Rabu, Februari 17, 2010

Statistik Anak Luar Nikah

Berikut statistik bilangan anak luar nikah di antara tahun 1999 dan 2003. Sekiranya sesiapa mempunyai statistik terkini, sila kongsikan.

PECAHAN MENGIKUT NEGERI

Selangor = 12,836
Perak     = 9,788
Kuala Lumpur = 9,439
Johor  = 8,920
Sabah = 8,435
Negeri Sembilan = 4,108
Pahang = 3,677
Kedah = 3,496
Pulau Pinang = 3,412
Melaka = 2,707
Kelantan = 1730
Perlis = 691
Sarawak = 617
Terengganu = 574

Jumlah = 70,430.

Apapun statistik hanya menunjukkan bilangan anak luar nikah DIDAFTARKAN sekaligus bukan jumlah sebenar keseluruhan anak luar nikah di Malaysia.

Dalam tempoh 6 tahun, pasti nombor terbabit bertambah. Saya jangka jumlah pertambahan terbabit berlaku secara rawak tidak bergantung kepada negeri.

Sumber Topix 

24 ulasan:

  1. mengikut statistik 2000-2007, seramai 257,411 sijil kelahiran dikeluarkan tanpa mencatatkan nama bapa atau anak berkenaan tidak sah taraf atau anak luar nikah. Dan ini jawapan yang diberikan oleh DS Syed Hamid Albar di Parlimen pada 2008. Statistik ini merujuk di Malaysia dan bukannya di Amerika.Maknanya 101 anak luar nika/tak sah taraf dilahirkan setiap hari. Fakta ataupun auta tetapi memang mengerikan.

    BalasPadam
  2. Tuan mazidul, awat ada negeri warna biru dan ada yang hitam.emmm...ni kena siasat ni. Berapa peratus melayu dan bukan melayu, statistik ni tak termasuk yang mati atau yang tidak didaftarkan kan? Oh inikah Malaysiaku. Kalau ikut bilangan anak sama dengan bilangan ibu tetapi bilangan bapa (haram) ni mungkin lebih ramai lagi...kena buat sesuatu ni dan kena buat segera ye tak.

    BalasPadam
  3. Aspirez, pelangi ada 7 warna. Tempelan saya hanya ada 5, kurang lagi 2. Hish!

    BalasPadam
  4. ini menunjukkaan makin ramai orang islam dah tak kenal erti dosa...

    BalasPadam
  5. Kalau begitu bukanlah hitam putih kehidupan tetapi 7 warna kehidupan atau warna warni kehidupan. Abstrak dan penuh seni la saudara ni.

    BalasPadam
  6. Ngeri pulak bila tengok bilangan anak luar nikah yang semakin hari semakin bertambah...w

    BalasPadam
  7. zaman sekarang, ALN yang dilahirkan semakin bertambah. malahan yang lebih teruk-buruk bunuh ALN semakin menjadi-jadi.

    Muda-mudi kita mungkin tak kuat pegangan agama kemudian termakan pula benda-benda haram yang menjadi darah daging mereka.

    ditambah dengan faktor persekitaran yang mendorong dan terdorong kepada maksiat.

    bagaimanakah ini?

    BalasPadam
  8. ...yang boleh buat andaian adalah buat 'kerja' di KL tapi 'melabur' di Selangor..dekat sangat lokasinya

    BalasPadam
  9. Anak Luar Nikah...sepatutnya ditukar status pada Anak Simpati...yang luar nikah ialah ibu bapanya bukan anak...


    pkrpasdap.blogspot.com

    BalasPadam
  10. Kita kena buat sesuatu. Jangan setakat lihat, dengar, baca dan kemudian mengeluh.

    Setiap dari kita perlu berperanan mengikut bidang tugas dan fungsi masing-masing.

    Kita perlu ambil perati dan mengajak anak-anak kita kembali ke jalan yang sebenarnya.

    Mengutuk, mengeji, menghina harus di buang dari kamus masyarakat. Kita harus simpati,membimbing, mendidik, menghukum dan memberi pengajaran agar segalanya dapat dibendung dan di kawal suapaya tidak merebak.

