Jumaat, Mac 06, 2009

Kemaluan Diikat Ke Kipas

Jam 1 tengahari ini saya akan berada di Dalat, Mukah, Sarawak membuat liputan kes buli pelajar sekolah.

Buli isu lapok. Lebih 30 tahun lalu saya mula mendengar kejadian buli berlaku khususnya di sekolah berasrama penuh. Pelajar junior dipukul tanpa belas kasihan dek pelajar senior berpengaruh. Pernah dilaporkan, kemaluan pelajar lelaki diikat tali ke kipas siling berpusing.

Justeru, di mana pincangnya sikap pelajar kita?

34 ulasan:

  1. Ya Allah teruk betul perangai buat mcm tue..zalim sungguh budak2 sekarang nie..

    BalasPadam
  2. kaalu tak silap saya dalam majalah 3 ada disiarkan kes semacam ini dulu. mmg tak berperikemanusiaan betul laa...

    BalasPadam
  3. kes senior buli junior mmg biasa diasrama sbb saya salah seorg diantara jutaan penghuni asrama masa sekolah dahulu.

    tapi buli ala-ala manja sgt digalakkan sebagai penghubung siratulrahim.contoh suruh menyanyi,menari,membeli air dikantin,mengambil pakaian diampaian..itu kan perkara biasa yg kita buat dirumah.

    malangnyer buli ala gangster sgt menakutkan sehingga mengganggu emosi junior seperti bangun tghmlm berlari ditgh padang,berbogel dihadapan org lain,melakukan aksi memalukan dll lagik.

    parents patut mengambil berat mengenai hal anak mereka masing2 menasihati serta didikkan yg sempurna jarang membenarkan anak2 berkelakuan seperti gangster walopun parents berada jauh dari mereka.


    parents adalah idola anak2.SEMUA BERMULA DARI RUMAH.jgn asik menyalahkan org lain jika kita sendiri tidak pandai menunjukkan perlakuan yg baik kpd anak2 kita sendiri.

    tepuk dada tanya akal :)

    BalasPadam
  4. Betul tu. Benda ni dah basi dah, cuma dgn teknologi sekarang semua org boleh tengok. Zaman kita kat universiti dulu perkara 'ragging' dah macam satu tradisi. Kepala kena masok dlm toilet bowl, misai dipotong separuh, dibogelkan , jilat lantai, semua dah lali bagi 'freshie' tapi tak de pulak hebohkan? Bila kita tengok hasilnya junior respect senior. Kebanyakkan O.C. masa orientation week adalah terdiri dari pelajar yg bagus dari segi akademik. Cuma segelintir sahaja O.C. yang biadap tapi selebihnya lebih positif. Apa-apapun budaya 'menyambut pelajar baru' dgn cara ragging ni harus dihapuskan. Tidak byk manfaatnya.

    BalasPadam
  5. It was happened at my school guys!
    in late-80's.

    BalasPadam
  6. apa tindakan sewajarnya bagi menurangkan kes2 sedemikian???

    BalasPadam

  7. ape salah pelajar trbabit hingga dibuli dgn sedemikian rupa?

    kesiannya....

    BalasPadam
  8. jom baca kesah buli dari aku kat blog aku.

    BalasPadam
  9. nan...benda buli cara nieh bukan benda baru..benda dah lama dah..zaman² lagi...to some...org akan kata buli nie kejam and all.. but to some..they will eventually look back at have a good laugh at it..and most of the bullies..when they grow up..either dia org menjadi org yang tak boleh pakai or they will end up close dengan org yang dibulinya...its parts and parcel in life...kejam memang kejam..tak dinafikan...memang kejam bila kita org suruh budak nieh terjun masuk tasik yang gelap gelita and tak nampak apa and memang ada penunggu dekat situ...but hey..he jumped in..and get out..dan berlari sekuat hati sebab takut..kita org gelak sampai pecah perut..but we end up as good friends...it all boils down to nawaitul... ;)

    BalasPadam
  10. klu camtu cara nk dapatkan respek from junior, malu la weii.. senior ape camtu. nak orang respek, tp kene paksa respek, dgn cara x senonoh plak tu. malu laa klu mende ni berterusan lagi. camne org2 kita nk jadi respectful.

    klu nak org hormat kita, kita hormat la org tu balik. klu org tu tak hormat balik, biar la dia. nanti tau la die camne ble kene kt die balik.

