Isnin, Ogos 26, 2013

STAF TM MELUAHKAN RASA


Kisah pengorbanan anggota polis wanita terpaksa meninggalkan anaknya dijaga dek suami di rumah  demi memastikan keselamatan orang awam terjamin dipaparkan setelah direstui oleh anggota itu dan Ketua Polis Balainya.

Klik di sini.

Satu kisah masyarakat  perlu dikongsikan agar PDRM lebih dihargai. 


Oh! Rupanya staf  TM ingin meluahkan ketidakpuasan hati. Tidak perlu bersembunyi  jika yakin  maklumat  dikongsikan itu benar.

Keyboard warrior tidak berguna.

Berdasarkan sifat telus dan  tulus, saya  tidak bermasalah langsung untuk berkongsi pandangan  IT Techniacl Specialist  Telekom Malaysia, Muhammad Azree Jamaluddin bersama semua pembaca budiman.

Bukti saya sudi dikritik.

Setiap kenyataan Azree saya teliti serta  pertimbangkan jika benar. Tidak salah menerima teguran, jika teguran itu membina. Cuma tidak kena jika telah ditegur berkali-kali tetapi masih mengekalkan servis di takuk lama.


Orang ramai selaku pengguna mengkritik kerana mereka  sayangkan TM agar syarikat terbabit sentiasa mencuba untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan tetapi jika enggan mendengar,  terserahlah.

[ KLIK di sini ]

Untuk pengetahuan Azree yang amat bermaklumat, pengguna bila bosan lazimnya mereka bersuara.  Saya juga bukan satu-satunya pelanggan TM mengemukakan kritikan, ramai lagi. 

Sebilangan mereka telah  meluahkan rasa di sini.

Saya harap Azree bukan membuat kenyataan mewakili TM.


40 ulasan:

  1. kerja siang malam demi sesuap nasi? pilunya ambo...mcm zaman buruh paksa aje.

    BalasPadam
  2. Kadang-kadang kesian juga dengan staf TM ni...yang kena maki apa semua, yang duk level Technician, operator etc..padahal depa gaji ciput,dan buat kerja hanya ikut bidang tugas yang dah termaktub.
    Yang sepatutnya kena maki adalah ahli-ahli lembaga pengarah, board atasan TM ni..depa sedap lah gaji besar apa semua. Kuli yang kena kalau bab-bab servis teruk ni.Sekadar pendapat saya.Mohon maaf kalau terksar bahasa.

    BalasPadam
  3. TM memang melampau. kawan aku, dulu dia langgan package internet streamyx sekali dengan telifon. skali bil sampai seribu sebab banyak tunggakan. talian internet dipotong tapi charge diteruskan. Atas alasan mengikut perjanjian. Padahal maxis dan lain-lain takdenya nak biar bil sampai beribu baru nak potong. setahu kawan aku kena charge. talian internet telifon, dah lama kena potong.

    Perjanjian kepala hotak ko, kalau charge hampir seribu!

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama macam aku le ni, ribu2 kena, sedangkan kalau ikut ratus je, lepas tu nak saman aku, wah wah..

      Padam
    2. line tenet kene potong sbb xbyr..tp bil tetap jalan sbb xtutup akaun.lain kali cari punca dulu baru heboh kt cn..dah tahu tertunggak xmampu nk teruskan tutup ke akauan.otak kosong sembang serupa seribu ilmu.

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  4. sabar lah cik Mazidul, saya sarankan cik mazidul pergilah menikut kontraktor TM membuat kerja, dari situ cik mazidul boleh menjawab apa yang budak TM tu katakan, kerana kontraktor TM lebih tahu samada ada budak TM tahu atau tidak membuat kerja

    BalasPadam
  5. http://www.youtube.com/watch?v=0ilMx7k7mso

    Video ni sedikit sebanyak mnunjukkan mcmmna tm beroperasi.. hehe..

