Khamis, Februari 04, 2010

Kerang Khunsa

Kalau makan kerang atau nama saintifiknya 'Hibiscus Sabdariffa' daripada kumpulan moluska dwicengkerang, berhati-hati.

Ada kerang hidup di laut, ada kerang diternak di dalam kolam. Apapun rasa keduanya tidak jauh berbeza, malah sukar meneka dari mana asal usul kerang dihidangkan.

Samada kerang laut atau kolam, kerap kali kulit kerasnya diselaputi lumpur cair atau pekat. Namun, keadaan kulit kerang tidak menentukan kualiti isinya kerana sebelum direbus atau dibakar, kulit terbabit pasti dibersihkan telebih dahulu.

Maka jangan terkejut, biarpun kulitnya putih bersih, isi di dalam busuk, berlendir, berlumpur pekat dan kekadang terdapat ketam kecil. Jika termakan, selalunya mengakibatkan sakit perut.

Biarpun ramai pernah makan kerang, beberapa fakta ingin dikongsikan bersama anda berhubung moluska daripada famili 'Cardiidae' ini.

Kulit kerang mempunyai 3 bukaan, inhalen, ekshalen dan pedal untuk mengalirkan air sekaligus membenarkan kakinya keluar. Aha! Betul! Kerang boleh berjalan dan berupaya mengorek lubang menggunakan kakinya. Kerang juga makan plankton dan berupaya ‘melompat’ dengan cara membengkok dan meluruskan kakinya.

Paling menarik, kerang hermafrodit, khunsa dan membiak dengan pantas.

Itulah, melihat kerang dari luaran, kita mungkin tertipu. Rupanya kerang boleh berjalan, melompat dan khunsa. Sukar kita mengetahui ciri terbabit jika menilai dari rupa luarannya.

Biarpun manusia berkulit lembut, kita juga mampu terkeliru kerana manusia dianugerahkan akal fikiran lalu mempunyai banyak keupayaan lain berbanding kerang.

Hanya berdasarkan fizikal, sukar kita meneka status seksual mereka, gay, lesbian, khunsa atau normal kerana manusia juga memiliki ‘cengkerang’ tersendiri mampu menyembunyikan keperibadian sebenar.

Begitu juga dengan kes dibicarakan di mahkamah, sama sahaja. Tidak perlu terlalu yakin mengatakan si anu bersalah dan si anu tidak. Mereka macam kerang, lebih kurang.

Nota Saya akan berada di Johor Bahru, Johor di antara 5-8 Februari 2010 bertemu blogger Hazrey bakal melancong hujung minggu ini.

22 ulasan:

  1. animalia - human being..

    hehe, boleh pulak encik mazidul kaitkan biologi kerang dgn manusia ya..

    betul3x!

    BalasPadam
  2. aik... bro mazidul dah jadi pakar kerang plak skang. Bagus ni... tak lama lagi bleh jadi hos national geographic versi melayu. ekekekek

    BalasPadam
  3. Cuba teliti apa maksud terkandung di dalam tempelan ini.

    Teliti .. teliti dan teliti.

    Pasti semuanya akan faham.

    BalasPadam
  4. salam. x sangka pulak kerang blh berjalan kan...tq 4 share d info...free, jemputlah singgah blog yati n kalau sudi jemputlah jd follower kat sana... (kita pernah jumpa masa blogger gath kat frim dulu huhu...)

    BalasPadam
  5. faham2...jgn buat jangkaan pada seseorang berdasarkan sifat luaran. betul x?

    BalasPadam
  6. Saya suka rendang kerang! (walaupun suka, tpi setahun sekali pun payah nak merendang hehe..) Tapi saiz yg kecil2 & beli yg bercengkerang, bersihkan & masukkan ke dlm kuali/periuk kukus, tutup, pasang api-tak payah air tau.. Dah elok tersengih tanda dah masak blh le kopek...Yg dah siap kopek di Pasar tu idak le teman lalu Yop oiii...

    En. Mazidul, saya setuju dgn intipati tempelan itu - dari pemahaman saya, percakapan & perbuatan seseorang itu (diri kita juga! Ooops...) kadangkala bukanlah 100% sifat yg sebenar. Ya, sesekali kita akan terperanjat & tidak akan percaya apabila sisi yg lain itu tersingkap secara sengaja mahupun tidak, secara rela ataupun paksa.

    BalasPadam
  7. Yati, sekiranya transkrip mahkamah tidak boleh diterbitkan di akhbar pasti Kementerian Dalam Negeri lebih awal mengeluarkan larangan, kan?

