Selasa, Februari 02, 2010

Biarkan Ibu Dan Anak Berjalan Bebas

Esok kes perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim akan bermula di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Justeru ada ura-ura penyokong beliau akan berhimpun di lokasi sama.

Berikutan itu, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Muhammad Sabtu Osman memberi amaran keras, mengingatkan orang ramai tidak menyertai sebarang perhimpunan kerana tiada permit dikeluarkan pihaknya.

Saya bukan orang politik, pandangan saya berbeza.

Jika perhimpunan haram berlaku, InsyaAllah pihak polis mampu mengawal keadaan, itu tugas mereka.

Saya berada di ibu kota sewaktu perhimpunan haram membantah ISA berlaku. Dari pengamatan saya, sistem pengangkutan terjejas teruk manakala majoriti orang awam berada di lokasi sama berada dalam ketakutan. Bagaimanpun, waktu itu saya berasa hairan melihat beberapa wanita kelihatan selamba mengendong anak kecil sambil berjalan mundar-mandir di kawasan perhimpunan, berhampiran Masjid Jamek.

Adakah mereka tidak mengetahui berita berhubung perhimpunan haram terbabit? Atau gemar menjadi pemerhati kepada kejadian? Mungkin mereka fikir, kejadian terbabit sekadar wayang gambar?

Kemudian saya terfikir, tidakkah mereka berhak bersiar-siar secara aman bersama keluarga di Kuala Lumpur? Kuala Lumpur, ibu negara mereka cintai. Namun, hakikatnya, keamanan itu dirampas dek golongan gemar melakukan demonstrasi jalanan sekaligus mengganggu ketenterama awam. Jika kejadian mencalarkan imej negara terbabit tidak berlaku, pasti ibu dan anak kecil itu mampu berjalan bebas.

Apapun, sekadar peringatan kepada pembaca blog ini, elakkan diri berada di bandaraya Kuala Lumpur esok sekiranya tidak perlu berada di situ.

Gambar Berita Harian

36 ulasan:

  1. moga Tuhan memberi petunjuk kpd kita untuk lahirkan 1Malaysia yg aman damai.. salam dari bumi Dublin, Ireland.. blog hopping.. rajin2, jemput singgah ke blog Aku Sebutir Pasir hamba.. :)

    BalasPadam
  2. Banyak perkara saya bersetuju dgn saudara Mazidul. Tetapi saya ingin bertanya pendapat peribadi saudara. Jika saudara Mazidul atau orang yang anda sayangi ditahan dibawah ISA, apa yang saudara akan lakukan?
    Saya cuba memahami isi hati para demonstrasi ini. Mereka pasti punya sebab. Sejarah juga membuktikan kita pernah berdemonstrasi melawan Malayan Union. Pada saya, tidak salah untuk berdemonstrasi. Kerajaan yang matang perlu membenarkan perkara ini atas dasar menjunjung prinsip kebebasan bersuara. Walaupun hakikatnya ia menjejaskan ekonomi negara.
    Sekadar bertanya dan berkongsi pendapat.
    Maaf jika tersilap.

    Alwi Ashari

    BalasPadam
  3. macam mana boleh jadi hura hara perhimpunan tu ek?

    BalasPadam
  4. mmmm..
    hairan knp org yg join perhimpuanan haram ni tak fikir pnjg

    BalasPadam
  5. Salah satu hak rakyat adalah kebebasan untuk berhimpun. Berhimpun dlm erti kata tidak mengganggu ketenteraman awam. Satu juga bukan org politik. Tetapi sy gemar memerhati politik. Perhimpunan yg sepatutnya aman kerap jadi "huru hara" kerana tindakan golongan tertentu yg jauh berbeza pandangan dgn kita. Apa pun lain org lain cara utk menyampaikan massage kepada pihak berkuasa. Terus terang kalau sy di KL, sy ingin melihat (bukan menyertai) dari jauh demostrasi ini heheh

    BalasPadam
  6. Entahlah apa yang mahu dicari melalui demonstrasi jalanan. Apakah tiada sifat IHSAN dalam diri sehingga amukan emosi merajai akal waras sekaligus diterjemahkan kepada tindakan tidak matang serta sanggup menyusahkan orang lain?