    BalasPadam
  6. ramai jer telco lain menunggu skmm beri green light untuk mereka beroperasi. tapi disebabkan TM adalah salah satu syarikat 'belaan' kerajaan jadi mereka menjadi 'anakku sazali'. Apa orang complain mereka masuk telinga kanan keluar telinga kiri sebab mereka tahu rakyat tidak mempunyai pilihan. Cuba kerajaan telus, open tender untuk syarikat lain menyedia perkhidmatan. Rasa, seminggu TM sudah boleh gulung tikar. TNB punya backbond fiber lagi dasyat, cuma mereka tidak dapat keinzinkan menyediakan perkhidmatan internet, kalau tidak malaysia sudah lama ada internet terlaju di benua asia.

    BalasPadam
  7. Maaflah saya sendiri tidak dapat nak menelan alasan "kena kerja siang dan malam" kerana nak cari rezeki.bla...bla..bla..bagi saya itu semuanya alasan bertahap "SAMPAH".Sebelum nak komen camtu patutnya kena bersyukur dan berterima kasih pada pelangan yang mengadu kerana tanpa pelangan "sesuap nasik tu pun belum tentu boleh dapat". Sepatutnya terima lah kritikan tu dengan minda terbuka dan cuba letakan diri anda ditempat pelangan. Bayangkan bagaimana pula dengan perasaan pelangan sekiranya punca rezekinya bergantung semata mata kepada internet ? Bukankah mereka juga akan kehilangan punca rezeki bilamana internet tidak berfungsi ? Ini lah salah satu penyakit berat masyarakat kita terutamanya kaum Melayu yang sukar untuk menerima kritik demi untuk kebaikan bersama.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju Bro, sampai bila bangsa melayu kita tak maju jika tidak terima kritikan, kiritikan bukan bererti menghina bukan mencela, kalau ada yg mencela tu anggap la sebagai bonus kedua. pelanggan kritik kerana mereka mahu service anda diperbaiki dan elok. sebab tu la bangsa kita tak maju, sikit2 tegur, terus nak meradang dan ajak bertumbuk, dalam dunia bisness mmg semua ni ada, kelemahan dan kekurangan pasti ada, jadi terima kritikan dan perbaiki mutu perkhidmatan, kalau kamu tgk bangsa lain, mereka dikritik, dalam masa yg sama dia tidak membantah malah memperbaiki system mereka, sebab tu bangsa2 mereka boleh berjaya hanya dari bercucuk tanam dan akhirnya boleh beli bangunan 3,4 bijik sendiri. jadi kepada bangsa2 ku terumata nya ahli perniagaan melayu dan bumiputera, nak maju harus terima kelamahan dan perbaik mutu perkhidmatan.

      Padam
  8. bro.....en muhd azree masih muda....dr penulisan dan pendapatnya saya anggarkan umurnya antara 22-26 tahun.....xpa laa...berikan dia masa dan ruang untuk lebih terbuka pada kritikan..

    mmg ada kritikan yg tidk boleh diterima tapi itu adalah kritikan keatas manusia ciptaan ALLAH samada ada sbb kukuh atau tidak.....

    kritikan yg baik pula adalah kritikan atas sifat manusia ciptaan ALLAH itu tadi....sbg hambaNYA menjadi sbhgian rukun iman kita percaya pada ketentuan ALLAH mencipta manusia penuh kelemahan.....

    anyway sekadar perkongsian....menteri yg baru brjanji akan mengkaji caj internet yg tinggi dikenakan unifi kerana menjadi perbandingan caj jalur lebar di singapore jauh lebih murah......kenapa boleh jadi mahal???kerana monopoli....mmg ada maxis dan celcom dsbnya tapi HOME LINE ATAU LAND LINE HANYA DIMILIKI OLEH TELEKOM SAHAJA....

    xbenar?????walaupun maxis ada home line tp backbone dia masih pakai TELEKOM PUNYA...ingat jaring??????jaring pernah megah sbg pesaing TM tapi sbb backbone ttp TELEKOM apa nak buek????????

    kerajaan atas sbb tertentu tidak membenarkan LAND LINE dimiliki sykt bukan kerajaan/link termasuk memasang kabel dasar laut sbb pada hemat saya ada kene mengena dengan keselamatan negara....