    "buat baik dibalas baik. buat jahat dibalas baik."

    BalasPadam
  11. 1. Pihak sekolah perlulah mendapatkan maklumat tentang kes buli yang berlaku di sekolah masing-masing, sama ada dalam bentuk psikologi atau fizikal. Ini boleh dilakukan dengan meminta para pelajar mengisi borang soal selidik berkaitan dengan buli. Selain itu, pelajar juga boleh menulis kes-kes buli yang telah mereka alami. Untuk mendapatkan respons tertinggi tentang perkara ini, identiti pelajar perlulah dirahsiakan.

    2. Pihak sekolah perlu mempunyai peraturan yang jelas berkaitan dengan buli. Ini bukan sahaja dilakukan dengan menampal poster antibuli di sekolah, tetapi juga mengedarkan risalah antibuli kepada setiap pelajar untuk dibaca bersama dengan ibu bapa. Maklumat yang terkandung dalam risalah ini merangkumi konsep buli, petua mudah untuk menangani insiden buli, siapa yang boleh dihubungi apabila berlaku kes buli, contohnya talian hotline buli 1-800-884774.

    3. Tindakan disiplin, merotan, dan buang sekolah adalah hukuman sewajarnya kepada pembuli.

    4. Penggunaan kamera litar tertutup(CCTV) di sekolah-sekolah secara tidak langsung dapat mengekang kejadian gengster.

    5. Perlu wujudkan satu jawatankuasa penyelaras antibuli peringkat sekolah. Antara ahli yang terlibat terdiri daripada pengetua sekolah, guru kaunseling, guru disiplin, wakil ibu bapa, dan wakil pelajar. Mereka berperanan mengurus program antibuli dan menilai keberkesanannya.

    6. Perbincangan tentang buli hendaklah dimasukkan dalam agenda mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru(PIBG) sekolah.

    7. Di dalam kelas, perlu diwujudkan satu peraturan kelas berkaitan dengan toleransi sifar tentang buli. Peraturan tersebut msetilah menyenaraikan semua tingkah laku yang disifatkan sebagai tingkah laku buli (psikologi dan fizikal), dan hukuman yang akan diterima jika ditangkap atau dilapor melakukannya.

    8. Ia tidak susah, setiap pelajar hendaklah diberikan senarai peraturan berkenaan tingkah laku buli dan hendaklah menandatangani dokumen tersebut dan satu salinan disimpan dalam fail pelajar. Sebelum itu, pihak ibu bapa juga turut menandatangani peraturan berkenaan. Ini merupakan tingkah laku antara pelajar dan ibu bapa atau penjaga dengan sekolah.

    9. Selain itu, guru-guru juga hendaklah membincangkan tentang isu buli dari semasa ke semasa.

    10. Tahap ini biasanya akan melibatkan pembuli dan mangsa. Jawatankuasa penyelaras antibuli hendaklah mengadakan perbincangan menyelesaikan masalah tersebut bukan sahaja dengan pembuli dan mangsa, tetapi juga ibu bapa atau penjaga mereka.

    11. Selain itu, guru kaunseling juga bolehlah mengadakan sesi yang memainkan peranan terhadap tingkah laku empati(daya menyelami dan memahami perasaan dan emosi orang lain) atau tidak agresif dengan pembuli. Latihan pemulihan pula perlu diadakan dengan mangsa.