    Anda akan lebih terkejut jika mendengar anak-anak perempuan kita di sekolah berbisik dengan rakan "ala apa susah asalkan lelaki". Hal ini akan menjadikan tidur malam guru terganggu. Perkara ini tidak boleh diambil tindakan semborono.

    Segala-galanya perlu berhati-hati. Silap percaturan, salah perkataan di tuduh menjaga hal dalam kain anak murid. Sementara sekolah hanyalah boleh mengambil tindakan bagi hal-hal yang berlaku dalam lingkungan pagar sekolah sahaja. Di luar pagar adalah tanggungjawab ibu bapa dan masyarakat.

    Tolong jangan gubal satu lagi sukatan mata pelajaran yang harus di ajar oleh guru-guru di sekolh. Peranan guru memang jelas. Mereka akan tetap membimbing, menasihati dan memujuk anak-anak untuk berkelakuan dan mempunyai sahsiah terpuji seperti yang dihasratkan oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Apa yang sekolah perlu lahirkan adalah insan yang ihsan, berpengetahuan, berkemahiran dan personaliti yang berdaya saing dalam pasaran kerja.

    Ini bukan salah ibu mengandung. Bukan juga salah sistem pendidikandi sekolah. Rata-rata yang meluah perasaan di dada akhbar kerana gundah gulana berkesekedudukan adalah berpelajaran dan berugama. Gejala ini berlaku selepas mereka keluar dari sekolah dan berada dalam kelompok masyarakat.

    Jika mat hitam yang menggoda, wang ringgit yang jadi hambatan dan kehidupan mewah yang jadi taruhan bukan lagi salah guru sekolah yang tidak mendidik dengan sempurna.

    Semua hal ini adalah penyakit dalam masyarakat dan dia ialah masalah negara. Virus yang menyerang kita semua dan perlu diberikan ubat oleh kita semua untuk membasminya.

    Terima kasih kepada saudara dan TV3yang sentiasa perihatin dengan masalah rakyat. Peranan saudara dan syarikat sangat dihargai dan membuka mata semua pihak.

    BalasPadam
  11. KL juga termasuk kaler BIRU.. he he ...

    BalasPadam
  12. Walaupun statistik lama, saya tertanya2 apa rahsia 3 negeri mencatat bilangan di bawah 700 iaitu Perlis, Sarawak dan Terengganu. Ada sesiapa yang boleh jelaskan?

    BalasPadam
  13. Dahsyat la Selangor..
    juara tu..
    apa tak nya...
    UITM kat sini...
    UM Kat sini..
    UIA kat sini..
    PTPL kat sini..
    banyak lagi kolej2 lain
    juga termasuk kawasan perindustrian..
    yg bermakna kaya dengan Bangla dan Indon...
    bangga la jadi anak Selangor
    Hip Hip!!

    BalasPadam
  14. Mungkin bilangan penduduk yang tidak ramai? Mungkin juga masih kuat berpegang dengan adat resam? Boleh jadi sikap penduduk di negeri tersebut masih kuat dalam menjaga tepi kain orang? Segala kemungkinan boleh berlaku. Gelaran serambi mekah & pelbagai "Darul" negeri juga bukan lah kayu pengukur untuk pelbagai gejala buruk tidak akan berlaku..

    BalasPadam
  15. ni la hakikat sekarang....mengerikan...dan yang paling menakutkan kebanyakan adalah Melayu

    BalasPadam
  16. zz, saya suka perkataan melabur yang awak gunakan. penuh perlambangan dan membawa makna yang tersirat sekali. syabas.

    BalasPadam
  17. "Kita kena buat sesuatu. Jangan setakat lihat, dengar, baca dan kemudian mengeluh..."

    Ya, memang begitulah... Gua tak nak panjang cakap sebab dah ramai yang berucap... Cuma satu je gua nak sebut; "Dunia sudah semakin sakit.."

    BalasPadam
  18. diana,

    issh sampai hati, saya pun tinggal di Selangor, bayaran upah murah jika dibanding KL.

    cerpelai,

    saya tengok jer dan komen jer,

    alasannya
    " saya ada klinik" masyukkk.
    itu belum kira kes yang 'gugur'

    nota:
    psst,, selepas janin digugurkah berapa harikah jarak masa untuk 'berkerja' semula

    aspirez,
    saya sendiri kurang tau makna 'melabur' pakai taip jer, kasar ker, minta maaf kalau pedas.

