam mazidul,

    Sorry..ou of topic..nak tanya..gambar u mandi kat sebelah kanan blog u tu kat mana..? rasa nak pergi sanalah..seronok tengok...

    BalasPadam
  14. En. Mazidul,
    kenapa yer kisah seperti ini tak disiarkan di akhbar?

    anak kecil seperti amin perlu di bantu dari segi kewangan dan pendidikan..pasti ada jalan penyelesaian.. mungkin wang lah punca segalanya memaksa ibu ini melakukan perkara sedemikian..

    BalasPadam
  15. bg budak kecil nie yg belum lagi kenal yg mana baik atau yg mana buruk,tetap melakukan apa yg diarahkan ibu nye...

    bg nye mematuhi arahan ibu adalah satu kewajipan..walau pun tanpa sedar dia sebenar nye menjual ibu nye sendiri...

    BalasPadam
  16. Jangan salah kan anak tu.Pepatah mengatakan melentur buluh tu biar dari rebung nya.masih sempat sekiranya ada pehak yang mahu membantu anak tu.aku macam penah baca kisah ni kat mastika atau kat 360 lama dulu.

    BalasPadam
  17. Lavender, gambar itu dirakamkan di Krabi, Thailand berhampiran Chicken Island :) Pergilah, accomodation murah, makan senang sebab 60% penduduk, Islam.

    Cute, kisah Amin disiarkan dalam episod pertama 360, 4 April 2007, di bawah jodol 'Anak Jalanan'.

    BalasPadam
  18. Adoi......tak faham betul !

    Samada si ibu tu memang sukakan kerjayanya atau terlalu terdesak.

    Tak boleh ke pihak kebajikan ambil tindakan...membantu mereka ni. Bila dibiarkan begitu, seolah2 kita rela akan perbuatannya atau sudah menjadi adat baru 'hidup engkau, engkau sendiri yang tanggung!" ?

    BalasPadam
  19. Ntahlah bro, begitu asam garam kehidupan di kotaraya. Di kuala lumpur dosa dan pahala perlu bercampur untuk terus hidup..

    (Mengeluh panjang...)

    BalasPadam
  20. xboleh nk salahkan si amin semata..itu je yg termampu dibuat untuk menolong ibunya mendapat sesuap nasi..

    BalasPadam
  21. mungkin amin diarah berbuat demikian. dia hanya mengikut kerana "Ibu yg suruh"... atau mungkin terikut or mengajuk perkataan2 yg mereka sering dengar... budak 8 tahun, nak berfikir yg mana baik, yg mana tak baik pun, belum berapa mampu...mereka masih naive.

    harap pihak yg berkenaan dapat menyelamatkan mereka

    BalasPadam
  22. Oh ya!! sya pernah tonton 360 dulu.. baru sy ingat. EN. Mazidul adkah adek Amin ni masih berada disitu ketika ini? sekarang sudah pasti amin berumur 10 tahun. Ibunya pula bagaimana?

    BalasPadam
  23. tapi kan..xkan la dah xde jalan lain nak cari rezeki? kenapa perlu cari jalan macam tu. jual maruah..begitu murah maruah diperdagangkan..xkan kita nak salahkan JKM atau mana2 agensi saja, just perlu usaha sikit saja utk dapatkan kerja yg halal dan jgn sesekali kita gelapkan masa depan kanak2 yang baru meniti kehidupan..

    BalasPadam
  24. Sdr,

    Ini kisah sedih dan tragedi bagi umat manusia. Sebab itulah Islam mementingkan institusi keluarga.

    Dalam keadaan begitu, si ibu mungkin jahil, sudahlah begitu apabila si anak juga jahil dek kerana tidak mendapat didikan yang baik, maka jadilah seperti itu.

    Soalnya, apa yang boleh kita buat dengan kes sebegini? Ya, apa yang boleh kita buat?

    BalasPadam
  25. Oh no...nape la jadi sampai mcm ni.
    Bila Amin dah besar..dan tahu apa yg di lakukan ketika umur 8 thn mesti dia malu dan sedih kan bro.

    BalasPadam
  26. pagi tadi punya MHI pasal buli.Jom layan citer buli aku kat blog aku.hehehe...promot.

    BalasPadam
  27. Salam.