    Presiden Persatuan Psikologi Malaysia, Datin Dr. Noran Fauziah Yaakub

    BalasPadam
  12. Bab buli-membuli ni memang dah jadi tradisi turun-temurun sejak dulu lagi. dulu time skolah stakat kne rendam kepala dalam baldi dh jd perkara biasa adat 1st day dk asrama. Diharap tradisi seumpama ini tdk diamalkan lg dan tdk diturunkan kpd generasi yg akan dtg...

    BalasPadam
  13. mungkin terasa diri itu hebat jika dapat membuli org lain. tambah pulak mangsa tidak berani buat apa2 aduan. lagi la suka si kaki buli tu.

    apa pun peranan parents penting dalam membentuk sikap anak2.pernah tahun lepas mak saya menegur seorang jiran kerana anaknya yang berada di darjah 2 telah memeras ugut seorang murid darjah 1. mudah saja jawapan si ayah 'ala makcik,budak2 biasalah...'. bayang kan kalo setiap kali ini jawapan si ayah pasal sikap anaknya sampai dia besar..

    BalasPadam
  14. salam..
    serasa saya kes buli membuli dah lama...saya sendiri adalah budak hostel masa zaman sekolah dulu...tapi xdela teruk macam zaman sekarang...

    kitorang kebanyakkan nye ssemakin rapat dengan senior2...

    Tetapi budak2 zaman sekarang ni lain..banyak yang terpengaruh dengan perkara2 yang x elok...mungkin terlalu terdedah dengan bahan2 yang x sepatutnya...lepas tu sikap ibu bapa yang x kesah dgn anak2..bukan ape, diorang jadik macam tu sebab diorang nak kan perhatian dari keluarga...

    so, saya rasa dalam kes buli ni..bukan sahaja menjadik tanggungjawab cikgu sahaja..tetapi ibu bapa sama...anak2 yang dihantar ke asrama tu, jenguk2 la selalu...xkan la x sempat??x kan nak harapkan anak2 balik masa cuti saje...cuba luangkan masa bersama anak2 bila diorang balik..buat anak2 rasa bebas untuk berkongsi maslaah diorang macam bercerita dengan kawan2 sendiri..tapi ingat, mesti ada batas juga supaya anak2 tau batasnya...sebab anak2 ni kadang2 perlukan masa2 yang berkualiti dengan keluarganya jugak...

    jangan terlalu mendesak anak2 masa diorang ada masalah..cuba gunakan psikologi untuk mendekati diorang..

    sebenarnya banyak cara dan kaedah yang boleh kita gunakan untuk mengatasi masalah ni...tapi ape pun, semuanya bermula di rumah..sebab anak2 mempunyai lebih banyak masa di rumah berbanding di sekolah..jadi, tanggungjawab bersama untuk mengatasi masalah ini...

    selamatkanlah anak2 sekarang ini sebab mereka yang akan mencorak masa depan negara...sedih sangat2 bila dengar banyak sangat kes buli..sedangkan masa dulu xde pun teruk2 macam sekarang...

    BalasPadam
  15. saya sokong kenyataan Kak Ecah..
    Semuanya bermula di rumah..
    Ibubapa sbg role model yg membimbing anak2 samada ke jalan yg benar atau salah..Kalau raging2 yg ringan2 tu da semestinya..
    tapi taklah sampai tak tercapai akal..berbogel atau menjatuhkan maruah org lain..
    mungkin pelajar tersebut ingin membalas balik ape senior yg da lakukan padanya dulu dan dilakukan semula pada pelajar baru dgn lebih extreem lg..hmm..:(

    BalasPadam
  16. jefrey, junior boleh hormat senior dengan banyak cara. dengan cara membuli, junior bukan respect tapi menyampah. Mengikat anu dengan benang ke kipas pernah dilaporkan berlaku di IPTA satu ketika dahulu (Serdang Heli). Apa-apa pun saya perhatikan ini merupakan satu tradisi yang dimulakan senior. sekiranya seniornya baik, junior tidak akan membalas dendam dengan melakukan kepada junior seterusnya. anak2 saya bersekolah di asrama SBP yang baru. mereka second batch dan senior mereka masa tu tidak membuli mereka. jadi hingga sekarang, tiada kes buli yang teruk. 'buli manja' mungkin ada seperti yang di laporkan oleh echah di atas.