    Apapun, sebilangan pelajar pusat pengajian tinggi lebih 'advance'. Pornography, dijadikan bahan santapan harian. Apalah dibandingkan dengan transkrip, kalau ditulis pun dalam bentuk "Can I **** u?" ...

    Mungin bagi pelajar jurusan undang-undang berguna ...

    BalasPadam
  8. Yati, apa address blog? Click your name, katanya 'no profile'.

    BalasPadam
  9. uik..tak terfikir pula kerang ada kaki...huhu

    BalasPadam
  10. Whoah, Bro...

    Patutlah Bro pakai perkataan "kulit"...

    Tergaru jugak kulit kepala pembaca bermuka serius ni bila mula hendak baca tempelan Bro kali ini.

    Rupa-rupanya, "double meaning"! :P

    But it's good that you have used this example.
    I am sure none would have seen that coming.

    The thing is, this incident & the sensationalism of it is at such a scale, I am sure there will be lots of speculation that goes with it as well, including international media & punter's attention.

    Of course, unless you do have "internal" sharing of experience, which would shake the world & uproot certain beliefs...

    Tapi, apa apa hal, this is a constitutional country.
    Setiap rakyat Malaysia berhak diminta dibicarakan atas apa apa juga tuduhan & dakwaan.

    I'd say, let's just wait & see...

    P.S.: Sorry I couldn't join you at the place you mentioned, even after you have called... the medicine was so strong, I actually fell asleep. But at least you got to watch the older version of Van Damme in Thailand uninterrupted... :P

    BalasPadam
  11. Bro Stephen, fortunately it is comprehended. I am so glad.

    Anyway, I did go to Bad Ass Cafe as what I told you but then guess what? It was under renovation. The bos, the only 'worker' there. When I was about to leave, he stopped me and made a blended drink for me, the only customer.

    After that more customers came, he kindly belanja me a cup of hot coffe before watching that Thai's version of Universal Soldier.

    As long as we live, there is always be 'next time' right?

    BalasPadam
  12. "manusia juga memiliki ‘cengkerang’ tersendiri mampu menyembunyikan keperibadian sebenar"

    ayat ni best...kui2 cengkerang...

    BalasPadam
  13. Wahhhhhhhhhhhhhh.... analogi yang sangat bagus!!!

    Saya selalu beringat "Don't judge the book by its cover"..

    BalasPadam
  14. Wahhh.. saya suka makan kerang. Masak Kari atau buat Sambal... perhhh...

    Ohh berjalan ke Johor? Saya akan ke sana pada 12–14 Feb nanti... Tapi tak ler jumpa Hazrey...hehehehe..

    BalasPadam
  15. ...payah buat andaian bilamana banyak sekali fakta kurang jelas, apatah lagi tiadanya saksi di masa kejadian; apatah lagi seorang mengaku seorang pula menafikan. Kita pula sekadat dapat maklumat dari media massa sering bertapis; dunia maya pula pelbagai arus pandangan pun andaian...

    ...penghakiman di sana nanti lebih jitu & adil...

    ...di dunia semua kita bebas untuk bermuka-muka!...

    ...sebab itu bab kerang ini; cicah dengan air asam amat sedap tapi silap makan kerang padahnya amat sakit!...

    BalasPadam
  16. betul kata penari laut! memang best ayat tu! ada implicit meaning!

    BalasPadam
  17. Yes, Bro.
    There'll always be a next time.

    And it'll be on me.

    Please take good care.
    I'll see you soon :)

    BalasPadam
  18. Salam Mazidul.

    Do you walk over your sentences again and again to make sure they are sturdy?

    Like the way you dissect your contractions and unravel the etymology of your words.

    With your letters line up on your page, it seems radiantly clear and strong. We can feel the deep satisfaction for your effort. It got us to the root of every thought!

    When you press the keyboard, you illuminate, as if by a spotlight, and all will take note of your words. The way in which you order your words, like beads on a string, wishing it shines.


    Contoh:

    1. Bro Stephen, fortunately it is comprehended. I am so glad.

    Anyway, I did go to Bad Ass Cafe as what I told you but then guess what? It was under renovation. The bos, the only 'worker' there. When I was about to leave, he stopped me and made a blended drink for me, the only customer.

    After that more customers came, he kindly belanja me a cup of hot coffe before watching that Thai's version of Universal Soldier.

    As long as we live, there is always be 'next time' right?

    2. Author, jadi? Be it.

    Malangnya, dakwaan kes kononnya saya bercerai cuma tidak mendapat liputan media antarabangsa, kan? :)

    Malang sungguh.

    BalasPadam
  19. salam en mazidul,
    hibiscus sabdariffa tu bukan nama saintifik utk pokok roselle ke? hmmm...

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.