Ahad, Disember 01, 2013

SELESAKAH IBU MENGANDUNG JIKA KELAHIRAN BAYI DISAMBUT OLEH DOKTOR LELAKI?

Zaman dahulu, bidan kampung bertugas menyambut kelahiran bayi di rumah. Biarpun tidak dilengkapi pelbagai peralatan moden, bayi tetap berpeluang menjenguk dunia dengan selamat.

Lebih penting, bidan dan ibu mengandung sama jantina.

Kini khidmat bidan kampung tidak lagi digunakan kerana wanita mengandung akan ke hospital untuk melahirkan cahaya mata mereka. Di hospital tiada jaminan, doktor wanita akan menyambut kelahiran anak. 

Ikut nasib.


Jika doktor wanita ditugaskan, ibu mengandung pasti berada dalam keadaan lebih selesa tatkala menempuh antara cabaran terbesar serta paling mendebarkan dalam kehidupan. Kemaluannya ketika meneran dan mengangkangkan dua kaki dilihat jelas dan dipegang oleh individu sejantina. Andai kata doktor lelaki dipertanggungjawabkan di bilik bersalin maka kemaluan mereka bakal disentuh dan dilihat oleh individu berbeza jantina. Barangkali tatkala berjuang untuk melahirkan bayi, perasaan malu terpaksa diketepikan buat seketika oleh wanita. Objektif mereka, doktor serta jururawat bertugas, sama, untuk melihat bayi selamat dilahirkan, nyawa ibu tidak terancam.

Saya percaya ramai wanita berstatus ibu, antara pembaca setia blog ini. Sila kongsikan pengalaman tatkala kelahiran anak disambut oleh doktor lelaki.

Klik di sini untuk membaca pandangan peribadi doktor wanita berhubung isu ini.


[ Diskaun 40% untuk pengiklan di blog ini, DISKAUN ]

Andai diberikan pilihan, adakah wanita Islam lebih redha kelahiran bayi disambut oleh doktor lelaki atau wanita? Lelaki berstatus ayah atau bakal ayah juga boleh melontarkan pandangan di sini.

32 ulasan:

  1. Setuju kalau tenaga doktor perempuan dlm bidang ni diperbanyakkan..

    BalasPadam
  2. Salam bro...ptg td lpak makan kat vichuda (sekarang di tukar nama waneeda ape ntah) kat dataran sunway..tgah mkn2 dtg dua orang perempuan bawak gitar dan trus nyanyi lagu najwa latif..tujuan nye nak mnte derma ank yatim..dia keluar kan note book tertera nama, jumlah byaran dan tndatangan penderma..saya tnya dia rumah ank yatim dari mana?? Dia tak jawab, cume dia ckp untuk ank yatim je..yang saya musykil dia ckp mcm loghat indonesia...tp tak tahu lah indonesia ke atau pun sabah..penampilan nye simple..berbaju kemeja petak dan berseluar jeans ketat..yg main gitar dan nyayi tu muke berjerawat..yang hulur kan note book tu hitam manis..kedua dua nya tak bertudung..saya tak bg pun duit sbab saya tak percaya..

    BalasPadam
  3. Sebenar tak banyak bakal-bakal doktor wanita berminat dalam kepakaran O&G... mereka lebih berminat dengan kepakaran surgeri yg lain ataupun bahagian klinikal sahaja.. Itu adalah fakta jika tak percaya cuma korek-korek maklumat di Kememterian Kesihatan Malaysia. Itulah sebab jururawat terlatih yg mempunyai kemahiran kebidanan amat diperlukan dihospital-hospital negara Arab. Ramai jururawat Malaysia diperlukan disana.

    BalasPadam
  4. Perasaan malu terpaksa diketepikan? Takde tepi-tepi.. Memang tak fikir pun.. Sakit mengatasi segalanya.. rasa nyawa dihujung tanduk dan minta dipermudahkan segalanya.. Rasanya ni lebih kepada isu suami yg hendak jaga aurat isteri dia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagi suami yang tak peduli aurat isterinya dilihat oleh lelaki lain mungkin tak jadi masalah. lagipun sebagai umat ISLAM, memelihara aurat ni WAJIB.

