Selasa, September 09, 2008

Tiga Mati [ Edisi Awal ]

Jam 4.45 pagi tadi, 4 penjenayah warga Indonesia memecah masuk rumah di Taman D’Kayangan, Seksyen 13, Shah Alam, Selangor. Dua daripada mereka mengikat pengawal keselamatan bertugas manakala dua lagi menyerbu masuk dan menjadikan suri rumah, 41 tahun sebagai tebusan.

“Wanita itu tidak sempat melarikan diri, lalu bergelut dengan penjenayah. Suaminya, pesara polis berusia 70 tahun serta dua anak perempuan berusia 18 dan 19 tahun berjaya terjun dari tingkat dua rumah mewah mereka. Anak, patah pinggang dan kaki, ayah cedera ringan. Mereka kemudian menghubungi polis,” kata Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar dalam sidang media pada jam 9 pagi tadi.

Polis tiba di lokasi dilapor berbincang selama 3 jam cuba memujuk penjenayah melepaskan tebusan. Bagaimanapun penjenayah bertindak kejam menikam mangsa di leher, dada dan perut mengakibatkan wanita itu mati di tempat kejadian. Polis dari Unit Tindakan Khas Bukit Aman kemudian menembak mati dua penjenayah dan menahan dua lagi. Rumah sama dipecah masuk penjenayah 1 September lalu.

Tindakan polis itu amat wajar pada hemat saya.

17 ulasan:

  1. Inilah dia, BUNUH..BUNUH..BUNUH.. Rompak.. Penjenayah Warga Indonesia pulak tu. Apa nak jd ni? kita sendiri dh tak slmt duduk di negara sendiri.
    Org dh bagi tinggal dgn aman kat Malaysia ni dh lah, duduk je lah baik2, ni dah pandai tunjuk belang. Apa kes ni? smpi bila kita mesti disajikan dgn berita mcm ni?
    Siapa yg harus disalahkan?
    Org luar masuk kt tempat kita dgn sewenang2 nya..pas tu buat hal yg melibatkan nyawa.. darah, Tak berbayar rasanya.
    KPD SESIAPA yg berkenaan... "LU PIKIRLAH SENDIRI"

    assalammualaikum..

    BalasPadam
  2. Salam bang

    (Encik Mazidul maaf ye, balik balik muka ni juga... macam tak de muka lain he he)

    Kalau boleh eloklah semua perompak, perampok, pemporak tu di tembak mati je... Jimat banyak tu:

    Kebaikkan menembak mati perompak di Lokasi Kejadian adalah seperti berikut:

    1. Jimat lokap
    2. Jimat belanja pengurusan banduan
    3. mengurangkan kos pengangkutan
    4. Mengurangkan kos air dan elektrik di semua balai polis atau penjara.
    5. Pihak yang berkenan dapatlah 'rilex' sikit.
    6. Jimat peluru, sekali tembak dah mati. Tapi kalau tembak tak kena tak guna jugak... he he he he
    7. Baru 'depa' tu takut sikit nak merompak, sebab akan jadi trend siapa merompak kalau tak lepas mesti mati kena tembak.
    8. Mengurangkan kos perubatan dan tidak menyusahkan staff staff medic dan pihak lain.
    9. Senang nak masukkan dalam Buletin Utama "3 orang mati di tembak"
    10. Pihak Polis tak buang masa, buang petrol dan buang tenaga dan kejar lah, nak cari dalam semak lah, nak check rumah dan lokasi satu persatu, masuk hutan keluar hutan.
    11. Mahkamah tidak penuh sesak lagi dengan kes kes jenayah, banyak lagi kes tertunggak. Para hakm tak yah pening kepala, lawyer lawyer tak yah nak membohong untuk cover pihak defendan yang jahat ini dan Reporter boleh rilex sikit.
    12. Setakat yang mati tu cuma 3 atau 4 orang tu tak kisah, Malaysia tak rugi pun, sebab kita ada 27 juta penduduk (termasuk expat...)
    13. Penjara penjara Kajang sungai buluh Kluang dan lain lain boleh jimat kos. Kos sara hidup banduan, kos tali gantung dan lain lain.


    Akhir kata, perompak kejam jangan kasi chan, tembak sampai mati.

    Orang JAHAT harus di bunuh.


    Wasalammu...

    BalasPadam
  3. Memang patut polis tembak mereka tu...dashyat sungguh, ceroboh rumah orang,bunuh orang tanpa belas....Tu laa...ambil lagi org luar kerja kat sini...baik sangat Malaysian ni kan...sampai huru hara hidup kita kerana nak tolong negara jiran konon..

