Rabu, Disember 18, 2013

KOMEN LUCAH (SEORANG) STAF MAYBANK

Akhirnya identiti individu memaki-hamun di facebook dan kemudian menutup akaun laman sosial itu terpaksa saya dedahkan. Saya telah cuba menghubungi suaminya, kakitangan Tenaga Nasional Berhad, Shaharul Nizam Maidin, melalui mesej facebook tetapi setakat ini tiada respon diterima.

Sumber saya turut menghantar nombor telefon bimbit wanita itu,  019 3015XXX. Tidak perlu saya dedahkan sehingga ke tahap itu.


Komen di bawah telah disiarkan oleh satu laman memiliki lebih 53,000 pengikut. Dilaporkan setelah identitinya dipamerkan, Rafidah Othman, staf Maybank telah memadamkan komen itu.


Saya tidak bertujuan mengaibkan dia. Bukankah dia sebenarnya mengaibkan dirinya sendiri berikutan kenyataan dipaparkan itu? Jika diteliti, wajahnya juga dilihat jelas bersama komen terbabit, sebelum akaun dipadamkan.

Jika dia berkeluarga, saya juga sama. Justeru kenyataan mengaibkan itu mungkin dibaca oleh ahli keluarga, rakan serta sahabat saya di seluruh Malaysia. Andai dia kini terkenal, saya juga dikenali, mungkin segelintir individu.

Sebagai pemilik akaun laman sosial, kita usah sewenang-wenangnya melontarkan komen tidak membina, kurang ajar, memaki-hamun dan berbaur lucah. Tiada faedah bakal diperolehi.

Sebagai institusi perbankan, Maybank TIDAK bersalah dalam hal ini sekaligus tidak perlu bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan oleh kakitangan. 

Bagaimanapun nama wanita itu dan nama majikannya, sukar dipisahkan. Orang ramai pasti bertanya, dia berkerja di mana?

Mazidul? Mazidul TV3 ke? Itu analoginya. Jika saya tidak lagi bertugas di stesyen televisyen itu suatu hari kelak, nama majikan saya sukar dipisahkan dengan diri. Begitu juga majoriti pembaca.

Azman TNB ke? Halim Celcom ke? Aisyah Hong Leong bank ke?

Itu hakikat tidak disangkal.

Saya telah menghantar emel kepada Rafidah di alamat rafidah.o@maybank.com dan meminta penjelasan berhubung komen ditulis kerana menjejaskan maruah apabila dipaparkan di laman diikuti lebih 53,000 individu.

Sebilangan pembaca mengajukan soalan LAZIM, mungkinkah akaun facebook wanita itu diceroboh?

Jika akaun facebooknya diceroboh, hacked, mengapakah dipadamkan? Bukankah LEBIH bijak jika pada bila bila masa, dia atau suami menghantarkan mesej kepada saya, memaklumkan akaun terbabit telah diceroboh. 

Saya tidak marah tetapi sekadar inginkan pencerahan. 

58 ulasan:

  1. Kita buat, kita lah yg kena tanggung. Fidah Nizam belajarlah utk memaafkan diri sendiri atas kebodohan & nafsu amarah!

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. Tah2 suami dia yg komen. Cara tulis kasar mcm tu mcm seorang lelaki yg komen. Pada pandangan saya je..

      Padam
  3. Pandangan peribadi saya.....nama MAYBANK tak perlu dibesarkan di sini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Komen terbabit dipaparkan di laman lain dan dibaca oleh jutaan individu.

      Dia pekerja Maybank itu fakta.

      Padam
    2. Dia mungkin bersalah tapi maybank tetap tak bersalah dalam hal nie....please consider

      Padam
    3. Adakah kenyataan di dalam entri ini mengatakan Maybank bersalah? Please read again.

