Sabtu, Disember 27, 2008

Mahalnya Kerang

“Kerang sekilo berapa?,” tanya saya kepada peniga di Pasar Ikan Kg. Buntal.

Kg. Buntal, 26 kilometer dari Kuching, Sarawak.

“Empat ringgit,” jawabnya.

“Kenapa mahal? Di Semenanjung sekilo dua ringgit jer,” tanya saya lagi.

“Oh! Di sini kerang nak cari susah bang. Kena masuk selut lebih sekaki dalam, gagau dengan tangan. Lepas tu ada musim, tak datang selalu. Saya pergi cari kerang jam 4 pagi, jam 2 petang baru balik. Itu pun bukan boleh dapat banyak sangat. Silap-silap disengat ikan berbisa, kena pergi hospital,” jawabnya.

Jika kerang dijual RM4 sekilo, orang di Semenanjung macamana?

[ Kata Mazidul: Di Sarawak sampai 29 Disember .. ]

15 ulasan:

  1. Kita sini kalau kerang semahal tu, gerentilah keluaq kat Buletin Utama.

    BalasPadam
  2. Hmm...kat ganu ni rasanya tak mahal gitu..lama tak beli pun...

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum.
    Fuhhh nasib baik saya memang tak makan kerang.

    BalasPadam
  4. gagau gagauu asal kan halal..kotor ,,luaran,tak nyusahkan org lain heee

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum & salam sejahtera,
    Bagi saya, depa yang punya kolestrol tinggi tu okay le sikit takle merasa sangat nak keluaq duit tu ( kira selamat le ).
    Soalan dari saya, bagaimana nak selaraskan harganya ???

    BalasPadam
  6. wahhh...nasib baik saya tak makan kerang hahahahah

    BalasPadam
  7. Err .. x tau hrga sbnar sbb x pnh beli ..

    BalasPadam
  8. Kalau ikutkan, Kuching Sarawak punya taraf hidup tinggi wooo.... kalah KL. So, sape2 yang berpendapatan rendah tu, kalau nak berhijrah, ke KL pun lebih ok dan boleh survive punya.

    BalasPadam
  9. lebar nye senyuman peniaga kerang tu...hehheee

    BalasPadam
  10. mahal ker? nak tau berapa harga anak kerang? lau kat kuala selangor tahun 2006 dulu pernah mencecah RM 1,100.00 setin (lebih kurang 18-20kg). saiz sebesar gula yang kita dok bancuh air ari-ari.

    skang ni pon ader gak.. ngah musim nangkap tapi tak berapa mahal sebab besar skit macam kacang hijau.. harga setin RM100-150.

    BalasPadam
  11. ingatkan di sabah / srwak...harga ikan atau makanan laut murah....

    adeh..mahal jugak ropernya.maybe kerang liar nie..bukan jenis ternak punya. sebab tue mahal..

    BalasPadam
  12. ubukayu..
    thanks bagi info pasal anak kerang. baru tau hari ni.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.