    pada telekom...saya pelajar kolej telekom...saya ramai kawan staff telekom...xda masalah..tapi perlu diakui untuk maju kita perlu majukan diri sendiri dulu...dan nak majukan diri xmemadai melihat diri melalui cermin dan bayang2 sahaja...komen dan kritikan amat dihargai......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekadar menambah... dan membetulkan fakta... TM tidak lagi memonopoli industri telekomunikasi negara... termasuk dalam menyediakan LAND LINE atau pun kabel dasar laut... Untuk pengetahuan anda, untuk menyediakan segala infra LAND LINE atau pun kabel dasar laut memerlukan pelaburan yang sangat tinggi... sebab itu kebanyakkan syarikat penyedia rangkaian telekomunikasi tidak mampu melaksanakan pelaburan ini dalam jangka masa yang singkat. Tambahan pula kebanyakkan TELCO lebih berorientasikan kepada keuntungan semata2. Dan atas sebab ini kebanyakkan TELCO lebih menumpukan pelaburan strategik tidak seperti TM yang lebih mengutamakan keperluan orang ramai. Tapi saya akui, masih banyak perkara boleh dilakukan oleh pihak TM dalam menambah baikkan perkhidmatan mereka.

      Apa pun, anda semua boleh lihat. Hanya TM sahaja yang menyediakan perkhidmatan telekomunikasi disegala ceruk rantau, kampung2, atas bukit, gunung, pulau2 terpencil. Sedangkan Telco sibuk menyediakan infra mereka sendiri di kawasan yang lebih menguntungkan mereka seperti di Lembah Klang.

      Padam
    2. Nak tambah lagi FYI laa... TM baru je invest dalam submarine cable yg baru untuk menampung traffic internet kosnya dlm USD20mill... total kos nak setup submarine cable baru USD300mill nie baru short distance... belum long distance lagi... tu baru invest kat submarine cable... belum lagi infra dlm negara...

      Apa pun jangan lah nak dibanggakan dengan access internet dinegara jiran kita tu... Cuba kome pegi kesana... agak2 boleh dapat free access internet kat kedai mamak tak... hehehehehehe... kat Malaysia nie jer yg ada banyak free internet access... Bertuahkan kita sebagai rakyat Malaysia... Itu pun masih ramai yang tak tahu bersyukur,

      Padam
    3. Taukeh restoran mamak bayar, BUKAN TM bagi perkhidmatan percuma. Kalau TM membekalkan servis mengakses internet percuma di premis makanan di Malaysia, itu soal lain.

      Padam
  9. yang sakit nya memang budaka2 yg jadi customer service utk TM & technician yang sakit kene maki..gaji pun ciput..xpayah nak bela sangad TM tu klau service sucks..ak dlu one of technical staff, tp ak berani cakap services slow tahap gaban. improvement xnak..nk pekerje keje macam macai tapi syarikat sendri xnk keluar modal lebih improve services.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha ini mmg betul dan benar, aku rasa termasuk en azree tu pun tau akan hal ni, jadi tak perlu la en azree berbohong pada sendiri semata2 nak jaga kepentingan orang lain, aku setju sgt cakap encik iqhwan, pekerja nak kerja mcm robot, tp bila kita aju kan pendapat untuk baik pulih mutu perkhdimatan, kata nya cost..cost..cost.., ...kita kena cut cost, itu kata mereka, dah tu kalau cut cost cam ner nak baik pulih mutu service?..aku rasa kalimutthu a/l maniam lagi bagus kot..

      Padam
    2. aku pelik dan heran, kenapa si en azree ni beriya2 back up TM padahal dia Tech jer,..bos2 yg besar2 pangkat datuk tu, senyap la plak..seolah2 mcm tak nampak apa yg berlaku..hallo datuk2..tak kan kt rumah datuk pun unifi slow kot nak baca blog mazidul ni...hehehehe..

      Padam
  10. Pelanggan TM membayar bil bulan-bulan bukan dinilai dengan pekerja TM bekerja siang dan malam. Tetapi dengan perkhidmatan yang terbaik. Kalau kerja siang malam pun tapi perkhidmatan tahap teruk jugak, apakah yang cuba dibuktikan? Pelanggan TM goyang kaki? Pelanggan TM tak bekerja untuk bayar bil TM? Saya juga pernah bekerja dengan orang dalam bidang IT services, siang dan malam, selalunya hanya dapat tidur selama 4 jam sehari. Tetapi itu bukan alasan terhadap perkhidmatan buruk yang diberikan kepada pelanggan.

