Rabu, Mei 13, 2009

HDC

Saya menghubungi JAKIM pagi tadi dan dimaklumkan kini pengeluaran sijil halal di bawah bidang kuasa Halal Industry Development Corporation, HDC. HDC ditubuhkan pada September 2006.

14 ulasan:

  1. Baru gua tahu siut!!!!
    Ingatka... Jakim.....
    Ishhhh....ish.....Ishhhhhhh
    Bikin Orang kompius jer!!!!!

    Kalau ikut persikitaran Gua......JAKIM lebih Famous atauponk terkenal dari HDC dari segi HALAL nyer....

    Pening ...Pening....Pening

    BalasPadam
  2. wah... saya pun baru tahu... dulu masa belajar JAKIM je yang saya tahu... huhu.. nampak sgt tak membaca nih!!!

    BalasPadam
  3. HDC? saya belajar benda baru disini, saya tidak pernah dengar sebelum ini..
    bertamabah pengetahuan saya. terima Kasih

    BalasPadam
  4. saya pun baru tau ni...ingatkan JAKIM masih lagi keluarkan sijil halal...

    BalasPadam
  5. Teringat kata2 wakil HDC kat MHI itu hari. Dia kata mana2 badan boleh keluarkan sijil halal.

    BalasPadam
  6. siapa ahli-ahli dalam jawatankuasa dalam HDC yang mengeluarkan sijil Halal, apakah terdiri daripada ahli agama atau orang biasa sahaja? kalau masa JAKIM, mungkin kita tak perlu risau sijil keluaran Halal nya. Ini HDC??

    Cop rasmi Halal HDC mcmana pula? ada sama dengan cop halal JAKIM ke?

    Berbagai persoalan yg timbul...

    BalasPadam
  7. Sila layari laman web Halal Industry Develpoment Corporation bagi mengetahui maklumat lebih terperinci berhubung badan ini. Tq

    BalasPadam
  8. mengikut apa yang aku ketahui, HDC kebanyakkannya adalah orang2 dari JAKIM yang diserapkan. HDC ditubuhkan atas sebab matlamat Malaysia menjadi hub halal Asia/dunia dan Halal Malaysia juga diiktiraf seluruh dunia oleh kerana proses dan kelulusan yang teliti. Malaysia juga menjadi rujukan kebanyakkan badan halal serata dunia.untuk makluman, Indonesia negara Islam terbesar dunia hanya mempunyai SATU sahaja badan halal yg diiktiraf JAKIM/HDC iaitu MUI.Keadaan semasa HDC,(tengah kelam kabut).

    -sumber orang yang berurusan dgn JAKIM/HDC-

    BalasPadam
  9. Tolongla kami pelanggan TMNET yang makin merana ini hari demi hari. Hanya 3 bulan pertama sahaja guna internet dengan lancar dan laju tapi selepas itu hingga ke hari ini cukup meranakan jiwa ini. Bukan saya saja tapi kebanyakan ramai orang alami situasi seperti ini. Apatah lagi perkhidmatan pelanggan yang makin lembap, kami cuba hubungi tidak dapat bercakap dengan pegawai perkhidmatan pelanggan setelah mencuba banyak kali berejam adakala. Cukup memenatkan tolongla timbulkan isu ini segera. Tidak percaya saudara cubalah sendiri hubungi 100 dan alamilah sendiri. kebanyakan masa tidak dapat bercakap. Hanya bergantung pada tuah kita saja dapat bercakap. Keadaan ini berlaku kerana mereka telahpun gabungkan perkhidmatan pelanggan mereka yang merangkumi pelbagai sebelum ini.

    BalasPadam
  10. Betul ar..tak pernah dengar pasal HDC seblm ni..

    BalasPadam
  11. Abang Mazidul, sy Nasri dr Damansara yg mintak maaf melalui email tu. Mengenai Jakim dah tak mau incharge logo halal itu ada pro-kontranya. Dari segi pronya mungkin ini baik bagi Jakim kerana lebih terbuka dalam bab fiqh, menepati sunnah dan mengiktiraf ijtihad orang lain. Syabas buat Jakim. Dari segi kontranya kalau HDC incharge, ia sangat kelihatan komersial sedangkan fatwa atau pandangan agama samaada menentukan halal-haram tidak boleh dikomersialkan.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.