      Padam
    4. Sedangkan dia brani meletakkan nama suaminya di belakang namanya, Fidah Nizam , bila mlontarkan komen yg tk spatutnya keluar dri mulut prempuan berani pulak tggung risiko melibatkan suami? Baguslah dibuat pendedahan skali nme majikan..spya diambil iktibar dn pengajaran utk org lain..walau kemana pun kita pergi, kena lah jga adab dn tatasusila diri..sbab diri kita cerminan hidup kita..perempuan ni seolaholah menunjukkan makbapak dn suami tak reti mndidik, blaja pandai da besar keje bank tpi,akhlak dan budi bahasa out..

      Padam
    5. Mmg patut tindakan abg mazidul. .prmpuan ni mnunjukkan sendiri yg makbapak dan suami gagal dlm mdidik..memalukan seorg ibu/muslimah mengeluarkan ayat cmtu..belajar pandai kerja bagus tpi budi bahasa dan akhlak? Jadi iktibar bgi org lain spya jgn bertindak atau bercakap tanpa mggunakan otak..terlajak perahu boleh diundur terlajak bahasa ??

      Padam
    6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    7. Walaupun hanya dalam ruang maya, tetapi beliau tetap bawa nama maruah baik majikannya dan juga keluarganya sendiri. Lebih memalukan suaminya apabila satu Malaysia melihat si isteri memberi komen tersebut. Maybank ada pekerja suka mencarut, anak-anaknya ada ibu yang mencarut secara terbuka dan suami mempunyai yang gagal dididik akhlak dan budi pekertinya.

      Padam
    8. Ya, harus membaca betul betul sebelum membuat sebarang kenyataan atau kesimpulan.

      Padam
    9. Dalam hidup ni...kita akan dikenali sebagai (anak saper? duduk mana? kerja apa? dekat mana? pejabat apa? bini saper? dsbnya) benda ni mmg tak dpt dipisahkan...so berhati2 lah ya...kita bukan hidup seorang untuk diri sendiri sahaja...tentu akan ada sahaja yang terkait dengan nama kita...hinggakan matipun saper? yang akan uruskan kita?

      Padam
    10. Zulkifli Mohammad kaki bangkang dan bangang..

      Padam
  4. Saya rasa "salam persahabatan" tuan mazidul mampu membudayakan susila orang melayu, para wanita dan juga abstraknya wanita berkerjaya islam.
    Membudayakan semula perlu satu genre yang sesuai lebih2 lagi dia mempunyai anak dan matang ranum pula.
    Sebelum anak dia membesar dgn budaya tak elok, baik bljr skrg dr tuan mazidul lewat tegur da nak pencen esok.
    Sudahnya byk elok dari tak elok teguran ini. Natijah tetap sama- akaun palsu @ tidak, sekurangnya kita semua tahu implikasi 'keyboard warrior'

    BalasPadam
  5. Thanks Bro untuk maklumat terutamanya email "wanita solehin" ini supaya dapat kita beramai ramai berhubung untuk mempelajari sesuatu berkenaan "ilmu agama" serta "akhlak"nya yang maha hebat.

    BalasPadam
  6. apa yg dia kata tu ada betul nya tapi perkataan lucah itu tak boleh di terimalah......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya menerima percanggahan pandangan tanpa sebarang masalah.

      Padam
    2. Bercanggah pendapat itu biasa, memaki hamun tu luar tabiie.

      Padam
  7. salam encik mazidul. saya harap encik mazidul dapat merungkai isu ramai pelangggan P1 Wimax yang mengadu ditipu oleh pembekal internet tersebut sehingga ramai yang telah di CTOS walau dah lama terminate akaun P1 Wimax mereka seperti di sini.

    sekian terima kasih.

    BalasPadam
  8. Mungkin pompuan ni kaki mencarut agaknya...

    BalasPadam
  9. X baik aibkan orang. Tuhan benci.. Dia pn ader keluarga juga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun ada keluarga sama seperti dia. Tidak sebatang kara di muka bumi ini. Punya maruah diri seperti awak. Saya mengaibkan dia? Kerana catatannya?