    BalasPadam
  11. TM ramai yang tau syarikat ni ramai kakitangan adalah dari ahli keluarga mereka sendiri dengan kata lain KRONI, jadi x salah saya rasa kalau kita cakap ini la punca TM punya perkhidmatan teruk, sebab jawatan yang di berikan kepada seseorang bukan bergantung pada pengalaman, pengetahuan mereka, tetapi jawatan akan diberikan kebanyakan kepada mereka-mereka yang mempunyai ahli keluarga di dalam TM.. jangan salahkan staff2 di bahagian customer service operation center sahaja, sebab anda x pernah bekerja di tempat mereka.. orang atasan sedap jilat menjilat, tapi orang bawahan basah dengan cacian dan hinaan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mat Kampung,..aku bersetuju lagi dgn hang..mmg betul TM majoriti ramai kakitangan dari ahli2 keluarga terdekat, paling busuk pun, saudara belah mak punya sepupu. kerana kekangan tidak mengambil kakitangan bukan kroni lah salah satu penyebab TM service teruk...setuju sgt kt hang..

      Padam
  12. ASSALAMUALAIKUM...APA YG SAYA TAHU DAN SEMUA PELANGGAN TM TAHU YANG PERKHIDMATAN INTERNET YANG KAMI GUNA SELAMA INI ADALAH BERBAYAQ! BUKAN FREE!! BRO MAZIDUL, TOLONG POSTKAN KOMEN SAYA

    BalasPadam
    Balasan
    1. Done dan kami tidak sepatutnya merayu untuk mendapatkan perkhidmatan.

      Padam
  13. Kalau sekali dua, org x marah. Mana ada org tiba2 naik hangin x tentu fasal. Dah berkali-kali & bukan sorang dua yang terkena.

    BalasPadam
  14. Huh. Sabar azree J. Kite2 je yg faham knn. Hehe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau kau faham, kau perbaiki la perkhidmatan korang, dan kalau kau dan orang2 kau saja yang faham kau bagitau lah kat bos besar korang, faham sgt2 pun tak guna kalau tak ambik tindakan dari kritikan pelanggan. beritau bos korang dia faham tak masalah pelangan.

      Padam
  15. Wartawan pun kerja siang dan malam. Tapi apa yang membezakannya? Pembaca/penonton boleh pilih. Tak suka tak payah beli suratkhabar metro, beli utusan. Tak suka utusan, beli kosmo. Tak suka kosmo, beli harakah, tak suka harakah, beli jek mangga, dapat tengok artis tepi kolam. Mungkin dia tak faham, kita adalah pengguna langsung iaitu membayar khidmat yang disediakan. Maka apabila perkhidmatan disediakan, pelanggan mengharapkan apa yang dibayar. Nampak tak hakikat dibayar tu? Kalau kita tak suka, apa pilihan kita? Kita telan sahaja. Itukah mesej yang cuba disampaikan? Kefahaman mengenai penyedia perkhidmatan ni banyak syarikat di malaysia tak faham atau buat buat tak faham. Service provider. You provide. Mengenai wartawan tokok tambah ni, ada tak statistik saman terhadap media yang dikatakan menokok tambah? Yelah kot yang kata tu pensyarah statistik mestilah pandai statistik, takkan cakap jek. My 2 cents.

    BalasPadam
  16. smti...sekadar memetik kata2 seorang chef (maaf tak ingat nama dia)...
    "COMPLAIN IS A BLESS"
    ambil komplen atau teguran sebagai satu berkat atau rahmat..baik ditegur supaya kita tau apa silap kita jadi kita boleh betulkan...bayangkan kalau takda orang tegur, sampai bila2 pun kita tak perbaiki servis atau barang yg kita jual pada pelanggan...selama2 jadi syok sendiri..tak gitu bro?... :)