    BalasPadam
  7. tak perlu la nak berkumpul / nak mogok / demo atau apa saja istilahnya..biarlah proses perbicaraan ini berjalan mengikut apa yg sepatutnya..

    klu betul demo dpt mengubah penghakiman dah lama DSAI tak sabit kesalahan sebelum ini..

    wajar2kanlah pertimbangan akal anda semua...

    BalasPadam
  8. salam angkel,

    Sokom, marilah kite jauhi perhimpunan tanpa permit ini...utk keharmonian semua ('',)

    ai setuju ngan stetmen "TUKANG TAIP" di atas...walocamanapun, demonstrasi jalanan x patut ada, kalo dibuat didalam kawasan padang dan x ganggu lalulintas dan kawasan awam boleh lah...

    BalasPadam
  9. bagi saya, memang setiap rakyat ada hak untuk bersuara... tapi mengikut pengalaman saya yang baru hampir 4 tahun bertugas di KL, saya amati walaupun di beri permit, kebanyakkan akan jadi kecoh.. contoh awal tahun lepas seingat saya, demontrasi menyokong bumi palastin di padang merdeka, saya rasa sekiranya demontrasi di buat di tengah tengah padang merdeka yang luas akan jadi masalah, ni dibuatnya di tengah tengah trafik light sebelah mhkmh Jln raja.. jalan paling terus jam tu...

    BalasPadam
  10. Tukang paip, fikirkan, andai mereka berdemo sekalipun, selesai ke masalah? Atau masalah dihadapi semakin menjadi besar dan menyusahkan orang ramai?

    Pastinya orang ramai, tidak terbabit dengan politik akan menyumpah seranah. Sekaligus membenci tindakan sebegitu.

    BalasPadam
  11. Saya masih tidak lupa suatu ketika dulu, pernah berada hampir dgn suatu pakatan demo... dan kami yg merancang untuk membeli belah dan berjalan2 dgn aman dan konon2 nak makan itu ini..

    terpaksa balik demi keselamatan sendiri..

    sedangkan mereka? seronok terpekik pekik menyusahkan orang awam... macam saya, anda dan kita semua...

    BalasPadam
  12. bikin susah org saja..!

    tapi kalau nak tayang muka dlm tv bole lah.. :p

    BalasPadam
  13. Sebenarnya berdemo adalah salah satu proses demokrasi - takkan dok diam aja lepas tu tunggu pilihanraya. Sementara itu, pemerintah menggunakan segala macam media massa untuk mencorakkan pemikiran rakyat supaya perkara benar diselindung dan sebagainya - itu yang sebenarnya berlaku.

    TAPI perlulah berdemo dgn aman. Sekiranya demo itu tidak aman, maka ada beberapa perkara perlu difikir:-
    1) Polis yang sengaja mengwujudkan 'ketidak-amanan' contohnya membuat road block semborono. Menyusahkan rakyat dan akhirnya rakyat menyalahkan demo walhal itu kerja polis.
    2) Demo aman tapi ada banyak 'spy' dalam demo itu sendiri yang sengaja mencetuskan keganasan.
    3) Demo yang sememangnya tak aman.. hehe

    Saya rasa (1) & (2) ni lah yang paling banyak berlaku.

    BalasPadam
  14. encik mazidul sila layari blog celaka ni.
    blogger yg ******* ini tidak harus di biarkan.

    http://beritamuslim.wordpress.com/

    BalasPadam
  15. demonstrasi yang lepas-lepas pun boleh tengok macam mana keadaannya...

    memang menyusahkan orang ramai....

    BalasPadam
  16. Kita tidak terhimpit maka kita rasa peritnya mereka yang terhimpit.

    Kamu semua tak punyai saudara mara yang nazak di ISA, keluar dari ISA lalu mati; maka tak rasa putih rasa hati.

    Permit itu yang penting, jika diberikan & dikawal tak jadi masalah. Di mana-mana negara pun sering kita lihat manusia berkumpul menyatakan suara hati. Itu demokrasi terpimpin.

    Jika diizinkan buat demo di stadium rasanya itu lebih baik. Tak siapa mahu menyusahkan sesiapa pun. Tapi kenapa kita asyik suka menyusahkan orang lain.

    BalasPadam
  17. sembur air longkang lepas itu tangkap cuci longkang dan tandas awam..
    cuci sungai gombak bagi deras sikit air ngalirnya..huhuu

    BalasPadam
  18. Sdr Idan,
    di sini tiada ayat ISA,

    ayat ketenteraman awam diutamakan.

    alangkah elok mahkamah berada di sebuah pulau, agaknya ramai tak orang datang?lokasi berdemo yang kurang sesuai..

