Rabu, Ogos 21, 2013

BAS JATUH GAUNG DI GENTING HIGHLANDS RAMAI TERPERANGKAP (UPDATED)

Bas membawa dipercayai lebih 40 penumpang dilaporkan jatuh terhumban ke dalam gaung di kilometer 3.6 dari puncak Genting Highlands tatkala menuruni bukit.


"53 penumpang berada di dalam bas itu kerana sebilangan berdiri. Setakat ini, 9 mangsa berjaya dibawa naik  oleh pasukan penyelamat, seorang daripada mereka  maut. Penumpang, Melayu, Cina,  warga Bangladesh pun ada," kata sumber berkredibiliti saya.

Mangsa berjaya diselamatkan kemudian diberikan bantuan kecemasan sebelum antara mereka dihantar ke Hospital Selayang dan Kuala Lumpur.

[ Klik di sini ]

Kejadian berlaku kira-kira jam 2.20 petang tadi dan berkemungkinan besar kebanyakkan mangsa di dalam bas  mengalami kecederaan parah akibat terhumban pada ketinggian lebih kurang 60 meter.


Saya dimaklumkan Sultan Pahang akan melawat lokasi kejadian.


Berita baru saya terima, 19 mangsa dibawa naik, 3 maut dan sultan Pahang dalam perjalanan ke lokasi.

Klik di sini untuk berita lanjut.

24 ulasan:

  1. MasyaAllah... moga tiada yg lebih buruk berlaku..:((

    BalasPadam
  2. setakat ini 7 sudah disahkan meninggl.

    BalasPadam
  3. Semoga semuanya cepat dibantu serta selamat.

    BalasPadam
  4. Bas Ekspress nie dari LRT Titiwangsa memang selalu isi lebih muatan (ada penumpang yang terpaksa berdiri) dan dipandu laju!

    BalasPadam
  5. Harap pihak berkuasa pantau muatan bas.. kalau tak mmg jd perkara mcm ni,

    BalasPadam
  6. Suami saya driver bas ekspres genting. Tgk berita kat tv tadi bederau darah. Terus call dia. Alhamdulillah bukan dia. Hubby cakap driver org cina. Kepada keluarga mangsa takziah..semoga tabah menghadapi dugaan. Tapi selekoh tu dekat tokong tu memang bahaya. Corner turun bukit tu..

    BalasPadam
  7. Disarankan memasang kamera pada kawasan cerun.

    BalasPadam
  8. Elok dipasang kamere pada selekoh tajam dan berbahaya. Pada tempat peranginan tanah tinggi sprt ini. Bukan hanya kat lebuh raya jer.

    BalasPadam
  9. Allahuakbar... SETUJU kamera dipasang bukan semata-mata untuk mengesan kelajuan malah untuk merekod keadaan yang tidak dijangka berlaku, terutamanya di kawasan2 yang berbahaya.
    Tuan Mazidul, mohon panjangkan cadangan ini kepada pihak berwajib, demi keselamatan orang ramai. Pihak syarikat Genting juga wajib mengambil sikap tanggungjawab bersama dalam usaha memasang kamera supaya setiap kejadian direkod dan boleh dilihat semula.

    BalasPadam
  10. TUGAS2 SPAD PULAK SELEPAS INI.
    SIASATAN MESTI DITERUSKAN SEHINGGA MENGENAL PASTI PUNCA2 SEBENAR.

    KESELAMATAN TIDAK TERJAMIN JIKALAU PEMANDUAN TERBURU BURU. INILAH AKIBATNYA. MASYAALLAH..

    BalasPadam
  11. Semoga kejadian ini tidak berulang lagi.... takziah kepada keluarga yang terlibat...

    BalasPadam
  12. takziah pada semua keluarga mangsa. tak perlu salahkan saper2 so lepas nie pihak berkuasa dan semua warga kena lebih berhati hati supaya tragedi macam nie tak berulang.

    BalasPadam
  13. sy pernah bekerja digenting dan pernh naik bas kuning nie, memang pemandu bas bwk laju giler, maybe dia selalu turun naik genting sbb tu dia terlampau yakin dan xfikir dah keselamtan penumpang..pengalaman sy naik bas nie, klu tempat selekoh tajam tu, pemandu tu xbrek dah, dia terus pulas jer setereng tu, cm wat koner patah.tuhan jer tahu perasan penumpang waktu tu..klu kita ngntuk pon, xleh nak tido ngn laju nye...kita yg penumpang nie kaki dok asyik brek jer, sbb pemandu bwk laju sngt dah la turun bukit..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yesss pemandu bus kuning mmg gtu ! dia tak slow down pun brek maka dia pulas n buat mcm rollacoster ja.!! bila d fikir mmg pemandu juga yg tak hati2 .. kalu tak benda tak jd.. sbb byk kali naik bus ni smpi da x naik sbb tkt da.

      Padam
  14. mohonkan sediakan highway LRT atau MRT.. hehehe

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.