“Perfume ori ke ni?”
Persoalan biasa dikemukakan golongan penggemar dan pengguna sewaktu ingin membeli minyak wangi. Saya akui, memang sukar mengenal pasti antara minyak wangi tiruan, immitation berbanding asli, original.
Kalau minyak wangi dibeli di Petaling Street atau pasar malam di seluruh negara memang wajar diragui ketulenannya. Jika di kedai bercermin dipusat membeli-belah terkemuka bagaimana?
Sedangkan beg tangan berjenama LV boleh terang-terangan diciplak dan dijual di butik terkenal dengan harga mahal, ini kan pula minyak wangi, terlintas di dalam hati.
Bagi menjawab persoalan itu saya sekali lagi ke Plaza Ampang City, Ampang, Kuala Lumpur. Kali ini ke tingkat dua.
“Saya bawa tiga wartawan ni nak menyiasat, perfume ori ke tak,” gurau saya.
Norasliza, Teh dan Iskandar ketika itu sibuk melihat lebih 3 ribu minyak wangi pelbagai jenama dipamirkan.
“Semburkan perfume atas kertas. Kibas-kibaskan kertas tu biar kering. Lepas beberapa minit, abang tengok. Perfume ori, abang akan nampak kesan semburan masih nampak di atas permukaan kertas tu. Kalau immitation, kesan semburan akan hilang terus,” ujar Mohd Zaliezul Zasry Mohamed, 26 tahun sambil matanya sesekali menjeling Norasliza.
“Sebab apa jadi macam tu?,” soal saya.
“Perfume immitation dicampur spirit, jadi spirit tu cepat meruap dan hilang. Sebab tu kalau tak ori, kena kulit rasa sejuk,” jelas ‘bos’ kedai, bekas pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia jurusan Ekonomi itu.
“Satu lagi cara nak membezakan ori dengan immitation, goncang botol perfume tu. Kalau ori, buih dia kecil-kecil dan cepat hilang, Kalau immiation, buihnya besar-besar macam buih sabun,” sambung Zul.
Persoalan biasa dikemukakan golongan penggemar dan pengguna sewaktu ingin membeli minyak wangi. Saya akui, memang sukar mengenal pasti antara minyak wangi tiruan, immitation berbanding asli, original.
Kalau minyak wangi dibeli di Petaling Street atau pasar malam di seluruh negara memang wajar diragui ketulenannya. Jika di kedai bercermin dipusat membeli-belah terkemuka bagaimana?
Sedangkan beg tangan berjenama LV boleh terang-terangan diciplak dan dijual di butik terkenal dengan harga mahal, ini kan pula minyak wangi, terlintas di dalam hati.
Bagi menjawab persoalan itu saya sekali lagi ke Plaza Ampang City, Ampang, Kuala Lumpur. Kali ini ke tingkat dua.
“Saya bawa tiga wartawan ni nak menyiasat, perfume ori ke tak,” gurau saya.
Norasliza, Teh dan Iskandar ketika itu sibuk melihat lebih 3 ribu minyak wangi pelbagai jenama dipamirkan.
“Semburkan perfume atas kertas. Kibas-kibaskan kertas tu biar kering. Lepas beberapa minit, abang tengok. Perfume ori, abang akan nampak kesan semburan masih nampak di atas permukaan kertas tu. Kalau immitation, kesan semburan akan hilang terus,” ujar Mohd Zaliezul Zasry Mohamed, 26 tahun sambil matanya sesekali menjeling Norasliza.
“Sebab apa jadi macam tu?,” soal saya.
“Perfume immitation dicampur spirit, jadi spirit tu cepat meruap dan hilang. Sebab tu kalau tak ori, kena kulit rasa sejuk,” jelas ‘bos’ kedai, bekas pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia jurusan Ekonomi itu.
“Satu lagi cara nak membezakan ori dengan immitation, goncang botol perfume tu. Kalau ori, buih dia kecil-kecil dan cepat hilang, Kalau immiation, buihnya besar-besar macam buih sabun,” sambung Zul.
[ Pic: Kalau ori kesan macam ni .. ]
“Perfume immitation selalunya ada botol 100 mililiter sahaja. Lima puluh, tiga puluh dan dua puluh lima ml jarang sangat,” celah rakannya.
Saya dimaklumkan kos pengeluaran minyak wangi tiruan antara RM2.90 dan RM8 se botol. Justeru, harganya lebih murah.
“Sebab apa bila dah lama pakai minyak wangi sama, bau dia tak kuat?,” soal Norasliza.
“Perfume immitation selalunya ada botol 100 mililiter sahaja. Lima puluh, tiga puluh dan dua puluh lima ml jarang sangat,” celah rakannya.
Saya dimaklumkan kos pengeluaran minyak wangi tiruan antara RM2.90 dan RM8 se botol. Justeru, harganya lebih murah.
“Sebab apa bila dah lama pakai minyak wangi sama, bau dia tak kuat?,” soal Norasliza.
“Ala, macam lori sampah DBKL la, sekali lalu bau dia busuk. Bila dah banyak kali lalu, bau dia dah tak kuat,” balas Zul.
Saya tersenyum, sukakan analogi dikemukakan peniaga mendakwa masoh bujang itu.
“So, ada diskaun tak kalau beli perfume kat kedai ni?,” tanya saya.
“Tulis jer dalam blog abang tu, datang sini diskaun antara empat puluh dan enam puluh persen berbanding harga kaunter di kedai lain,” ujar Zul.
Hubungi Zul di talian 03 4252 1001.
“Kalau ada nak kahwin, cadang buat perfume jadi hantaran, kita boleh wrap kan, Upah tujuh puluh ringgit sahaja,” tambah rakan Zul.
Baru2 ni my client ada bgi 1 katalog prfume yg 'reject' .. +-Reject Prfume Shop .. itu leh prcaya 'ori' ke? Mna dpt stok?
BalasPadamgambar dah buang ke, nak tengok jugak ori ke tak?
BalasPadam----
Menjual pelbagai Brand Perfume grade AAA dari Sephora Dubai .
Perfume Malaysia
pembetulan bro kalau yg ori buih banyak n lama hilang sebab essenctial oil banyak kalau murah x ori buih xder atau cepat hilang... sebab hanya ader pelarut n sikit minyak pati saja
BalasPadamjaga-jaga dengan imitation perfume.
BalasPadamkandungan alkohol yang berlebihan boleh mendatangkan kemudaratan kepada kulit. :)
perfumerack.blogspot.com