    BalasPadam
  19. nak berdemo tu bolah tapi jgnlah sampai ke tahap vandalisme.
    buat demo, pastu bakar sana-sini,
    yg tanggung, kerajaan jugak..
    harap2 yg datang wat demo tu nanti datang, tengok pastu balik..
    takyah wat kecoh-kecoh..

    BalasPadam
  20. marilah pakat turun ke kl esok..
    kite berkumpul ramai2...ahahhaa
    jgn marah abg mazidul..

    BalasPadam
  21. Sdr Mazidul silap!
    Kenyataan Sdr terhadap Tukang Taip

    "Tukang paip, fikirkan, andai mereka berdemo sekalipun, selesai ke masalah? Atau masalah dihadapi semakin menjadi besar dan menyusahkan orang ramai?"

    Sedarkah Sdr Mazidul kejayaan pemansuhan PPSMI adalah kerana demonstrasi yang turut disertai Sasterawan Negara Pak Samad.

    Kenapa berdemo?
    Kerana kerajaan biasanya PEKAK & TULI mendengar rintihan RAKYAT MARHAEN melalui saluran yang ada.

    Selepas tiada tindakan...DEMONSTRASI AMAN jalan menunjukkan KEMAHUAN RAKYAT.

    YA!!...DEMONSRASI AMAN..
    Tanpa sebarang PROVOKASI daripada FRU & POLIS biasanya DEMONSTRASI berakhir dengan AMAN.

    Contoh..
    Lihatlah perhimpunan aman yang dikendalikan PIHAK KERAJAAN...

    PERHIMPUNAN MENENTANG ISRAEL dan sebagainya..

    BalasPadam
  22. Author, berdemo secara aman berhubung PSSMI jauh berbeza dengan demo mewakili rakyat minoriti berkepentingan bagi memenuhi bukan kehendak majoriti. Namanya pun 'demo aman'.

    Sewaktu demo jalanan menentang ISA di Kuala Lumpur, anak kecil diheret sekali. Lengkap berpakaian 'NO ISA'. Saya tahu tidak silap berhubung dakwaan ini kerana saya berada di lokasi dan merakamkan banyak gambar. Apa hal, anak hingusan berada di jalanan? Siapa bijak benar mengheret anak bersama? Hairan bukan? Mungkin saudara mempunyai penjelasannya.

    Saya tidak faham apabila saudara mendakwa kumpulan berdemo diprovokasi? Ya ke? Apa saya lihat demo terbabit tidak mempunyai permit polis. Mereka berdemo diminta bersurai secara baik tetapi enggan berganjak malah melontarkan kata kesat terpaksa ditela del pihak berkuasa.

    Mungkin bagi saudara, mereka terbabit harus diusap belakang dan dipujuk "Encik, tolonglah bersurai". Begitu?

    Setiap kerajaan dilantik mempunyai kaedah tersendiri memastikan keamanan terjamin. Jika parti lain membentuk kerajaan, adakah saudara 100% mereka akan mengikut semua kehendak rakyat? Mungkin tidak juga kan? Barangkali tindakan sama akan dilaksanakan.

    Cuma belum berlaku setakat ini, siapa tahu.

    Apapun, saya tetap melihat demo jalanan perkara menyusahkan banyak pihak.

    BalasPadam
  23. heheheh biasalah saudara mazidul pun tahu... semuanya "konspirasi" polis ^_^ dah jadi kebiasaan alasan tu...
    kebanyakkan perhimpunan bila polis minta bersurai dengan baik adakah pernah bersurai dengan baik.. mungkin dalam perhimpunan tersebut 60% polis menyamar kot, jadi 60% tu yang dok provok sampai 40% lagi orang awam mengikut.... mungkin juga dalam polis jugak yang menyamar jadi ketua dalam perhimpunan tersebut yang provok supaya jadi tidak aman perhimpunan tu...
    bukan benda ni saja.. dalam ceramah pilihanraya pun sama kalau bab permit ni.

    BalasPadam
  24. Faizul, nanti kita tunggu respon Author.

    Saya menulis mengikut pengamatan bukan individu berkepentingan dalam politik.

    Bila mengundi eh?