      Adalah saya melemparkan makian dalam tulisan saya? Adakah saya mengkapla butuhkan dia? Tidak. Itu semua bukan perkataan lazimnya dalam bidang penulisan.

      Biarlah logik bila berbicara.

      Padam
    2. Bagi saya, mazidul tidak memaki, ayat yang digunakan pun agak sopan. Jika wanita yang memaki tu betul2 rasa dia perlu nasihatkan mazidul, apa kata email private pada tuan empunya blog? Confirm tak kecoh macam ni.

      Sebelum kita judge seseorang pun, perlu juga kita faham keadaan mereka..contohnya bagi wanita ni, suami beliau kerja TNB. So komen saya ialah 'oh, patutlah marah sgt..' Cuba kalau suami dia kerja di bank jugak, mau dimakinya kerajaan.. Tak gitu? =)

      Padam
    3. Pendapat saya pendedahan ini bukan bertujuan mengaibkan. Kalau difikirkan aib, En. Mazidul terebih dahulu telah diaibkan dengan kata2 mencarut & maki.
      Tindakan ini sekadar mencari pencerahan.
      Sebaiknya Puan Fidah tampil memberikan penjelasan.
      Itu sahaja, insyaAllah mampu merungkai persoalan.

      Padam
    4. nak ketawa jap.. mazidul yang kena hambur dgn perkataan yang kesat, mazidul pulak dikatakan cuba mengaibkan perempuan yang menghamburkan kata2 kesat itu.. ehhh kepelikan disitu... maharajalawak mega kah ini? kalau perempuan tu tak berkata demikian maka keseluruhan entry ini juga adalah tidak wujud sama sekali..

      Padam
  10. Logikla kot. Kan elok jika disorok saja. Dia pn bukan sesiapa... Selesai dgn cara baik selain dgn ini kn molek. Maaf jika terasa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya telah menghantar mesej kepada suaminya, tiada respon. Manakala akun facebooknya telah dipadamkan atau saya di block.

      Alternatif lain?

      Padam
    2. Saliszam... bagi saya... ibarat kita menyapu sampah dlm rumah... lepas tu kita sorok bawah karpet rumah... sehari dua mungkin tiada apa2... tapi lama-kelamaan sampah tersebut busuk juga... sama juga dgn perkara di atas... kenapa perlu nak sorok perbuatan yg buruk sebegitu?... sifat buruk harus ditegur supaya boleh diperbaiki... dalam masa yg sama org lain boleh ambil iktibar agar tidak mengulang perbuatan yg sama... kalau semua benda buruk yg dibuat mahu disorok... akibatnya macam sekarang ni la - dah banyak kes zina, kes buang bayi... semuanya punca dari perbuatan buruk yg disorok... :(
      banyak perkara bermula dari akal fikiran membawa kpd tutur kata seterusnya kepada perbuatan... tutur kata yg baik mencerminkan peribadi org itu sendiri...

      Untuk Saudara Mazidul... cukup kot isu ini sampai disini... sy sendiri dah jumpa beberapa blog menceritakan hal perempuan itu - dah jadi bahan umpatan pulak... satu malaya dah tahu... org yg kenal mungkin akan berkata 'elok la mmg mulut longkang pun'... bagi yg tak kenal mungkin akan lebih simpati 'kesian mak bapak. laki dia dgn keluarga dia'... sudah-sudah lah ye... hihihi...

      Padam
    3. Email yang saya kirim ke "rafidah.o@maybank.com" untuk belajar tentang ilmu akhlaknya yang amat terpuji tu "bounced" tak dapat nak hantar - mungkin mayban dah block takut jammed dia punya server

      Padam
  11. Perlu ada etika di laman sosial. Setiap perkataan yang diungkap menunjukkan mentaliti individu tersebut.

