Selasa, Ogos 20, 2013

LELAKI MERANCANG MENGHAPUSKAN SISTEM KESULTANAN


Lelaki di atas dikenali sebagai Ustaz Wan Ji menerangkan di dalam rakan video,  antara langkah bakal dilaksanakannya untuk menghapuskan sistem kesultanan di Malaysia sekaligus menerangkan kepada audien, kononnya  Malaysia dijangkakan  menjadi negara republik pada tahun 2030.

Barangkali sebilangan pembaca blog ini mengenali identiti sebenar dia.

Kongsikan.



Baca catatan DrMiM, klik di sini.

20 ulasan:

  1. Balasan
    1. Beginilah bila dah jadi orang cerdik pandai sampai tidak pandai mensyukuri kurniaan allah swt.kepandaian itu disalah gunakan untuk kepentingan sendiri.kalau dia pandai sangat (wan ji) kenapa otak kita diletak diatas oleh maha pencipta,kenapa bkn d kaki,perut,tangan,atau mana mana bahagian tubuh kita.coba jawab dan perjelaskan satu persatu....

      Padam
    2. tak ikut pada al-Quran dan Sunnah . menjatuhkan pemimpin hukumnya Haram .

      Padam
  2. sebarang cubaan untuk menghina atau membangkitkan perasaan kebencian terhadap Yang di-Pertuan Agong adalah dianggap sebagai perbuatan subversif berdasarkan Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan. Demikian juga memperlekehkan titah atau ucapan baginda dalam apa-apa bentuk sekali pun termasuk dalam media sosial adalah satu kebiadaban dan penghinaan terhadap institusi raja di negara ini. semoga pihak berwajib ambil tindakan segera!

    BalasPadam
  3. kurung anak pulak dah..

    http://airus7283.blogspot.com/2012/12/anakku-di-kurung-di-taska.html

    BalasPadam
  4. Masing-masing punya pendapat. Selagi tak cetus huru hara no prob.

    BalasPadam
  5. tgok apa jadi pd singapura....x ambil pengjaran ker?

    BalasPadam
  6. Kalau tengok logo d blkg baju tu hampir sama dgn logo dlm blog panji langit, pengikut jaffar robani di melaka. Rujuk blog mereka http://panjilangit.blogspot.com/?m=1

    BalasPadam
  7. SMTI - Sikap tidak bersyukur dengan apa yang ada, umur baru setahun jagung, Encik Wan Ji, sila duduk di luar negara selama 3 bulan, dan Wan Ji akan faham betapa indahnya Malaysia Negara Demokrasi Ber Sultan/Ber Raja.

    Ambil yang Halal dan yang dituntut Allah dan Rasul sahaja.

    BalasPadam
  8. anti monarki dikira fahaman komunis?

    bodoh betul...

    US tuh kapitalis termahsyur lagi gara2 republik!

    dalam islam ASLi cuma ada sistem khalifah je. dasar meLAYU takut cabaran hanya mau dok bawah ketiak somebody :-(

    BalasPadam
  9. Kesultanan Melayu mesti dipertahan dengan apa cara sekali pun. Bersyukurlah punya Raja-raja Melayu.

    BalasPadam
  10. En Mazidul,

    Ada gerakan di dalam Facebook anti monarchy ni. Saya kepilkan profile pejuang2 anti sultan ni dalam link :

    https://www.facebook.com/ilazneb
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=646483142034762&set=a.340030109346735.99883.100000192459129&type=1&theater

    BalasPadam
  11. Ustart minat sangat dengan negara Republic Apa Kata Serah I/c biru awak kepada jabatan pendaftaran berhijrah lah ke Indon @ ke Singapork.

    BalasPadam
  12. Terima kasih saudara Mazidul kerana berkongsi artikel saya. Saya berharap saudara dpt linkkan blog saya dgn blog saudara. Saya sudah linkkan blog saudara.

    BalasPadam
  13. mangkok tak cukup inci nie
    kituk tim mursyidul am pas
    dato dr harun din
    ulamak kepala lutut

    la baru dia tau
    sapa kepla lutut

    BalasPadam
  14. Saya tak bersetuju dgn Wan Ji..Malaysia ni negara yg mmg bersultan, dan fungsi sultan adalah amat jelas..Wan Ji ni kalau tak silap seorang ustaz, tapi kenapa boleh mengeluarkan perkataan2 yg tak sepatutnya seorang yg berpengetahuan agama keluarkan? Kalau pun tak suka, tak payah la kata si A ni syaitan atau babi..ini menunjukkan peribadi sebenar Wan Ji..Namun demikian, di satu sudut saya berharap agar para raja/sultan di Malaysia ni ubah perangai, dekati agama..tak perlu nak bermewah2 terlampau mcm sekarang, sbb rakyat ramai yg hidup susah tapi kena pulak menampung hidup para raja/sultan..tambah pulak lagi dgn kes2 melibatkan sultan/kerabat yang tak larat kita nak dgr..alangkah bagusnya kalau mereka2 ini dapat mengikut cara sultan kelantan yang baru ni..jelas kini sultan kelantan telah berubah ke arah kebaikan setelah belajar agama..tak kira lah dia berguru dengan siapa pun dari mana parti pun..tapi agama itu penting dalam membentuk individu yang beriman..tak kira pangkat dan kedudukan dalam masyarakat..sebab akhirnya kita kembali ke kedudukan asal kita sebagai hamba Allah, sama rata di sisiNya

    BalasPadam
  15. Harap bro.mazidul bleh bgtau geng2 polis kita...ambil tindakan padab'ust' ni...

    BalasPadam
  16. bagitahu saya, hukum Islam mana yang mewajibkan adanya raja atau sultan dalam negara? Yang ada, wajib ada seorang khalifah dalam khilafah islamiyah.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.