    BalasPadam
  25. Sdr Mazidul..
    Maaf jika saya katakan kenyataan Sdr MAzidul kurang tepat..

    Tiada bezanya DEMO PPSMI & DEMO ANTI-ISA tempohari??..

    Kedua-dua pendemonstrasi disembur gas pemedih mata,water cannon dan ada anak kecil yang dibawa ibu bapa..

    Persoalan disini..
    Kenapa tidak POLIS menjaga demonstrasi itu seperti mana demonstrasi yang lain?

    Demonstrasi anjuran pihak kerajaan diberi PERMIT dan dikawal oleh pihak POLIS. Dan perhimpunan ini biasanya kelihatan AMAN..

    Demonstrasi bukan pihak kerajaan tidak diberi PERMIT malah dihalang oleh POLIS & FRU. Disembur gas pemedih mata,air kimia,dipukul dan sebagainya.
    Dan ini menampakkan pendemonstrasi ini seolah-olah menentang POLIS!.

    Pendapat saya,hak kebebasan bersuara dan demonstrasi tidak hanya membabitkan satu PIHAK sahaja. Tidak kira WALAU sesiapa yang memerintah..

    Apapun, saya melihat demo jalanan perkara yang TETAP RELEVAN.

    Malayan Union berjaya dikekang kerana demonstrasi.

    Peristiwa akidah Natrah juga ditentang muslimin melalui demonstrasi.

    Oh ye..berkenaan anak kecil..
    Jika sambutan kemerdekaan anak kecil dibawa..bagi menghayati erti kemerdekaan.

    Sure heboh juga terdapat ibu bapa membawa anak kecil menghayati hiburan dan maklumat daripada Media Prima.

    Perhimpunan PPSMI anak kecil turut dibawa bagi menunjukkan perjuangan memansuhkan bahasa ibunda mereka yang tergadai..

    ISA??...sudah tentu bagi membawa anak kecil ini menghayati inilah undang-undang ZALIM yang akan TERUS kekal di masa hadapan jika tidak dihapuskan..

    BalasPadam
  26. Author, saya melihat tindakan membawa anak kecil di bawah umur sebagai mengeksploitasikan kanak-kanak demi mencapai kehendak sekelompok orang dewasa. Apapun sekali, objektif ingin dicapai.

    Come on bro, bandingkan apple to apple lah.

    Perhimpunan haram membantah ISA jauh bezanya dengan Jom Heboh. Barangkali tidak perlu saya jelaskan perbezaannya.

    BalasPadam
  27. Dunia semakin GANAS. Malaysia ni besar sgt kalau kita nak bayangkan kita sebagai PM. Cukuplah kalau kita bayangkan kita punya satu syarikat sendiri... dengan 1000 org pekerja.

    Pekerja kita terdiri drpd macam2 ragam. Manusia la katakan. Ada yg tekun bekerja.. rajin, ada yang kaki ponteng.. ada kaki bodek, kaki ngumpat, kaki memberontak, pemalas nak mampos tapi asyik minta naik gaji... nak bonus dsb..
    Ada yang lebih hardcore.... selalu mencetuskan bahana dalam kompeni. Vandalisme dsb... kita sebagai bos apa yg kita buat? Simpan ke org mcm ni? Kalau saya owner kompeni saya akan cari cara mcm mana nak singkirkan pekerja mcm ni atau bagi dia jadi tikus.. duduk diam2 dlm lubang..

    Jadi... kerajaan kita pun mungkin fikir ISA adalah mediumnya untuk org mcm dalam kompeni saya tadi. heheheh... itu contoh saja.

    PEACE NO WAR~!!

    BalasPadam
  28. Terima kasih respon Sdr Mazidul.
    Mungkin dari perspektif Sdr anak kecil bertujuan untuk eksploitasi sekelompok orang dewasa.

    Untuk makluman,
    Ada anak kecil yang turut berhimpun semasa Perhimpunan Mansuhkan ISA adalah juga anak mangsa tahanan ISA.
    Dan sekali lagi respon kerajaan Malaysia selepas perhimpunan itu...ramai yang telah dibebaskan sekarang.
    Terima kasih kepada Menteri terbabit Dato' Hishamuddin Tun Hussien Onn!.

    Perbandingan APPLE to APPLE beginilah..