      Padam
    2. memelihara aurat itu WAJIB bagi umat ISLAM. mungkin bagi suami atau isteri yang tak kesah mendedahkan auratnya pada lelaki lain tak peduli pun tentang ketetapan ALLAH tu. semoga kita diberikan kesempatan untuk bertaubat sebelum menghembuskan nyawa.

      Padam
    3. Haah lah sedangkan sy pun time nak buat pap smear & pelvic scan di permai poliklinik, biarpun sy tahu akan dibuat oleh dr perempuan tapi sy ttp takut, risau sampai nak pengsan. Malu lah orang tengok tut sy huhu apatah lagi kalau lelaki lain!. Kami sanggup bjimat cermat supaya dapat save duit utk digunakan di klinik swasta, medical check or bsalin pasti sy pilih swasta. InsyaAllah.

      Padam
  5. Semasa saya melahirkan anak di hospital seberang jaya, saya diperiksa oleh 3 orang lelaki muda berbagsa cina. mahu atau tidak saya tiada pilihan. semasa nak keluar wad pun masih diperiksa oleh doc lelaki. rasanya majorita di dewan bersalin semuanya doc lelaki kan...

    BalasPadam
  6. 11 tahun lepas saya memilih untuk ke hospital swasta atas sebab nak memilih doktor wanita muslim... mungkin sebab kami ada pilihan, bill hospital atas tanggungan majikan suami, mcmana pula yang tiada pilihan

    BalasPadam
  7. masa mengandungkan anak pertama dahulu memang saya pasang niat cari doktor perempuan yang sambut kelahiran anak.saya cari dan bertanya kepada keluarga dan kawan. akhirnya saya dapat doktor perempuan berbangsa cina. walaupun berlainan bangsa dan agama, yang penting dia adalah perempuan. dan doktor ini membuka klinik perbidanan sendiri. kalau di hospital kerajaan mmg tak ada doktor perempuan dalam bidang o & g.
    selama saya mendapatkan perkhidmatan di klinik doktor tersebut dari anak saya yang pertama hingga anak ketiga, saya perhatikan pelanggan dari keturunan cina adalah yang paling ramai. yang berbangsa melayu boleh dikira dengan jari. mungkin faktor kewangan membuatkan tidak ramai melayu disana. tapi saya tidak faham apabila ada wanita melayu yang memilih untuk mendapatkan perkhidmatan perbidanan diklinik doktor lelaki ( ada dua klinik pakar o & g doktor lelaki yang sebaris dengan klinik pakar o & g doktor wanita ini). tidak dinafikan ketika sakit hendak bersalin yang hanya ada diminda adalah keselamatan anak yang dikandung.tetapi bagi pendapat saya jika ada doktor wanita walaupun berlainan bangsa dan agama, pilih la doktor wanita.

    BalasPadam
  8. mohon kerajaan haramkan lelaki mengambil jurusan doktor perbidanan dan menambah elaun kepada doktor perempuan bagi menggalakkan wanita mengambil perbidanan. dah lama merdeka tapi kerajaan gagal menyediakan kemudahan perubatan yang mematuhi syariah. Harap saudara Mazidul dapat ketengahkan kepada yang berkenaaan..terima kasih SMTI

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu cmtu haramkan juga dr lelaki mengambil bahagian dalam bidang berkaitan cardiotorasik, berkaitan sistem genitalia, berkaitan bahagian payudara dan sebagainya... haram kan dr perempuan mengambil bahagian dalam bahagian genitalia lelaki... baru ada kemudahan perubatan berlandaskan syariah... dan baru dikatakan kerajaan bagus dalam menyediakan kemudahan perubatan.... opppsss... lupa minta sekali ubahkan silibus bg pembelajaran doktor, ma dan jururawat... belajar mngikut jantina.. SMTI

      Padam
  9. Saya bakal bergelar bapa insha Allah pada feb 2014 nanti. Isteri saya juga hendakkan doktor muslimah untuk menyambut kelahiran kami nanti di sebabkan faktor aurat. Mintak nasihat dari sahabat-sahabat samada memilih klinik swasta/kerajaan dalam kes aurat ini. terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. swasta pergi ke hospital yang Islamic mcm Pusrawi... dan kalo Hospital Kerajaan boleh request... saya tau pun baru2 ni je... dah 3 anak baru saya tau yang kat HOSPItal kerajaan boleh request sebenarnya....

