Khamis, April 05, 2012

TO ERR IS HUMAN

"Mazidul, can you tone down your voice a bit, not so 999 lah! This is Majalah Tiga," ujar Jerry Retnam. 


Itu antara komen dilontarkan oleh Jerry, 43 tahun, juru audio berpengalaman antaranya bertugas mengadunkan muzik dan suara latar bagi paparan Majalah 3 dan banyak program dikenali ramai. Saya mendengar dan menerima komennya kerana akur setiap komen dilontarkan itu percuma.

Saya faham, tujuan Jerry melontarkan komen untuk memperbaiki mutu program menjadi tontonan ramai di Malaysia.

Wartawan penyiaran dan wartawan pelatih, Nurwanah Kiramli dan Lavinia Cassandra juga tidak terkecuali menerima  teguran sewaktu melaksanakan tugasan.

Terima kasih.

Mujur saya mengeja nama Lavinia mengikut nama seperti tercatat di MyKad pelajar beusia 23 tahun itu, jika tidak, dia pasti akan memberikan komen ...

"Cassandra, ada dua 's' lah"

Biarpun ringkas, komen itu juga percuma.

Saya sempat berkongsi sedikit pengalaman mengenai teknik suntingan bersama Nurwanah dan mengkagumi kesabaran dimilikinya.


Komen berbentuk teguran, antara kaedah percuma terbaik untuk mereka berdua menjadi lebih dewasa dalam dunia penyiaran.


Semua kakitangan terbabit banyak membantu saya menyiapkan paparan Majalah 3, berjodol 'Pemungut Mayat', bakal disiarkan pada 7 April, Sabtu, jam 9 malam

"Bro, boleh ke kita tukar segmen pertama menjadi segmen kedua manakala segmen kedua menjadi segmen pertama?  Biar kita mulakan dulu paparan dengan kisah sukarelawan Poh Teck Tung," ujar Penerbit Eksekutif Majalah 3, Gam Bock Khim.

Komen Gan, tenaga kerja dilahirkan pada tahun 1969 itu juga saya terima kerana membina dan percuma. Pandangan diluah berdasarkan pengalaman diraihnya menjadi wartawan penyiaran selama lebih 17 tahun.


Perhatikan satu daripada gambar insiden berlaku di Bangkok, lelaki berusia 26 tahun, ditetak menggunakan pisau sehingga tercedera parah di kepala.


Saya, jurukamera, Rohaizat Roslan dan puluhan sukarelawan Poh Teck Tung berada di lokasi itu. Pada masa sama, Majalah 3 juga merakamkan pelbagai saat cemas lain dan mendebarkan dalam usaha sukarelawan menyelamatkan mangsa pelbagai jenis malapetaka.

Jika mangsa maut, mayat dipungut dan kemudian dihantar oleh sukarealawan bekerja mengikut shif kira-kira 12 jam sehari terbabit tanpa sebarang imbuhan.


Dalam dunia penyiaran, komen dan teguran bertujuan untuk sentiasa memperbaiki kualiti paparan.

Sekali lagi saya tekankan setiap komen itu semua PERCUMA.

Komen saya lontarkan berhubung kes membabitkan ING Insurance juga tidak dikenakan sebarang bayaran dan dicatatkan di sini.

Kira-kira jam 2.30 petang tadi, 3 wakil syarikat insuran terbabit bertemu saya di TV3, Sri Pentas, Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor.


Head of Corporate Broking, Looi Siew Loon (duduk di tengah), mewakili ING Insurance memohon maaf di atas kekeliruan berlaku di Damansara Specialist Hospital.

"Memang berlaku sedikit kekeliruan komunikasi tetapi dari aspek tuntutan, tiada masalah. Semua bayaran telah dibuat kepada hospital boleh dituntut semula dari ING Insurance," tegas beliau.


Turut hadir dalam pertemuan ringkas terbabit, Manager Corporate Business, Jensen Cheong dan Ketua  Call Center ING Insurance, Raj.

