Khamis, Julai 12, 2012

SIAPA PUNYA SAMAN TRAFIK LEBIH RM26 JUTA? TEKA

Mereka membanjiri negara kita samada secara sah atau sebaliknya.

Mereka juga memiliki kenderaan samada motosikal atau kereta.

Dewan Negara dimaklumkan, jumlah saman tertunggak mereka, melebihi RM26,000,000!

MEREKA, warga asing.

Klik di sini.

Secara spontan saya terfikir, membanteras kehadiran warga asing tanpa dokumen perjalanan sah, belum tentu lagi mampu dilaksanakan. 

Sabtu minggu lalu saya pulang ke kampung Sungai Bil, Slim Village, Perak. Tiba di selekoh pertama masuk ke kampung, terlihat kelibat lelaki di bawah.


"Kamu orang mana?," soal saya.

"Kerinchi, Indonesia," balasnya selamba.

"Kamu masuk ke Malaysia menggunakan permit kerja apa?," soal saya lagi.

"Permit kerja di ladang," balasnya.


"Kalau kamu mendakwa memiliki permit kerja di ladang, mengapakah kamu pula mengutip bayaran parkir kenderaan pengunjung datang berkelah di kampung saya?"

Dia gugup.

Siapakah sebenarnya mengarahkan dia mengutip bayaran parkir, RM1.50 untuk kereta dan 50 sen untuk motosikal?

Dua hari kemudian dia dilapor menghilangkan diri dan tidak lagi tinggal di rumah berhampiran pintu masuk ke kampung. Jika pendatang haram secara bersahaja bekerja sekaligus memperlekehkan undang-undang, adakah kita menjangka mereka bakal menjelaskan semua saman trafik itu?

Poooooooooooraaah!

Sebilangan kita hanya sibuk bertelagah mengenai isu politik sesama bangsa sedangkan warga asing tidak kisah itu semua.

25 ulasan:

  1. saya suka ayat kedua akhir tu bang
    poooooraaahhh!... hahahahha

    BalasPadam
  2. salute ngn en mazidul yg berani utk menegur warga asing yg sewenang2nyer jd tuan di negara kita...

    BalasPadam
  3. Salam Maz...,

    pastinya kita jadi lebih malang dari lagenda Lebai Malang....

    BalasPadam
  4. mcm nie yang buat saya marah jugak.. orang asing senang2 nak kutip duit rakyat tempatan.. pulak tu main pakai paksa2 plk... x percaya banyak pakir haram area KL & Seremban mereka yang jaga.. permit?? confirm x ada... mungkin ada pihak yang terlepas pandang kot..

    BalasPadam
  5. dia tukar profession dr kerja ladang ke jaga parking.. rilex skit...
    peduli apa diorg nk byr saman keluar dr negara ni naik bot aje.. kalau lalu border pun rekod belum update kat imigresen punya DB..

    BalasPadam
  6. tukar profession kot... lagipun kat border mungkin DB Imigresen belum update , so boleh lepas ler...

    BalasPadam
  7. SMTI

    Teruskan tuan.. semangat perlu cekal untuk menjadi wartawan sejati. Usaha tuan ke arah keharmonian agama, bangsa dan tanah air amat dihargai..

    Tuan yang saya kenal memang sudah nampak bakar kewartawanan dari dahulu lagi di zaman ITM. Dari pengendali radio h***m, jejak orang minyak di Kolej Delima (saya ingat lagi tuan berlari ke kolej Delima 2 atau 3 kalau tak silap bila ada student menjerit minta tolong.. tapi tuan yang kena marah dengan warden pasal berada di persekitaran kolej perempuan tersebut.. haha..

    apa pun teruskan usaha tuan!! bravo!!

    BalasPadam
  8. assalam en mazidul ....


    sekadar berkongsi pendapat ... saya harap en mazidul sudi mendengarnya ....

    jika kita dihebahkan ada lebih dr 1juta PATI di malaysia (maaf jika silap....) ... mungkinkah ada kebocoran/kegagalan/ketirisan di sebelah sempadan ?? maksud saya ... maybe ada "orang orang" yg mengambil upah seludup masuk ??? Jika ada ....adakah pihak berkuasa peka/sedar tentang kegiatan ini ??? atau mungkin sebenarnya ... passport depa tamat tempoh ....???