    Jom Heboh (sebelum ini Sure Heboh!) ibu bapa dan anak-anak hadir bersama-sama untuk berhibur dan menghayati sejarah Media Prima serta mendekati selebritinya.

    Perhimpunan Kezaliman Israel (terutama awal tahun 2009)semua pihak mengutuk Israel. Malah ada sekolah-sekolah yang mengadakan program ceramah dan demonstrasi bagi menunjukkan KEMARAHAN terhadap kezaliman ISRAEL.Pemuda UMNO juga turut berdemo untuk memboikot produk Amerika dan Israel..tentunya saya sangat sokong dengan mereka.

    PPSMI..sudah saya nyatakan.Tujuannya bagi menyatakan TENTANGAN terhadap penggunaan bahasa inggeris sebagai bahasa ILMU. Tidak kira semua golongan anak kecil hingga dewasa. Golongan marhaen hingga negarawan.

    ISA..juga sama.Penentangan Akta TAHAN TANPA BICARA ini ditentang oleh semua golongan dari anak kecil hingga dewasa!.

    Pokoknya,perhimpunan ini aman jika tidak ditembak gas pemedih mata,air dari water canon,tidak dipukul dengan belantan.

    Mengapa tidak perhimpunan Kecam Israel Kezaliman ISRAEL ditembak gas pemedih mata?

    Cuma mungkin barangkali saudara Mazidul kasihankan anak kecil itu mungkin menjadi mangsa gas pemedih mata atau water cannon..
    Saya setuju kita perlu kasihankan mereka.

    Tetapi bukankah yang melepaskan gas pemedih mata itu perlu dipersalahkan..
    Adakah para demonstran itu membawa parang? Membawa senjata sehingga diperlakukan begitu..

    Mungkin sdr tidak setuju jika program Jom Heboh disamakan Perhimpunan Mansuhkan ISA..
    Sedar tidak sedar Jom Heboh juga satu program menghimpunkan rakyat. Jalanraya turut sesak..
    Ada masalah sosialnya..

    Tetapi setelah dikendalikan oleh pihak keselamatan ia tetap berakhir dengan LANCAR..
    Tetapi janganlah kerana diberi Jom Heboh diber PERMIT maka saudara kecam perhimpunan yang lain itu sebagai ganas dan tidak bertamadun.

    PERCAYALAH! setiap kali perhimpunan aman hendak diadakan PERMIT akan dipohon dan setiap kali itu jua ia diTOLAK..

    Cukup rasanya kita bertukar pendapat. Sekali lagi terima kasih atas respon Sdr Mazidul dan selamat mengundi kepada Faizul! (^_^)V

    BalasPadam
  29. mungkin perlu di highlight kan lagi tajuk "tiada permohonan di buat" dalam kenyataan yang di keluarkan...

    BalasPadam
  30. Demostrasi tak salah. Yang salah ialah menganggu ketenteraman awam dan harta benda.

    Yang menggunakan jalan-jalan raya, yang bershopping, yang bersiar-siar bersama keluarga, bukan semuanya penyokong Anwar Ibrahim.

    AM nak komen sedikit tentang apa yang diperkatakan oleh tukang taip.

    Demostrasi menentang malayan union disertai oleh hampir seluruh orang malayu manakala demostrasi menyokong Anwar Ibrahim hanya disertai oleh sebilangan penyokongnya.

    Tidakkah lebih baik, jika penyokong Anwar Ibrahim merasakan dia teraniaya, lakukanlah sembahyang hajat samada berkumpulan dan berseorangan. Boleh lakukan di stadium jika bilangan ramai.

    Tak perlu berada di jalan raya dan terpekik terlolong. Anggota polis bertanggung-jawab menjaga keselamatan seluruh rakyat. Bukan nak jaga penyokong Anwar sahaja.

    Percayalah kepada kada dan kadar. Belajarlah terima hakikat. Anwar Ibrahim pasti akan terlepas jika pihak pendakwaan hanya mereka-reka bahan bukti.


    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  31. JOM heboh sesuai untuk yang sedar diri dia tu remaja,kuat lutut..

    BalasPadam
  32. hahaha..apa lah zeq zeq...kata lawyer...itu je ucapan ko....

    BalasPadam
  33. penari laut,

    lutut kuat ,boleh melompat banyak kali kala..
    lawyer?? banyak versi..

    betul ker tak betul terpulang kepada kekuatan LUTUt..

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.