    BalasPadam
  4. setuju dengan tindakan polis tu.. biar semua perompak mati di tembak jer.. senang cerita.. kebetulan ofis saya pun baru jer dimasuki pencuri.. hebat tu.. masuk ikut bumbung.. dan kebetulan juga, baru seminggu, ada rumah kongsi baru ditegakkan di belakang deretan rumah kedai dua tingkat ni.. dari cara kerja si pencuri ni, lagaknya seperti mereka yang biasa memanjat bangunan.. lu pikirlah sendiri gak..

    BalasPadam
  5. padan muka org indon tuh... x sedar dek untung.. org suh keja kt sini dia pi bunuh org pulak...

    BalasPadam
  6. salam..
    bang zidul...
    ada dpt tak email drpd saya?

    pops2dio@yahoo.com

    BalasPadam
  7. apa kes dua kali dipecah masuk dalm tempoh sebulan...

    BalasPadam
  8. Jika hidup berpaksikan wang ringgit, beginilah jadinye...kerana wang nyawa ibarat tidak bernilai langsung bagi penjenayah ni....zalim!!!!!!Alfatihah utk mangsa..

    Sampai bila lah kita akan berasa selamat berada di bumi sendiri?

    BalasPadam
  9. Kenapa laa ambe setuju sesangat dengan kenyatan dr alidsorento tu
    sememangnya utk menghapuskan anasir jenayah yg sebegitu,tindakan drastik yg terus kpd penyelesaian adalah cara yg terbaik.
    Kalau perlu tembak,dok payoh buang masa nak runding2,buat bazir air liur ja...selesaikan terus
    habis cerita,jimat masa

    BalasPadam
  10. Kerana kejadian tu, ada org tua kehilangan anak tersayang, ada suami yg kehilangan isteri, yg sedih anak2 kehilangan kasih sayang, kawan2 kehilangan teman dan yg pasti Malaysia juga kehilangan seorang warganye yg pasti ada sumbangan nye kepada negara.....

    BalasPadam
  11. http://pkrpasdap.blogspot.com

    mungkin ada sebab kot dia bunuh... macam nak balas dendam? mungkin tak bayar gaji?

    tapi apapun, orang asing di negara kita dah besar kepala. bila agaknya operasi pendatang asing nak selesai..

    datuk mazidul- tak teringin ke 360 nak buat kisah anak pendatang asing dapat warganegara dan bersekolah di sini? abe MIE sudi membantu kalau mahu. belanja roti planta dengan teh tarik cukuplah.

    BalasPadam
  12. Rakan sekelian, sebelum ini ada antara pembaca mempersoalkan mengapa begitu mudah pihak berkuasa menembak mati penjenayah. Saya harap kes itu memberikan jawaban jelas. Saya akan cuba memaparkan 'edisi awal' kes jenayah sebelum berita sama dipaparkan dalam media lain.

    BalasPadam
  13. terima kasih atas maklumat awal dari abg mazidul..

    p/s- kadangkala menembak penjenyah bertujuan untuk mematikan mereka tidak bertindak dengan lebih teruk lagi...tapi knpe yang di tembak terus mati ek...(xsempat dorg nk bertaubat he...23x)

    BalasPadam
  14. Kalau bleh tlg dptkn laporan terkini yg lebih lengkap dan jelas bagaimana penjenayah di bunuh dan bilakah tebusan dibunuh. Apakah semasa rundingan dilakukan atau ketika rundingan sudah menemui jln buntu. Memang tu semua kerja polis. Tapi sekurang-kurangnye tiada yg membuat pertikaian. Terima kasih.....

    BalasPadam
  15. Salam,

    Paling saya tak faham..mengapa pihak polis tak turuti je dulu kehendak perompak ni demi keselamatan mangsa yg menjadi tebusan. Dia nk kereta..bg jela dulu...letak alat pengesan kat kereta tu....bila dia dah blah...polis2 lain boleh kesan n tangkap atau tembak je diorang.
    Takkan dlm masa 2-3 jam rundingan tak boleh capai kata sepakat = win win solution.hmmmm

    BalasPadam
  16. Tanpa Nama, kejadian sebenar perbincangan terbabit TIDAK dimaklumkan kepada wartawan secara terperinci, saya tiada komen.

    BalasPadam
  17. Bila dipastikan memang PENJENAYAH memang wajar NEUTRALISEkan je diaorang.Kill all criminal...arghhh.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.