    BalasPadam
  9. argghhh geramnya dengan warga asing ni... suka2 cari makan kumpul kekayaan kat negara kita tak ikut undang2... yang orang2 kita sendiri ada yang susah nak cari makan... mohon pihak berkuasa mengambil tindakan atas kebanjiran warga asing di negara kita

    http://buasirotak.blogspot.com/

    BalasPadam
  10. Smti-bro, ini semua atas arahan cina, mereka yang bawa masuk gro, pelacur, negro dan semua pendatang haram. Cina curi tanah kerajaan, tukar status tanah, rosakkan tanah Melayu, orang Melayu dan undang undang negara. Jadi, kita tak perlu orang cina agent asing dan negro.

    BalasPadam
  11. Pengisian yg padat dan jelasss....i likeee...

    BalasPadam
  12. Negara kita terlalu longgar undang-undang tuan Mazidul, kerana itulah undang-undang negara kita sering di perlekehkan oleh pendatang asing,, pemantauan harus sentiasa di lakukan oleh pihak berwajib.

    BalasPadam
  13. saya pernah dimarahi oleh pekerja cuci tandas berbangsa bangladesh di pavilion kerana membasahkan singki ketika membasuh tangan. Kalau dah basuh tangan memang logik la singki basah. nyaris tak naik penampar ja.

    BalasPadam
  14. Hahaha..
    pooorah!
    duit punya pasal..
    anak kera di hutan disusui...

    BalasPadam
  15. smti...
    haha...best sangat perkataan nie Poooooooooooraaah! kalau tak tertusuk kat jantung pihak yang berwajib tu tak tau la.

    BalasPadam
  16. No. Aduan: 0823/06/12

    Tuan,

    Merujuk kepada aduan tuan pada 28 Jun 2012 yang lalu mengenai perkara di atas.

    Untuk makluman, pihak SKMM telah membuat semakan dan mendapati di bawah program perluasan liputan selular Time 3, terdapat sebuah menara yang telah beroperasi berdekatan dengan Kampung Sungai Bil, Tanjung Malim, Perak. Menara yang dikendalikan Maxis ini, terletak di Kampung Sungai Jorong, kira-kira 1.96km dari kawasan tuan. Namun begitu, keadaan bentuk muka bumi yang berbukit-bukau mungkin menjadi faktor utama liputan menjadi lemah di kawasan tersebut.


    Bagi mengatasi masalah ini,pihak SKMM akan memasukkan kawasan tersebut di bawah Skim ‘Clawback’, di mana pihak Maxis akan membekalkan liputan dengan menggunakan pendekatan ‘Femtocell’. Dengan pelaksanaan kaedah ini, penduduk-penduduk Kampung Sungai Bil dijangka akan dapat menikmati liputan selular selewat-lewatnya sebelum penghujung tahun 2012.

    Sekian terima kasih.

    Yang benar,

    Nurhaliza Yahaya
    Biro Aduan Pengguna SKMM
    Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia
    63000 Cyberjaya, Selangor

    Aduan Melalui Internet : http://aduan.skmm.gov.my
    Talian Aduan : 1800 888 030 (8:30am-5:30pm, Monday-Friday)
    Faks : 603 8688 1880
    Emel : aduanskmm@cmc.gov.my
    Laman Web : www.skmm.gov.my

    BalasPadam
  17. Poorah..

    memang kite bertuankan Indon.

    Rakyat Indon masuk negara kite sesuka hati (PTI), Amah Indon berbangga ngam gaji minima, petani Indon giat hantar jerebu setiap tahun, Sinetron Indon menguasai saluran media elektronik. tapi kite sibuk berpolitik ketuanan melayu.

    tapi bila disergah kerana tarian, lagu, batik kite hanya membisu. sedangkan kedutaan kite pecah seribu, Konon Ketuanan Melayu tapi makin layu

    cis ... palui

    BalasPadam
  18. ketuanan melayu? huh~ xde maknanya kawan..lepas nie lagi ramai lah indon2 nie dtg..lama2 jadi ketuanan indon la..hoho..

    BalasPadam
  19. Saya sokong mas....orang orang besar sbuk berpolitik...smua parti tunjuk ego msg2...hal mcm yang trjdi mcm nie pun boleh terlepas pandang..tak buat kerja ke???

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.