    BalasPadam
  17. kes ni sebenarnya bukan kes baru... kita jangan pikir ape yang kita nampak.. pikir la ape sebabnya terjadi.. seperti yang baru2 ni... pelajar di belasah masuk youtube..
    bila di siasat sebenarnya pelajar itu telah ,mencuri talipun kawannya.. bila mintak balik die x bagi,, jd belasah je la..

    BalasPadam
  18. dahsyatnya... budak itu ada potensi jadi zionis!huhu..

    di mana silap sistem perundangan negara? saya percaya mungkin ini salah satu akibat membelakangkan hukum Allaah.
    [Al-Maidah:50]Apakah hukum jahiliah yg mereka kehendaki? (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum)Allaah bagi orang-orang yang meyakini (agamanya)?

    salam

    BalasPadam
  19. Kalau dah 30 tahun lebih benda ni berlaku dan benda ini tak ditanganni dengan sekeras kerasnya oleh pihak berwajib.....

    apa nak heran kan?

    ni yg dapat kita selongkar...yg tak dapat selongkar?

    dari sinilah bermula Gangsterisma..apa bila besar kelak!....

    ikutkan hati saya,hantar aje pembuli ni ke pulau jerejak.buat kerja amal disana!

    BalasPadam
  20. http://pkrpasdap.blogspot.com
    Kalau orang tua boleh celaka kenapa pelajar sekolah tak boleh celaka?

    BalasPadam
  21. Dalam Islam, ibu bapalah yg harus dipertangjawabkan dahulu. Kemudian, disusuli pula dgn perkara lain. Antaranya ialah media massa, media cetak, pengaruh rakan sebaya, dan faktor persekitaran.

    Ibu-bapa moden kini perlu mendapat ilmu keibubapaan. Bukan main kawin je, pas tu dapat anak, ajar anak tu bagaimana hidup cara mak & ayah yg mungkin cara pendekatan mengajar anak tidak beberapa sesuai lagi pada masa kini.

    View Profile: Rantong™

    BalasPadam
  22. Betul komen2 di atas. Bab buli ni memang menjadi tradisi budak2 sekolah especially Sekolah asrama. Saya pun dulu budak sekolah asrama jugak. Cuma, kita kena letak satu garisan sempadan, jangan biarkan ia melampaui batasan. Hanya guru yang berhak menentukan garisan tersebut.

    BalasPadam
  23. perkara seperti ini kadang2 bila dilaporkan kepada guru besar, pengetua..kebanyakan nye akan disorokkan dari pengetahuan umum..tujuan nya adalah untuk mengelakkan nama sekolah menjadi busuk..namun sebenarnya langkah ini akan menggalakkan budaya ragging ini sendiri..

    BalasPadam
  24. Memang benar masalah buli ini sudah lapuk. Namun walaupun lapuk ia masih tetap berlaku hingga kini.

    Saya ada terbaca laporan akhbar yang mana membuat cadangan konsep junior-senior dihapuskan.

    Saya tertanya-tanya adakah konsep ini dipraktikkan semasa sekolah rendah dan sekolah menengah? Kalau ya, saya bersetuju ia di hapuskan.

    Namun, Konsep Junior-senior ini mempunyai banyak kelebihan andaikata pihak sekolah mempunyai perancangan yang rapi untuk mengimplementasikan langkah dan cara supaya konsep ini dilihat menarik dan berkesan dalam membentuk budaya perpaduan dan kekeluargaan dikalangan pelajar sekolah.

    Kes buli kes lapuk
    Tapi ia tetap segar seperti filem bujang lapuk...