      Padam
    2. hospital kerajaan boleh request. 10 adik beradik, hanya seorang saja lahir di hospital swasta. kebetulan dibayar insurans oleh syarikat dan pada masa sama kerana hendak buat pembedahan tutup ovari. tak ada masalah pun nak request doktor perempuan sebenarnya. malah kalau kita dah request tetapi diberi doktor lelaki kita boleh ambil tindakan ke atas hospital.

      Padam
  10. Ob-Gyn saya seorang wanita Muslim. Saya memang dah berniat untuk mencari Ob-Gyn wanita Muslim bila saya mengandung dan bersalin. Dah 2 anak saya, dua dua disambut Ob-Gyn yang sama. Tak mampu saya nak dedahkan segalanya pada Ob-Gyn lelaki biarpun situasinya professional.

    BalasPadam
  11. Salam tuan... Kebanyakan yang menyambut kelahiran bayi di hospital kerajaan adalah terdiri drpd jururawat terlatih dan jururawat masyarakat yakni yang pasti adalah wanita... bila trjadi sebarang komplikasi atau sebarang masalah pada kelahiran barulah doktor yang bertugas akan dipanggil utk melakukan proses menyambut kelahiran ini... jika tiada sebarang permasalahan yg berlaku, bermakna doktor trsebut hanya lah akan dipanggil stlh proses kelahiran selesai, utk memeriksa bayi yang dilahirkan... pada hemat pandangan sy, isu yg perlu dimain atau dibangkitkan adalah kesediaan si bapa utk bersama2 menyambut kelahiran anak bersama2 si isteri... barulah si bapa tahu akan bagaimana keadaan didalam bilik bersalin... dan juga sedikit fakta kebanyakan doktor yang mempunyai pengalaman dan kepakaran dalam bidang o&g ini adalah terdiri dikalangan lelaki... mudah2an satu masa nnti akan ada ramai dikalangan doktor wanita yang berminat utk menjadi dr o&g...

    BalasPadam
  12. Salam..sangat bersetuju hanya doktor & nurse wanita yang ditugaskan di wad bersalin di hospital kerajaan atau pun swasta. Tidak semua ibu yang bakal melahirkan anak mampu untuk memilih doktor private. Boleh juga di cadangkan agar pihak suami menemani isteri di dewan bersalin untuk menyambut sendiri kelahiran sekaligus ianya boleh menjaga aurat isteri. tidak semua hospital membenarkan suami menemani isteri di dewan bersalin cthnye PPUM..alasan yg diberi ada suami lain pengsan bila tgk isteri mau melahirkan anak dan loya tgk darah.

    BalasPadam
  13. Salam , saya rasa selesa lagi jika proses ini semua di buat oleh sesama wanita .. tapi malangnya.. tak ramai wanita yang menceburi kepakaran O&G sekarang. semasa saya ada komplikasi 2nd pregnancy, pakar O&G yang merawat saya ialah lelaki.. tapi syukur Alhamdulillah .. semasa nak melahirkan bayi saya, saya harap bayi saya disambut oleh jururawat kebidanan .. sama seperti saya melahirkan anak sulung saya dahulu .Alhamdulillah nama pon disambut oleh jururawat kan.. sure la perempuan ;)

    BalasPadam
  14. saya pula bersalin cara ceacerian 2x.Hospital kerajaan.Doc yg menyelia sy dr mengandung smpai bedah semua pompuan.yg tak bestnya yg kat dm bilik bedah,yg jaga drip,oksigen,tukang angkat ke atas katil bedah semua lelaki.Masa tu jelah jumpa lelaki...tapi nak buat camna,dah itu keperluan.Sabaq jer...