"Permintaan saya, jika boleh, kakitangan di hospital harus dimaklumkan secara terperinci berhubung jenis tuntutan bayaran membabitkan pelanggan ING Insurance. Seperkara lagi petugas di Call Center juga perlu dilatih untuk tidak bertindak sebagai pembuat keputusan jika berhadapan dengan pelbagai soalan penting dikemukakan oleh pelanggan. Lebih baik dan wajar untuk merujuk kepada penyelia atau pegawai lebih berpengalaman sebelum memberikan sebarang komen mencerminkan operasi syarikat," celah saya.

"Pihak kami sentiasa cuba memperbaiki mutu perkhidmatan. Terima kasih di atas semua maklumat dikongsikan," tambah Looi.

Mereka kelihatan tenang dan kedengaran berpengalaman sewaktu memberikan komen percuma untuk dijadikan rujukan kepada saya di masa akan datang.

Jelasnya, ING Insurance berperanan mengeluarkan Guarantee Letter kepada pelanggan juga pesakit  berstatus 'kritikal' di hospital. Manakala berasaskan pengesahan doktor pakar, kakitangan hospital terlebih dahulu harus berkomunkasi dengan wakil syarikat insuran sebelum menetapkan kaedah bayaran dikenakan kepada pesakit.

"To err is human, manusia melakukan kesilapan dan terima kasih kerana sudi datang dan memberikan penjelasan," celah saya.

Yup! To err is human and to forgive is divine.

Alhamdulillah, kedua anak saya kini disahkan bebas dari virus denggi dan jika tiada aral melintang, mereka akan mula bersekolah esok. Terima kasih kepada semua rakan mendoakan kesejahteraan mereka, saya amat menghargainya.

Sekalung penghargaan kepada pihak pengurusan ING Insurance, sudi bertemu, berbincang dan memberikan penjelasan terperinci kepada saya sebagai pelanggan mereka.

3 ulasan:

  1. Sememanya sebab anda ialah Mazidul. Jadi response time pun cepat. Damage control. Saya rasa sudah ramai org yg lalui masalah yg sama. Kalau mcm saudara ada kad kredit atau pun buleh pegi ke ATM keluarkan tunai RM1500. Tiada masalah.
    Macam mana kalau yg tiada kad kredit dan wang tunai dlm bank kurang RM200. Jawabnya, Bawak ke hospital kerajaan le. Dan jika anda berada di damansara, di mana hospital terdekat, Sungai Buluh, Klang, Kuala Lumpur, PJ, Selayang. Pilih lah yg mana satu.

    Sistem ini tak akan berubah. Harapnya ia akan jadi lebih baik. Untuk yang mampu tiada masalah. Yg mmg tak mampu. Klinik 1 Malaysia harapan kita.

    Filem Micheal Moore "Sicko" ialah paparan terbaik utk cerita pasal industri kesihatan.

    mz3

    BalasPadam
  2. Salam...
    Cite pertama: Ooo kalau Majalah 3 mmg saya perasan, suara dr pengacara dulu2 mmg gaya perlahan dgn gaya intonasi tersendiri, tp klu bang Mazidul saya mmg kenal lontaran suaranya dr 999, jd tak mustahil klu ada sikit tinggi suaranya..hehehe

    Cite kedua: Alhamdulilah bt anak2 bang Mazidul, moga sihat seperti biasa hendaknya..
    Tentang ins tu, saya pun terus amik tindakan melalui info bang Mazidul, walaupun syarikat ins berbeza tp rasanya mesti prosedurnya sama, so saya amik kesempatan bertanya kenapa ianya terjadi...jawabannya sama juga seperti penjelasan ING tu dlm entry bang Mazidul itu...

    BalasPadam
  3. indeed. Damage control. Coz u did mentioned : nak quote dlm blog u... hmmm..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.