    BalasPadam
  12. Sama jugak bila dlm satu kampung, satu budak buat jahat..org mesti akqn ckp "anak sape tu?" @ "si polan, ala anak si polan yg duduk kt tepi kedai...." contohnye...
    Jgn ingat kt alam maya lain kt actual life lain..dlm alam maya bwk personaliti diri juge...
    So bg pompuan nie, better mintak maaf je dari trus sonyap...
    Just my pendapat sahajeee...sekian..

    BalasPadam
  13. Salam Tuan Mazidul,
    Saya tidak fikir ia mengaibkan wahita ini, apakah matlamat kepada hukum hudud? kita bukannya untuk menghukum pesalah tetapi mendidik pesalah. hukuman dijalankan dikhalayak 'sebagai merotan akhlak dan maruahnya' dan hukuman bukannya dijalankan didalam bilik tertutup. Tindakan Tuan agar yang lain sedar bahawa menghina, mengaibkan orang sangat dilarang disisi agama, bukan hanya kerana mereka beragama atau bekeluarga. maaf pandangan saya yang hina.

    BalasPadam
  14. Semua orang ada keluarga... Rasanya pak menteri, pendakwah d MALAYSIA ni lebih teruk kene komen.. Mereka juga berkeluarga... Siap dengan ugutan lagi.. Slumber aje... Mereka tak pula melatah...
    Jika tuan just public figure da tak boleh menahan kritikan yg tajam sebegitu,, apatah lagi pemimpin Da. pendakwah... Tugas mereka d hinjak Dan d jritik hebat.... Segala binatang Dan segala benda lucah d lempar.. Tak pula nk menghantar email or mengaibkan seseorang itu dengan keluarganya... Tnb?? Maybank?? Salah ape majikan mereka??.. Orang bijak meletakkan otaknya d hadapan lidah..
    Itu luahan hati mereka yg terbuku..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sampai bila nak jadikan budaya memaki orang ni berleluasa ? Tiba masanya si pemaki dimalukan balik . Sendiri buat sendiri tanggung . Adakah encik pun menyokong tindakan wanita yang memaki menggunakan pkataan kesat ?

      Padam
  15. kah...kah...baling batu boleh lagi nak sembunyi tangan...tulih kat FB, la ni hang rasakan...celupaq sangat, la ni jadi macam cacing nak mampoih...panaih...panaih

    BalasPadam
  16. mungkin saudara mazidul diblock dari mengintai FB dia...sebab saya masih lg bleh view page tu..sabarlah saudara mazidul...bak kata mr. azreem naim..sabar ye...

    BalasPadam
  17. iktibar untuk diri sendiri..
    - Berfikir sebelum menulis
    - kawal emosi
    - Log out from FB/twitter kalau nak bg org pinjam phone, walaupun yg pinjam tuh sedara mara, (ada sorang kawan tuh, kalau dia post ayat pelik2 tuh, kami tau, itu mesti husband dia punya kerja hihihi, tp taklah seteruk ini)

    BalasPadam
  18. Saya berpendapat ada baiknya Bro Mazidul paparkan bahawa masih ada segelintir manusia yang buruk akhlaknya walaupun beragama Islam dan bertudung. Orang sedemikian tak pelu ada simpati dari sesiapa. Kononnya depa rasa kedudukan depa hebat dan tak boleh dijentik. Rasa rasa kalau ayat yg digunakan oleh wanita berkenaan agak kasar tapi tidak lucah, mungkin Bro Mazidul tak berminat langsung nak paparkan disini. Beliau dah lama hidup dalam keadaan sumpah seranah manusia sepanjang kerjaya beliau sebagai wartawan.
    Kepada wanita berkenaan, malulah pada diri sendiri, pada saudara mara , rakan-rakan yang mengenali kamu dan terutama sekali MAK BAPAK kamu.... mana maruah kamu sebagai seorang wanita Islam, secara tak langsung suami kamu turut menanggung keaiban ini... Kalau nak protect majikan suami pun, tak perlu sampai menggunakan bahasa 'cantik' ini... dan kamu sudah tersalah mangsa kali ini... let the whole world know who you are !!! You should deserved it !! Berani buat berani tanggung ....