    ALI XY TALK SHOW

    http://aliashim-albaniblogspot.com

    BalasPadam
  25. Saya rasa sekolah asrama penuh juga perlu dikaji semula keperluannya. Apakah di zaman sekarang perlu lagi sekolah asrama penuh yang banyak terlibat dengan amalan ragging ini.

    Masa dulu sekolah asrama penuh diwujudkan untuk menempatkan pelajar miskin yang cemerlang dalam akademik.

    Ibubapa mereka tidak mampu membiayai perbelanjaan sekolah mereka, maka kerajaan telah membina sekolah asrama yang ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan seperti sekolah Alam Shah dan sekolah Kolam Air.

    Kita perlu ingat sekolah asrama penuh ini cemerlang bukanlah sebab sekolah itu bagus sangat, tetapi sekolah itu cemerlang sebab murid-murid yang masuk sana adalah murid-murid yang memang pintar. Inilah yang selalu disalah faham oleh ibubapa hingga ada yang sanggup jumpa menteri semata-mata nak masukkan anak mereka ke sana.

    Padahal menteri pun belum tentu nak masukkan anak mereka sendiri ke sekolah tersebut.

    BalasPadam
  26. Tuan Mazidul, 30 tahun dulu takkan tuan dengar je...tak terlibat ke (maaf, kerana serkap jarang je ni...)

    Sebenarnya buli 20-30 tahun dulu lagi dahsyat, tapi bak kata orang, benda dah lepas, jangan dikenang...

    BalasPadam
  27. http://pkrpasdap.blogspot.com

    kemaluan diikat ke kipas...

    jantan mesti kena sahut cabaran...

    jom ke blog saya lihat

    KENAPA PPSMI PENTINGKAN BAHASA MELAYU/MALAYSIA SEDANGKAN PAKATAN MAHU HAPUS KETUANAN MELAYU?

    BalasPadam
  28. Maaf, tidak update blog ini, saya berada di Dalat, Sarawak antara 6 dan 9 Mac lalu membuat liputan berhubung kes buli untuk paparan 360 11 Mac ini, esok.

    BalasPadam
  29. Salam,En Mazidul

    cute fikir perkara pelajar yang terlibat dalam kes buli mesti di buang sekolah dan mereka tidak boleh dibenarkan membuat sebarang rayuan. biasanya yang terlibat dlm kes seperti ini membabitkan pelajar bangsa melayu. betul ke, en mazidul?

    BalasPadam
  30. Cute, ya, biasanya kes buli membabitkan pelajar Melayu.

    BalasPadam
  31. Kalau setakat tiup kipas sampai pusing tu biasaaaa. tp kes ni.. lain macam betul.....

    BalasPadam
  32. Saya pon ade student yg suke membuli..kadang2 kita harus selidiki latar belakang si pembuli ni jugak,mengapa dan kenapa mrk membuli.ermm banyak faktor.

    BalasPadam
  33. sbb mejoriti melayu... klu mejoriti india maka kes banyk la india,,, lg pn ini kes yang timbul atas hebahan mereka sendiri... msukkna video ke you tube, barlagak mereka power... saya sekolah cina,, kes ini tetap juga ada tp pihak sekolah xkan la nk cemarkan nama mereka dengan hebahkan perkara ini??

    BalasPadam
  34. sape la yg bagus sgt bagi idea semuanya asal dari parents. sure xpenah kena raging punya. zaman sekolah antara tahun 80-90an paling byk kes. aku juga antara mangsa buli dan juga pembuli.

    so far, xde pula yg mati or cerita kena buli masuk media. benda2 ni semua sebenarnya nak rapatkan hubungan dengan senior2 & mengelakkan freshies2 ni naik kepala pd masa akan dtg. itu je... tu blum masuk tentera lg.

    kalo takut anu kena gantung kat kipas pi la duk bwh ketiak mak. ape la punya bacul manusia nih... gantung anu tu pun ada teknik gak. korang ingat best sgt ke tgk anak orang lain mati? apa la punya mangkuk.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.