    BalasPadam
  19. En. Mazidul, saya semakin ngeri... Dada rasa sesak, tangan semakin ketar... Dahsyat statistik tersebut.

    Pendedahan ekskusif Buletin Utama sebentar tadi memaparkan temubual pelatih wanita yg mengandung anak luar nikah di KEWAJA (Pusat kebahagiaan wanita & remaja)- Sejak dibangunkan pada thn 1996 hampir 2000 pelatih didaftarkan di situ! Kini berbaki 80 pelatih! Ya Allah, nafsu yg dianugerahkan kpd hambaMu telah disalahgunakan... INSAFLAH nak...

    Saya ucapkan SYABAS! kepada Suami & Isteri (nama tak sempat catat tadi) yg mengelolakan KEWAJA - Yang pasti 2000 PERMATA yg sudah dilahirkan dan 80 yg bakal lahir tidak dicampak, ditimbus, dihanyut & dibakar oleh tangan2 yg terdesak.

    SYABAS! TV3 - Teruskan paparan yg memaklum & mendidik masyarakat - Jadikan malam ini sebagai satu titik tolak untuk malam2 berikutnya, 365 hari tanpa henti utk menyampaikan wadah khidmat sosial - Paparan secara audio visual memang mudah difahami - Paparkan visual bayi2 yg teraniaya tersebut (walaupun hati Ibu2 terasa pedih - BIARLAH, jika ianya mampu menyedarkan) - TV3 media hebat, pasti BOLEH!

    BalasPadam
  20. Saudara, warna biru melambangkan negeri yang diperintah pakatan rakyat?

    BalasPadam
  21. dul.. berdasarkan pengalaman baca Freakanomics, mungkin nak minta penjelasan lebih sebelum saya buat kesimpulan terus...

    1. data termasuk semua kaum?
    2. adakah data bagi anak luar nikah yang ibu/bapa berkahwin selepas anak dilahirkan atau semasa dalam kandungan?
    3. berapa peratus luar bandar? berapa peratus dalam bandar?
    4. berapa peratus dari kalangan bawah 18 tahun?
    5 berapa jumlah mangsa rogol/ incest dsb?

    mungkin kalau ada data-data tu boleh bantu pembuat dasar mengubal sesuatu membantu/mengurang statistik... statistik ni manusia bukan nombor je kan.. tq dul... teruskan berjuang!

    BalasPadam
  22. Yang pasti negara kita bagaikan kilang mengeluarkan anak nikah kini; tak kira apa bangsa, pun apa agama.

    Jika fakta ini tidak pun merisaukan kita malahan kita semborono menganjurkan pelbagai lagi majlis yang memudahkan arah melahirkan anak luar nikah ini; maka sah kita juga menanggung dosa yang sama.

    Natijah dari ini saya sering tulis & uar-uarkan. Pernah tsunami mengejutkan kita di Acheh; rata-rata rakan saya di sana mengatakan maksiat amat payah dikawal lagi. Lantaran maksiat itu Tuhan menurunkan bala di Acheh. Itu antara sebab dari tangkapan penduduk di sana.

    Bumi semenanjung Malaysia (Malu nak sebut Tanah Melayu) jika Tuhan mahu benamkan mudah saja; ianya bagaikan jantung pisang hutan; kecil muka buminya sangat di keliling oleh laut. Apa bedanya Sabah & Sarawak yang kelilingnya sering ada gempa bumi.

    Bila Tuhan kata jadi... maka jadilahlah bencana buat kita;

    Bagi generasi kita yang telah tua ini tak kisah sangat; dah puas menyaksikan sendawara hidup. Bagaimana anak cucu kita yang masih kecil. Mahukah kita dihimpit dengan manusia anak haram ini yang rasanya akan lebih bahaya dari pendatang haram.

    Saya pernah terbaca daripada hadith Muhammad Isa Dawud yang Dajjal itu juga dari anak luar nikah. Huh!.

    BalasPadam
  23. salam... kesian kat anak2 yang dilabelkan 'A...L...N...' - bukan salah mereka jadi apa kata kalau cari istilah yang 'lebih adil' untuk mereka ;)

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.