    BalasPadam
  19. hmmm..pada sy sepatutnya dia mnta maaf atau jelaskan..sbb kalo sy jdik abg mazidul..org yg dikenali kt msia ni..msti malu bile kena maki mcm ni..seolah2 xde maruah..n sy akan saman malu kt pmpuan ni..tu je cara nk ajar manusia yg xde adab..

    BalasPadam
  20. email maybank ends with @maybank.com.my... cer try email her again

    BalasPadam
  21. Ada pepatah " Jangan bermain api jika tak pandai menjaga api, nanti terbakar diri" Minah ni confirm terbakar diri.

    BalasPadam
  22. "Reaksi emosi jangan dituruti kerana implikasinya tidak seperti yang diimaginasi"

    “Lidahmu adalah bentengmu, jika anda menjaganya maka ia akan menjagamu, dan jika anda membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu”


    Sumber: Mutiara Kata Hikmah Dan Kata-Kata Semangat | Fuh.My

    BalasPadam
  23. Mungkin kapla butuh laki dia dah tak hidup.. tu yg sewel.. Kesian

    BalasPadam
  24. Tapi kenyataan staff TNB mendapat bonus pada 18 disember 2013 adalah satu fitnah.. seolah-olah ingin melagakan semua pihak dan mempunyai agenda.. mustahil seorang wartawan tidak mengkaji sesuatu berita@isu sebelum di terbitkan umum.. di mana susila kewartawanan??bak kata pepatah "bangkai gajah di depan mata tak nampak.."

    BalasPadam
  25. Sebagai pemilik akaun laman sosial, kita usah sewenang-wenangnya melontarkan komen tidak membina, kurang ajar, memaki-hamun dan berbaur lucah. Tiada faedah bakal diperolehi.

    Fikir masak2 dulu sebelum post sesuatu kenyataan.. cari kebenaran dulu...pengikut 53000 org....fitnah dah tersebar ke seluruh tempat..akal ada, gunakan la... tak usah berlagak pandai kalau tak tahu hujung pangkal...tak usah la cari publisiti murahan...
    Beza antara manusia dengan binatang, manusia ada akal fikiran...

    BalasPadam
  26. Itulah...

    Lain kali jangan mudah-mudah memaki.

    Ini sikit-sikit maki. Sikit-sikit hamun.

    Ini sikap tak bertamadun sejak zaman nabi Adam lagi.

    BalasPadam
  27. malu ja kalau agama islam bertudung menutup aurat tp maki mcm arab jahiliah..
    solat cukup waktu tp bab akhlak rosak..
    di situ kita tau hati manusia ni mcm mna..
    semoga wanita tersebut dapat meminta maaf pada en mazidul sebelum terlambat

    BalasPadam
  28. Klu tengok wall fb dia..hmmm
    Cenderung mngepost komen2 negatif..

    BalasPadam
  29. Dia ni banjar ek? Muka iras orang banjar gitu...

    BalasPadam
  30. Tumpang lalu...saudara mazidul nak bertanya sikit..mungkin saudara ada maklumat yg saya tak tahu..baru2 ni pihak pengurusan apartment saya telah menaikkan kadar bayaran maintanace daripada rm50 ke rm70..saya tk pasti sg sb2 kenaikan ini..tapi tk puas hati bila blik rumah no parking..byr mahal parking tak de parking kadar ni membebankan bagi saya..klu tgk drpd luar tak byk sgt pun yg dilakukan pihak magement.apakah sampai kena naik sehingga rm20..trima kasih..saya tgl area puchong jaya

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.