    Takde wanita yg mahu jadi pelacur, kalau dia ada pilihan lain...

    Takde anak yg mahu hidup di jalanan, kalau dia mampu berfikir macam kita...

    Semua penyakit sosial seperti pelacuran, kemelaratan hidup, dsb perlu ditangani mengikut panduan yg jelas yg telah Allah berikan melalui Al-Quran dan Sunnah Rasul.

    Kalau mereka bukan orang Islam pula, macam mana?

    Al-Quran itu syumul - ada panduan utk Muslim dan ada cara menangani non-Muslim. Tinggal lagi, kita nak ikut atau tidak je...

    BalasPadam
  28. syurga ibu diniaga
    utk menampung lapar dan dahaga.
    syurga org lain tercipta
    nikmat yg seketika
    melakar garis-garis dosa.

    BalasPadam
  29. syurga dibawah telapak kaki ibu yang BERIMAN sahaja. Perempuan pelacur jalanan seperti ini bukan layak dipanggil ibu. hanya layak dipanggil BINATANG. Kasar sedikit bunyi nya, tapi memang itulah hakikatnya. Kerjaya ini dipilih bukan disebabkan sudah terdesak tapi sebab sudah seronok melakukannya. Mungkin dia telah dipaksa melakukannya? namun begitu masih banyak cara untuk keluar dan mencari kerja lain yang halal.

    BalasPadam
  30. Sdr MAS,
    carilah kerja yg halal dan 'manis' di sisi Islam.
    tapi jika sudah tertulis begitu nasib, dan itulah rezekinya,nak buat macam mana lagi.

    Mudah-mudahan hidup Amin akan berubah baik suatu masa kelak dan ibu tetap ibu. Syurga tetap ada di bawah telapak kaki ibu.

    BalasPadam
  31. kalau di Chow Kit, anak2 golongan ini masih diberi perhatian.Terdapat bdn kebajikan (rasanya dgn kerjasama JKM) yg membantu pendidikan dsbnya terhadap anak2 malang ini tapi semuanya masih terpulang pada individu sendiri. Mungkin ibunya sendiri yang tidak mahu anaknya 'diselamatkan'...

    BalasPadam
  32. bang Dul

    Mengikut cerdik pandai dan para ulamak ( bukan ular dalam semak okayyyy...)
    Syurga di bawah tapak kaki ibu tu untuk orang yang guna aqal dan kearah kebaikan sahaja.

    Dalam kes ini, budak tu menurut kata ibu sebab dia patuh dan sayang kepada ibunya dan dia sendiri masih mentah dan muda dalam hal hal sebegini.

    Kanak kanak memang tak tahu hukum dan undang undang selagi tidak di ajar "The Do' and Don'ts"

    Mungkin padanya, Lelong melelong itu baik, sebab ibunya dapat duit, bila ibunya dapat duit, dia boleh beli makanan atau lain lain.

    Oleh itu, dalam hal ini, masyarakat kalangan umat Islam di sekeliling yang harus di persalahkan. sebab dia orang cuma tengok dan lihat sahaja. Tak ada sorang pun yang berani menegur atau membimbing budak itu atau mengajar atau inform budak tu bahawa apa yang dibuat oleh ibunya adalah salah di sisi hukum Syarak dan undang undang negara.

    Dia cuma ikut dan menurut apa yang di ajarkan oleh ibunya.

    So, sesiapa yang agak agak nak buat pahala lebih tu,
    cuba cbalah cari budak tu dan tarbiahkan dia. dan belikan dia baju baru, seluar baru, beri tempat tinggal yang sempurna, sekolahkan dia serta didik dia ke arah kehidupan yang normal serta bertaqwa.

    Harus diingat, kajian telah membuktikan bahawa, orang Melayu adalah yang paling Malas berdakwah, paling malas mengerjakan sholat dan paling malas bekerja , malas berniaga.
    Paling rajin berhibur, bergembira dan berpolitik serta memfitnah antara satu sama lain, melatah apabila sesuatu perkara buruk menimpa diri sendiri atau keluarga serta kenalan rapat."

    di petik dari "The Malay Dilema"

    BalasPadam
  33. Dunia dunia..
    jual manusia lagi untung dari jual unta...


    WOW!

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.