Sabtu, Disember 21, 2013

BERIKAN PEMANDU GAJI BULANAN RM1600 TATKALA MEREKA MEMBUAT KAJIAN DI MAKMAL

Saya tertarik membaca komen seorang daripada rakan di facebook, respon kepada entri ini



Mengapa tidak? 

Barangkali mereka di PEMANDU selama ini hidup mewah. Berikan mereka gaji RM1,600 sebulan, tarik buat sementara waktu semua kemudahan diberikan oleh kerajaan sekaligus membuka peluang untuk mereka hidup seperti rakyat marhaen.

Tatkala itu mereka semua bakal merasai kehidupan sebenar rakyat untuk mencaturkan kos kehidupan.




Oh! Terlalu zalim? Kita berkrompomi.

Berikan sebuah kereta Proton Saga setiap seorang, tanpa pemandu. Biar mereka sendiri meraih pengalaman mengisi minyak petrol dan membayar tol untuk berulang-alik ke pejabat menggunakan gaji RM1600. 

RM1,600.

Cuba pembaca cadangkan, bagaimanakah individu hidup mewah mencaturkan perbelanjaan bulanan mereka dengan gaji sebegitu?


9 ulasan:

  1. Sebelum pru ada dgr ura2 lps pru mst ada bnda naik hrga.. Pd mulanya sangkaan saya xkn kot.. Tp x smpt abis tahun dh mcm2.. Mstla agenda dh dirancang awal kn.. Hmm.. Cuba tgk thailand skrg.. Rakyat tgh merusuh sbb kepincangan kerajaan mereka.. Xnak la msia jd cmtu jugak..

    BalasPadam
  2. kajian terbaik adalah dengan mengalaminya...
    marilah bersama kami merasa jerit perih mengatur kehidupan dengan anak-anak dengan gaji yg tak seberapa...

    BalasPadam
  3. Assalammualaikum.. abg mazidul.. saya adalah seorang PEMANDU .....teksi. untuk pengetahuan abg mazidul sy sentiasa mengikuti blog abg.. banyak yang saya baca adalah fakta.. sy juga kecewa atas semua kenaikkan harga barang dan lain2.. skang ni pn org susah nak naik teksi sebab tak mampu di sebabkn pebelanjaan lain..apalah nasib kami sebagai org melayu di negara sendiri..?
    Setiap kali penumpang naik teksi saya mesti ada yg dikeluhkan bercerita pasal barang naik..ada juga bercerita , siapa suruh undi BN kan dah Barang Naik.. sy sebagai pengundi BN pn terasa dengan apa yg di perkatakan oleh mereka.. apakah
    Pada PRU14 akan lupus BN di hati rakyat di sebabkn hal ini.. walaupn PRU14 lama lagi tapi rakyat sudah menyimpan dendam. Walaupn adanya BR1M tak cukup untuk menampung pebelanjaan kami. BR1M hanya untuk membayar bila elektrik kami saja. Walaupn kenaikan elektrik belum dilaksanakan lagi, bil kami telah menceceh rm80 andai dilaksanakan berapakah harga bil kami? Mungkin selepas ini tiada lagi Barang Naik di hati anak muda seperti saya yg hanya kais pagi makan pagi kais petang makan petang kalau tak kais anak menagis. Salam..

    BalasPadam
  4. Passing a negative remark is easy but coming up with a constructive comment is even harder for a person like you.

    Your comment actually shows who you are.

    Simple.

    BalasPadam
  5. kita bercakap berbincang pasal PEMANDU yg sepatutnya lebih peka kepada kos sara hidup dan sudah tentu nya mereka mempunyai data dan fakta. mereka lebih tahu dan patut memberi nasihat kepada PM yg telah membelanjakan hampir 7.2 billion RM utk mentransformasi kan rakyat malaysia.
    tapi sy juga ingin mengetahui apakah yg telah dibuat di penang (air pun naik 100%), di kelantan (hutang dgn thames water consultant berbillion, tak de satu pun mercu tanda islam dan ekonomi kelantan masih tak berubah, serata enakmen hudud 1993 tidak pernah di wartakan) dan di selangor (lesen perniagaan kat subang jaya naik 400%, gaji MB naik, cukai pintu naik dan jika tak mampu jawab soalan rakyat blame it on kerajaan BN sebelum 2008).

    sy rasa suka hati mak bapak dia lah nak belanja camner. yg saya nak tahu, kenapa rakyat miskin cam saya ni dan juga pembayar STD (std tax deduction) kene pegi kedai 1malaysia, kene naik bas dan motor modenas, yg tak dpt gaji mcm dia org. mungkin sy malas, kalau cam tu ada lebih kuran 80% (rakyat pertengahan dan miskin) la org malaysia yg malas. mengapa perlu berdemo, ckp fitnah, baru kerajaan nak dengar?
    kata najib, sy mendengar,....

    BalasPadam
  6. kita rakyat yang mampu berinternet,makan kfc,pizza,naik keta walaupun saga,tengok maharaja lawak mega sudah mengeluh bila harga barang naik.kita mengadu di fb,di blog.cuba bayangkan bagaimana kehidupan org yg kerja kuli,buruh kelapa sawit,pekerja kedai,pemandu lori,petani yang rata2 pendapatan di bawah rm1k.saya selalu jumpa ibu bapa yg letak gaji rm450 sebulan.Selalu sy tertanya- tanya mereka makan apa ya?sedangkan saya gaji ribu2 pun mengeluh.tapi itulah realiti.mereka mampu beri anak mereka makan,sekolah dengan seadanya.mereka terpaksa mampu kerana itu sahaja yg ada.nasib baik di sekolah semua layak KOAM,boleh beli baju dan buku sekolah.Semua layak RMT jadi tak payah bawa duit pun dah kenyang di sekolah.Selalunya saya tak sampai hati minta duit untuk beli buku dan guna peruntukan sekolah untuk fotostat.cuma yang menyakiti hati bila sudah diberi kemudahan sedemikian di sekolah,budak malas sekolah.Budak2 remaja tahu mengempis mak bapa sahaja dan malas bekerja.Ini luahan hati saya sahaja.jika.terasa saya minta maaf.

    BalasPadam
  7. Bila si kaya bercerita tentang si susah rasanya janggal rasanya bunyinya.."teringat kata bijak padai kalau ayam mahal jangan makan ayam.."

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.