    BalasPadam

  17. TM adalah sebuah Telco dan tugas terbesar TM ialah memberi perkhidmatan telco kepada kepada Maxis, Celcom, JARING, Digi dan lain2. Semua syarikat2 ini masih bergantung pada TM dari segi infra talian telefon dan kabel dasar laut. TM tidak sepatutnya diberi kebenaran untuk memberi servis internet kerana ia mudah memanipulasi harga dan akibatnya syarikat2 seperti yg disebut di atas terjejas. Lihat sendiri JARING yg merupakan syarikat pertama yang memberi perkhidmatan internet di Malaysia yang hampir seratus peratus bergantung kepada TM akhirnya tenggelam setelah TM diberi lesen memberi perkhidmatan internet. JARING gagal menarik pelanggan dan kehilangan pelanggan kerana manipulasi harga dari TM. Kedatangan TM ke arena internet telah meneggelamkan daya saing syarikat lain dalam menyediakan perkhidmatan internet yang bermutu dan murah kerana TM memonopoli semua prasarana. Akhirnya TM sendiri tidak mampu menangani masalah pelanggan internet mereka sendiri yang semakin berlambak. Tak payahlah berbangga dengan jumlah pengguna internetnya yang berjumlah hampir dua juta jika perkhidmatan masih seperti zaman purba.

    BalasPadam
  18. sdp mulut je ckp tanpa plnggan xde sesuap nasi..ni ke kritik???. xde intenet dh tentu ko kena sewa kedai utk bniaga. nk wat iklan kat luar pn xmpu. mcmane nk beli beras bg anak bini makan kalo xmpu nk byr iklan selain kt intnet, nk byr sewa kdai utk bniaga? kalo xd intnet agaknye sewa kdai pn ko xnk byr sbb nk free.. buat intnet sndri la woi.. sume nk free je.. ko mampu ke adakan intnet sndri kalo xde supplier? kritik, kutuk, hina beza tu.. sblum taip pk dlu.. kalo xmpu xpyh langgan. dh ttunggak xmpu nk byr pastu salahkn tm. ape pnye bgsa la ko ni. ade ke tm paksa ko langgan? trg2 sndri biol. ko ingt cable2 yg ke umah ko tu, ko ke yg buat, ko ke yg beli? equipment utk supply intnet utk umah ko tu ko ke yg beli? gaji ko 10tahun blm tntu ko bleh beli la. dorg ni xpuas ht sbb xdpt free. aPePun sume nk free.. nk free je. ingt g umah ko repair gune kuda ke? kuda pn minum air la. pelik2 korg ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. masaalah kitaorang pengguna takde pilihan...
      kalau ade mmg kitaorang bleh pilih
      semua yg ada dipegang TM..
      ade satu citer dah alang2 menulis
      wayer kabel depan rumah aku dah 3 kali putus...
      kene potong memula kabel talipon aku tak kene
      kali kedua kabel aku plak kene
      dan kali ketiga kabel lain plak terkene
      yg prob nye memula ada la dalam 5 hari
      dapat perbaiki tapi yg terakhir sekali tu
      dlm 2 minggu baru dapat pulih
      aku tanya la kontraktor tu napa lame baru buat
      jawapan senang klau bro nak laju
      tepon jer diorang dan service kitaorang cas kat bro....huhuhu
      soal free tu pada aku takde bende kat dunia
      ni free walaupun ngan adik beradik sekalipun...
      tapi pengguna tiada pilihan....klau taknak...
      tak berstrymixla aku anak beranak...

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. Ray Carl, berapa banyak negara di dunia telah awak lawati?

      Saya sebagai rakyat Malaysia, bekerja dan mempunyai dan tidak memerlukan khidmat FREE.

      Hakikat, servis TM berbayar tetapi sampai sekarang kelemahan tidak mahu diperbaiki.

      Padam
    4. Seperkara lagi, kalau hanya berani bersuara tanpa identiti, itu ertinya tidak bertelur.

      Faham?

      Cakap berdegar-degar tetapi TAKUT dan menyembunyian diri. Poraaahhhhh!

      Jangan macam-macamlah. Di atas komen awak yang terakhir.

      Padam
  19. Banyak ag internet provider kt luar tu...pilih je..celcom ada,maxis ada...tepuk dada tanya provider...ke guane cik mazidul kite?

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.