    BalasPadam
  15. Due date bulan 5 , suami jauh di Johor,,berdoa sangat supaya dapat Doktor perempuan nanti.. Kalau ade rezeki lebih boleh lah pergi swasta cari doktor perempuan..Kalau di hosp kerajaan , berdoa jelah nasib baik, kalau tak redha lah ..Allah lebih mengetahui :/

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaALLAH, DIa akan sampai... sy pun masa anak pertama isteri sy jauh di kuala lumpur dan sy berada di selatan johor... sampai tepat pada masanya dihospital, dan ALHAMDULILLAH sy yg smbut anak sy sendiri....

      Padam
  16. Saya ada pengalaman 3 orang anak yg mana semasa sebelum dan selepas bersalin semua nya ada melibat kan doktor lelaki. Dulu anak ke dua yang tukang jahit doctor India lelaki, mase nak check bukaan pintu rahim pun doctor India lelaki.... saya ngorat, bercinta bertahun dgn bini saya pastu kawin buat kenduri bayar mas kawin dan bagi duit hantaran tup2 kerajaan bagi doktor India seluk dan pegang bini saya....dan yang terbaru anak ke 3 yg lahir pada 14 Okt 2013 di hospital putrajaya dimana isteri saya kene induce, pastu yang check bukaan pintu rahim pun India jugak... pastu masa saat2 nak bersalin ada 2 kakitangan lelaki (tak pasti sama ada doktor atau MA) masuk ke dlm labor room disaat isteri saya bersalin dan melihat kemaluan isteri saya sedang kan dilihat mereka tiada apa-apa peranan dan kaitan pun dengan proses bersalin tersebut. masuk hanya setakat nak menjengok sahaja. Geram rasa nak tumbuk je muka lelaki2 tu. Bro Mazidul benda ni pun dah bincang dlm rancangan Semanis Kurma TV Al-Hijrah baru2 ni... dan saya tengok menteri, ustat2, dan PM pun xde respon ape2.. harap isu ni dapat diperbesarkan lagi dan harap dapat diberi tekanan kepada pihak2 yang berkaitan supaya isu ni dapat di atasi segera....

    BalasPadam
    Balasan
    1. .. saya ngorat, bercinta bertahun dgn bini saya pastu kawin buat kenduri bayar mas kawin dan bagi duit hantaran tup2 kerajaan bagi doktor India seluk dan pegang bini saya....AYAT PALING BEST.
      Sistem yang pandang ke barat sebab itu semua ini berlaku. Perbesarkan lagi isu ini.

      Padam
    2. Saya ada pengalaman di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar Kedah. Bila request dr perempuan, boleh depa kata tiada dr perempuan yang bertugas. Dr pelatih lelaki pulak datang beramai2 nak check bukaan. Bila berkeras tidak mahu mereka check, ada pulak dr perempuan yang datang. Mungkin isu ini boleh dibuat liputan bagaimana boleh wab bersalin hospital kerajaan boleh tidak ada dr perempuan yang bertugas. Adakah pengambilan dr wanita di hospital kerajaan semakin berkurangan terutama di wad bersalin?

      Padam
  17. Alhamdulillah ketiga2 anak saya disambut oleh Dr perempuan....kat taiping ni memang Pakar O&G perempuan kurang...at last jumpa seorang Pakar O&G perempuan, wp bukan beragama islam, yg penting dpt dr perempuan yg attend isteri saya...

    BalasPadam
  18. Kalau nak hadkan pakar O&G wanita sahaja operate wanita bersalin, elok juga laksanakan kepada pakar kardiotorasik. Takkan nak biar doktor lelaki tengok dada pesakit wanita?

    Ataupun persatuan isteri-isteri boleh juga buat bantahan kepada pakar urologis wanita yang merawat penyakit alat sulit lelaki.

    Tetapi, bila difikirkan kembali, doktor ramai, pakar kurang. Jadi, apa pilihan pesakit sebenarnya? Takkan tok bomoh kot?

    BalasPadam
  19. Salam. Saya pun jumpa 2 budak mintak derma ni jugak! Sama caranya. Loghat pun Indonesia! Saya jumpa di Jusco Bukit Indah, JB. Tp bdk lelaki. 2 org. Bawak buku nota kecik. Minta derma anak yatim. Org takkan perasan sbb dia pakai baju mcm bdk2 biasa pakai. Kemeja kotak2, seluar jeans. Tolong encik mazidul. Saya dh report ke pihak pengurusan jusco. Tp adalah sukar utk cam bdk2 ni selagi dia tak hulur buku nota derma tu. Mcm satu sindiket sbb langsung xde pengenalan diri kecuali buku nota kecik tu. Plus ckp Loghat indon!

    BalasPadam
  20. betul ke doktor lelaki & kakitangan lelaki tak ada nafsu tgk kemaluan wanita bersalin?

    BalasPadam
  21. maaf cakap, apa yang aku baca dan faham, isu ni adalah isu kekurangan doktor pakar bidan wanita dan ketidak sedaran para suami islam mengenai bolehnya request doktor wanita untuk sambut kelahiran bayi. tapi ramai lebih suka menuding jari salahkan kerajaan. haramkan itu dan ini sedangkan menuntut ilmu itu wajib dalam islam dan ilmu dalam dunia ni semua milik Allah. jangan hanya pandai tuding jari, suruh kerajaan buat itu buat ini tapi anak2 perempuan sendiri yang dilahirkan xpulak dididik dan digalakkan belajar rajin2 supaya dah besar jadi doktor pakar bidan supaya dapat membantu kerajaan tangani kekurangan doktor wanita, ceh!. kalo ini lah gayanya jenis pemikiran rakyat malaysia. korang undi kerajaan langit pun isu ni xakan selesai. tengok sahaja negara arab saudi yang menjalankan undang2 syariah. begitu ketat sampai rakyat wanitanya tidak digalakkan belajar tinggi dan bekerja. tapi diwad bersalin nak ikut syariat mahukan doktor wanita sambut kelahiran bayi. so caner dia selesaikan masalah tu? mentang2 negara dia keluarkan minyak, habis semua doktor pakar bidan wanita satu dunia dipanggil dan ditawarkan gaji besar untuk bekerja di hospital2 arab saudi. Malaysia tidak sekaya a.saudi tetapi negara kita mengamalkan menuntut ilmu wajib pada semua rakyat xkira lelaki perempuan. kerajaan dah sediakan platform, rakyat sendiri xpandai fikir ke nak didik anak2 perempuan mereka? jgn hanya pandai semua masalah dicampak atas bahu seorang pemimpin, sedangkan sebagai rakyat, anda tidak mendengar kata2 ulul amri anda..

    BalasPadam
  22. Bile menolak doktor ckp ini untuk latihan amali.org datang nk beranak bukan nk jd barang latihan dhla x mintak izin dr suami.beri syarat jika nk jd doktor lelaki atau perempuan wajib menjadi bahan latihan amali bersalin.esok kl doktor perempuan mengandung dn bersalin wajib dijadikan bahan amali untuk pelajar junior plak.y doktor laki suruh bini diorng plk jd tontonan amali.nak?sekurgne kemaluan jd bahan amali trbayar dgn gaji tinggi doktor.ni org biase dpt ape.dhl org sakit nk beranak ni tmbh malu lg.cube mak diorg yng trkankang orng dok tgk msti xmau.shame la negara islam tp treat org mcm xd persaan malu.

    BalasPadam
  23. Bile menolak doktor ckp ini untuk latihan amali.org datang nk beranak bukan nk jd barang latihan dhla x mintak izin dr suami.beri syarat jika nk jd doktor lelaki atau perempuan wajib menjadi bahan latihan amali bersalin.esok kl doktor perempuan mengandung dn bersalin wajib dijadikan bahan amali untuk pelajar junior plak.y doktor laki suruh bini diorng plk jd tontonan amali.nak?sekurgne kemaluan jd bahan amali trbayar dgn gaji tinggi doktor.ni org biase dpt ape.dhl org sakit nk beranak ni tmbh malu lg.cube mak diorg yng trkankang orng dok tgk msti xmau.shame la negara islam tp treat org mcm xd persaan malu.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.